24.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: Kia Stinger GT ylittää odotukset Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ottakaa oppia, Audi ja BMW. Kia Stinger GT näyttää saksalaisille mallia ajettavuudessa. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, vastine rahalle. Huonoa: karkeatoiminen vakionopeudensäädin, jousitusmukavuus varauksin. Näkökulmasta riippuen olen joko tai täysin väärä henkilö arvioimaan Kia Stinger GT:tä. En ole lainkaan brändi-ihminen, ainakaan kun kyse on autoista.Ymmärrän kyllä brändeistä sen verran, että tiedän korealaisten olevan tiukassa paikassa: 370-hevosvoimaisena Kia Stinger GT kamppailee suoraan Audi S5 Sportbackin ja BMW 440i Gran Coupén tulilinjalla. Saksalaiskonkareilla on vuosien kokemus – ja asiakkaiden luottamus – nopeiden perheautojen rakentamisesta. Kia on tulokas. Ainoa keino, jolla Stinger GT voi saavuttaa uskottavuutta, on olla reilusti kilpailijoitaan parempi tuote.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjettavuus ratkaiseeKoska kilpailijat rakentavat maineensa ajamisen ilolle, ratkeaa Stingerin kyvykkyys suuntaamalla sen pitkä keula yhdelle Etelä-Suomen parhaista teistä. Vanha merenpohja antaa reitille luonnetta: se kiemurtelee kallioiden välissä, poukkoilee yli nyppylöiden ja kääntyilee äkkinäisesti tasankojen peltojen läpi. Kia Stinger GT kuuluu niihin autoihin, jotka istuvat heti käteen. Ajoasento on erinomainen, vaikka istuimen takaosa voisi laskeutua alemmaskin. Ohjauspyörä istuu mainiosti käteen, eikä sen kehästä tai puolista ole tehty tarpeettoman paksuja. Itse ohjaus on loistava: tuntuma on kirkas ja luonnollinen. Sormenpäät aistivat rengasvoimien kasvun pyörien alkaessa tehdä töitä auton kääntämiseksi. Kun kaasua avaa varhain, saa takapainotteinen neliveto takarenkaat sortamaan kevyesti, mikä kiristää ajolinjaa. Sen tuntee hentoisesti keventyvänä ohjauksena. Jos sattuu olemaan suljetulla alueella, voi taka-akselin irrottaa helposti hallittavaan luisuun runttaamalla kaasu brutaalisti pohjaan. Nelivetoinen käyttäytyy kaasulla yliohjautuvasti, mutta takapyörien menettäessä pitoa alkaa järjestelmä viemään voimaa etupyörille.Stinger GT:n sähkösäätöinen iskunvaimennus kantaa auton massan hienosti: töyssyt tuntuvat etäisinä tärähdyksinä. Kori ei lähde vellomaan, eikä jousitus pohjaa rumasti. Auto on yksinkertaisesti kyvykäs ja nautinnollinen ajaa – BMW ja Audi toivottavasti ottavat mallia.Voimakas perussuoritus3,3-litrainen Lambda II T-GDi V6-moottori on lainattu Hyundai-Kia -konsernin Genesis-luksusmerkiltä.Moottori on tehtäviensä tasalla, muttei varasta showta. 3,3-litrainen tuplaturboahdettu V6 reagoi riittävän terävästi ja tarjoaa mieltä lämmittävää kiihtyvyyttä, mutta karismaa se ei säteile. Äänimaailma on mukavaa murahtelua, jota nykyisin niin yleiseen tyyliin avitetaan kaiuttimin. Kokonaisuus on kuitenkin uskottavampi, kuin esimerkiksi BMW X3 M40i:ssä. Kesärajoituksilla moottoritiekulutus pyörii reilussa yhdeksässä litrassa, joten talousihmeestä ei ole kyse. Kian omavalmisteinen 8-portainen automaatti toimii asiallisesti. Oudosti vaihteistoa ei voi lukita manuaalitilaan, joten vaihteisto palaa automaatille, jos ohjauspyörän lapoihin ei koske hetkeen. Täyskaasulla Kia antaa moottorin mennä rajoittimelle, mutta täyskaasulla vaihteisto vaihtaa pienemmälle. Erikoinen puute on myös personoitavan ajotilan puuttuminen: nyt on tyydyttävä viiteen valmiiseen asetukseen. Ajonvakautus on täysin poiskytkettävissä.Pitkille matkoille On omista vaatimuksista kiinni, onko Stinger sitten Audia tai BMW:tä parempi auto. Huippuluokan ajettavuuden sivutuotteena on urheiluvarusteltujen saksalaisten tapaan hienoinen pintakovuus. Valtaosan ajasta Stinger tuntuu vain hieman jämäkälle, mutta ajoittain tienpinnan epätasaisuudet tuntuvat ikävänä resonanssina. Melutaso on rengaskoko huomioiden hyvä, joten auton tyyliin kuuluvasti sillä jaksaa taittaa pitkiä matkoja. Myös etuistuimet ovat onnistunut yhdistelmä tukea ja mukavuutta. Stingerin sisätilojen laatutaso on hyvä, muttei etenkään Audin millimetrintarkan viimeistelyn tasoa. Viisto kattolinja jättää takaistuimelle riittävästi tilaa. Luukkuperän ansiosta helposti lastattava tavaratila vetää 406 litraa, ja tarvittaessa tila laajenee kahdessa osassa kaadettavilla takaistuimilla.406 litran tavaratila on laajennettavissa kahdessa osassa kaatuvalla takaistuimella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki on suhteellistaBrändeistä ymmärtämätönkin toki tajuaa, ettei Kia voi pyytää Stingeristä summia, joita asiakkaat hyväksyvät tai jopa odottavat BMW:ltä ja Audilta. 74 990 euroa on enemmän mitä Kiasta on totuttu maksamaan, mutta Stinger GT tarjoaa paljon: erinomaisen suorituskyvyn lisäksi hintaan kuuluu jäähdytetyt nahkaistuimet, navigointi, 360-asteen kamerat ynnä muut herkut. Vain kattoluukusta ja väreistä pyydetään lisää. Tietenkään kaikkien varusteiden hienostuneisuus ei ole saksalaisten tasolla: Kian navigaattorin ilme on varsin pelkistetty, mittaristo ei tarjoa virtuaalielämyksiä ja aktiivinen vakionopeudensäädin toimii varsin karkeasti.Pienillä karheuksilla voi toki perustella hintaeroa. Vertailun vuoksi todettakoon, että huomattavasti vaatimattomammin vakiovarusteltu BMW 440i A xDrive Gran Coupé alkaa 79 326 eurosta ja Audi S5 Sporbackistä pyydetään jo 106 488 euroa.Varusteiden määrää tai hienostunutta enemmän eroa tekee kuitenkin brändin haluttavuus. Onneksi en ymmärrä niistä asioista, joten oma valintani olisi helppo.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kia Stinger GT Hinta alkaen 74 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 79 076 € Moottori Bensiinimoottori 3 342 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 272 kW (370 hv), 6000 r/min Vääntö 510 Nm (1300–4500 r/min) Vääntö 510 Nm (1300–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 270 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 10,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 244 g/km Mitat pituus 4830 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1400 mm, akseliväli 2905 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km, ensimmäiset 3 vuotta ilman kilometrirajaa Lue lisää Kaikki artikkelit 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster