29.10.2022

Koeajo: Kia Xceed 1,5 MHEV – Uudistunut suosikkiluokan crossover hyvällä ajotuntumalla

Kia Xceedin sukupolvi on tullut elinkaarensa puoliväliin eli oli faceliftin aika. Xceed on edelleen varteenotettava peluri suosikkiluokassa. Hyvää: ajotuntuma, ohjaus, kuljettajan ergonomia, alusta. Huonoa: ei saatavilla nelivetona, vaihteiston lievät viiveet, hybridijärjestelmän toiminta.

Kia on skaalannut sen menestyksen kulmakiveksi jo vuosia sitten muodostuneen Ceed-mallin moneksi. Perus-Ceed on saatavilla viisiovisena hatchbackina kuin myös suomalaisiin uppoavana farmarina. Niiden lisäksi mallistosta löytyvät urheilullista tyyliä edustava Proceed sekä crossover-mallinen Xceed.

Kun menestystuotetta skaalaa sopivalla tavalla, pystyy tarjoamaan kaikille kaikkea, jolloin perusmyynnin lisäksi pystyy tekemään hyvin lisämyyntiä, joka on monesti nimenomaan se menestyksen ja hyvän bisneksen tae.

Kia Xceed edustaa suosittua cross-over -kategoriaa – vaikka valitettavasti sitä ei ole saatavilla nelivetoisena. Kaikkien autojen myyntitilastot kuitenkin osoittavat, että crossoverit menevät kaupaksi ilman nelivetoakin. Mutta niille, jotka crossoverin haluaisivat nelivetoisena, Kia putoaa vaihtoehdoista armotta pois.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Korkeampi maavara

Kia toi Xceedin alunperin myyntiin kolme vuotta sitten vuonna 2019. Nyt Xceedin oli aika uudistua.

Xceedin crossover-lookkiin kuuluu luonnollisesti myös se, että Xceedissä on korkeampi maavara kuin muussa mallistossa. Faceliftin myötä auton alustatuntumaa on pehmennetty, edessä ja takana autossa on muutamaa prosenttia pehmeämmät jouset kuin aiemmin. Pehmeys ei kuitenkaan tunnu ajossa uudistuneessa Xceedissä millään tavalla negatiivisessa mielessä, sillä auton alusta tuntuu varsin miellyttävältä ja se on ajotuntumaltaan erinomainen. Kaarreajossakin normaalia Ceediä korkeampi Xceed tuntuu alustaltaan riittävän napakalta. Monttuisella hiekkatiellä alusta nielee tehokkaasti epätasaisuudet.

Yksi uudistus Xceed-mallistossa on nimenomaan laaja moottorivalikoima. Kia on rakentanut Xceed-mallistonsa siten, että tarjolla on nyt kaikki mahdolliset polttomoottoripohjaiset voimalinjat, myös ladattava hybridi. Kevythybridit tulivat Ceed-mallistoon jo vuosi sitten ja nyt nekin ovat tarjolla laajalti Xceedissä.

Kevythybrideitä Xceedissä on tarjolla kaksi, 1,5-litraisella bensiinimoottorilla oleva vaihtoehto sekä 1,6-litraisella dieselmoottorilla oleva vaihtoehto. Koeajossa ollut bensiinikäyttöinen kevythybridi-voimalinja on sama kuin mikä Ceed-mallistossa on ollut vaihtoehtona jo aiemmin.

Bensiinimoottori kehittää 117 kilowattia (160 hv) ja se on yhdistetty 7-portaiseen kaksoiskytkinautomaattivaihteistoon. Rauhallisessa menossa voimalinja toimii mukavasti ja vaihdot sujuvat mutkitta. Suunnan muutokset kaksoiskytkinvaihteistolle on kuitenkin hankaluus, se ei meinaa ehtiä kuljettajan liikkeisiin mukaan ja pakilta eteenpäin siirryttäessä tai toisin päin se reagoi hitaasti.

Nykivä kevythybridi

Kevythybriditekniikka on toteutettu samalla periaatteella kuin muidenkin merkkien kevythybridit. Polttomoottorin kuormitusta vähennetään kevyellä sähkömoottorilla, joka toimii samalla myös käynnistinmoottorina. Auto lataa pieneen akkuun energiaa ja käyttää sitä myöhemmin hyväkseen tarvittavissa tilanteissa. Pelkällä sähköllä kevythybridillä ei voi ajaa.

Kevythybriditekniikka aiheuttaa Kiassa aika-ajoin ajoon nykivyyttä. Energian talteenotto ei oikein Kian tapauksessa osaa aina päättää, olisiko parempi säästää energiaa vai kenties huolehtia meneillään olevasta ajotilanteesta ja sen jouhevasta etenemisestä. Näinollen ajoon tulee ajoittain pieniä epämukavia nykäyksiä varsinkin hitaassa taajama-ajossa. Matka-ajossa vakionopeudensäätimellä ajettaessa rullaavuus on myös aika niukkaa. Epäselväksi Kian koeajossa jäi se, että kuinka paljon kulutusetua kevythybriditekniikalla oikein saa?

GT-line oiva lisä

Kialla on ollut saatavilla varustevalikoimassaan jo kauan aikaa myös GT-line -varustelu ja nyt se on saatavilla myös Xceed-malliin. Xceedin kohdalla GT-line tarkoittaa muun muassa auton keulasta ja perästä löytyvistä tummista kromiviimeistellyistä yksityiskohdista.

Myös peilin kuoret sekä kattokaiteet Xceed GT-line -mallissa ovat mustat eikä Xceed GT-linen vanteita ole saatavilla muuhun mallistoon. Takavaloissa on myös hunajakenno-ilme ja perästä autosta löytyy sporttinen diffuusori.

Ulkonäön puolesta Xceed ei ole millään tavalla moitittava automalli. Auton sisällä viihtyy myös hyvin ja monia asioita, kuten esimerkiksi ilmastointilaitteiden säädöt on tehty ihan perinteisin painikkein.

GT-line -varusteluun kuuluu myös urheilullinen ohjauspyörä, joka kieltämättä tuntuu ajettaessa hyvältä. Myös GT-linen istuimet ovat normaalia mallia napakammat ja nekin tuntuvat hyviltä ja tukevilta. Ajotuntuma Kiassa on kaikin puolin erittäin hyvin kunnossa, aiemmin mainittua alustatuntumaa myöten.

Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen

Kia Xceed 1,5 T-GDI MHEV GT-Line Business Premium DCT

Hinta alkaen

35 703 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

39 082 €

Moottori

Kevythybridi bensiinimoottori 1482 cm³, 4 sylinteriä, 7-v., automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

118 kW (160 hv), 5500 r/min

Vääntö

253 Nm (1500–3500 r/min)

Vääntö

253 Nm (1500–3500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,2 s

Huippunopeus

208 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,1 (yhd.)

CO2-päästöt

137 g/km

Mitat

pituus 4395 mm, leveys 1826 mm, korkeus 1495 mm, akseliväli 2650 mm
Tavaratila: 380–1332 l
Omamassa: 1355 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

600 / 1410 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

7 vuotta / 150 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat