3.11.2019

Koeajo: Kiivasta korotusta – Kia XCeed

Kia XCeed 1.6T GDI

Korotettu Kia XCeed on miellyttävä tuttavuus – ja urheilullisen rivakka käyttöauto, jonka hinta varusteltuna nousee kipurajoille. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, takuuaika. Huonoa: voimalinjan toiminta, hinta varusteltuna, kulutus.

Kia XCeed on omaa sukua korotettu Ceed, joten tulokas kiilaa mallistossa Ceedin ja Sportagen väliin. XCeedille voi povata menestystä, ovathan crossoverit ja katumaasturit suosittuja Suomessa.

Jo alustarakenteisiin tehdyt muutokset nostavat XCeedin maavaraa 20 millimetrillä perus-Ceediin verrattuna, ja kookas rengaskoko kohentaa lukua vielä 37 lisämillillä.

Kia XCeed 1.6T GDI

XCeed on 26 mm viisiovista Ceediä leveämpi, kiitos muhkeampien puskureiden. Eroja on muitakin, sillä koripaneeleista vain etuovet ovat yhteistä perua Ceedin kanssa. Pituutta onkin tullut lisää 85 mm ja korkeutta 48 mm. Vaikka akseliväli on ennallaan, matkustamossa on mukavaa lisäväljyyttä ja tavaroitakin mahtuu enemmän 426 litran konttiin.

Räväkkä ulkoväri syksyn pimeydessä miellyttää kyllä, mutta tehosteväriset ja kennokuvioiset istuintikkaukset eivät saa kaikista koeajajista kannattajia.

Kia XCeed 1.6T GDI

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rivakka mutta hiljainen

XCeed on kokoistaan kookkaamman oloinen auto, jonka ohjaustuntuma on luonteva ja suuntavakavuus hyvä. Ajomukavuutta lisää se, että auto on kaupunki- ja taajama-ajossa varsin hiljainen, rengasäänet ja tuulensuhinat kantavat korviin vasta moottoritiellä.

Konepellin alla on XCeedien väkevin bensiinimoottori, voimaa käyttöön jakaa seitsenlovinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Tehoa on riittämiin eli yli 200 hevosvoimaa. Seisoviltaan sataseen taittuu 7,5 sekunnissa. Vääntöä on 265 newtonmetriä laajalla kierrosalueella.

Kia XCeed 1.6T GDI

Valitettavasti voimalinjan yhteispelissä on toivomisen varaa. Liikkeellelähdöt ovat ajoittain haastavia, kierrokset nousevat, mutta alkukiihdytys on kuminauhamainen. Ja jos kaasua antaa enemmän alkaa kuopiminen. Kaasuvasteeseen totuttelu on aluksi kengurubensalla ajamista.

Kulutus ei koeajossa pysy luvattuna rauhallisessa ajossa, saatikka sport-asetuksella edettäessä. Koeajossa bensan menekki kipuaa kuin huomaamatta reippaasti yli kahdeksan litran.

Hinnakkain ja varusteltu

Koeajoauto on XCeed-versioiden hinnakkain, joka maksaa ilman lisävarusteita 37 633 euroa. Edullisin bensiinimoottorinen XCeed (1.0 T-GDI ISG 120hv LX) maksaa 23 990 euroa. XCeedin keulalle on tarjolla myös uusi 1,6-litrainen diesel, josta on kaksi tehoversiota (115 ja 136 hv).

Business Premium -varustelu tarkoittaa vakiona muun muassa suomea puhuvaa ja puheohjattavaa tietoviihdejärjestelmää, 10,25-tuumaista näyttöä, navigointia sekä JBL:n muhkeasoundisia poppilaitteita.

Kia XCeed 1.6T GDI

Mittaristo on – ensi kertaa Ceed-mallistossa – digitaalinen ja 12,3-tuumainen. Turvallisuutta tuovat risteävän liikenteen ja kuolleen kulman valvontajärjestelmät, arkikäyttöä helpottaa sähkötoiminen takaluukku.

Kia XCeed 1.6T GDI

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen

Kia XCeed 1.6 T-GDI Business Premium DCT AT

Hinta alkaen

36 112 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

37 633 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 591 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

150 kW (204 hv), 6000 r/min

Vääntö

265 Nm (1500–4500 r/min)

Vääntö

265 Nm (1500–4500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,5 s

Huippunopeus

220 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 7,1 (yhd.)

CO2-päästöt

159 g/km

Mitat

pituus 4395 mm, leveys 1826 mm, korkeus 1483 mm, akseliväli 2650 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1410 / 600 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

7 vuotta / 150 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat