3.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: Kiivasta korotusta – Kia XCeed Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korotettu Kia XCeed on miellyttävä tuttavuus – ja urheilullisen rivakka käyttöauto, jonka hinta varusteltuna nousee kipurajoille. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, takuuaika. Huonoa: voimalinjan toiminta, hinta varusteltuna, kulutus. Kia XCeed on omaa sukua korotettu Ceed, joten tulokas kiilaa mallistossa Ceedin ja Sportagen väliin. XCeedille voi povata menestystä, ovathan crossoverit ja katumaasturit suosittuja Suomessa.Jo alustarakenteisiin tehdyt muutokset nostavat XCeedin maavaraa 20 millimetrillä perus-Ceediin verrattuna, ja kookas rengaskoko kohentaa lukua vielä 37 lisämillillä.XCeed on 26 mm viisiovista Ceediä leveämpi, kiitos muhkeampien puskureiden. Eroja on muitakin, sillä koripaneeleista vain etuovet ovat yhteistä perua Ceedin kanssa. Pituutta onkin tullut lisää 85 mm ja korkeutta 48 mm. Vaikka akseliväli on ennallaan, matkustamossa on mukavaa lisäväljyyttä ja tavaroitakin mahtuu enemmän 426 litran konttiin.Räväkkä ulkoväri syksyn pimeydessä miellyttää kyllä, mutta tehosteväriset ja kennokuvioiset istuintikkaukset eivät saa kaikista koeajajista kannattajia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRivakka mutta hiljainenXCeed on kokoistaan kookkaamman oloinen auto, jonka ohjaustuntuma on luonteva ja suuntavakavuus hyvä. Ajomukavuutta lisää se, että auto on kaupunki- ja taajama-ajossa varsin hiljainen, rengasäänet ja tuulensuhinat kantavat korviin vasta moottoritiellä.Konepellin alla on XCeedien väkevin bensiinimoottori, voimaa käyttöön jakaa seitsenlovinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Tehoa on riittämiin eli yli 200 hevosvoimaa. Seisoviltaan sataseen taittuu 7,5 sekunnissa. Vääntöä on 265 newtonmetriä laajalla kierrosalueella.Valitettavasti voimalinjan yhteispelissä on toivomisen varaa. Liikkeellelähdöt ovat ajoittain haastavia, kierrokset nousevat, mutta alkukiihdytys on kuminauhamainen. Ja jos kaasua antaa enemmän alkaa kuopiminen. Kaasuvasteeseen totuttelu on aluksi kengurubensalla ajamista.Kulutus ei koeajossa pysy luvattuna rauhallisessa ajossa, saatikka sport-asetuksella edettäessä. Koeajossa bensan menekki kipuaa kuin huomaamatta reippaasti yli kahdeksan litran.Hinnakkain ja varusteltu Koeajoauto on XCeed-versioiden hinnakkain, joka maksaa ilman lisävarusteita 37 633 euroa. Edullisin bensiinimoottorinen XCeed (1.0 T-GDI ISG 120hv LX) maksaa 23 990 euroa. XCeedin keulalle on tarjolla myös uusi 1,6-litrainen diesel, josta on kaksi tehoversiota (115 ja 136 hv).Business Premium -varustelu tarkoittaa vakiona muun muassa suomea puhuvaa ja puheohjattavaa tietoviihdejärjestelmää, 10,25-tuumaista näyttöä, navigointia sekä JBL:n muhkeasoundisia poppilaitteita.Mittaristo on – ensi kertaa Ceed-mallistossa – digitaalinen ja 12,3-tuumainen. Turvallisuutta tuovat risteävän liikenteen ja kuolleen kulman valvontajärjestelmät, arkikäyttöä helpottaa sähkötoiminen takaluukku.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Kia XCeed 1.6 T-GDI Business Premium DCT AT Hinta alkaen 36 112 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 633 € Moottori Bensiinimoottori 1 591 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 150 kW (204 hv), 6000 r/min Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,1 (yhd.) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4395 mm, leveys 1826 mm, korkeus 1483 mm, akseliväli 2650 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1410 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle