8.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: kolmipyöräinen Yamaha Niken GT varusteltiin myös matkakäyttöä varten Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Matkakäyttöön suunniteltu Yamaha Niken GT-varustelu tekee pyörästä monipuolisemman ominaisuuksiltaan, onpa suunnitelmissa sitten pidemmät ajorupeamat tai vain työmatkat kauppareissuineen. Hyvää: etupään pito ja ohjattavuus, huomioarvo, GT-varustepaketin hinnoittelu. Huonoa: paino, sivulaukkujen vetoketjusuljenta. Kolmipyöräinen Yamaha Niken GT on suunniteltu raideleveydeltään niin kapeaksi, että se luokitellaan moottoripyöräksi eikä kolmipyöräiseksi. Se ei myöskään pysy itsestään pystyssä, vaan pysähdyttäessä on laskettava jalat maahan. Etupää näyttää massiiviselta ja leveältä, mutta kokonaisleveys ei ole tavallista moottoripyörää suurempi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1 500 eurolla lisää varusteitaGT-varustelu tuo mukanaan 25-litraiset sivulaukut, leveämmän ja korkeamman tuulilasin, mukavuusistuimet kuljettajalle ja matkustajalle, kiinnipitokahvat matkustajalle, keskiseisontatuen sekä lämpökahvat. Hintaero perusmalliin on kohtuulliset 1 544 euroa. Erikoisen keularakenteen käytännössä unohtaa, kun lähtee ajamaan. Niken käyttäytyy lähes samalla tavoin kuin perinteinen moottoripyörä: erona on ainoastaan tarkempi ja tunnokkaampi ohjaus. Vähäinen irtosora tai ajoradalla oleva öljy ei kaada Nikeniä yhtä helposti kuin kaksipyöräistä moottoripyörää. Ackermann-keularakenne sallii 45 asteen kallistuksen, joka riittää yleisillä teillä kaikissa tilanteissa. Soralla kaksi etupyörää vakavoittavat menoa, ja samalla takarenkaan pienet luistot eivät tunnu vaarallisilta.Mukavuutta pitkillekin matkoilleSekä kuljettajan että matkustajan istuimilla viihtyy helposti vaikka tankillisen kerrallaan. Sivulaukkuihin mahtuu helposti ainakin yhden hengen muutaman päivän matkatavarat. Vetoketjun sijaan toivelistalle jää laukkujen jämäkämpi avausmekanismi.Lämpökahvojen teho ja tehonsäädöt ovat riittävät. Tuulilasi suojasi 180-senttistä testikuljettajaa mainiosti ilman häiritsevää turbulenssia. Suoralla tiellä Niken kulkee vakaasti eikä lähde vahingossa kääntymään katseen suuntaan, jos kuljettaja ihailee maisemia. Pitkillä matkoilla mukavuutta parantaa vakionopeudensäädin.115-hevosvoimainen moottori riittää tarjoamaan mainion suorituskyvyn, joskin 267 kilon paino ja etupään lievä yläpainoisuus verottavat aavistuksen sekä hauskuudesta että suorituskyvystä. Quickshifter-vaihdeavustin mahdollistaa isommalle vaihteelle vaihtamisen ilman kytkintä. Koeajokulutukseksi vaihtelevassa maantiepainotteisessa ajossa mitattiin tasan viisi litraa sadalla.Pari vuotta sitten esitellyn Nikenin ominaisuudet pääsevät paremmin oikeuksiinsa GT-varustelun myötä. Lisävarusteena tarvitaan enää navigointivälineet, ja Niken on valmis pidemmillekin matkoille. Jos mukaan tulee matkustaja, niin silloin kannattaa harkita takalaukkua tavarankuljetuksen lisäkapasiteetiksi.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Yamaha Niken GT Koeajetun auton hinta varusteineen 21 689 € Moottori Bensiinimoottori 847 cm³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 85 kW (115 hv), 10000 r/min Vääntö 88 Nm (850 r/min) Vääntö 88 Nm (850 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 820 mm, paino tankattuna 267 kg, akseliväli 1 510 mm, tankin tilavuus 18 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 R15, takana 190/55 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa