8.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: kolmipyöräinen Yamaha Niken GT varusteltiin myös matkakäyttöä varten Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Matkakäyttöön suunniteltu Yamaha Niken GT-varustelu tekee pyörästä monipuolisemman ominaisuuksiltaan, onpa suunnitelmissa sitten pidemmät ajorupeamat tai vain työmatkat kauppareissuineen. Hyvää: etupään pito ja ohjattavuus, huomioarvo, GT-varustepaketin hinnoittelu. Huonoa: paino, sivulaukkujen vetoketjusuljenta. Kolmipyöräinen Yamaha Niken GT on suunniteltu raideleveydeltään niin kapeaksi, että se luokitellaan moottoripyöräksi eikä kolmipyöräiseksi. Se ei myöskään pysy itsestään pystyssä, vaan pysähdyttäessä on laskettava jalat maahan. Etupää näyttää massiiviselta ja leveältä, mutta kokonaisleveys ei ole tavallista moottoripyörää suurempi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1 500 eurolla lisää varusteitaGT-varustelu tuo mukanaan 25-litraiset sivulaukut, leveämmän ja korkeamman tuulilasin, mukavuusistuimet kuljettajalle ja matkustajalle, kiinnipitokahvat matkustajalle, keskiseisontatuen sekä lämpökahvat. Hintaero perusmalliin on kohtuulliset 1 544 euroa. Erikoisen keularakenteen käytännössä unohtaa, kun lähtee ajamaan. Niken käyttäytyy lähes samalla tavoin kuin perinteinen moottoripyörä: erona on ainoastaan tarkempi ja tunnokkaampi ohjaus. Vähäinen irtosora tai ajoradalla oleva öljy ei kaada Nikeniä yhtä helposti kuin kaksipyöräistä moottoripyörää. Ackermann-keularakenne sallii 45 asteen kallistuksen, joka riittää yleisillä teillä kaikissa tilanteissa. Soralla kaksi etupyörää vakavoittavat menoa, ja samalla takarenkaan pienet luistot eivät tunnu vaarallisilta.Mukavuutta pitkillekin matkoilleSekä kuljettajan että matkustajan istuimilla viihtyy helposti vaikka tankillisen kerrallaan. Sivulaukkuihin mahtuu helposti ainakin yhden hengen muutaman päivän matkatavarat. Vetoketjun sijaan toivelistalle jää laukkujen jämäkämpi avausmekanismi.Lämpökahvojen teho ja tehonsäädöt ovat riittävät. Tuulilasi suojasi 180-senttistä testikuljettajaa mainiosti ilman häiritsevää turbulenssia. Suoralla tiellä Niken kulkee vakaasti eikä lähde vahingossa kääntymään katseen suuntaan, jos kuljettaja ihailee maisemia. Pitkillä matkoilla mukavuutta parantaa vakionopeudensäädin.115-hevosvoimainen moottori riittää tarjoamaan mainion suorituskyvyn, joskin 267 kilon paino ja etupään lievä yläpainoisuus verottavat aavistuksen sekä hauskuudesta että suorituskyvystä. Quickshifter-vaihdeavustin mahdollistaa isommalle vaihteelle vaihtamisen ilman kytkintä. Koeajokulutukseksi vaihtelevassa maantiepainotteisessa ajossa mitattiin tasan viisi litraa sadalla.Pari vuotta sitten esitellyn Nikenin ominaisuudet pääsevät paremmin oikeuksiinsa GT-varustelun myötä. Lisävarusteena tarvitaan enää navigointivälineet, ja Niken on valmis pidemmillekin matkoille. Jos mukaan tulee matkustaja, niin silloin kannattaa harkita takalaukkua tavarankuljetuksen lisäkapasiteetiksi.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Yamaha Niken GT Koeajetun auton hinta varusteineen 21 689 € Moottori Bensiinimoottori 847 cm³, kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 85 kW (115 hv), 10000 r/min Vääntö 88 Nm (850 r/min) Vääntö 88 Nm (850 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 820 mm, paino tankattuna 267 kg, akseliväli 1 510 mm, tankin tilavuus 18 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 R15, takana 190/55 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?