8.6.2019 Ajoneuvot Koeajo: kuka kaipaa kuutosta – Mercedes-Benz GLE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hulppean maasturin nokalle on vaikea kuvitella nelisylinteristä moottoria. Uusi Mercedes-Benz GLE todistaa, että tälläkin pyttymäärällä pärjää. Hyvää: runsaat tilat, kuskin paikka, hiljaisuus, automaatin toiminta. Huonoa: kankeus kaupungissa, järjestelmien opettelu, tarkka kaistavahti. Piti olla helppo kesä tulossa, sillä olin luvannut koeajaa vain rivikuutosella varustettuja autoja. Mercedes-Benz GLE:n avaimet käteen saatuani hetken luulenkin pääseväni vihdoin kokeilemaan uutta suoraa dieselkuutosta. Epäusko alkaa kuitenkin levitä heti starttinappulaa painettuani, pyttyjä ei voi olla kuutta. Pellin avaaminen paljastaa vain valtavan muovikuoren. Sen alta löytyy lopulta nelisylinterinen diesel. Nuorempi toimittaja valistaa näin olleen perusmallin laita jo aiemmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPositiivinen yllätysPikkuruinen kaksilitrainen kuitenkin ylittää kaikki odotukset. Moottori on jo todettu erinomaiseksi E-sarjan nokalla niin suorituskyvyltään kuin taloudellisuudeltaankin. Nyt siitä on kutiteltu tehoa 245 hevosvoimaa ja vääntömomenttia 500 newtonmetriä kahden peräkkäisen ahtimen avustuksella. Yhdeksänvaihteinen automaatti pelaa mainiosti yhteen moottorin kanssa.Vauhti ei tunnu, mutta nopeus karkaa helposti laittomuuksiin. Yli kaksitonninen maasturi pesee sekä liikennevaloissa että ohituksissa monta sporttisena pidettyä kilpailijaa. Vain kuutosmoottorin soundia ja värinätöntä käyntiä jää kaipaamaan. Muut vaihtoehdot ovatkin aluksi kolmilitraisia rivikuutosia, veekasit esitellään syksyllä.Mercedes on urakoinut tuulitunnelissa. Tasainen pohja ja säätyvä ilmanotto painavat ilmanvastuskertoimen 0,29:ään, joka oli aiemmin kova luku sedanillekin. Maantiellä GLE hätkähdyttää viiden litran kulutuksella, mutta katkonaisessa ajossa paino kurittaa ilmanvastusta enemmän ja lukema tuplaantuu. Keskikulutus oli lopuksi 8,0 l/100 km. Edustuskelpoiset tilatMercedes-Benz GLE oli jo ennestään kookas auto, niin hyvässä kuin pahassakin. Uudet muodot saavat sen näyttämään sirommalta, mutta mitat ovat itse asiassa kasvaneet. Akseliväli on venynyt kolmeen metriin ja pituus sekä leveys pyöristyvät viiteen sekä kahteen metriin. Tutkat ja kamerat ympäriinsä suovat helpotusta paitsi parkkitalossa, myös maastoajossa.Tilaa on herraskaisen hulppeasti: takaistuimella on edustusautomaiset oltavat, jollei jopa paremmat korkeamman istuma-asennon ansiosta. Leveys piisaa kolmellekin hetken matkaa. Matkustusmukavuuden täydentää vaimea äänimaailma, apurungot eristävät matkustamon rengasäänistä. Jousitus on maasturimaisen keinahteleva. Tavaratila on yllättäen kutistunut aiemmasta, mutta on silti varsin kookas. Pohjan alle jää lisätilaa pikkuauton kontin verran, sopivasti tulevien pistokehybridiversioiden akustoille. Nyt tilaan saa lisävarusteena kahden istuttavan lisäistuimen.Uusinta elektroniikkaaOhjaamoa hallitsee merkin muiden uutuuksien tavoin leveä kuvaruutu, joka itse asiassa muodostuu kahdesta vierekkäisestä ruudusta. Jostain syystä Mercedes on edelleen ihastunut ruudun leijuvaan asennukseen. Ruutujen grafiikka on alan huippua, mutta MBUX-käyttöjärjestelmä vaatii totuttelua. Kuskin on löydettävä itselleen mieluisa tapa toimintojen käyttämiseen joko puheohjauksella, eleillä tai perinteisemmin kosketusnäyttöä, ratin nappeja tai erillistä kosketuslevyä hiplaamalla. Uusina ominaisuuksina järjestelmä osaa lukea sähköpostit ääneen sekä ehdotella ajoreittejä ja radiokanavia.Ajoavustimet on päivitetty tuoreimpaan sukupolveensa. Suurpiirteisiä ajolinjoja käyttävä ajautuu kaistaviivojen tuntumassa konfliktiin ensiaskeleitaan ottavan autonomian kanssa, mutta pitkän koeajon jälkeen huomaa noudattavansa kaistaviivoja tarkemmin ja vilkkuakin tulee käytettyä tunnollisemmin.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz GLE 300d 4Matic Hinta alkaen 94 692 € Koeajetun auton hinta varusteineen 115 464 € Moottori Dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 180 kW (245 hv), 4200 r/min Vääntö 500 Nm (1600–2400 r/min) Vääntö 500 Nm (1600–2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,2 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,7 (yhd.) CO2-päästöt 204 g/km Mitat pituus 4924 mm, leveys 1947 mm, korkeus 1772 mm, akseliväli 2995 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa