8.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: kuljettajan nuorentaja – Ford Fiesta ST Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut Ford Fiesta ST saa kenet tahansa tuntemaan itsensä rattimieheksi. Hyvää: tiukka alusta, nopea ohjaus, sujuva vaihteisto, suorituskyky, kulutus. Huonoa: epämukavuus, kääntöympyrä, takatilat. Ford on viimeisen vuoden aikana laajentanut Fiesta-mallistoa ylellisellä Vignalella ja maasturihenkisellä Activella, vaikka sillä aikaa kaikki ovat odottaneet vesi kielellä sporttiversion uudistumista. Nyt odotus palkitaan: Ford Fiesta ST on vihdoin toimituksen pihalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyköistuvat kuppipenkitUlkoa ST:n erottaa vakiomallista helposti. Madallettu alusta yhdessä spoilereiden, helmasarjan ja matalaprofiilirenkaiden kanssa lisää uskottavuutta. Auton sisällä vaihdekepin nuppi ja polkimet ovat saaneet metallia pintaan, kojelauta puolestaan hiilikuitusomisteet. Muutoin mittaristo, ratti, monitoiminäyttö ja toiminnot ovat tuttuja Fiesta-kuskille.Suurin muutos ovat istuimet. Recaron kuppipenkit ottavat kuskin tiukkaan syleilyynsä. Muodot ja mitoitus eivät välttämättä sovi kaikille, eli pidempi koeajo on paikallaan ennen ostoa. Tuhdit istuimet nipistävät osan ennestäänkin niukoista takatiloista. Viisiovisuus onkin tavallaan turhaa, mutta ST:n saa myös kolmiovisena, mikä puolestaan on harvinaista nykyään. ST:n nokalla majailee uusi kolmisylinterinen puolitoistalitrainen turbomylly. Tehoa ja vääntöä on enemmän kuin vanhassa 1,6-litraisessa, ja suoritusarvot ovat parantuneet. Erikoisinta moottorissa on yhden sylinterin lepuutus alhaisella kuormituksella.Herkät hallintalaitteetTöräytetäänpä käyntiin. Pakoputki pörpöttää jo tyhjäkäynnillä sen verran, että vajaasylinterisyys ei paljastu sivullisille.Vaihdekeppi ja sen liikeradat ovat lyhyet ja täsmällisen oloiset. Ärhäkkä kytkin vaatii huomiota ryömintänopeudella, mutta sietää sitten hyvin rajummatkin vaihdot. Jarrut ja kaasupolkimen välitys ovat myös äkäiset, joten jalkatyöskentelyä pitää harjoitella.Kädetkään eivät selviä ilman totuttelua: ohjaus on vakiomallia nopeammaksi välitetty. Etupyörät eivät kuitenkaan käänny yhtä paljon, ja valtava kääntösäde vaatii vekslailua ahtaissa paikoissa. Jousitus ei toimi kaupunkinopeudella lainkaan, kulku on mukulakivetyksellä ravistavaa ja heittoista. Urheiluauton ominaisuuksia kaikki.Moottoritien avautuessa pääsee vihdoin polkemaan kaasua syvempään. Etuvedon taipumus vetelyyn on suitsittu pois lähes kokonaan. Koeajoautossa on lisävarusteena tasauspyörästön luistonrajoitin. Kolmisylinterisen karhea soundi kerjää kierroksia. Pintakaasulla ääntä ei ole enempää kuin vakiomallissakaan. Alusta herää vauhdin kasvaessa. Jopa pehmeillä kitkarenkailla ote ja tuntuma tienpintaan säilyy, samalla tietysti jokainen kivi, nyppy ja ura kantautuvat persauksiin asti.Mutkatiellä kotonaanKurveihin voi ajaa totuttua lujempaa. ST taittuu mutkiin nöyrästi, mutta innokkaasti jopa sisäkurvan takatassun kevenemiseen asti. Aliohjautumispyrkimys on etuvetoautoksi vähäinen, yliohjautuminen puolestaan pysyy helposti kaasulla kontrollissa. Lujaa ajaminen on helppoa, ja auto jopa tuntuu pelastavan viime tingassa kuskin törppöilyn.Luottamus kasvaa niin paljon, että uskallan kokeilla Track-ajotilaa ilman ajonvakautusta. Kaasupoljin muuttuu herkemmäksi, mutta ohjaus raskaammaksi ja moottoriäänet kovemmiksi. Lopputuloksena luistot levenevät, mutta vauhti ja suupielien virne eivät enää kasva.Perinteinen, hyvällä alustageometrialla toteutettu etuvetoauto yhdistettynä ovelaan, taustalla varmistuksena vahtivaan elektroniikkaan saa vanhankin kuskin nuortumaan ja tuntemaan itsensä rattimieheksi. Jos tällä autolla ei pysty pitämään hauskaa, se on oma vika.Ja jos valintaan tarvitsee järkisyitä, ST kulutti bensaa vain kuusi litraa satasella – pöristelyistä huolimatta.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.ford.fi/uusi-fiesta-st Ford Fiesta ST 1.5 Ecoboost 200 hv Hinta alkaen 29 880 € Koeajetun auton hinta varusteineen 32 103 € Moottori Bensiinimoottori 1 496 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 147 kW (200 hv), 6000 r/min Vääntö 290 Nm (1600–4000 r/min) Vääntö 290 Nm (1600–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 232 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 158 g/km Mitat pituus 4068 mm, leveys 1756 mm, korkeus 1498 mm, akseliväli 2493 mm Muu tieto Perävaunumassa 0 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster