8.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: kuljettajan nuorentaja – Ford Fiesta ST Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut Ford Fiesta ST saa kenet tahansa tuntemaan itsensä rattimieheksi. Hyvää: tiukka alusta, nopea ohjaus, sujuva vaihteisto, suorituskyky, kulutus. Huonoa: epämukavuus, kääntöympyrä, takatilat. Ford on viimeisen vuoden aikana laajentanut Fiesta-mallistoa ylellisellä Vignalella ja maasturihenkisellä Activella, vaikka sillä aikaa kaikki ovat odottaneet vesi kielellä sporttiversion uudistumista. Nyt odotus palkitaan: Ford Fiesta ST on vihdoin toimituksen pihalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyköistuvat kuppipenkitUlkoa ST:n erottaa vakiomallista helposti. Madallettu alusta yhdessä spoilereiden, helmasarjan ja matalaprofiilirenkaiden kanssa lisää uskottavuutta. Auton sisällä vaihdekepin nuppi ja polkimet ovat saaneet metallia pintaan, kojelauta puolestaan hiilikuitusomisteet. Muutoin mittaristo, ratti, monitoiminäyttö ja toiminnot ovat tuttuja Fiesta-kuskille.Suurin muutos ovat istuimet. Recaron kuppipenkit ottavat kuskin tiukkaan syleilyynsä. Muodot ja mitoitus eivät välttämättä sovi kaikille, eli pidempi koeajo on paikallaan ennen ostoa. Tuhdit istuimet nipistävät osan ennestäänkin niukoista takatiloista. Viisiovisuus onkin tavallaan turhaa, mutta ST:n saa myös kolmiovisena, mikä puolestaan on harvinaista nykyään. ST:n nokalla majailee uusi kolmisylinterinen puolitoistalitrainen turbomylly. Tehoa ja vääntöä on enemmän kuin vanhassa 1,6-litraisessa, ja suoritusarvot ovat parantuneet. Erikoisinta moottorissa on yhden sylinterin lepuutus alhaisella kuormituksella.Herkät hallintalaitteetTöräytetäänpä käyntiin. Pakoputki pörpöttää jo tyhjäkäynnillä sen verran, että vajaasylinterisyys ei paljastu sivullisille.Vaihdekeppi ja sen liikeradat ovat lyhyet ja täsmällisen oloiset. Ärhäkkä kytkin vaatii huomiota ryömintänopeudella, mutta sietää sitten hyvin rajummatkin vaihdot. Jarrut ja kaasupolkimen välitys ovat myös äkäiset, joten jalkatyöskentelyä pitää harjoitella.Kädetkään eivät selviä ilman totuttelua: ohjaus on vakiomallia nopeammaksi välitetty. Etupyörät eivät kuitenkaan käänny yhtä paljon, ja valtava kääntösäde vaatii vekslailua ahtaissa paikoissa. Jousitus ei toimi kaupunkinopeudella lainkaan, kulku on mukulakivetyksellä ravistavaa ja heittoista. Urheiluauton ominaisuuksia kaikki.Moottoritien avautuessa pääsee vihdoin polkemaan kaasua syvempään. Etuvedon taipumus vetelyyn on suitsittu pois lähes kokonaan. Koeajoautossa on lisävarusteena tasauspyörästön luistonrajoitin. Kolmisylinterisen karhea soundi kerjää kierroksia. Pintakaasulla ääntä ei ole enempää kuin vakiomallissakaan. Alusta herää vauhdin kasvaessa. Jopa pehmeillä kitkarenkailla ote ja tuntuma tienpintaan säilyy, samalla tietysti jokainen kivi, nyppy ja ura kantautuvat persauksiin asti.Mutkatiellä kotonaanKurveihin voi ajaa totuttua lujempaa. ST taittuu mutkiin nöyrästi, mutta innokkaasti jopa sisäkurvan takatassun kevenemiseen asti. Aliohjautumispyrkimys on etuvetoautoksi vähäinen, yliohjautuminen puolestaan pysyy helposti kaasulla kontrollissa. Lujaa ajaminen on helppoa, ja auto jopa tuntuu pelastavan viime tingassa kuskin törppöilyn.Luottamus kasvaa niin paljon, että uskallan kokeilla Track-ajotilaa ilman ajonvakautusta. Kaasupoljin muuttuu herkemmäksi, mutta ohjaus raskaammaksi ja moottoriäänet kovemmiksi. Lopputuloksena luistot levenevät, mutta vauhti ja suupielien virne eivät enää kasva.Perinteinen, hyvällä alustageometrialla toteutettu etuvetoauto yhdistettynä ovelaan, taustalla varmistuksena vahtivaan elektroniikkaan saa vanhankin kuskin nuortumaan ja tuntemaan itsensä rattimieheksi. Jos tällä autolla ei pysty pitämään hauskaa, se on oma vika.Ja jos valintaan tarvitsee järkisyitä, ST kulutti bensaa vain kuusi litraa satasella – pöristelyistä huolimatta.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.ford.fi/uusi-fiesta-st Ford Fiesta ST 1.5 Ecoboost 200 hv Hinta alkaen 29 880 € Koeajetun auton hinta varusteineen 32 103 € Moottori Bensiinimoottori 1 496 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 147 kW (200 hv), 6000 r/min Vääntö 290 Nm (1600–4000 r/min) Vääntö 290 Nm (1600–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 232 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 158 g/km Mitat pituus 4068 mm, leveys 1756 mm, korkeus 1498 mm, akseliväli 2493 mm Muu tieto Perävaunumassa 0 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous