2.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: la diesel vita – Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dieselmoottorinen katumaasturi voi olla temperamenttinen – ainakin jos se on Alfa Romeo Stelvio. Hyvää: ajettavuus, ajoasento, yleinen käyttökelpoisuus. Huonoa: epämääräinen vaihteenvalitsin. Myöntää täytyy, että vauhdikkaiden italialaisautojen fanina nielaisin pariinkin otteeseen, kun aikanaan kuulin myös Alfa Romeon lähtevän mukaan SUV-buumiin. Onko aivan pakko, päässä soi. Vähitellen ajatukseen tottui, ja lopullisesti mielikuvat pyhäinhäväistyksestä häipyivät, kun koeajoon saapui dieselmoottorinen Alfa Romeo Stelvio.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarjoustemperamenttiaDieseliä myydään vain yhtenä 210 hevosvoiman versiona, joka on samalla Stelvio-malliston edullisin. Muut ovat bensamalleja, joko 200- tai 280-hevosvoimaisina painoksina, ja niistä vähempitehoinenkin on jo viisi tonnia nakuttajaa kalliimpi.Diesel on siis Stelvioista selkeästi taloudellisin, uskotaan. Valintaa ei kuitenkaan voi perustella pelkin järkisyin, sillä tässä tapauksessa auton täytyy täyttää myös hauskuuskriteerit. Alfa Romeo, niin maasturi kuin onkin, ei yksinkertaisesti saa kuulostaa työkoneelta.Lipakka liirailijaSiitä ei ole onneksi pelkoa. Käyntiääni on nykyaikaisen sivistynyt, ja kiihdytyksissä kuuluu lähinnä urheilullista murinaa. Ero edellä mainittuihin bensamalleihin on loppujen lopuksi hyvin pieni – niissäkin kun käytetään varsin maltillisesti kiertävää ahdettua moottoria sekä automaattivaihteistoa.Niinpä käyttövoimalla ei sinänsä ole väliä, koska voimaakin dieselissä riittää. Kaasupolkimen käytös ja vaihteiston viiveettömyys tukevat tanakkaa työntöä, jota neliveto tarjoilee takapyörille yllättävän selkeästi jo märällä asvaltilla. Ajonvakautus ottaa kyllä äkisti alkaneen sladin hienosti haltuunsa.Kuten muissakin Alfoissa, ajotilan Dynamic-asetus ei huudata vaihdetta turhaan pienemmällä silloin kun ei ole tarve, mutta pitää voimalinjan valppaana kuljettajan käskyihin. Vähemmän hienostunut sen sijaan on moottorin sammutusautomatiikka, joka herättää koneen tulille voimakkaasti autoa vavahduttaen.Useimmiten urheilullinenKuten jo bensiinimallin koeajossa totesimme, Stelvion ajettavuus on niin lähellä ideaalia kuin tässä autoluokassa voi olla. Ohjaus on nopea ja käyttäytyminen moitteetonta, joten vallan unohtaa ajavansa katumaasturia. Joidenkin autoa kokeilleiden mielestä auto tosin reagoi ratin liikkeisiin liiankin neuroottisesti, tai ainakin vaatii totuttelun.Vakioiden 235/60 R18 -renkaiden sijaan muutenkin runsaasti lisävarusteltu koeajoauto oli kengitetty 255/45 R20 -kumeilla. Niillä kääntyvyys herkistyy entisestään, mutta vastapainoksi Stelviossa on otettava vastaan matkanteon tärinä ja renkaiden kova jyrinä karkealla tienpinnalla.Mutta toisin kuin Giulia-sedanissa, Stelvion istuin tarjoaa olennaisesti paremman reisituen, koska istuinosan etureunan korkeutta voi säätää sähköisesti erikseen. Ja kun kojelauta on suurin piirtein sama kuin Giuliassa, samat käyttökelpoisuuskehut pätevät – kuten myös päämoite eli lepsusti liikkuva sähköinen vaihteenvalitsin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuutkin messissäStelvion varsin tasapainoisen kokonaisuuteen sisältyvät myös melko hyvät takaistuintilat ja moitteeton tavaratilan muunneltavuus – vaikka polvitilat ja kontti itsessään eivät maailman väljimpiin lukeudukaan.Kaiken kruunaa muotoilu. Koeajoyksilön juuri oikean sävyinen punainen väri istuu hienosti auton linjoihin, jotka ovat tämän luokan yleisestä käytännöstä poiketen pikemminkin sirot kuin möhköt. Todella suurissa sivupeileissäkin lienee tavoiteltu muinaista pisaramuotoa. Eli: jos kerran katumaasturi on pop, on vain oikein, että Alfa Romeo heitti kehiin mahdollisimman alfaromeomaisen muunnelman teemasta. Seuraavaksi voimmekin ryhtyä päivittelemään italialaisen autojumalan Ferrarin vastaavaa SUV-hanketta. Maseratihan on jo mukana.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.alfaromeo.fi/stelvio Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel 210 hv AT8 AWD Super Hinta alkaen 54 995 € Koeajetun auton hinta varusteineen 72 480 € Moottori Dieselmoottori 2 143 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 154 kW (210 hv), 3750 r/min Vääntö 470 Nm (1750 r/min) Vääntö 470 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,6 s Huippunopeus 215 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 4687 mm, leveys 1903 mm, korkeus 1671 mm, akseliväli 2818 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 30.11.2024 Koeajo Koeajo: Alpine A290 – se rivakampi Renault 5 28.11.2024 Ajoneuvot Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? – Selvitimme kiinalaismerkkien ensirekisteröinnit 28.11.2024 Koeajo Koeajo: Citroën Berlingo Van – Vuoden pakun uudistettu painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan