2.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: la diesel vita – Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Dieselmoottorinen katumaasturi voi olla temperamenttinen – ainakin jos se on Alfa Romeo Stelvio. Hyvää: ajettavuus, ajoasento, yleinen käyttökelpoisuus. Huonoa: epämääräinen vaihteenvalitsin. Myöntää täytyy, että vauhdikkaiden italialaisautojen fanina nielaisin pariinkin otteeseen, kun aikanaan kuulin myös Alfa Romeon lähtevän mukaan SUV-buumiin. Onko aivan pakko, päässä soi. Vähitellen ajatukseen tottui, ja lopullisesti mielikuvat pyhäinhäväistyksestä häipyivät, kun koeajoon saapui dieselmoottorinen Alfa Romeo Stelvio. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarjoustemperamenttia Dieseliä myydään vain yhtenä 210 hevosvoiman versiona, joka on samalla Stelvio-malliston edullisin. Muut ovat bensamalleja, joko 200- tai 280-hevosvoimaisina painoksina, ja niistä vähempitehoinenkin on jo viisi tonnia nakuttajaa kalliimpi. Diesel on siis Stelvioista selkeästi taloudellisin, uskotaan. Valintaa ei kuitenkaan voi perustella pelkin järkisyin, sillä tässä tapauksessa auton täytyy täyttää myös hauskuuskriteerit. Alfa Romeo, niin maasturi kuin onkin, ei yksinkertaisesti saa kuulostaa työkoneelta. Lipakka liirailija Siitä ei ole onneksi pelkoa. Käyntiääni on nykyaikaisen sivistynyt, ja kiihdytyksissä kuuluu lähinnä urheilullista murinaa. Ero edellä mainittuihin bensamalleihin on loppujen lopuksi hyvin pieni – niissäkin kun käytetään varsin maltillisesti kiertävää ahdettua moottoria sekä automaattivaihteistoa. Niinpä käyttövoimalla ei sinänsä ole väliä, koska voimaakin dieselissä riittää. Kaasupolkimen käytös ja vaihteiston viiveettömyys tukevat tanakkaa työntöä, jota neliveto tarjoilee takapyörille yllättävän selkeästi jo märällä asvaltilla. Ajonvakautus ottaa kyllä äkisti alkaneen sladin hienosti haltuunsa. Kuten muissakin Alfoissa, ajotilan Dynamic-asetus ei huudata vaihdetta turhaan pienemmällä silloin kun ei ole tarve, mutta pitää voimalinjan valppaana kuljettajan käskyihin. Vähemmän hienostunut sen sijaan on moottorin sammutusautomatiikka, joka herättää koneen tulille voimakkaasti autoa vavahduttaen. Useimmiten urheilullinen Kuten jo bensiinimallin koeajossa totesimme, Stelvion ajettavuus on niin lähellä ideaalia kuin tässä autoluokassa voi olla. Ohjaus on nopea ja käyttäytyminen moitteetonta, joten vallan unohtaa ajavansa katumaasturia. Joidenkin autoa kokeilleiden mielestä auto tosin reagoi ratin liikkeisiin liiankin neuroottisesti, tai ainakin vaatii totuttelun. Vakioiden 235/60 R18 -renkaiden sijaan muutenkin runsaasti lisävarusteltu koeajoauto oli kengitetty 255/45 R20 -kumeilla. Niillä kääntyvyys herkistyy entisestään, mutta vastapainoksi Stelviossa on otettava vastaan matkanteon tärinä ja renkaiden kova jyrinä karkealla tienpinnalla. Mutta toisin kuin Giulia-sedanissa, Stelvion istuin tarjoaa olennaisesti paremman reisituen, koska istuinosan etureunan korkeutta voi säätää sähköisesti erikseen. Ja kun kojelauta on suurin piirtein sama kuin Giuliassa, samat käyttökelpoisuuskehut pätevät – kuten myös päämoite eli lepsusti liikkuva sähköinen vaihteenvalitsin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muutkin messissä Stelvion varsin tasapainoisen kokonaisuuteen sisältyvät myös melko hyvät takaistuintilat ja moitteeton tavaratilan muunneltavuus – vaikka polvitilat ja kontti itsessään eivät maailman väljimpiin lukeudukaan. Kaiken kruunaa muotoilu. Koeajoyksilön juuri oikean sävyinen punainen väri istuu hienosti auton linjoihin, jotka ovat tämän luokan yleisestä käytännöstä poiketen pikemminkin sirot kuin möhköt. Todella suurissa sivupeileissäkin lienee tavoiteltu muinaista pisaramuotoa. Eli: jos kerran katumaasturi on pop, on vain oikein, että Alfa Romeo heitti kehiin mahdollisimman alfaromeomaisen muunnelman teemasta. Seuraavaksi voimmekin ryhtyä päivittelemään italialaisen autojumalan Ferrarin vastaavaa SUV-hanketta. Maseratihan on jo mukana. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.alfaromeo.fi/stelvio Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel 210 hv AT8 AWD Super Hinta alkaen 54 995 € Koeajetun auton hinta varusteineen 72 480 € Moottori Dieselmoottori 2 143 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 154 kW (210 hv), 3750 r/min Vääntö 470 Nm (1750 r/min) Vääntö 470 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,6 s Huippunopeus 215 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 4687 mm, leveys 1903 mm, korkeus 1671 mm, akseliväli 2818 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan