4.8.2020 Ajoneuvot Koeajo: Ladattava Ford Transit Custom PHEV voi olla vähän ajavalle ekologinen, mutta pitkillä matkoilla kulutus kasvaa hurjasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Latauspistoke on löytänyt tiensä Ford Transit Custom PHEV -pakettiautoonkin. Hyvää: ajettavuus, ajoasento, alhaisemmat CO2-päästöt. Huonoa: tehon puute, kulutus, ryömittäminen, voimalinjan tuntuma. Ladattavan Ford Transit Custom PHEV -sarjahybridin mitatut CO2-päästöt on saatu painettua 70 g/km -tasolle 93 kilowatin sähkömoottorin, 13,6 kilowattitunnin akun ja generaattorin virkaa toimittavan yksilitraisen Ecoboost-bensiinimoottorin avulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRuuditon mutta herkkä sutimaanSarjahybridissä polttomoottori ei ole yhteydessä vetopyörästöön, joten auton liikuttamisesta vastaa ainoastaan sähkömoottori. Transitissa sähköajo on miellyttävän hiljaista, mutta sähkömoottorille harvinaiseen tapaan auto on erittäin herkkä sutimaan jo tyhjällä kuormalla. Sateisella kelillä etupyörät jauhavat rivakassa liikkeellelähdössä kuin lumella konsanaan, ja ajonvakautus tuntuu puuttuvan tilanteeseen erittäin verkkaisesti. Ilman kuormaa autossa ilmenee myös rajuja tärinöitä.Taajamassa yksi sähkömoottori liikuttaa pakettiautoa kohtuullisesti, mutta jo maantieajossa meno alkaa tuntua lukuarvoista poikkeavalta, siis erittäin hitaalta. Huippunopeus on rajoitettu mittarin mukaan 125 km/h -nopeuteen, mutta tämänhän ei pitäisi juuri Suomessa haitata.Transit on pakettiautoksi vakaa ajettava. Jarrutuntumakin on luonnollinen ja asettuu sähköistettyjen autojen kärkipäähän. Ajomelut on hyvin vaimennettu, eikä kolmisylinterisen polttomoottorin käymiseen vakiokierroksilla juuri kiinnitä huomiota.Vaatii tottumistaAhtaissa paikoissa sähkömoottorisen Transitin ryömittäminen tuottaa tuskaa. Pehmeä liikkeellelähtö on erittäin haastavaa, ja auto ryntää liikkeelle herkästi. Onneksi koeajoon ei sisältynyt oikeaa jakelutyötä ahtaissa porttikongeissa ja sisäpihoissa.Sähköistetyn Transitin vaihteenvalitsimesta löytyy Kuga-katumaasturin latausmallin tapaan L-tila, mikä tarkoittaa tehostettua energian talteenottoa. Tämä puolestaan tuntuu voimakkaampana hidastumisena, kun kaasupoljinta nostetaan.Siinä missä Kugassa vaihteenvalitsin on rullamainen ja L-tila kytketään päälle painikkeesta, Transitissa valitsin on perinteinen ja L-tila löytyy normaalin D-ajotilan alapuolelta. Lähes joka kerta liikkeelle lähdettäessä valitsin asettuu D:n sijaan L:ään, koska lihasmuistin mukaan normaali ajovaihde löytyy aivan alimpaa. Ajan kanssa tähän kuitenkin ehkä tottuu, mutta viikko ei tunnu olevan tarpeeksi.Muuten hallintalaitteet ovat kohdillaan, ja säilytystilaa pientavaroille löytyy hyvin ympäri ohjaamoa. Kuljettajan istuma-asento on pakettiautojen parhaimmistoa ja hyvin säädettävissä. Latauskaapelin saa sijoitettua apukuljettajan istuimen alle, jolloin se ei pääse vaurioitumaan auton takaosaan sijoitetun kuorman seassa.Täydellä akulla WLTP-toimintamatkaksi sähköllä luvataan 56 kilometriä, mutta käytännössä pääseminen edes lähelle 50:tä kilometriä vaatii syvää keskittymistä taloudelliseen ajamiseen. Akku latautuu tyhjästä täyteen Type 2 -pistokkeesta parhaillaan 2,7 tunnissa, joten enemmän ajavalla polttomoottori käy arjessa tiuhaan.Pitkiä matkoja taittavalle ladattavaa Transitia on vaikea suositella, sillä latausvarannon loputtua kulutus karkaa hurjiin lukemiin: yhdistetyssä ajossa ajotietokone näyttää noin 10 l/100 km -lukemaa, moottoritiellä yli viittä litraa enemmän. Taajamaan Transit Custom PHEV on kuitenkin mielekäs vaihtoehto lähipäästötöntä pakettiautoa etsivälle, jos latauksella saa katettua suurimman osan kilometreistä.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Ford Transit Custom Van PHEV Limited 340 L1H1 Hinta alkaen 51 365 € Koeajetun auton hinta varusteineen 54 860 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, automaat-tivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 93 kW (126 hv). Teho 62 kW (83 hv), 4300 r/min Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 13,6 / ei ilmoitettu kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1 x 16 A). Toimintamatka 56 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 93 kW Huippunopeus 120 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,1 (yhd.) CO2-päästöt 70 g/km Mitat pituus 4973 mm, leveys 1986 mm, korkeus 2000 mm, akseliväli 2933 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous