3.4.2021 Ajoneuvot Koeajo: Land Rover Discovery Sport P300e – sähköllä malliston lippulaivaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Land Rover Discovery Sport -mallisto täydentyi ladattavalla hybridillä. Pienten päästöjen ansiosta kyseessä on yksi malliston edullisimmista vaihtoehdoista. Hyvää: mukavuus, tilat, CCS-pikalataus. Huonoa: sähköllä vain takavetoinen. Land Rover Discovery Sport koki malliuudistuksen vuoden 2019 lopulla. Ulkoiset muutokset edeltäjään ovat ensivilkaisulla vähäisiä, ja mallia saattaisi luulla perinteiseksi faceliftiksi. Pinnan alla kuitenkin on tapahtunut paljon, ja uuteen perusrakenteeseen siirtyminen mahdollistaa mallin sähköistämisen.Ladattavalla hybriditekniikalla varustettu Discovery Sport tottelee mallinimeä P300e. Valmistajan nykytyylin mukaisesti numerosarja antaa viitteitä auton tarjoamista tehovaroista, ja lataushybridin kokonaistehoksi kirjataankin malliston piikkipaikkaan oikeuttavat 309 hv. Tämä lukema saavutetaan keulalta löytyvän 1,5-litraisen kolmisylinterisen bensaturbon ja taka-akselilla sijaitsevan sähkömoottorin yhteistyöllä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKompromissin ja kiireen makuaSähkömoottorilla toteutetun nelivedon hyödyiksi voi lukea kardaanin puuttumisen ja siitä syntyvän tilansäästön. Discovery Sportin tapauksessa 15 kWh:n akusto on sijoitettu takapenkin alle, joten tavaratila ei ole sisarmalleja pienempi. Hybridiversio ei kuitenkaan ole tarjolla polttomoottorimallien tapaan 7-paikkaisena. Etenkin talvikelillä tulee nopeasti esille pelkästään taka-akselilla sijaitsevan sähkömoottorin heikkous; ympäristöystävällisesti sähköllä ajettaessa auto etenee vain takavetoisena. Risteyksiin sutimaan jääminen ei sovi mielikuvaan vaivattomasta nelivetoisesta katumaasturista. Pitävissä olosuhteissa ongelmaa ei ole, ja kiinteällä välityksellä varustettu sähkömoottori tarjoaa miellyttävän katkotonta etenemistä. Kaupunkipyörittely sujuu sähkön turvin, ja yhdellä latauksella pystyy ajamaan nollakeleillä noin 40 kilometriä. Taajamanopeuksien yläpuolella lähes 2,2 tonnin painoisen auton liikuttelu ei ole kovin vaivatonta pelkän sähkömoottorin voimin. Sähkön loppuessa tai lisää tehoa pyydettäessä mukaan liittyy keulalta löytyvä kolmisylinterinen voimanlähde. Moottorin käynnistymistä ei sisätiloissa helposti huomaa, mutta valitettavasti samaa ei voi sanoa 8-portaisen automaattivaihteiston toiminnasta. Esimerkiksi polttomoottorin liittyessä mukaan kesken kiihdytyksen tuntuu etenemisessä selkeä nykäisy. Kahden eri voimanlähteen toiminnan synkronoiminen vaatii pitkällistä hiomista, joka tuntuu nyt jääneen puolitiehen. Vajavaista informaatiotaKiire paistaa läpi myös ohjaamossa sähköisyyteen liittyvissä ominaisuuksissa. Kuljettajalle ei esimerkiksi tarjota mitään tietoa sähköenergian kulutuksesta. Keskikonsolin näytöltä löytyvä energianäkymä ei sekään juuri tarjoa järkevää tietoa, kun polttomoottorin kulutuspalkin skaala on 0–100 l/100 km ja sähköajon osuus näytetään vain prosentteina. P300e on pienistä hiomattomuuksista huolimatta tärkeä täydennys Discovery Sportin mallistoon. Tehokuninkuuden lisäksi se nappaa malliston sisällä myyntisuosikin paikan. Suomen päästöperusteinen autoverotus pelaa lataushybridin pussiin, ja ainoastaan pienin dieselmalli heikommalla varustelulla on nyt ajettua hybridimallia edullisempi 57 000 euron hintalapulla. Jo vastaavalla varustelulla tilanne kääntyy hybridin eduksi, ja varusteisiin panostettaessa ero jatkaa kasvamistaan.Teksti: Mikko Autio Kuvat: Mikko Autio ja Henri Posa Land Rover Discovery Sport P300e Plug-in Hybrid AWD Auto S Hinta alkaen 60 814 € Koeajetun auton hinta varusteineen 67 367 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 498 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä). Sähkömoottori 80 kW (109 hv), 260 Nm. Teho 147 kW (200 hv) Vääntö 280 Nm Vääntö 280 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 15,0 / 12,17 kWh. Lataus: Type 2 7,0 kW (1 x 32 A), CCS 32 kW. Toimintamatka 55 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 227 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,6 s Huippunopeus 209 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,0 (yhd.) CO2-päästöt 44 g/km Mitat pituus 4597 mm, leveys 2069 mm, korkeus 1727 mm, akseliväli 2741 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster