3.4.2021 Ajoneuvot Koeajo: Land Rover Discovery Sport P300e – sähköllä malliston lippulaivaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Land Rover Discovery Sport -mallisto täydentyi ladattavalla hybridillä. Pienten päästöjen ansiosta kyseessä on yksi malliston edullisimmista vaihtoehdoista. Hyvää: mukavuus, tilat, CCS-pikalataus. Huonoa: sähköllä vain takavetoinen. Land Rover Discovery Sport koki malliuudistuksen vuoden 2019 lopulla. Ulkoiset muutokset edeltäjään ovat ensivilkaisulla vähäisiä, ja mallia saattaisi luulla perinteiseksi faceliftiksi. Pinnan alla kuitenkin on tapahtunut paljon, ja uuteen perusrakenteeseen siirtyminen mahdollistaa mallin sähköistämisen.Ladattavalla hybriditekniikalla varustettu Discovery Sport tottelee mallinimeä P300e. Valmistajan nykytyylin mukaisesti numerosarja antaa viitteitä auton tarjoamista tehovaroista, ja lataushybridin kokonaistehoksi kirjataankin malliston piikkipaikkaan oikeuttavat 309 hv. Tämä lukema saavutetaan keulalta löytyvän 1,5-litraisen kolmisylinterisen bensaturbon ja taka-akselilla sijaitsevan sähkömoottorin yhteistyöllä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKompromissin ja kiireen makuaSähkömoottorilla toteutetun nelivedon hyödyiksi voi lukea kardaanin puuttumisen ja siitä syntyvän tilansäästön. Discovery Sportin tapauksessa 15 kWh:n akusto on sijoitettu takapenkin alle, joten tavaratila ei ole sisarmalleja pienempi. Hybridiversio ei kuitenkaan ole tarjolla polttomoottorimallien tapaan 7-paikkaisena. Etenkin talvikelillä tulee nopeasti esille pelkästään taka-akselilla sijaitsevan sähkömoottorin heikkous; ympäristöystävällisesti sähköllä ajettaessa auto etenee vain takavetoisena. Risteyksiin sutimaan jääminen ei sovi mielikuvaan vaivattomasta nelivetoisesta katumaasturista. Pitävissä olosuhteissa ongelmaa ei ole, ja kiinteällä välityksellä varustettu sähkömoottori tarjoaa miellyttävän katkotonta etenemistä. Kaupunkipyörittely sujuu sähkön turvin, ja yhdellä latauksella pystyy ajamaan nollakeleillä noin 40 kilometriä. Taajamanopeuksien yläpuolella lähes 2,2 tonnin painoisen auton liikuttelu ei ole kovin vaivatonta pelkän sähkömoottorin voimin. Sähkön loppuessa tai lisää tehoa pyydettäessä mukaan liittyy keulalta löytyvä kolmisylinterinen voimanlähde. Moottorin käynnistymistä ei sisätiloissa helposti huomaa, mutta valitettavasti samaa ei voi sanoa 8-portaisen automaattivaihteiston toiminnasta. Esimerkiksi polttomoottorin liittyessä mukaan kesken kiihdytyksen tuntuu etenemisessä selkeä nykäisy. Kahden eri voimanlähteen toiminnan synkronoiminen vaatii pitkällistä hiomista, joka tuntuu nyt jääneen puolitiehen. Vajavaista informaatiotaKiire paistaa läpi myös ohjaamossa sähköisyyteen liittyvissä ominaisuuksissa. Kuljettajalle ei esimerkiksi tarjota mitään tietoa sähköenergian kulutuksesta. Keskikonsolin näytöltä löytyvä energianäkymä ei sekään juuri tarjoa järkevää tietoa, kun polttomoottorin kulutuspalkin skaala on 0–100 l/100 km ja sähköajon osuus näytetään vain prosentteina. P300e on pienistä hiomattomuuksista huolimatta tärkeä täydennys Discovery Sportin mallistoon. Tehokuninkuuden lisäksi se nappaa malliston sisällä myyntisuosikin paikan. Suomen päästöperusteinen autoverotus pelaa lataushybridin pussiin, ja ainoastaan pienin dieselmalli heikommalla varustelulla on nyt ajettua hybridimallia edullisempi 57 000 euron hintalapulla. Jo vastaavalla varustelulla tilanne kääntyy hybridin eduksi, ja varusteisiin panostettaessa ero jatkaa kasvamistaan.Teksti: Mikko Autio Kuvat: Mikko Autio ja Henri Posa Land Rover Discovery Sport P300e Plug-in Hybrid AWD Auto S Hinta alkaen 60 814 € Koeajetun auton hinta varusteineen 67 367 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 498 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä). Sähkömoottori 80 kW (109 hv), 260 Nm. Teho 147 kW (200 hv) Vääntö 280 Nm Vääntö 280 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 15,0 / 12,17 kWh. Lataus: Type 2 7,0 kW (1 x 32 A), CCS 32 kW. Toimintamatka 55 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 227 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,6 s Huippunopeus 209 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,0 (yhd.) CO2-päästöt 44 g/km Mitat pituus 4597 mm, leveys 2069 mm, korkeus 1727 mm, akseliväli 2741 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen