3.4.2021 Ajoneuvot Koeajo: Land Rover Discovery Sport P300e – sähköllä malliston lippulaivaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Land Rover Discovery Sport -mallisto täydentyi ladattavalla hybridillä. Pienten päästöjen ansiosta kyseessä on yksi malliston edullisimmista vaihtoehdoista. Hyvää: mukavuus, tilat, CCS-pikalataus. Huonoa: sähköllä vain takavetoinen. Land Rover Discovery Sport koki malliuudistuksen vuoden 2019 lopulla. Ulkoiset muutokset edeltäjään ovat ensivilkaisulla vähäisiä, ja mallia saattaisi luulla perinteiseksi faceliftiksi. Pinnan alla kuitenkin on tapahtunut paljon, ja uuteen perusrakenteeseen siirtyminen mahdollistaa mallin sähköistämisen.Ladattavalla hybriditekniikalla varustettu Discovery Sport tottelee mallinimeä P300e. Valmistajan nykytyylin mukaisesti numerosarja antaa viitteitä auton tarjoamista tehovaroista, ja lataushybridin kokonaistehoksi kirjataankin malliston piikkipaikkaan oikeuttavat 309 hv. Tämä lukema saavutetaan keulalta löytyvän 1,5-litraisen kolmisylinterisen bensaturbon ja taka-akselilla sijaitsevan sähkömoottorin yhteistyöllä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKompromissin ja kiireen makuaSähkömoottorilla toteutetun nelivedon hyödyiksi voi lukea kardaanin puuttumisen ja siitä syntyvän tilansäästön. Discovery Sportin tapauksessa 15 kWh:n akusto on sijoitettu takapenkin alle, joten tavaratila ei ole sisarmalleja pienempi. Hybridiversio ei kuitenkaan ole tarjolla polttomoottorimallien tapaan 7-paikkaisena. Etenkin talvikelillä tulee nopeasti esille pelkästään taka-akselilla sijaitsevan sähkömoottorin heikkous; ympäristöystävällisesti sähköllä ajettaessa auto etenee vain takavetoisena. Risteyksiin sutimaan jääminen ei sovi mielikuvaan vaivattomasta nelivetoisesta katumaasturista. Pitävissä olosuhteissa ongelmaa ei ole, ja kiinteällä välityksellä varustettu sähkömoottori tarjoaa miellyttävän katkotonta etenemistä. Kaupunkipyörittely sujuu sähkön turvin, ja yhdellä latauksella pystyy ajamaan nollakeleillä noin 40 kilometriä. Taajamanopeuksien yläpuolella lähes 2,2 tonnin painoisen auton liikuttelu ei ole kovin vaivatonta pelkän sähkömoottorin voimin. Sähkön loppuessa tai lisää tehoa pyydettäessä mukaan liittyy keulalta löytyvä kolmisylinterinen voimanlähde. Moottorin käynnistymistä ei sisätiloissa helposti huomaa, mutta valitettavasti samaa ei voi sanoa 8-portaisen automaattivaihteiston toiminnasta. Esimerkiksi polttomoottorin liittyessä mukaan kesken kiihdytyksen tuntuu etenemisessä selkeä nykäisy. Kahden eri voimanlähteen toiminnan synkronoiminen vaatii pitkällistä hiomista, joka tuntuu nyt jääneen puolitiehen. Vajavaista informaatiotaKiire paistaa läpi myös ohjaamossa sähköisyyteen liittyvissä ominaisuuksissa. Kuljettajalle ei esimerkiksi tarjota mitään tietoa sähköenergian kulutuksesta. Keskikonsolin näytöltä löytyvä energianäkymä ei sekään juuri tarjoa järkevää tietoa, kun polttomoottorin kulutuspalkin skaala on 0–100 l/100 km ja sähköajon osuus näytetään vain prosentteina. P300e on pienistä hiomattomuuksista huolimatta tärkeä täydennys Discovery Sportin mallistoon. Tehokuninkuuden lisäksi se nappaa malliston sisällä myyntisuosikin paikan. Suomen päästöperusteinen autoverotus pelaa lataushybridin pussiin, ja ainoastaan pienin dieselmalli heikommalla varustelulla on nyt ajettua hybridimallia edullisempi 57 000 euron hintalapulla. Jo vastaavalla varustelulla tilanne kääntyy hybridin eduksi, ja varusteisiin panostettaessa ero jatkaa kasvamistaan.Teksti: Mikko Autio Kuvat: Mikko Autio ja Henri Posa Land Rover Discovery Sport P300e Plug-in Hybrid AWD Auto S Hinta alkaen 60 814 € Koeajetun auton hinta varusteineen 67 367 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 498 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä). Sähkömoottori 80 kW (109 hv), 260 Nm. Teho 147 kW (200 hv) Vääntö 280 Nm Vääntö 280 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 15,0 / 12,17 kWh. Lataus: Type 2 7,0 kW (1 x 32 A), CCS 32 kW. Toimintamatka 55 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 227 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,6 s Huippunopeus 209 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,0 (yhd.) CO2-päästöt 44 g/km Mitat pituus 4597 mm, leveys 2069 mm, korkeus 1727 mm, akseliväli 2741 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 17.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: International Loadstar – palju entisen paloauton katolla 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle