4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus LBX yrittää onneaan pienten premiumautojen luokassa. Lexus LBX on merkille kokonaan uusi aluevaltaus pienten citymaasturien luokkaan, tehtaan selitys mallimerkinnälle on Lexus Breakthrough Crossover. Kohderyhmäksi mainitaan nuoremmat autonostajat, mutta miksei myös eläkettä harkitsevat. Tilalle ei enää ole käyttöä, mutta ylellinen mukavuus ja laadukkaat materiaalit ovat olennaisia. Helppo autoon nousu, ajamisen näppäryys ja ekologisuus tulevat kaupan päälle. Tosin samaa ovat useat kilpailijat jo yrittäneet huonolla menestyksellä, viimeisimpänä Audi on ilmoittanut luopuvansa A1 ja Q2 –mallien tuotannosta. Rahan halutaan kuitenkin näkyvän auton koossa. Täyttäisikö LBX kuitenkin muutoin premiumluokan vaatimukset.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMyyntisuosikki valeasussaIhan puhtaalta pöydältä Lexuksen ei ole tarvinnut LBX:n suunnittelua aloittaa. Toyota-emokonsernin Yaris Cross on tarjonnut suunnittelulle hyvän lähtökohdan, Suomessakin Yariksen korotettu versio on joinakin kuukausina ollut myydyin automme. Lexus ei ole kuitenkaan valinnut helpointa tietä vaihtamalla vain maskin ja verhoilemalla auton nahalla. Koko kori on uusi, eikä oikeastaan mikään yksityiskohtakaan paljasta alkuperää. Äänieristystä on lisätty niin oviin, kattoon kuin alustaankin.LBX näyttää tuhdimmalta, vaikka kasvua on vain pari senttiä pituudessa ja kuusi leveydessä. Sisätilat ovat kuitenkin yhtälailla niukat. Takaistuimelle sopii aikuinen vain keskimittaista lyhyemmän kuskin taakse, eikä tilaa ole liikaa korkeus- tai leveyssuunnassakaan. Takaovien aukko on kapea ja ovi aukeaa turhan nirsosti vaikeuttaen lastenistuimen sovittamista. Tavaratila on riittävän kokoinen, vaikka akusto syökin pohjan alaisen lokeron mahdollisuuden. Säädettävää pohjaakaan ei ole, joten takaselkänoja kumottuna pohjaan jää melkoinen kynnys. Moitteeton viimeistelyOhjaamoonkaan Lexus ei ole kelpuuttanut Yariksesta juuri mitään sellaisenaan. Kojelaudan ilme on herraskaisempi laadukkaampine materiaaleineen. Ovien sisäpuoliset avauskahvat ovat painettavina ihan toimivat, mutta turha kikkailu aiheuttaa aina selittämisen tarpeen kyytiläisen ulos pääsemiseksi. Muutoin LBX on helppo käyttäjälleen teknisyydestään huolimatta. Nappuloita on säilytetty paljon ja lisäksi kosketusnäytön alalaidassa on pikakuvakkeita usein tarvittaviin toimintoihin. Näytön vaatimaton ilme ja ohjelmistot ovat lainaa Toyotalta, olisiko muista Lexuksista löytynyt tyylikkäämpiä. Toyotien tapaan myös varoitusarsenaalin herkkyys ärsyttää. Niin näyttöruutuviestejä kuin äänivaroituksiakin tulee jatkuvalla syötöllä turruttaen kuljettajaa nostamaan radion volyymiä ja jättämään lopulta nalkutuksen huomiotta. Se ei liene varoitusten tarkoitus.LBX:n varustelu aiheuttaa päänvaivaa, vaikka itse lisävarustelista on lyhyt. Toiminnallisia varustetasoja on kolme, nimetön perustaso, Launch Edition ja Luxury. Näiden lisäksi kaikkiin tasoihin saatavia ulkoväri- ja verhoiluvaihtoehtoja on neljä, Elegant, Emotion, Relax ja Cool. Kun vielä lisäksi on yksi karvalakkimalli ja Original –huippumalli, erilaisia varusteluyhdistelmiä on 14. Hintahaarukan 35 000 – 47 000 € puolesta välistä ajettu Launch Edition Cool on jo varsin ylenpalttinen niin varusteiltaan kuin sisustukseltaankin.Hybridiosaaminen vakuuttaaLexus on viilannut Yariksen hybridivoimalinjaakin. Polttomoottori on edelleen puolitoistalitrainen ahtamaton bensiinimoottori, mutta tehokkaampi sähkömoottori nostaa kokonaistehoa kuusi hevosvoimaa 136:een. Tasapainoakseli on lisätty tasoittamaan kolmisylinterisen käyntiä. Yariksen 0,76 kWh litiumioniakku on vaihdettu 1 kWh nikkelimetallihybridiakkuun. Sähkö- ja polttomoottori ahkeroivat yhdessä ja erikseen lähes huomaamattomasti. Joutuisakin liikkuminen onnistuu eleettömän vaimeaäänisesti, polttomoottorin ääni nousee kuuluviin vasta täyskaasukiihdytyksessä.Isommasta akusta huolimatta peräkkäiset kiihdytykset hidastuvat akun tyhjentyessä. Saman huomaa kaupungista ulosmenotielle poistuessa pitkän sähköajelun jälkeen. Kaupungissa ajoajasta jopa 90 prosenttia voi olla sähköllä johtuen osin pääkaupunkimme punaisissa aalloissa seisottavasta liikennesuunnittelusta. Matkasta osuus on selkeästi vähäisempi, mutta silti koeajon keskikulutuslukema on maltillinen 4,6 l/100km.LBX on äänekkäin Lexus rengasjyrinöineen, mutta pikkuautoksi hiljainen. Jousitus on aika napakka, mutta korkeaprofiilirenkaiden pintapehmeys avustaa pienissä epätasaisuuksissa. Mukavuuspainotteisuudestaan huolimatta alusta ei pelästy pyrkivämpääkään ajotyyliä, vaikka ohjaus onkin turhan kevyeksi tehostettu. LBX on kaupungissa kotonaan, muttei vierasta mutkapätkiäkään. varustelu viimeistely mukavuus voimalinja kulutus takatilat varoitusäänien paljous Lexus LBX 200h Launch Edition Cool HYBRIDI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 1 490 cm3 portaaton CVT-automaattivaihteisto 100 kW (136 hv), 185 Nm WLTP-kulutus 4,6 l/100km CO2-päästöt 103 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,2 s huippunopeus 170 km/h Mitat Pituus 4 190 mm Leveys 1 825 mm Korkeus 1 545 mm Akseliväli 2 570 mm Tavaratila 317 – 994 l Omamassa 1 350 kg perävaunu 750 / 650 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 3 v / 100 000 km Hinta alkaen 34 989 € koeajoauto 42 453 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Lexus LBX – yllättävän selvä ero Toyota Yaris Crossiin 9.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Lexus UX 300e – facelift, joka tarvitsisi kasvojenkohotuksen 17.6.2023 Ajoneuvot Koeajo: Lexus RZ 450e – sähköisen luksuksen toinen lataus 14.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: Lexus RX 450h+ – koe ällistyttävä(n ärsyttävä) 13.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Lexus RZ 450e – sähköauto miljoonan kilometrin akkutakuulla 9.3.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Lexus RZ 450e – pelastaako OMG pelin? 21.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Lexus NX 350h – Laadukkaan mukava keskiluokkainen 12.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Lexus ES 300h on talousjohtajan auto 4.1.2022 Ajoneuvot Koeajo: Lexus UX 300e latautuu hitaasti, mutta siihen on hyvä syy Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?