4.9.2024

Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta

Kuva Petri Munukka

Lexus LBX yrittää onneaan pienten premiumautojen luokassa.

Lexus LBX on merkille kokonaan uusi aluevaltaus pienten citymaasturien luokkaan, tehtaan selitys mallimerkinnälle on Lexus Breakthrough Crossover. Kohderyhmäksi mainitaan nuoremmat autonostajat, mutta miksei myös eläkettä harkitsevat.

Tilalle ei enää ole käyttöä, mutta ylellinen mukavuus ja laadukkaat materiaalit ovat olennaisia. Helppo autoon nousu, ajamisen näppäryys ja ekologisuus tulevat kaupan päälle. Tosin samaa ovat useat kilpailijat jo yrittäneet huonolla menestyksellä, viimeisimpänä Audi on ilmoittanut luopuvansa A1 ja Q2 –mallien tuotannosta.

Rahan halutaan kuitenkin näkyvän auton koossa. Täyttäisikö LBX kuitenkin muutoin premiumluokan vaatimukset.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Myyntisuosikki valeasussa

Ihan puhtaalta pöydältä Lexuksen ei ole tarvinnut LBX:n suunnittelua aloittaa. Toyota-emokonsernin Yaris Cross on tarjonnut suunnittelulle hyvän lähtökohdan, Suomessakin Yariksen korotettu versio on joinakin kuukausina ollut myydyin automme.

Lexus ei ole kuitenkaan valinnut helpointa tietä vaihtamalla vain maskin ja verhoilemalla auton nahalla. Koko kori on uusi, eikä oikeastaan mikään yksityiskohtakaan paljasta alkuperää. Äänieristystä on lisätty niin oviin, kattoon kuin alustaankin.

LBX näyttää tuhdimmalta, vaikka kasvua on vain pari senttiä pituudessa ja kuusi leveydessä. Sisätilat ovat kuitenkin yhtälailla niukat. Takaistuimelle sopii aikuinen vain keskimittaista lyhyemmän kuskin taakse, eikä tilaa ole liikaa korkeus- tai leveyssuunnassakaan.

Takaovien aukko on kapea ja ovi aukeaa turhan nirsosti vaikeuttaen lastenistuimen sovittamista. Tavaratila on riittävän kokoinen, vaikka akusto syökin pohjan alaisen lokeron mahdollisuuden. Säädettävää pohjaakaan ei ole, joten takaselkänoja kumottuna pohjaan jää melkoinen kynnys.

Moitteeton viimeistely

Ohjaamoonkaan Lexus ei ole kelpuuttanut Yariksesta juuri mitään sellaisenaan. Kojelaudan ilme on herraskaisempi laadukkaampine materiaaleineen. Ovien sisäpuoliset avauskahvat ovat painettavina ihan toimivat, mutta turha kikkailu aiheuttaa aina selittämisen tarpeen kyytiläisen ulos pääsemiseksi.

Muutoin LBX on helppo käyttäjälleen teknisyydestään huolimatta. Nappuloita on säilytetty paljon ja lisäksi kosketusnäytön alalaidassa on pikakuvakkeita usein tarvittaviin toimintoihin. Näytön vaatimaton ilme ja ohjelmistot ovat lainaa Toyotalta, olisiko muista Lexuksista löytynyt tyylikkäämpiä.

Toyotien tapaan myös varoitusarsenaalin herkkyys ärsyttää. Niin näyttöruutuviestejä kuin äänivaroituksiakin tulee jatkuvalla syötöllä turruttaen kuljettajaa nostamaan radion volyymiä ja jättämään lopulta nalkutuksen huomiotta. Se ei liene varoitusten tarkoitus.

LBX:n varustelu aiheuttaa päänvaivaa, vaikka itse lisävarustelista on lyhyt. Toiminnallisia varustetasoja on kolme, nimetön perustaso, Launch Edition ja Luxury. Näiden lisäksi kaikkiin tasoihin saatavia ulkoväri- ja verhoiluvaihtoehtoja on neljä, Elegant, Emotion, Relax ja Cool. Kun vielä lisäksi on yksi karvalakkimalli ja Original –huippumalli, erilaisia varusteluyhdistelmiä on 14.

Hintahaarukan 35 000 – 47 000 € puolesta välistä ajettu Launch Edition Cool on jo varsin ylenpalttinen niin varusteiltaan kuin sisustukseltaankin.

Hybridiosaaminen vakuuttaa

Lexus on viilannut Yariksen hybridivoimalinjaakin. Polttomoottori on edelleen puolitoistalitrainen ahtamaton bensiinimoottori, mutta tehokkaampi sähkömoottori nostaa kokonaistehoa kuusi hevosvoimaa 136:een. Tasapainoakseli on lisätty tasoittamaan kolmisylinterisen käyntiä.

Yariksen 0,76 kWh litiumioniakku on vaihdettu 1 kWh nikkelimetallihybridiakkuun. Sähkö- ja polttomoottori ahkeroivat yhdessä ja erikseen lähes huomaamattomasti. Joutuisakin liikkuminen onnistuu eleettömän vaimeaäänisesti, polttomoottorin ääni nousee kuuluviin vasta täyskaasukiihdytyksessä.

Isommasta akusta huolimatta peräkkäiset kiihdytykset hidastuvat akun tyhjentyessä. Saman huomaa kaupungista ulosmenotielle poistuessa pitkän sähköajelun jälkeen. Kaupungissa ajoajasta jopa 90 prosenttia voi olla sähköllä johtuen osin pääkaupunkimme punaisissa aalloissa seisottavasta liikennesuunnittelusta. Matkasta osuus on selkeästi vähäisempi, mutta silti koeajon keskikulutuslukema on maltillinen 4,6 l/100km.

LBX on äänekkäin Lexus rengasjyrinöineen, mutta pikkuautoksi hiljainen. Jousitus on aika napakka, mutta korkeaprofiilirenkaiden pintapehmeys avustaa pienissä epätasaisuuksissa. Mukavuuspainotteisuudestaan huolimatta alusta ei pelästy pyrkivämpääkään ajotyyliä, vaikka ohjaus onkin turhan kevyeksi tehostettu. LBX on kaupungissa kotonaan, muttei vierasta mutkapätkiäkään.

  • varustelu
  • viimeistely
  • mukavuus
  • voimalinja
  • kulutus
  • takatilat
  • varoitusäänien paljous

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat