4.1.2022 Ajoneuvot Koeajo: Lexus UX 300e latautuu hitaasti, mutta siihen on hyvä syy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus UX 300e on helppo ja vaivaton tapa siirtyä sähköautoon. Hyvää: laadukas viimeistely, ajoasento, vaivattomuus, suorituskyky. Huonoa: varvastila takana, nelivedon puute, kallis varustelu, rengasmelu, toimintamatka, hidas lataus. Lexus UX 300e on Toyota-konsernin ensimmäinen Euroopassa myytävä akkusähköauto. Toyota on selättänyt tiukentuneet päästörajat hybridimallistonsa avulla, ja varmaankin suunnitellut seuraavaksi askeleeksi siirtymää suoraan polttokennoihin. Samaan aikaan kilpailijat satsaavat kuitenkin huimaa vauhtia akkusähköautoihin pakottaen Toyotan mukaan kisaan. Niinpä Lexuksen pienin malli UX 250h on muutettu UX300e:ksi, siis hybridistä täyssähköautoksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei isokenkäisille UX kuuluu ulkomitoiltaan myydyimpään kaupunkimaasturien luokkaan. Menevästä muotoilusta huolimatta tilat kelpaavat perhekäyttöönkin, mutta syvälle takalokasuojien väliin upotettu takaistuin ei riitä kolmelle. Vaikka takana on riittävästi polvitilaa, pitkä kuski joutuu tinkimään ajoasennostaan joko hivuttautumalla eteenpäin tai nostamalla penkkiä ylemmäs tehdäkseen tilaa matkustajien jalkaterille. Lattiaa on nostettu viisi senttiä akuston mahduttamiseksi matkustamon alle. Tavaratila puolestaan on kasvanut, koska sen alla ei ole sen enempää akkuja kuin bensatankkiakaan. Hattuhyllyn virkaa toimittava kangas ei ole kotonaan premium-autossa. Matkaajien lahkeet pysyvät puhtaina ovien alareunojen peittäessä kynnykset, mutta kääntöpuolena ovet kahnaavat kiinni jalkakäytäviin maasturihenkeä uhmaten. Luxury-varusteisen UX:n ohjaamo on kutsuva, automaattisesti lämpiävät nahkapenkit sulkevat syleilyynsä. Materiaalit ovat ylellisiä, viimeistely moitteetonta ja Mark Levinson -hifillä kuorrutettu. Nappuloiden tuntumakin henkii laatua, mutta särön harmoniaan tuovat kosketuslevyn avulla käytettävät järjestelmät. Valikoiden selaaminen on hitaampaa kuin kosketusnäytöllä, käyttö vaatii totuttelua. Harjoittelua kaipaa myös kaista-avustin, joka poukkoilee kaistalla levottomasti. Ei pitkille matkoille Valikoiden opettelun jälkeen sähkö-Lexus on vaivattoman helppokäyttöinen ja eleettömän suorituskykyinen. Etupyörät sutaisevat helposti: iso massa kaipaisi nelivetoa, mutta sitä ei ole tarjolla hybridin tavoin. Onneksi renkaat ovat maltillisen kokoiset 17-tuumaiset tukemassa mukavuusvoittoista jousitusta. Silti karkeimmilla pinnoilla renkaiden jyrinää kantautuu sisään, osasyynä muiden äänien puuttuminen. Mutkaisetkin osuudet taittuvat leppoisasti, mutta runsas paino, aliohjautuva peruskäytös ja kevyt ohjaus asettavat rajat vauhdille. Ajamisen auvoa ei muutenkaan kestä kovin pitkään. Keskikulutus nousee 20 kWh/100 km -tuntumaan, jolloin latausta tarvitaan vähintään 250 kilometrin välein. Vastuksilla toimiva lämmitys lohkaisee osansa – ilmalämpöpumppu olisi tehokkaampi ratkaisu. CHAdeMO-pikalatausliitin sijaitsee vasemmassa takalokasuojassa, ja Type 2 -liitin oikealla puolella. Pikalataus on hitaampi kuin kilpailijoilla, täyttö vie tunnin. Toyota haluaa hitaammalla latauksella pidentää akun käyttöikää, ja sille luvataankin kymmenen vuoden ja peräti miljoonan kilometrin takuu. Teksti: Petri Munukka Kuvat: Mikko Autio Lexus UX 300e Luxury Hinta alkaen 51 651 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 755 € Moottori Sähköauto etuveto. Teho 150 kW (204 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 54,3 kWh. Lataus: Type 2 6,6 kW(1x32A), CHAdeMO 50 kW. WLTP-toimintamatka sähköllä 309 km Toimintamatka 309 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 160 km/h Mitat pituus 4495 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1545 mm, akseliväli 2640 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 10 vuotta / 1 000 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan