4.1.2022

Koeajo: Lexus UX 300e latautuu hitaasti, mutta siihen on hyvä syy

Lexus UX300e

Lexus UX 300e on helppo ja vaivaton tapa siirtyä sähköautoon. Hyvää: laadukas viimeistely, ajoasento, vaivattomuus, suorituskyky. Huonoa: varvastila takana, nelivedon puute, kallis varustelu, rengasmelu, toimintamatka, hidas lataus.

Lexus UX 300e on Toyota-konsernin ensimmäinen Euroopassa myytävä akkusähköauto. Toyota on selättänyt tiukentuneet päästörajat hybridimallistonsa avulla, ja varmaankin suunnitellut seuraavaksi askeleeksi siirtymää suoraan polttokennoihin. Samaan aikaan kilpailijat satsaavat kuitenkin huimaa vauhtia akkusähköautoihin pakottaen Toyotan mukaan kisaan. Niinpä Lexuksen pienin malli UX 250h on muutettu UX300e:ksi, siis hybridistä täyssähköautoksi.

Lexus UX300e

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei isokenkäisille

UX kuuluu ulkomitoiltaan myydyimpään kaupunkimaasturien luokkaan. Menevästä muotoilusta huolimatta tilat kelpaavat perhekäyttöönkin, mutta syvälle takalokasuojien väliin upotettu takaistuin ei riitä kolmelle. Vaikka takana on riittävästi polvitilaa, pitkä kuski joutuu tinkimään ajoasennostaan joko hivuttautumalla eteenpäin tai nostamalla penkkiä ylemmäs tehdäkseen tilaa matkustajien jalkaterille.

Lexus UX300e

Lattiaa on nostettu viisi senttiä akuston mahduttamiseksi matkustamon alle. Tavaratila puolestaan on kasvanut, koska sen alla ei ole sen enempää akkuja kuin bensatankkiakaan. Hattuhyllyn virkaa toimittava kangas ei ole kotonaan premium-autossa. Matkaajien lahkeet pysyvät puhtaina ovien alareunojen peittäessä kynnykset, mutta kääntöpuolena ovet kahnaavat kiinni jalkakäytäviin maasturihenkeä uhmaten.

Lexus UX300e

Luxury-varusteisen UX:n ohjaamo on kutsuva, automaattisesti lämpiävät nahkapenkit sulkevat syleilyynsä. Materiaalit ovat ylellisiä, viimeistely moitteetonta ja Mark Levinson -hifillä kuorrutettu. Nappuloiden tuntumakin henkii laatua, mutta särön harmoniaan tuovat kosketuslevyn avulla käytettävät järjestelmät. Valikoiden selaaminen on hitaampaa kuin kosketusnäytöllä, käyttö vaatii totuttelua. Harjoittelua kaipaa myös kaista-avustin, joka poukkoilee kaistalla levottomasti.

Ei pitkille matkoille

Valikoiden opettelun jälkeen sähkö-Lexus on vaivattoman helppokäyttöinen ja eleettömän suorituskykyinen. Etupyörät sutaisevat helposti: iso massa kaipaisi nelivetoa, mutta sitä ei ole tarjolla hybridin tavoin.

Lexus UX300e

Onneksi renkaat ovat maltillisen kokoiset 17-tuumaiset tukemassa mukavuusvoittoista jousitusta. Silti karkeimmilla pinnoilla renkaiden jyrinää kantautuu sisään, osasyynä muiden äänien puuttuminen. Mutkaisetkin osuudet taittuvat leppoisasti, mutta runsas paino, aliohjautuva peruskäytös ja kevyt ohjaus asettavat rajat vauhdille.

Ajamisen auvoa ei muutenkaan kestä kovin pitkään. Keskikulutus nousee 20 kWh/100 km -tuntumaan, jolloin latausta tarvitaan vähintään 250 kilometrin välein. Vastuksilla toimiva lämmitys lohkaisee osansa – ilmalämpöpumppu olisi tehokkaampi ratkaisu. CHAdeMO-pikalatausliitin sijaitsee vasemmassa takalokasuojassa, ja Type 2 -liitin oikealla puolella. Pikalataus on hitaampi kuin kilpailijoilla, täyttö vie tunnin. Toyota haluaa hitaammalla latauksella pidentää akun käyttöikää, ja sille luvataankin kymmenen vuoden ja peräti miljoonan kilometrin takuu.

Teksti: Petri Munukka Kuvat: Mikko Autio

Lexus UX 300e Luxury

Hinta alkaen

51 651 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

61 755 €

Moottori

Sähköauto etuveto.

Teho

150 kW (204 hv)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen: 54,3 kWh. Lataus: Type 2 6,6 kW(1x32A), CHAdeMO 50 kW. WLTP-toimintamatka sähköllä 309 km

Toimintamatka

309 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,5 s

Huippunopeus

160 km/h

Mitat

pituus 4495 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1545 mm, akseliväli 2640 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 10 vuotta / 1 000 000 km

Luetuimmat