8.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Liikkuva linnake – BMW X7 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW X7 nostaa baijerilaismerkin vieläkin ylhäisempään luokkaan, ja loistaa myös ominaisuuksillaan. Hyvää: mukavuus, tilat, monikäyttöisyys. Huonoa: ulkonäkö, hinta. Parikymmentä vuotta sitten ajatus X7:n kaltaisesta möhkäleestä olisi säikäyttänyt BMW-puristit perinpohjaisesti. Nyt malli on osa loogista jatkumoa X-mallistolle ja osoitus valmistajansa intresseistä.X7:n karkeimmat heikkoudet liittyvät ulkoasuun. Keulalla ennätyskokoa hätyyttelevä munuaismaski suorastaan pröystäilee tavalla, joka vielä jokin aikaa sitten oli baijerilaisvalmistajalle vierasta. Lisäksi ikkunalinjassa oleva tulkinta merkin Hofmeisterin taitteesta on tylsästi toteutettu. Muilta osin X7 noudattelee toimitusjohtajamalli 7-sarjan hillittyä tyyliä. Ulkokuoren toinen heikkous on sen määrä: 5,15 metriä pitkä X7 ottaa kaiken irti suomalaisista viisimetrisistä parkkiruuduista, eikä kahden metrin leveys jätä porttikäytäviäkään tilaviksi.Onneksi ajoasennon saa korkeaksi, joten auton etukulmat on helppo havainnoida. Kattava kameravarustelu on sekin erinomainen pysäköinnin helpottaja. Nelipyöräohjauksen ansiosta kääntöympyräksi muodostuu “vain” 13 metriä, mutta onhan akseliväliäkin yli kolme metriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLinnan portaillaJos malttaa kivuta liikkuvan linnakkeen ovesta, luvassa on paljon. Seitsenpaikkainen X7 on tilava takimmaisia istuimia myöten, ja penkkien liikuttelu tapahtuu sähkövoimin. Ilmastointi on viisialueinen, ja usb-c-pistokkeita on ripoteltu sinne tänne. Varustelistalta voi ruksia taakse aurinkosuojaverhot ja juomatelineet, joten matkustusmukavuuden pitäisi yltää kaikille paikoille. Täyttä tupaa suosiessa kookkaan auton tavaratila jää tosin kompaktiksi, mutta myös istuinten kaatelu onnistuu sähköisesti. Panoraamalasikatto kattoluukulla tuo valoa ja ilmavuutta kookkaaseen matkustamoon. BMW:n Individual-varusteista valitut verhoiluvaihtoehdot korostavat X7:n sukulaisuutta 7-sarjaan. Lopputuloksena on erittäin miellyttävä matkustusympäristö.Kahdeksanvaihteinen automaatti tekee työnsä kohtuullisesti. Voimalinjan todellinen helmi on kuitenkin BMW:n kolmilitrainen ahdettu bensiinirivikuutonen, joka käy täysmaidon pehmeydellä rasvattomien maitojuomien aikakaudella. 0–100 km/h taittuu 6,1 sekunnissa, miellyttävästi muristen. X7 liikkuu katumaasturiksi hiljaisesti ja pehmeästi. Vauhdikkaampaa ajoa varten auto on säädettävissä Sport-ajotilaan, joka vähentää kallistelua pintakovuuden kustannuksella. X7:n todellinen ihmetemppu on tapa, jolla vauhti ei tunnu matkustamossa juuri ollenkaan. Ohjaus on odotetun tunnoton, mistä pieni miinus.Ilmajousituksen ansiosta auton korkeutta voidaan laskea lastaamista ja helpompaa kulkua varten. Toisaalta jousituksesta löytyy myös korotettu asento haastavampaan maastoon. Lähestymiskulma luksuskatumaasturilla on kunnioitettavat 25 astetta, ramppikulma 19,8 astetta ja jättökulma 22,2 astetta. X7:n maavara ilman kuormaa on 221 millimetriä, ja kahluusyvyyttä 7 km/h nopeudella löytyy puoli metriä.Lippu torniinMerkin mainostamaa ajamisen iloa ei 2 395 kilogrammaa painavasta katumaasturista löydy nimeksikään, mutta BMW on koonnut osaamisellaan erään markkinoiden parhaista matkustusvälineistä sortumatta teennäiseen urheilullisuuteen.X7 onkin erinomainen syy hankkia tilaa vaativa harrastus tai suurperhe, jos vain kukkaro kestää hintavan auton ja sen vaatiman asianmukaisen varustelun.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen BMW X7 xDrive40i A Hinta alkaen 145 089 € Koeajetun auton hinta varusteineen 195 987 € Moottori Bensiinimoottori 2 998 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 250 kW (340 hv), 5500–6500 r/min Vääntö 450 Nm (1500–5200 r/min) Vääntö 450 Nm (1500–5200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,1 s Huippunopeus 245 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 11,5 (yhd.) CO2-päästöt 262 g/km Mitat pituus 5151 mm, leveys 2000 mm, korkeus 1805 mm, akseliväli 3105 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2200 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”