21.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: Lottovoittajan valinta – Škoda Octavia RS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suosikin sporttiversio uudistuu maltillisesti, muistuttaen samalla tasapainoisuudestaan. Hyvää: Kaikkea kaikille, vähäiset kompromissit Huonoa: Ei nelivedon ja bensiinimoottorin yhdistelmää, 245 tulossa jo Suomalaisen lottovoittajan painajainen on, että jos naapurit saavat tietää hyvästä onnesta. Niinpä seitsämän oikean ja kouhujuomien jälkeen aletaan korkeintaan katselemaan uutta autoa. Mutta eksoottiset italialaiset ja tehokkaat saksalaiset eivät tässä tarjouskilpailussa pärjää. Valinta kohdistuu pihassa olevan tutun ja turvallisen auton päivittämiseen, sillä olisihan muutaman lisävarusteen lisäksi kiva, jos ohitukset hoituisivat ripeämmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJärkeä markkinoillaTässä kohtaa esiin marssii Škoda Octavia RS. Tuttuun tapaan RS eroaa tavallisemmista virkaveljistään melko maltillisesti. Keulalla merkittävintä on alamaskia halkovan kromilistan vaihtuminen sporttisempaan mustaan kanaverkkoon, mutta todellisuudessa huomio kiinnittyy mustaan etumaskin kehykseen ja sen yhdistämisestä Octavian faceliftin halkaistujen valojen lookkiin. Takana sporttisempi alahelma ja spoileri kavaltavat mistä on kyse, mutta spoilerinkin voi häivyttää valitsemalla korimalliksi käytännöllisen Combi-farkun.Myös moottoripuolella on pidetty järkihattu päässä. RS:n voi edelleen tilata 2,0-litraisella TDI-dieselmoottorilla, jonka 185 hevosvoimaa ovat tutut muualta mallistosta. Nelivetoinen farkkudiesel sporttisten yksityiskohtien varustepaketilla? Kukaan ei epäilisi mitään.RS:n todellinen sydän sykkii kuitenkin 2,0-litraisen TSI-bensaturbon muodossa. Huipputehon uusi lukema on 230 hevosvoimaa ja lähitulevaisuudessa siintää jo 245-hevosvoimainen versio. Kevyesti yliampuvien mörinöiden piilottelu naapureilta voi olla jo haastavampaa, mutta 2.0 TSI palkitsee vaivannäön pirteämmällä luonteellaan.Kaikille kaikkeaHämmästyttävintä Škoda Octavia RS:ssä on sen joustavuus. Tavalliseen serkkuunsa verrattuna RS:ssä on 15 millimetriä matalampi alusta, jolla on tavoiteltu sporttisempaa ajotuntumaa. Lisävarusteisen säädettävän DCC-alustahallinnan ansiosta auto ei ole tarpeettoman kova arkiajossa, mutta Sport-ajotila tuo tarvittaessa ripauksen urheilullisemman ajotyylin kaipaamaa jämäkkyyttä.Järjestelmä aktivoi Sport-tilan myös itse tarkempaa ajettavuutta varten, mikäli auto havaitsee joutuneensa ääritilanteeseen. Mörisevästä ja renkaita vinkauttelevasta luonteesta huolimatta mukana kulkee farkkuperän järkevyydellä jopa 610 litraa tavaraa.Sisällä huomio kiinnittyy luonnollisesti penkkeihin ja hallintalaitteisiin. Istuinten osalta RS jatkaa samalla tasapainoisella linjalla, jossa mukavaa arkikäyttöä on höystetty juuri oikealla määrällä sivuttaistukea. RS-leimalla on koristeltu myös ohjauspyörä, joka välittää hiukan vaisun, mutta lineaarisen ohjaustuntuman. Kun myös poljinten ja vaihdekepin toiminta on intuitiivista, on Octavia RS:n suorituskyky luontevasti käytettävissä. Muutaman ratakierroksen jälkeen voi kuitenkin keskittyä taas arkikäyttöominaisuuksiin. RS ei tingi Škodan 'Simply Clever' -niksiarmeijasta, joten luvassa ovat kaikki nokkeluudet sateenvarjolokerosta tavaratilan taskulamppuun. Löytyypä varustelistalta vetokoukkukin sangen kelvollisen vetokyvyn kera. Toista autoa ei tarvita välttämättä edes mökkikaudeksi. Vaatimattomuutta voi osoittaa kojelaudassa sijaitsevan kosketusnäyttöjärjestelmän valinnassa. Sisarmallien tavoin suurin ja kaunein Columbus kiiltää täälläkin liikaa ja äänenvoimakkuuden säätönapit ovat huono korvike rullalle. Maltillisemmat Amundsen ja Bolero kannattaa ainakin kokeilla läpi ennen ostopäätöksen tekemistä.Oikein sekoitettuŠkoda Octavia RS erottautuu esimerkiksi sisarmerkkiensä tuotteista siten, että tuttuun tapaan Octavia on juuri ratkaisevasti Golfia isompi. Samalla se on Golf GTI:tä ja Seat Leon Cupraa lempeämpi tapaus, tarjoten vähemmän suorituskykyä, mutta ollen mukavampi arkikäytössä. Samalla Octavia RS lunastaa oman lokeronsa Octavia-mallistosta, tehden sopivasti eroa perusmalleihin ja toisen äärilaidan Scoutiin.Monelle sekoitussuhde hyödyn ja hauskan välillä on Octavia RS:ssä juuri kohdallaan, yhdessä arkiunelmoitavassa paketissa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Škoda Octavia Combi RS 2.0 TSI 230 Hinta alkaen 35 687 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 169 kW (230 hv), 4700–6200 r/min Vääntö 350 Nm (1500–4600 r/min) Vääntö 350 Nm (1500–4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 247 km/h Kulutus l/ 100 km 7,9 (kaup.) / 5,5 (maant.) / NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Mitat pituus 4689 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1452 mm, akseliväli 2680 mm Tavaratila: 610 l Omamassa: 1442 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster