21.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: Lottovoittajan valinta – Škoda Octavia RS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suosikin sporttiversio uudistuu maltillisesti, muistuttaen samalla tasapainoisuudestaan. Hyvää: Kaikkea kaikille, vähäiset kompromissit Huonoa: Ei nelivedon ja bensiinimoottorin yhdistelmää, 245 tulossa jo Suomalaisen lottovoittajan painajainen on, että jos naapurit saavat tietää hyvästä onnesta. Niinpä seitsämän oikean ja kouhujuomien jälkeen aletaan korkeintaan katselemaan uutta autoa. Mutta eksoottiset italialaiset ja tehokkaat saksalaiset eivät tässä tarjouskilpailussa pärjää. Valinta kohdistuu pihassa olevan tutun ja turvallisen auton päivittämiseen, sillä olisihan muutaman lisävarusteen lisäksi kiva, jos ohitukset hoituisivat ripeämmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Järkeä markkinoilla Tässä kohtaa esiin marssii Škoda Octavia RS. Tuttuun tapaan RS eroaa tavallisemmista virkaveljistään melko maltillisesti. Keulalla merkittävintä on alamaskia halkovan kromilistan vaihtuminen sporttisempaan mustaan kanaverkkoon, mutta todellisuudessa huomio kiinnittyy mustaan etumaskin kehykseen ja sen yhdistämisestä Octavian faceliftin halkaistujen valojen lookkiin. Takana sporttisempi alahelma ja spoileri kavaltavat mistä on kyse, mutta spoilerinkin voi häivyttää valitsemalla korimalliksi käytännöllisen Combi-farkun. Myös moottoripuolella on pidetty järkihattu päässä. RS:n voi edelleen tilata 2,0-litraisella TDI-dieselmoottorilla, jonka 185 hevosvoimaa ovat tutut muualta mallistosta. Nelivetoinen farkkudiesel sporttisten yksityiskohtien varustepaketilla? Kukaan ei epäilisi mitään. RS:n todellinen sydän sykkii kuitenkin 2,0-litraisen TSI-bensaturbon muodossa. Huipputehon uusi lukema on 230 hevosvoimaa ja lähitulevaisuudessa siintää jo 245-hevosvoimainen versio. Kevyesti yliampuvien mörinöiden piilottelu naapureilta voi olla jo haastavampaa, mutta 2.0 TSI palkitsee vaivannäön pirteämmällä luonteellaan. Kaikille kaikkea Hämmästyttävintä Škoda Octavia RS:ssä on sen joustavuus. Tavalliseen serkkuunsa verrattuna RS:ssä on 15 millimetriä matalampi alusta, jolla on tavoiteltu sporttisempaa ajotuntumaa. Lisävarusteisen säädettävän DCC-alustahallinnan ansiosta auto ei ole tarpeettoman kova arkiajossa, mutta Sport-ajotila tuo tarvittaessa ripauksen urheilullisemman ajotyylin kaipaamaa jämäkkyyttä. Järjestelmä aktivoi Sport-tilan myös itse tarkempaa ajettavuutta varten, mikäli auto havaitsee joutuneensa ääritilanteeseen. Mörisevästä ja renkaita vinkauttelevasta luonteesta huolimatta mukana kulkee farkkuperän järkevyydellä jopa 610 litraa tavaraa. Sisällä huomio kiinnittyy luonnollisesti penkkeihin ja hallintalaitteisiin. Istuinten osalta RS jatkaa samalla tasapainoisella linjalla, jossa mukavaa arkikäyttöä on höystetty juuri oikealla määrällä sivuttaistukea. RS-leimalla on koristeltu myös ohjauspyörä, joka välittää hiukan vaisun, mutta lineaarisen ohjaustuntuman. Kun myös poljinten ja vaihdekepin toiminta on intuitiivista, on Octavia RS:n suorituskyky luontevasti käytettävissä. Muutaman ratakierroksen jälkeen voi kuitenkin keskittyä taas arkikäyttöominaisuuksiin. RS ei tingi Škodan 'Simply Clever' -niksiarmeijasta, joten luvassa ovat kaikki nokkeluudet sateenvarjolokerosta tavaratilan taskulamppuun. Löytyypä varustelistalta vetokoukkukin sangen kelvollisen vetokyvyn kera. Toista autoa ei tarvita välttämättä edes mökkikaudeksi. Vaatimattomuutta voi osoittaa kojelaudassa sijaitsevan kosketusnäyttöjärjestelmän valinnassa. Sisarmallien tavoin suurin ja kaunein Columbus kiiltää täälläkin liikaa ja äänenvoimakkuuden säätönapit ovat huono korvike rullalle. Maltillisemmat Amundsen ja Bolero kannattaa ainakin kokeilla läpi ennen ostopäätöksen tekemistä. Oikein sekoitettu Škoda Octavia RS erottautuu esimerkiksi sisarmerkkiensä tuotteista siten, että tuttuun tapaan Octavia on juuri ratkaisevasti Golfia isompi. Samalla se on Golf GTI:tä ja Seat Leon Cupraa lempeämpi tapaus, tarjoten vähemmän suorituskykyä, mutta ollen mukavampi arkikäytössä. Samalla Octavia RS lunastaa oman lokeronsa Octavia-mallistosta, tehden sopivasti eroa perusmalleihin ja toisen äärilaidan Scoutiin. Monelle sekoitussuhde hyödyn ja hauskan välillä on Octavia RS:ssä juuri kohdallaan, yhdessä arkiunelmoitavassa paketissa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Škoda Octavia Combi RS 2.0 TSI 230 Hinta alkaen 35 687 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 169 kW (230 hv), 4700–6200 r/min Vääntö 350 Nm (1500–4600 r/min) Vääntö 350 Nm (1500–4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 247 km/h Kulutus l/ 100 km 7,9 (kaup.) / 5,5 (maant.) / NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Mitat pituus 4689 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1452 mm, akseliväli 2680 mm Tavaratila: 610 l Omamassa: 1442 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?