21.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: Lottovoittajan valinta – Škoda Octavia RS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suosikin sporttiversio uudistuu maltillisesti, muistuttaen samalla tasapainoisuudestaan. Hyvää: Kaikkea kaikille, vähäiset kompromissit Huonoa: Ei nelivedon ja bensiinimoottorin yhdistelmää, 245 tulossa jo Suomalaisen lottovoittajan painajainen on, että jos naapurit saavat tietää hyvästä onnesta. Niinpä seitsämän oikean ja kouhujuomien jälkeen aletaan korkeintaan katselemaan uutta autoa. Mutta eksoottiset italialaiset ja tehokkaat saksalaiset eivät tässä tarjouskilpailussa pärjää. Valinta kohdistuu pihassa olevan tutun ja turvallisen auton päivittämiseen, sillä olisihan muutaman lisävarusteen lisäksi kiva, jos ohitukset hoituisivat ripeämmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJärkeä markkinoillaTässä kohtaa esiin marssii Škoda Octavia RS. Tuttuun tapaan RS eroaa tavallisemmista virkaveljistään melko maltillisesti. Keulalla merkittävintä on alamaskia halkovan kromilistan vaihtuminen sporttisempaan mustaan kanaverkkoon, mutta todellisuudessa huomio kiinnittyy mustaan etumaskin kehykseen ja sen yhdistämisestä Octavian faceliftin halkaistujen valojen lookkiin. Takana sporttisempi alahelma ja spoileri kavaltavat mistä on kyse, mutta spoilerinkin voi häivyttää valitsemalla korimalliksi käytännöllisen Combi-farkun.Myös moottoripuolella on pidetty järkihattu päässä. RS:n voi edelleen tilata 2,0-litraisella TDI-dieselmoottorilla, jonka 185 hevosvoimaa ovat tutut muualta mallistosta. Nelivetoinen farkkudiesel sporttisten yksityiskohtien varustepaketilla? Kukaan ei epäilisi mitään.RS:n todellinen sydän sykkii kuitenkin 2,0-litraisen TSI-bensaturbon muodossa. Huipputehon uusi lukema on 230 hevosvoimaa ja lähitulevaisuudessa siintää jo 245-hevosvoimainen versio. Kevyesti yliampuvien mörinöiden piilottelu naapureilta voi olla jo haastavampaa, mutta 2.0 TSI palkitsee vaivannäön pirteämmällä luonteellaan.Kaikille kaikkeaHämmästyttävintä Škoda Octavia RS:ssä on sen joustavuus. Tavalliseen serkkuunsa verrattuna RS:ssä on 15 millimetriä matalampi alusta, jolla on tavoiteltu sporttisempaa ajotuntumaa. Lisävarusteisen säädettävän DCC-alustahallinnan ansiosta auto ei ole tarpeettoman kova arkiajossa, mutta Sport-ajotila tuo tarvittaessa ripauksen urheilullisemman ajotyylin kaipaamaa jämäkkyyttä.Järjestelmä aktivoi Sport-tilan myös itse tarkempaa ajettavuutta varten, mikäli auto havaitsee joutuneensa ääritilanteeseen. Mörisevästä ja renkaita vinkauttelevasta luonteesta huolimatta mukana kulkee farkkuperän järkevyydellä jopa 610 litraa tavaraa.Sisällä huomio kiinnittyy luonnollisesti penkkeihin ja hallintalaitteisiin. Istuinten osalta RS jatkaa samalla tasapainoisella linjalla, jossa mukavaa arkikäyttöä on höystetty juuri oikealla määrällä sivuttaistukea. RS-leimalla on koristeltu myös ohjauspyörä, joka välittää hiukan vaisun, mutta lineaarisen ohjaustuntuman. Kun myös poljinten ja vaihdekepin toiminta on intuitiivista, on Octavia RS:n suorituskyky luontevasti käytettävissä. Muutaman ratakierroksen jälkeen voi kuitenkin keskittyä taas arkikäyttöominaisuuksiin. RS ei tingi Škodan 'Simply Clever' -niksiarmeijasta, joten luvassa ovat kaikki nokkeluudet sateenvarjolokerosta tavaratilan taskulamppuun. Löytyypä varustelistalta vetokoukkukin sangen kelvollisen vetokyvyn kera. Toista autoa ei tarvita välttämättä edes mökkikaudeksi. Vaatimattomuutta voi osoittaa kojelaudassa sijaitsevan kosketusnäyttöjärjestelmän valinnassa. Sisarmallien tavoin suurin ja kaunein Columbus kiiltää täälläkin liikaa ja äänenvoimakkuuden säätönapit ovat huono korvike rullalle. Maltillisemmat Amundsen ja Bolero kannattaa ainakin kokeilla läpi ennen ostopäätöksen tekemistä.Oikein sekoitettuŠkoda Octavia RS erottautuu esimerkiksi sisarmerkkiensä tuotteista siten, että tuttuun tapaan Octavia on juuri ratkaisevasti Golfia isompi. Samalla se on Golf GTI:tä ja Seat Leon Cupraa lempeämpi tapaus, tarjoten vähemmän suorituskykyä, mutta ollen mukavampi arkikäytössä. Samalla Octavia RS lunastaa oman lokeronsa Octavia-mallistosta, tehden sopivasti eroa perusmalleihin ja toisen äärilaidan Scoutiin.Monelle sekoitussuhde hyödyn ja hauskan välillä on Octavia RS:ssä juuri kohdallaan, yhdessä arkiunelmoitavassa paketissa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Škoda Octavia Combi RS 2.0 TSI 230 Hinta alkaen 35 687 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 169 kW (230 hv), 4700–6200 r/min Vääntö 350 Nm (1500–4600 r/min) Vääntö 350 Nm (1500–4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 247 km/h Kulutus l/ 100 km 7,9 (kaup.) / 5,5 (maant.) / NEDC-kulutus 6,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Mitat pituus 4689 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1452 mm, akseliväli 2680 mm Tavaratila: 610 l Omamassa: 1442 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous