17.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: Huononkin tien kulkija – Škoda Octavia Scout Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Octavia Scout yhdistää suomalaisten suosikkimallin mökkifarkun helppouteen. Hyvää: Juuri niin kuin Octavia, kyvykkyys Huonoa: Juuri niin kuin Octavia, hinnoittelu Škoda Octavian menestys suomalaisilla automarkkinoilla on monien asioiden summa, mutta eräänä osana suosikkiasemaa on laaja mallisto. Hiljattain saapuneen faceliftin myötä myös malliston johdannaisversiot, Scout ja RS, saivat uutta puhtia kulkuunsa. Tällä kertaa suurennuslasin alle joutuu korkeamman maavaransa voimin mökkimalliksi tähtäävä Octavia Scout. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lähes kuin muutkin Nopealla vilkaisulla Škoda Octavia Scout ei eroa juurikaan tavallisemmasta Octavia Combista, Scoutin ollessa aina farkkumallinen. Kasvovirkistyksessä mallin helppo keulailme vaihtui raikkaampaan ja samalla haastavampaan versioon, jossa ajovalot on jaettu kahteen yksikköön. Tempun taustalla on pyrkimys saada Škodan tuttu keulamaski näyttämään entistäkin leveämmältä. Scout kuitenkin erottautuu mökkifarkkumaisen hienovaraisesti. Edessä ja takana Škoda on tavoitellut seikkailullisempaa ilmettä korostamalla alleajosuojia hopeisella värillä. Kyljet ja pyöränkaaret ovat puolestaan saaneet kovemman ilmeen kiitos mustien suojalistojen. Imagoon sopivasti Octavian pohjaa suojaava huonon tien paketti on Scoutissa vakiona. Octavia Scout noudattaa mökkifarkun reseptiä myös maavaran osalta, sillä osana kovempaa ilmettä auto on saanut 30 millimetriä perusmallia korkeamman maavaran. Samalla taka-akselin raideväli on kasvanut 30 millimetriä. Auto on myös 2 mm perusmallin Octavia Combia pidempi. Matkustamossa Scout on vieläkin lähempänä muuta mallistoa. Ratin lisäksi Scout-teksti on kirjoitettu penkkeihin, jotka ovat samalla saaneet Škodan Thermoflux-verhoilun. Valmistajan mukaan Thermoflux parantaa matkustusmukavuutta tehostamalla istuimen hengittävyyttä. Yksinkertaisen nokkela Octavia Scout on täynnä tuttuja škodamaisen nokkelia ratkaisuita. Sateenvarjon saa piilotettua apukuskin penkin alle, tavaratilan valo toimii irroitettavana taskulamppuna ja joka paikasta löytyy säilytyslokeroita aina isoista juomapulloista pienempiin arkiesineisiin. Ovitaskuun saatava roskis voi helpottaa perhematkalaisen elämää yllättävänkin paljon. Kiitettävää löytyy myös tilojen puolesta, sillä yli 4,6-metrinen Octavia kätkee sisäänsä hyvien istuintilojen lisäksi 610 litraa tavaratilaa. Mikäli takapenkit joutuvat väistymään tavaran tieltä, on luvassa 1 740 litraa tilaa. Näppäryyttä on tavoiteltu myös 9,2-tuumaisella Columbus-navigaatiojärjestelmällä. Onneksi navigaattori on kaimaansa paremmin selvillä suunnistamisen jalosta taidosta, mutta käyttöliittymän osalta se tavoittelee turhaa näppäryyttä. Näppäimiin siirretty äänenvoimakkuussäätö vaatii turhaa tarkkuutta. Radion ja navigaation välillä siirtyminen puolestaan vaatii turhia käyntejä päävalikon kautta. Onneksi Scoutin vakiovarusteena on maltillisempi Bolero-viihdejärjestelmä, joten valinnanvaraa on. Ajossa Octavia Scout käyttäytyy emomallinsa tavoin, joskin korkeammaksi suunnitellun alustan huomaa hienoisena kallisteluna ja mökkimalleille tyypillisenä pintakovuutena. Kyse on kuitenkin sävyeroista, rauhallisen ja suoraviivaisen käytöksen ollessa suoraan muualta Octavia-mallistosta. Hiljaisesti pätevä Aina nelivetoinen Octavia Scout on taattu työjuhta. Kolmen moottorivaihdon joukosta koeajossa oli, RS-mallistostakin tuttu, tehokkaampi 184 hevosvoiman malli 2,0-litraisesta TDI:stä. Yhdessä DSG-kaksoiskytkinautomaatin kanssa auto kiihtyy 0–100 km/h 7,8 sekunnissa. Merkittävämpää on kuitenkin se, että käyttökelpoista voimaa on saatavilla aina tilanteen sitä vaatiessa. Malliversion vetokyvyksi luvataan asiallinen 1 800 kilogrammaa. Sähköisesti ohjattu monilevykytkin vastaa nelivedon kytkennästä sitä tarvittaessa. Scoutin ajotiloista löytyy erillinen Offroad-tila haastavampia olosuhteita varten, jolloin käytössä on esimerkiksi alamäkihidastin. Maltillisesti kasvaneesta maavarasta ja verrattain yksinkertaisesta nelivedosta huolimatta Octavia Scout selviytyy yllättävänkin kiperistä tilanteista. Škodan mukaan Octavia Scoutilla on 16,6° lähestymiskulma ja 14,5° jättökulma. Ristiriipunta tavallisella henkilöautolla tuntuu villiltä idealta, mutta nelivetojärjestelmä ratkaisee tilanteen muutaman sekunnin pähkäilyn jälkeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huonomman tien kulkijalle Vaikka Škoda Octavia Scout on vain hiukan erilainen näkemys nelivetoisesta Octavia Combista, saattaa se olla juuri oikea valinta niille, joiden askareet vievät usein soratieverkoston pariin. Kattavassa mallistossa Scout on eräs mielenkiintoisimmista tulkinnoista siitä, miltä oktaavilta klassikkomalli soi. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Škoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 Hinta alkaen 39 899 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 135 kW (184 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 380 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 380 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 228 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 133 g/km Mitat pituus 4687 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1531 mm, akseliväli 2680 mm Tavaratila: 610 l Omamassa: 1559 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?