17.4.2017

Koeajo: Huononkin tien kulkija – Škoda Octavia Scout

Škoda Octavia Scout

Škoda Octavia Scout yhdistää suomalaisten suosikkimallin mökkifarkun helppouteen. Hyvää: Juuri niin kuin Octavia, kyvykkyys Huonoa: Juuri niin kuin Octavia, hinnoittelu

Škoda Octavian menestys suomalaisilla automarkkinoilla on monien asioiden summa, mutta eräänä osana suosikkiasemaa on laaja mallisto. Hiljattain saapuneen faceliftin myötä myös malliston johdannaisversiot, Scout ja RS, saivat uutta puhtia kulkuunsa. Tällä kertaa suurennuslasin alle joutuu korkeamman maavaransa voimin mökkimalliksi tähtäävä Octavia Scout.

Škoda Octavia Scout

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lähes kuin muutkin

Nopealla vilkaisulla Škoda Octavia Scout ei eroa juurikaan tavallisemmasta Octavia Combista, Scoutin ollessa aina farkkumallinen. Kasvovirkistyksessä mallin helppo keulailme vaihtui raikkaampaan ja samalla haastavampaan versioon, jossa ajovalot on jaettu kahteen yksikköön. Tempun taustalla on pyrkimys saada Škodan tuttu keulamaski näyttämään entistäkin leveämmältä.

Škoda Octavia Scout

Scout kuitenkin erottautuu mökkifarkkumaisen hienovaraisesti. Edessä ja takana Škoda on tavoitellut seikkailullisempaa ilmettä korostamalla alleajosuojia hopeisella värillä. Kyljet ja pyöränkaaret ovat puolestaan saaneet kovemman ilmeen kiitos mustien suojalistojen. Imagoon sopivasti Octavian pohjaa suojaava huonon tien paketti on Scoutissa vakiona.

Octavia Scout noudattaa mökkifarkun reseptiä myös maavaran osalta, sillä osana kovempaa ilmettä auto on saanut 30 millimetriä perusmallia korkeamman maavaran. Samalla taka-akselin raideväli on kasvanut 30 millimetriä. Auto on myös 2 mm perusmallin Octavia Combia pidempi.

Škoda Octavia Scout

Matkustamossa Scout on vieläkin lähempänä muuta mallistoa. Ratin lisäksi Scout-teksti on kirjoitettu penkkeihin, jotka ovat samalla saaneet Škodan Thermoflux-verhoilun. Valmistajan mukaan Thermoflux parantaa matkustusmukavuutta tehostamalla istuimen hengittävyyttä.

Yksinkertaisen nokkela

Octavia Scout on täynnä tuttuja škodamaisen nokkelia ratkaisuita. Sateenvarjon saa piilotettua apukuskin penkin alle, tavaratilan valo toimii irroitettavana taskulamppuna ja joka paikasta löytyy säilytyslokeroita aina isoista juomapulloista pienempiin arkiesineisiin. Ovitaskuun saatava roskis voi helpottaa perhematkalaisen elämää yllättävänkin paljon.

Kiitettävää löytyy myös tilojen puolesta, sillä yli 4,6-metrinen Octavia kätkee sisäänsä hyvien istuintilojen lisäksi 610 litraa tavaratilaa. Mikäli takapenkit joutuvat väistymään tavaran tieltä, on luvassa 1 740 litraa tilaa.

Näppäryyttä on tavoiteltu myös 9,2-tuumaisella Columbus-navigaatiojärjestelmällä. Onneksi navigaattori on kaimaansa paremmin selvillä suunnistamisen jalosta taidosta, mutta käyttöliittymän osalta se tavoittelee turhaa näppäryyttä. Näppäimiin siirretty äänenvoimakkuussäätö vaatii turhaa tarkkuutta. Radion ja navigaation välillä siirtyminen puolestaan vaatii turhia käyntejä päävalikon kautta. Onneksi Scoutin vakiovarusteena on maltillisempi Bolero-viihdejärjestelmä, joten valinnanvaraa on.

Ajossa Octavia Scout käyttäytyy emomallinsa tavoin, joskin korkeammaksi suunnitellun alustan huomaa hienoisena kallisteluna ja mökkimalleille tyypillisenä pintakovuutena. Kyse on kuitenkin sävyeroista, rauhallisen ja suoraviivaisen käytöksen ollessa suoraan muualta Octavia-mallistosta.

Hiljaisesti pätevä

Aina nelivetoinen Octavia Scout on taattu työjuhta. Kolmen moottorivaihdon joukosta koeajossa oli, RS-mallistostakin tuttu, tehokkaampi 184 hevosvoiman malli 2,0-litraisesta TDI:stä. Yhdessä DSG-kaksoiskytkinautomaatin kanssa auto kiihtyy 0–100 km/h 7,8 sekunnissa. Merkittävämpää on kuitenkin se, että käyttökelpoista voimaa on saatavilla aina tilanteen sitä vaatiessa. Malliversion vetokyvyksi luvataan asiallinen 1 800 kilogrammaa.

Škoda Octavia Scout

Sähköisesti ohjattu monilevykytkin vastaa nelivedon kytkennästä sitä tarvittaessa. Scoutin ajotiloista löytyy erillinen Offroad-tila haastavampia olosuhteita varten, jolloin käytössä on esimerkiksi alamäkihidastin. Maltillisesti kasvaneesta maavarasta ja verrattain yksinkertaisesta nelivedosta huolimatta Octavia Scout selviytyy yllättävänkin kiperistä tilanteista. Škodan mukaan Octavia Scoutilla on 16,6° lähestymiskulma ja 14,5° jättökulma. Ristiriipunta tavallisella henkilöautolla tuntuu villiltä idealta, mutta nelivetojärjestelmä ratkaisee tilanteen muutaman sekunnin pähkäilyn jälkeen.

Škoda Octavia Scout

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huonomman tien kulkijalle

Vaikka Škoda Octavia Scout on vain hiukan erilainen näkemys nelivetoisesta Octavia Combista, saattaa se olla juuri oikea valinta niille, joiden askareet vievät usein soratieverkoston pariin.

Kattavassa mallistossa Scout on eräs mielenkiintoisimmista tulkinnoista siitä, miltä oktaavilta klassikkomalli soi.

Škoda Octavia Scout

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Škoda Octavia Scout 2.0 TDI 184

Hinta alkaen

39 899 €

Moottori

Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto

Teho

135 kW (184 hv), 3500–4000 r/min

Vääntö

380 Nm (1750–3250 r/min)

Vääntö

380 Nm (1750–3250 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,8 s

Huippunopeus

228 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

133 g/km

Mitat

pituus 4687 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1531 mm, akseliväli 2680 mm
Tavaratila: 610 l
Omamassa: 1559 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat