3.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: luksusta lapsiperheelle – Ford S-Max Vignale Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Myös Ford S-Max hienostelee nyt Vignale-tunnuksin. Hyvää: tilat, ajettavuus, premium-kilpailijoiden puute. Huonoa: totuttelua vaativat etuistuimet. Vignale-luksuskonseptin – joka sisältää paitsi auton ylellisen varustelun, myös henkilökohtaisemman palvelun merkkiliikkeessä – saa nyt jo kolmeen Fordin malliin: ylemmän keskiluokan Mondeoon, tila-auto S-Maxiin sekä tuoreimpana katumaasturi Edgeen.Viimeksi mainittua odotellessa otimme tuntumat keskimmäisestä eli Ford S-Max:sta, joka onkin tietyssä mielessä kolmikon mielenkiintoisin tapaus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOmassa luokassaanTähän mennessä Vignalea on kritisoitu siitä, että vaikka autojen ominaisuudet olisivat kuinka hyvät ja varusteluparannukset minkälaisia, Fordin mainetta ei yksinkertaisesti ole koettu riittävän vahvaksi kuuluisia saksalaisia premium-kilpailijoita vastaan.Ford Mondeo Vignalen tehtävä ei olekaan ollut helppo, sillä se joutuu haastamaan luokan ikoniset Audi A4:n, BMW 3-sarjan ja Mercedes-Benz C:n. Tässä autokategoriassa pelataan myös imagolla ja tunteella, ja siinä tuo kolmikko on vahvoilla.Samat brändit tulevat eittämättä vastaan juuri kauppoihin tulleella Ford Edge Vignalella, sillä premium-luokassa etenkin maasturitarjonta on moninaista.Sen sijaan S-Max Vignalella ei moisia kilpailuesteitä ole. Yksikään edellä mainituista merkeistä ei tarjoa valikoimassaan isoa, seitsenpaikkaista tila-autoa, joten Ford saa temmeltää tällä pelikentällä kaikessa rauhassa – nykyisin autonvalmistajalle erittäin harvinainen etuoikeus.Hienon näköinenFord S-Max Vignalen tunnelma on selvästi perusversiota loisteliaampi, kunhan osaa katsoa oikeista paikoista. Ulkonäköä on höystetty erinäköisillä puskureilla, helmoilla, vanteilla ja maskilla, ja isot Vignale-tekstit pyrkivät osaltaan viemään mielikuvaa pois perheautomaailmasta. Ulkovärivalikoimakin on Vignale-omistajille uniikki.Hankintahinta, joka on tässä koeajetussa versiossa noin 8 700 euroa vastaavaa Titanium Business -mallia kalliimpi, puolestaan pistää jo miettimään.Muutama moiteOven avaus paljastaa hienon ja trendikkään nahkaverhoilun, ja samaa materiaalia on riittänyt myös kojelaudan päälle sekä oviverhoiluihin. Arkimaailma paistaa kuitenkin väistämättä läpi tiettyjen osien tuntumissa ja muotoiluissa.Ensi-istuminenkin hieman hätkähdyttää, sillä Vignalen hieronnalla varustetut etuistuimet ovat poikkeuksellisen tyköistuvaa sorttia. Keskinäytössä olevaa todella monipuolista istuinten sähkösäätöpaneelia on sörkittävä pitkään, ennen kuin kroppa tottuu.Kokemustemme perusteella voi sanoa, että vakioistuin on vähintään yhtä mukava, vaikka näyttääkin selvästi vaatimattomammalta.S-Maxin sisätilat ovat luksuspainoksessakin toimivat. Kolme erillistä takaistuinta muuntuvat monipuolisesti eri käyttötarkoituksiin, kuten kolmannen rivin kaksi lattiaan taittuvaa (lasten)istuintakin. Perheenpään päänsäryksi jää vain hienon sisustuksen puhtaanapito.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuljettajan tila-autoVignalea tarjotaan vain kaikkein tehokkaimpien S-Max -moottorivaihtoehtojen yhteyteen. Koeajamamme 180 hevosvoiman dieselin potku riittää Suomen olosuhteisiin erittäin hyvin, ja kuusivaihteinen automaatti toimii loistavasti.Vastamelujärjestelmällä tuunattu äänimaailma on asiaankuuluvan hienostunut, ja tuplalasit ynnä muut äänieristysparannukset tekevät matkanteosta hiljaista.Juuri nämä jipot ovat Vignalen kaikkein kouriintuntuvinta antia.Vauhdikkaampaa hienostelua havitteleville on kaupan saman moottorin 210-hevosvoimainen versio sekä 240-heppainen kaksilitrainen bensaturbo. Neliveto on kuitenkin tarjolla vain tämän 180 hv -koneen yhteyteen.Yksi S-Maxin parhaista puolista on eittämättä ajettavuus, ja nimenomaan tilatarjontaan suhteutettuna. Ajotuntuma on kaiken aikaa sopivan vaivaton, mutta silti liukkaallakin aktiivinen – usein unohtaa tyystin ajavansa tämän luokan autoa.Perheelleen satsaavalleEmme siis voi moittia häntä, joka S-Max Vignaleen rahansa satsaa. Kuten jutun alussa mainittiin, auton, ja varsinkin uuden sellaisen, hankinnassa tunteet ovat usein etusijalla. Ja premium-luokassa jos missä pieni turhamaisuus on enemmän kuin sallittua.Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi 180 hv Powershift AWD Hinta alkaen 60 606 € Koeajetun auton hinta varusteineen 67 444 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 132 kW (180 hv), 3500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,5 s Huippunopeus 206 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Mitat pituus 4796 mm, leveys 1916 mm, korkeus 1655 mm, akseliväli 2849 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km tai 2 vuotta / ei km-rajaa Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?