3.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: luksusta lapsiperheelle – Ford S-Max Vignale Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Myös Ford S-Max hienostelee nyt Vignale-tunnuksin. Hyvää: tilat, ajettavuus, premium-kilpailijoiden puute. Huonoa: totuttelua vaativat etuistuimet. Vignale-luksuskonseptin – joka sisältää paitsi auton ylellisen varustelun, myös henkilökohtaisemman palvelun merkkiliikkeessä – saa nyt jo kolmeen Fordin malliin: ylemmän keskiluokan Mondeoon, tila-auto S-Maxiin sekä tuoreimpana katumaasturi Edgeen. Viimeksi mainittua odotellessa otimme tuntumat keskimmäisestä eli Ford S-Max:sta, joka onkin tietyssä mielessä kolmikon mielenkiintoisin tapaus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Omassa luokassaan Tähän mennessä Vignalea on kritisoitu siitä, että vaikka autojen ominaisuudet olisivat kuinka hyvät ja varusteluparannukset minkälaisia, Fordin mainetta ei yksinkertaisesti ole koettu riittävän vahvaksi kuuluisia saksalaisia premium-kilpailijoita vastaan. Ford Mondeo Vignalen tehtävä ei olekaan ollut helppo, sillä se joutuu haastamaan luokan ikoniset Audi A4:n, BMW 3-sarjan ja Mercedes-Benz C:n. Tässä autokategoriassa pelataan myös imagolla ja tunteella, ja siinä tuo kolmikko on vahvoilla. Samat brändit tulevat eittämättä vastaan juuri kauppoihin tulleella Ford Edge Vignalella, sillä premium-luokassa etenkin maasturitarjonta on moninaista. Sen sijaan S-Max Vignalella ei moisia kilpailuesteitä ole. Yksikään edellä mainituista merkeistä ei tarjoa valikoimassaan isoa, seitsenpaikkaista tila-autoa, joten Ford saa temmeltää tällä pelikentällä kaikessa rauhassa – nykyisin autonvalmistajalle erittäin harvinainen etuoikeus. Hienon näköinen Ford S-Max Vignalen tunnelma on selvästi perusversiota loisteliaampi, kunhan osaa katsoa oikeista paikoista. Ulkonäköä on höystetty erinäköisillä puskureilla, helmoilla, vanteilla ja maskilla, ja isot Vignale-tekstit pyrkivät osaltaan viemään mielikuvaa pois perheautomaailmasta. Ulkovärivalikoimakin on Vignale-omistajille uniikki. Hankintahinta, joka on tässä koeajetussa versiossa noin 8 700 euroa vastaavaa Titanium Business -mallia kalliimpi, puolestaan pistää jo miettimään. Muutama moite Oven avaus paljastaa hienon ja trendikkään nahkaverhoilun, ja samaa materiaalia on riittänyt myös kojelaudan päälle sekä oviverhoiluihin. Arkimaailma paistaa kuitenkin väistämättä läpi tiettyjen osien tuntumissa ja muotoiluissa. Ensi-istuminenkin hieman hätkähdyttää, sillä Vignalen hieronnalla varustetut etuistuimet ovat poikkeuksellisen tyköistuvaa sorttia. Keskinäytössä olevaa todella monipuolista istuinten sähkösäätöpaneelia on sörkittävä pitkään, ennen kuin kroppa tottuu. Kokemustemme perusteella voi sanoa, että vakioistuin on vähintään yhtä mukava, vaikka näyttääkin selvästi vaatimattomammalta. S-Maxin sisätilat ovat luksuspainoksessakin toimivat. Kolme erillistä takaistuinta muuntuvat monipuolisesti eri käyttötarkoituksiin, kuten kolmannen rivin kaksi lattiaan taittuvaa (lasten)istuintakin. Perheenpään päänsäryksi jää vain hienon sisustuksen puhtaanapito. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuljettajan tila-auto Vignalea tarjotaan vain kaikkein tehokkaimpien S-Max -moottorivaihtoehtojen yhteyteen. Koeajamamme 180 hevosvoiman dieselin potku riittää Suomen olosuhteisiin erittäin hyvin, ja kuusivaihteinen automaatti toimii loistavasti. Vastamelujärjestelmällä tuunattu äänimaailma on asiaankuuluvan hienostunut, ja tuplalasit ynnä muut äänieristysparannukset tekevät matkanteosta hiljaista. Juuri nämä jipot ovat Vignalen kaikkein kouriintuntuvinta antia. Vauhdikkaampaa hienostelua havitteleville on kaupan saman moottorin 210-hevosvoimainen versio sekä 240-heppainen kaksilitrainen bensaturbo. Neliveto on kuitenkin tarjolla vain tämän 180 hv -koneen yhteyteen. Yksi S-Maxin parhaista puolista on eittämättä ajettavuus, ja nimenomaan tilatarjontaan suhteutettuna. Ajotuntuma on kaiken aikaa sopivan vaivaton, mutta silti liukkaallakin aktiivinen – usein unohtaa tyystin ajavansa tämän luokan autoa. Perheelleen satsaavalle Emme siis voi moittia häntä, joka S-Max Vignaleen rahansa satsaa. Kuten jutun alussa mainittiin, auton, ja varsinkin uuden sellaisen, hankinnassa tunteet ovat usein etusijalla. Ja premium-luokassa jos missä pieni turhamaisuus on enemmän kuin sallittua. Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Ford S-Max Vignale 2.0 TDCi 180 hv Powershift AWD Hinta alkaen 60 606 € Koeajetun auton hinta varusteineen 67 444 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 132 kW (180 hv), 3500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,5 s Huippunopeus 206 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Mitat pituus 4796 mm, leveys 1916 mm, korkeus 1655 mm, akseliväli 2849 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km tai 2 vuotta / ei km-rajaa Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt