18.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: luokkarajoja kolkuttelemassa – Volkswagen Polo Teksti Petri Munukka Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuudennen sukupolven Volkswagen Polo on kasvanut kokoa. Ominaisuuksiakin on aiempaa enemmän. Hyvää: runsaat tilat, ajettavuus, mukavuus. Huonoa: vaikea panna paremmaksi. Volkswagen Polo on siirtymässä kuudenteen sukupolveensa, viittä edellistä on valmistettu yli 14 miljoonaa. Polo aloitti uransa kolmiovisena pikkuautona ja on välillä nähty niin porrasperänä kuin farmarinakin, mutta tästä lähin ainoa kori on viisiovinen.Monen mielestä uutuus näyttää ihan samalta kuin ennenkin, mutta jokaista kohtaa on viilattu paremmaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaasti tilaaOstajien vaatimustason noustessa myös autoluokkien rajat venyvät. Joskus pikkuautojen ja kompaktiluokan välisenä rajana pidetty neljän metrin pituus on jo rikottu kilpailijoiden toimesta, nyt on Polon vuoro. Pituutta on kertynyt kahdeksan senttiä ja leveyttä seitsemän senttiä lisää.Korin korkeus on kutakuinkin entisellään. Eniten on kasvanut akseliväli, kaikki yhdeksän senttiä sisätilojen hyväksi. Koon kasvusta huolimatta paino on saatu pidettyä kurissa, vaa’an viisari heilahtaa 1 070 kiloon.Polossa ulkomitat on lisäksi hyödynnetty kilpailijoita tehokkaammin ja se kipuaa tiloiltaan luokan kärkeen. Pitkän kuskin taakse mahtuu vielä aikuinen niin pään- kuin polvitilankin puolesta, eikä kasvaneen leveyden ansiosta takaistuin ole sietämätön kolmellekaan. Kaiken lisäksi korkea istuinosa tuottaa luontevan istuma-asennon.Tavaratila on tässä luokassa hulppea, 350 litraa. Näin runsaat tilat tulivat Golfiinkin vasta vuosituhannen vaihteessa. Uusia varusteitaPolon varustetasot ovat tutut, Trendline, Comfortline ja Highline. Jo perusvarustuksessa ilahduttaa Front Assist -valvontajärjestelmä hätäjarrutuksella ja jalankulkijoiden tunnistuksella. Muut elektroniset turvajärjestelmät pitää poimia lisävarustelistalta.Comfortlinesta tullee myydyin varustetaso vakionopeussäätimen, tyylikkäämmän verhoilun ja älypuhelimen kanssa kommunikoinnin ansiosta.Highline-tason kruunaa isommista malleista tuttu digitaalinen mittaristo. Järjestelmän kehuttiin olevan jo toista sukupolvea ja toden totta sukupolvien välinen kuilu oli havaittavissa kokeneempien toimittajien etsiessä mieleisiään näyttöjä. Totuttelun jälkeen on itsestään selvää, että mittariston tilalla räätälöitävä näyttöruutu on pian joka autossa. Uusien toimintojen lisäksi näytön grafiikkaa, kirkkautta ja kontrastia on parannettu. Kojelauta on linjakas ja selkeäkäyttöinen. Kosketusnäyttö on nostettu ilmasuuttimien yläpuolelle. Lämpötilan säätimet on säilytetty perinteisinä, vaikka muita toimintoja käytetään kosketusnäytön kautta. Kahdeksana eri värinä saatavat koristelistat ovat kovaa muovia, muutoin kojelauta on pehmeä koskettaa. Sisävärien lisäksi myös katon voi personoida tehostevärillä.Moottoreissa valinnanvaraaPolon moottorikatraan tehoskaala on laaja. Tosin ensimmäisessä laivassa lokakuussa saapuu vain litraisella kolmisylinterisellä bensiinimoottorilla varustettuja autoja joko turbolla (95 hv) tai ilman (75 hv). Nämä ovatkin luultavasti halutuimmat vaihtoehdot.Vielä tämän vuoden aikana maahan saadaan myös 1,6-litraisia dieseleitä (80/95 hv). Heti ensi vuoden alussa joukkoon liittyy tehokkaampia bensiinimoottoreita, 1,5-litrainen (150 hv) sylinterien lepuutuksella ja kaksilitrainen GTI (200 hv). Malliston täydentää 1.0 TGI kaasuversio (90 hv), joka biokaasulla ajettuna on lähes päästöttömänä malliston puhtain. DSG-automaatin saa kaikkiin vähintään 95-heppaisiin malleihin.Koeajettu turboahdettu kolmisylinterinen on varmastikin yksi parhaista valinnoista, ahtimen lisävääntö tekee taajama-ajosta helppoa, vaivaton suorituskyky riittää moottoritielläkin ja silti kulutus pysyy helposti viitosella alkavissa lukemissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavaa matkantekoaUusi Polo asettaa mittapuun kilpailijoille myös ajettavuudessa. Alustarakenne on samankaltainen kuin Golfin perusmalleissa, joustintuet edessä ja yhdystukiakselisto takana. Tuntuma tienpintaan on hyvä niin alustan kuin ohjauksenkin puolesta.Jousitus ja iskunvaimennus on säädetty mukavuus edellä, kuten kuuluukin. Urheilualusta kuuluu lisävarustelistalle ja sporttiversioihin. Ohjaus on kevyt pyöriteltävä, mutta silti mutkaisilla osuuksilla ajolinjat ovat tarkasti kontrollissa. Matkanteon viimeistelee alhainen melutaso.Polosta on karsittu pois viimeinenkin pikkuautomaisuus, silti hinnat eivät ole juurikaan nousseet. Hinnat alkavat 16 000 eurosta.Ahtamatonta perusmoottoria ei ollut mahdollisuutta kokeilla, mutta ainakin paperilla se sopii vain pieniin nopeuksiin ja kuormiin. Nyt ajettu Comfortline halvimmalla ahdetulla bensiinimoottorilla tuntuu oivalta yhdistelmältä, mutta muutamalla lisävarusteella sen hinta hipoo jo 20 000 euron kipurajaa. Harva pikkuauto on sen väärti, mutta Polo osuu lähimmäksi.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Vesa Eskola Volkswagen Polo 1.0 TSI Comfortline Hinta alkaen 15 705 € Koeajetun auton hinta varusteineen 18 481 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 70 kW (95 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 175 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 175 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 101 g/km Mitat pituus 4053 mm, leveys 1751 mm, korkeus 1461 mm, akseliväli 2548 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä