11.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: Mahtuvammat muodot – Mercedes-Benz CLA Shooting Brake Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz CLA Shooting Brake on aiempaa sutjakkaampi, mutta silti tilavampi. Hyvää: kaunis katsoa, etuistuimet, ajettavuus, suorituskyky, taloudellisuus. Huonoa: vaatimaton perusvarustelu. Mercedes-Benz CLA Shooting Brake jatkaa merkin pienimmän mallisarjan uudistumista. Alun perin hevosvetoisesta metsästysvaunusta peräisin oleva Shooting Brake -nimitys näyttää juurtuneen automaailmaan – merkitsemään urheilullista farmarikorin ja coupén risteytystä. Isommasta CLS-sarjasta kyseinen koriversio jäi jo pois, mutta CLA:ssa suosiota herättänyt malli sai uuden sukupolven myötä jatkoa.Jo edeltäjä keräsi ihailevia katseita, ja nyt muotoja on jalostettu entistä pidemmälle. Kori on venynyt pituutta ja leveyttä, mikä on tehnyt olemuksesta matalamman. Liukkaat muodot palkitaan alhaisella ilmanvastuskertoimella (0,23), tosin suurin parannus on saatu aikaan koteloimalla auton pohja tasaiseksi. A-sarjan perussedanin ennätyslukemaan 0,22 ei silti aivan ylletä – leveämmät renkaat ja suuremmat ilmanottoaukot verottanevat tulosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsompi kuormausaukkoUlkomittojen kasvu tuntuu sisätiloissa, varsinkin leveydessä. Aiempi tyköistuvuus on vaihtunut väljyyteen, joka riittää neljälle aikuiselle tavaroineen. Pääntilaa on takanakin tarpeeksi, mutta vain, koska istuin on asetettu matalalle. Se puolestaan jättää reisituen olemattomaksi vähänkään pidempijalkaisilla. Kontin koko on ennallaan, mutta takaluukku on oleellisesti leveämpi helpottaen isompien tavaroiden lastaamista. Korin onnistuneet mittasuhteet ja huolitellut yksityiskohdat nostavat ennakko-odotukset korkealle ennen autoon istuutumista. Suuria odotuksia seuraa usein pettymys, niin nytkin, sillä sisäilme ei poikkea juurikaan A-sarjan perusmalleista. Ulkokuoren linjat ovat veistokselliset, mutta kojelaudan on suunnitellut eri ryhmä.Niinpä viivasuorat pinnat ja pyöreät muodot pääsevät kilpasille huomiosta, ja kiiltävät sekä kovat pinnat lisäävät sekamelskan tuntua. Merkkiin tottumattomalla sekavaa vaikutelmaa tehostaa mahdollisuus käyttää järjestelmiä joko puheella, ratin puolien nappuloilla tai keskikonsolin kosketuslevyllä. Tien päällä parempiAjossa moiset huolet unohtuvat, sillä ergonomia, toimivuus ja viimeistely ovat merkille ominaisen moitteettomia. Ohjaus on tarkka ja tunnokas, jousitusta ja iskunvaimennusta ei ole kiristetty liian sporttisiksi, ja alhainen melutaso täydentää mukavuutta. On vaikea uskoa, että CLA:n perusmallissa konepellin alla lymyilee vain 1,3-litrainen turboahdettu bensiinimoottori. Pienissä nopeuksissa sitä avittaa välillä liiankin hanakasti vaihtava seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Normaaliajossa isompaa moottoria ei jää kaipaamaan, ja hätäisemmille kuskeille tarjolla on toki isompia vaihtoehtoja.Pienen moottorin suoritusarvoista tärkein on tietysti kulutuslukema, jonka useimmat kuskit saavat jäämään kuutosella alkavaksi. Kovemmassa vauhdissa on hyötyä myös alhaisesta ilmanvastuksesta ja sylinterien lepuutustoiminnosta.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 180 A Business Progressive Hinta alkaen 37 137 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 288 € Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv), 5500 r/min Vääntö 200 Nm (1460 r/min) Vääntö 200 Nm (1460 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,3 (yhd.) CO2-päästöt 143 g/km Mitat pituus 4688 mm, leveys 1830 mm, korkeus 1439 mm, akseliväli 2729 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous