11.11.2019

Koeajo: Mahtuvammat muodot – Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Mercedes-Benz CLA Shooting Break

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake on aiempaa sutjakkaampi, mutta silti tilavampi. Hyvää: kaunis katsoa, etuistuimet, ajettavuus, suorituskyky, taloudellisuus. Huonoa: vaatimaton perusvarustelu.

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake jatkaa merkin pienimmän mallisarjan uudistumista. Alun perin hevosvetoisesta metsästysvaunusta peräisin oleva Shooting Brake -nimitys näyttää juurtuneen automaailmaan – merkitsemään urheilullista farmarikorin ja coupén risteytystä. Isommasta CLS-sarjasta kyseinen koriversio jäi jo pois, mutta CLA:ssa suosiota herättänyt malli sai uuden sukupolven myötä jatkoa.

Mercedes-Benz CLA Shooting Break

Jo edeltäjä keräsi ihailevia katseita, ja nyt muotoja on jalostettu entistä pidemmälle. Kori on venynyt pituutta ja leveyttä, mikä on tehnyt olemuksesta matalamman. Liukkaat muodot palkitaan alhaisella ilmanvastuskertoimella (0,23), tosin suurin parannus on saatu aikaan koteloimalla auton pohja tasaiseksi. A-sarjan perussedanin ennätyslukemaan 0,22 ei silti aivan ylletä – leveämmät renkaat ja suuremmat ilmanottoaukot verottanevat tulosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Isompi kuormausaukko

Ulkomittojen kasvu tuntuu sisätiloissa, varsinkin leveydessä. Aiempi tyköistuvuus on vaihtunut väljyyteen, joka riittää neljälle aikuiselle tavaroineen. Pääntilaa on takanakin tarpeeksi, mutta vain, koska istuin on asetettu matalalle. Se puolestaan jättää reisituen olemattomaksi vähänkään pidempijalkaisilla. Kontin koko on ennallaan, mutta takaluukku on oleellisesti leveämpi helpottaen isompien tavaroiden lastaamista.

Korin onnistuneet mittasuhteet ja huolitellut yksityiskohdat nostavat ennakko-odotukset korkealle ennen autoon istuutumista. Suuria odotuksia seuraa usein pettymys, niin nytkin, sillä sisäilme ei poikkea juurikaan A-sarjan perusmalleista. Ulkokuoren linjat ovat veistokselliset, mutta kojelaudan on suunnitellut eri ryhmä.

Niinpä viivasuorat pinnat ja pyöreät muodot pääsevät kilpasille huomiosta, ja kiiltävät sekä kovat pinnat lisäävät sekamelskan tuntua. Merkkiin tottumattomalla sekavaa vaikutelmaa tehostaa mahdollisuus käyttää järjestelmiä joko puheella, ratin puolien nappuloilla tai keskikonsolin kosketuslevyllä.

Tien päällä parempi

Ajossa moiset huolet unohtuvat, sillä ergonomia, toimivuus ja viimeistely ovat merkille ominaisen moitteettomia. Ohjaus on tarkka ja tunnokas, jousitusta ja iskunvaimennusta ei ole kiristetty liian sporttisiksi, ja alhainen melutaso täydentää mukavuutta.

On vaikea uskoa, että CLA:n perusmallissa konepellin alla lymyilee vain 1,3-litrainen turboahdettu bensiinimoottori. Pienissä nopeuksissa sitä avittaa välillä liiankin hanakasti vaihtava seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Normaaliajossa isompaa moottoria ei jää kaipaamaan, ja hätäisemmille kuskeille tarjolla on toki isompia vaihtoehtoja.

Pienen moottorin suoritusarvoista tärkein on tietysti kulutuslukema, jonka useimmat kuskit saavat jäämään kuutosella alkavaksi. Kovemmassa vauhdissa on hyötyä myös alhaisesta ilmanvastuksesta ja sylinterien lepuutustoiminnosta.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 180 A Business Progressive

Hinta alkaen

37 137 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

48 288 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

100 kW (136 hv), 5500 r/min

Vääntö

200 Nm (1460 r/min)

Vääntö

200 Nm (1460 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,0 s

Huippunopeus

216 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,3 (yhd.)

CO2-päästöt

143 g/km

Mitat

pituus 4688 mm, leveys 1830 mm, korkeus 1439 mm, akseliväli 2729 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat