15.8.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 2 Hybrid – bensapihi kakkonen liikkuu lähes höyryillä Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda 2 Hybrid on lainahöyhenissä oleva Toyota Yaris Hybrid. Mutta mitäpä tuosta, sillä kyseessä on onnistunut laina. Kun Mazdan B-segmentin pikkuauto näkyy autorivistössä, erehtyy sitä luulemaan helposti Toyota Yarikseksi. Silmissä ei ole vikaa, sillä kyseessä on hyvin pitkälle sama automalli, kuin toisella japanilaisvalmistajalla.Hybridimallia ei pidä sekoittaa Mazda 2:n polttomoottoriversioon, sillä ne ovat kaksi aivan eri autoa. Mazda ei siis halunnut kehittää pikkuautostaan hybridiversiota polttiksen rinnalle, vaan hankki aihion kilpailijaleiristä.Aivan yksi yhteen pikkuautokaksikko ei kuitenkaan ole, sillä kakkosta on hieman Mazdoitettu. Suurimmat eroavaisuudet löytyvät perästä ja keulasta. Etupuskuri on Mazdan oman suunnittelun tulosta, ja vähemmän aggressiivinen kuin Toyotan vastaava.Perässä muutokset ovat selvempiä. Yariksen takavalot ulottuvat koko perän matkalle, mutta Mazdan tapauksessa ne ovat selkeästi erilliset. Toyotan ratkaisu on dynaamisempi, mutta ei Mazdakaan hassummalta näytä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaparihybridi jyllääKakkosen voimanlähteenä toimii 1.5-litrainen vapaasti hengittävä hybridimoottori. Mazda ei siis ole tullut liian kauaksi omasta ideologiastaan, sillä turboahdettuja pikkumoottoreita ei merkiltä tavata. Mylly tuottaa 85 kilowattia (116 hevosvoimaa) ja 120 Nm, jotka eivät tunnu kovin kummoisilta lukemilta. Etenkin vääntölukema vaikuttaa enemmän kaksipyöräisistä repäistyltä.Moottori on pitkälti lukujensa kaltainen. Tuntuvaa suorituskykyä ei sovi odottaa, mutta eipä sitä tässä luokassa viljellä muutenkaan. 0–100 km/h mennään kuitenkin alle 10 sekunnin, mikä on aivan hyvä lukema. Kiihtyvyys ei tuntuu entistä viipyilevämmältä, sillä voima välitetään vetäville pyörille portaattoman automaattivaihteiston kautta.Hybridimoottorin kiistattomat edut ovatkin kulutuksessa. Yhdistetty WLTP-kulutus pyörii neljän litran tuntumassa, ja jopa alle. Siveästi ajamalle Mazdalla pääsee helposti ilmoitettuun kulutukseen, sillä täyshybridi on hävyttömän pihi tapaus.Koeajolla keskikulutus pyöri neljän litran tuntumassa, vaikka mukaan sattui myös moottoritieosuuksia, joissa rajoitus oli 120 km/h. Pieni kulutus on monen asian summa. Energiatehokas hybridimoottori, hyvä rullaavuus, maltillinen omapaino ja kohtuullinen aerodynamiikka.Vaikka Mazdan ratissa ei pääse kokemaan kovin kummoisia elämyksiä, on se pikkuautoluokassa mallikas tapaus. Ajettavuus on kohdallaan, rengasmelu ei häiritse liikaa, ja pieni kääntösäde helpottaa käsittelyä pienessä tilassa.Mitenkään kovin hiljainen kakkonen ei tietenkään ole, minkä voi kertoa katsomalla vaakalukemaa. Tähän kokoluokkaan kookas kone painaa yksistään reilun puoleisesti, ja siksi äänierityksestä on pitänyt säästää kiloja. Ja toki myös kuluja. Kun oven pamauttaa kiinni, kolahtaa se kuin vanhassa neuvostoautossa.Lisätila ei haittaisiKehityslistalle täytyy laittaa myös sisätilojen koko. Mazda 2 on ahdas, eikä sitä voi suositella kovin suureen tilantarpeeseen. Jos kyydissä on neljä aikuista, ei kenelläkään ole kivaa. Takatilat ovat niin maltilliset, että kuski joutuu tinkimään omastaan sovun edessä.Tässä kokoluokassa haasteita aiheuttaa toki myös tavaratila, joka on 286 litraa. Takapenkit kaatamalla se kasvaa lähes tuhanteen, ja jos kyytiin aikoo mahduttaa yhtään kauppakasseja suurempia esineitä, on penkkien kaato varmasti edessä.Mazda tarjoaa hyvän liudan turvallisuusvarusteita, mitkä ovat myös pikkuautoluokassa tarpeen. 2 Hybridistä löytyy myös älypuhelinyhdistettävyys Apple CarPlayn ja Android Auton muodossa. Ne nostavat käytettävyyttä ja luovat mukavuutta.Pieneen tilantarpeeseen Mazda 2 tarjoaa erinomaisen vaihtoehdon edulliseen autoiluun. Kun kulutus on helppoa painaa neljään bensalitraan sataselle, on luvassa polttomoottoripuolella niin halpaa autoilua kuin mahdollista. Mazda 2 Hybrid HYBRIDIMOOTTORI, etuveto 4-syl. bensiinmoottori 1 490 cm 3 portaaton automaattivaihteisto 85 kW (116 hv), 120 Nm WLTP-kulutus 3,8-4,2 l/100km CO 2 -päästöt 87-97 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,7 s huippunopeus 175 km/h Mitat Pituus 3 940 mm Leveys 1 745 mm Korkeus 1 500 mm Akseliväli 2 629 mm Tavaratila 286 l Omamassa 1 105 kg perävaunu 450 kg Euro NCAP 5 tähteä (2020) Takuu 6 v / 150 000 km Hinta alkaen 23 495 € Koeajoauto 25 524 € Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 23.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda MX-30 R-EV – edes kuumeunet eivät selittäneet Mazdan outoa lataushybridiä 25.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-5 M Hybrid – kevyesti sähköistetty myyntitykki 30.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda MX-5 – aina yhtä hauska! 10.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-60 – röyhkeästi isolla dieselmoottorilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?