15.8.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 2 Hybrid – bensapihi kakkonen liikkuu lähes höyryillä Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda 2 Hybrid on lainahöyhenissä oleva Toyota Yaris Hybrid. Mutta mitäpä tuosta, sillä kyseessä on onnistunut laina. Kun Mazdan B-segmentin pikkuauto näkyy autorivistössä, erehtyy sitä luulemaan helposti Toyota Yarikseksi. Silmissä ei ole vikaa, sillä kyseessä on hyvin pitkälle sama automalli, kuin toisella japanilaisvalmistajalla.Hybridimallia ei pidä sekoittaa Mazda 2:n polttomoottoriversioon, sillä ne ovat kaksi aivan eri autoa. Mazda ei siis halunnut kehittää pikkuautostaan hybridiversiota polttiksen rinnalle, vaan hankki aihion kilpailijaleiristä.Aivan yksi yhteen pikkuautokaksikko ei kuitenkaan ole, sillä kakkosta on hieman Mazdoitettu. Suurimmat eroavaisuudet löytyvät perästä ja keulasta. Etupuskuri on Mazdan oman suunnittelun tulosta, ja vähemmän aggressiivinen kuin Toyotan vastaava.Perässä muutokset ovat selvempiä. Yariksen takavalot ulottuvat koko perän matkalle, mutta Mazdan tapauksessa ne ovat selkeästi erilliset. Toyotan ratkaisu on dynaamisempi, mutta ei Mazdakaan hassummalta näytä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaparihybridi jyllääKakkosen voimanlähteenä toimii 1.5-litrainen vapaasti hengittävä hybridimoottori. Mazda ei siis ole tullut liian kauaksi omasta ideologiastaan, sillä turboahdettuja pikkumoottoreita ei merkiltä tavata. Mylly tuottaa 85 kilowattia (116 hevosvoimaa) ja 120 Nm, jotka eivät tunnu kovin kummoisilta lukemilta. Etenkin vääntölukema vaikuttaa enemmän kaksipyöräisistä repäistyltä.Moottori on pitkälti lukujensa kaltainen. Tuntuvaa suorituskykyä ei sovi odottaa, mutta eipä sitä tässä luokassa viljellä muutenkaan. 0–100 km/h mennään kuitenkin alle 10 sekunnin, mikä on aivan hyvä lukema. Kiihtyvyys ei tuntuu entistä viipyilevämmältä, sillä voima välitetään vetäville pyörille portaattoman automaattivaihteiston kautta.Hybridimoottorin kiistattomat edut ovatkin kulutuksessa. Yhdistetty WLTP-kulutus pyörii neljän litran tuntumassa, ja jopa alle. Siveästi ajamalle Mazdalla pääsee helposti ilmoitettuun kulutukseen, sillä täyshybridi on hävyttömän pihi tapaus.Koeajolla keskikulutus pyöri neljän litran tuntumassa, vaikka mukaan sattui myös moottoritieosuuksia, joissa rajoitus oli 120 km/h. Pieni kulutus on monen asian summa. Energiatehokas hybridimoottori, hyvä rullaavuus, maltillinen omapaino ja kohtuullinen aerodynamiikka.Vaikka Mazdan ratissa ei pääse kokemaan kovin kummoisia elämyksiä, on se pikkuautoluokassa mallikas tapaus. Ajettavuus on kohdallaan, rengasmelu ei häiritse liikaa, ja pieni kääntösäde helpottaa käsittelyä pienessä tilassa.Mitenkään kovin hiljainen kakkonen ei tietenkään ole, minkä voi kertoa katsomalla vaakalukemaa. Tähän kokoluokkaan kookas kone painaa yksistään reilun puoleisesti, ja siksi äänierityksestä on pitänyt säästää kiloja. Ja toki myös kuluja. Kun oven pamauttaa kiinni, kolahtaa se kuin vanhassa neuvostoautossa.Lisätila ei haittaisiKehityslistalle täytyy laittaa myös sisätilojen koko. Mazda 2 on ahdas, eikä sitä voi suositella kovin suureen tilantarpeeseen. Jos kyydissä on neljä aikuista, ei kenelläkään ole kivaa. Takatilat ovat niin maltilliset, että kuski joutuu tinkimään omastaan sovun edessä.Tässä kokoluokassa haasteita aiheuttaa toki myös tavaratila, joka on 286 litraa. Takapenkit kaatamalla se kasvaa lähes tuhanteen, ja jos kyytiin aikoo mahduttaa yhtään kauppakasseja suurempia esineitä, on penkkien kaato varmasti edessä.Mazda tarjoaa hyvän liudan turvallisuusvarusteita, mitkä ovat myös pikkuautoluokassa tarpeen. 2 Hybridistä löytyy myös älypuhelinyhdistettävyys Apple CarPlayn ja Android Auton muodossa. Ne nostavat käytettävyyttä ja luovat mukavuutta.Pieneen tilantarpeeseen Mazda 2 tarjoaa erinomaisen vaihtoehdon edulliseen autoiluun. Kun kulutus on helppoa painaa neljään bensalitraan sataselle, on luvassa polttomoottoripuolella niin halpaa autoilua kuin mahdollista. Mazda 2 Hybrid HYBRIDIMOOTTORI, etuveto 4-syl. bensiinmoottori 1 490 cm 3 portaaton automaattivaihteisto 85 kW (116 hv), 120 Nm WLTP-kulutus 3,8-4,2 l/100km CO 2 -päästöt 87-97 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,7 s huippunopeus 175 km/h Mitat Pituus 3 940 mm Leveys 1 745 mm Korkeus 1 500 mm Akseliväli 2 629 mm Tavaratila 286 l Omamassa 1 105 kg perävaunu 450 kg Euro NCAP 5 tähteä (2020) Takuu 6 v / 150 000 km Hinta alkaen 23 495 € Koeajoauto 25 524 € Lue lisää Kaikki artikkelit 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 23.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda MX-30 R-EV – edes kuumeunet eivät selittäneet Mazdan outoa lataushybridiä 25.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-5 M Hybrid – kevyesti sähköistetty myyntitykki 30.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda MX-5 – aina yhtä hauska! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen