15.8.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 2 Hybrid – bensapihi kakkonen liikkuu lähes höyryillä Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda 2 Hybrid on lainahöyhenissä oleva Toyota Yaris Hybrid. Mutta mitäpä tuosta, sillä kyseessä on onnistunut laina. Kun Mazdan B-segmentin pikkuauto näkyy autorivistössä, erehtyy sitä luulemaan helposti Toyota Yarikseksi. Silmissä ei ole vikaa, sillä kyseessä on hyvin pitkälle sama automalli, kuin toisella japanilaisvalmistajalla.Hybridimallia ei pidä sekoittaa Mazda 2:n polttomoottoriversioon, sillä ne ovat kaksi aivan eri autoa. Mazda ei siis halunnut kehittää pikkuautostaan hybridiversiota polttiksen rinnalle, vaan hankki aihion kilpailijaleiristä.Aivan yksi yhteen pikkuautokaksikko ei kuitenkaan ole, sillä kakkosta on hieman Mazdoitettu. Suurimmat eroavaisuudet löytyvät perästä ja keulasta. Etupuskuri on Mazdan oman suunnittelun tulosta, ja vähemmän aggressiivinen kuin Toyotan vastaava.Perässä muutokset ovat selvempiä. Yariksen takavalot ulottuvat koko perän matkalle, mutta Mazdan tapauksessa ne ovat selkeästi erilliset. Toyotan ratkaisu on dynaamisempi, mutta ei Mazdakaan hassummalta näytä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaparihybridi jyllääKakkosen voimanlähteenä toimii 1.5-litrainen vapaasti hengittävä hybridimoottori. Mazda ei siis ole tullut liian kauaksi omasta ideologiastaan, sillä turboahdettuja pikkumoottoreita ei merkiltä tavata. Mylly tuottaa 85 kilowattia (116 hevosvoimaa) ja 120 Nm, jotka eivät tunnu kovin kummoisilta lukemilta. Etenkin vääntölukema vaikuttaa enemmän kaksipyöräisistä repäistyltä.Moottori on pitkälti lukujensa kaltainen. Tuntuvaa suorituskykyä ei sovi odottaa, mutta eipä sitä tässä luokassa viljellä muutenkaan. 0–100 km/h mennään kuitenkin alle 10 sekunnin, mikä on aivan hyvä lukema. Kiihtyvyys ei tuntuu entistä viipyilevämmältä, sillä voima välitetään vetäville pyörille portaattoman automaattivaihteiston kautta.Hybridimoottorin kiistattomat edut ovatkin kulutuksessa. Yhdistetty WLTP-kulutus pyörii neljän litran tuntumassa, ja jopa alle. Siveästi ajamalle Mazdalla pääsee helposti ilmoitettuun kulutukseen, sillä täyshybridi on hävyttömän pihi tapaus.Koeajolla keskikulutus pyöri neljän litran tuntumassa, vaikka mukaan sattui myös moottoritieosuuksia, joissa rajoitus oli 120 km/h. Pieni kulutus on monen asian summa. Energiatehokas hybridimoottori, hyvä rullaavuus, maltillinen omapaino ja kohtuullinen aerodynamiikka.Vaikka Mazdan ratissa ei pääse kokemaan kovin kummoisia elämyksiä, on se pikkuautoluokassa mallikas tapaus. Ajettavuus on kohdallaan, rengasmelu ei häiritse liikaa, ja pieni kääntösäde helpottaa käsittelyä pienessä tilassa.Mitenkään kovin hiljainen kakkonen ei tietenkään ole, minkä voi kertoa katsomalla vaakalukemaa. Tähän kokoluokkaan kookas kone painaa yksistään reilun puoleisesti, ja siksi äänierityksestä on pitänyt säästää kiloja. Ja toki myös kuluja. Kun oven pamauttaa kiinni, kolahtaa se kuin vanhassa neuvostoautossa.Lisätila ei haittaisiKehityslistalle täytyy laittaa myös sisätilojen koko. Mazda 2 on ahdas, eikä sitä voi suositella kovin suureen tilantarpeeseen. Jos kyydissä on neljä aikuista, ei kenelläkään ole kivaa. Takatilat ovat niin maltilliset, että kuski joutuu tinkimään omastaan sovun edessä.Tässä kokoluokassa haasteita aiheuttaa toki myös tavaratila, joka on 286 litraa. Takapenkit kaatamalla se kasvaa lähes tuhanteen, ja jos kyytiin aikoo mahduttaa yhtään kauppakasseja suurempia esineitä, on penkkien kaato varmasti edessä.Mazda tarjoaa hyvän liudan turvallisuusvarusteita, mitkä ovat myös pikkuautoluokassa tarpeen. 2 Hybridistä löytyy myös älypuhelinyhdistettävyys Apple CarPlayn ja Android Auton muodossa. Ne nostavat käytettävyyttä ja luovat mukavuutta.Pieneen tilantarpeeseen Mazda 2 tarjoaa erinomaisen vaihtoehdon edulliseen autoiluun. Kun kulutus on helppoa painaa neljään bensalitraan sataselle, on luvassa polttomoottoripuolella niin halpaa autoilua kuin mahdollista. Mazda 2 Hybrid HYBRIDIMOOTTORI, etuveto 4-syl. bensiinmoottori 1 490 cm 3 portaaton automaattivaihteisto 85 kW (116 hv), 120 Nm WLTP-kulutus 3,8-4,2 l/100km CO 2 -päästöt 87-97 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,7 s huippunopeus 175 km/h Mitat Pituus 3 940 mm Leveys 1 745 mm Korkeus 1 500 mm Akseliväli 2 629 mm Tavaratila 286 l Omamassa 1 105 kg perävaunu 450 kg Euro NCAP 5 tähteä (2020) Takuu 6 v / 150 000 km Hinta alkaen 23 495 € Koeajoauto 25 524 € Lue lisää Kaikki artikkelit 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 23.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda MX-30 R-EV – edes kuumeunet eivät selittäneet Mazdan outoa lataushybridiä 25.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-5 M Hybrid – kevyesti sähköistetty myyntitykki 30.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda MX-5 – aina yhtä hauska! 10.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-60 – röyhkeästi isolla dieselmoottorilla 31.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda 2 – korpitkin ovat sen väristä kateellisia 15.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda 6 on jo 20-vuotias, mutta kilpailijat ovat crossover-bileissä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä