28.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-5 – järkevän ei tarvitse olla tylsä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda CX-5 Toimivaa ei tarvitse korjata, mutta aina voi parantaa. Hyvää: ajettavuus, moottori, vaihteensiirto, tilat. Huonoa: varusteet sidottu varustetasoihin. Kun ensimmäisen sukupolven Mazda CX-5 aloitti merkin nykyhistorian vuonna 2012, otti Mazda selkeän irtioton tyypillisestä japanilaisautosta. Mallistoon syntyivät vahvat tunnuspiirteet.Uutuuden tunnistaa heti Mazdaksi, mutta ilme on tyylikkäämpi. Maski erottuu vahvemmin ja ajovalojen ilme on kypsempi.Kylkilinjaa hallitsee ajovaloista alkava terävä pokkaus, joka pehmenee matkalla takapyörään. Valmistaja kertoo pyrkineensä yksinkertaisuuteen, ja kieltämättä lopputulos on komea.Edeltäjään verrattuna auto on 10 milliä pidempi ja 35 matalampi. Akseliväli on ennallaan, mutta ulkonäköön on haettu menevyyttä siirtämällä A-pilaria 35 milliä taaksepäin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOhjauksessa kirkkauttaVäistyvän CX-5:n ajettavuus on edelleen kunnossa, joten sukupolvenvaihdoksesta selvittiin hienosäädöllä. Niiden myötä uusi CX-5 on erinomainen auto ajaa. Ohjaus on tarkka, herkkä ja kirkas, joten Mazdaa on ilo viedä läpi mutkien. Alusta on tehtäviensä tasalla, ja kuopissa kantautuvat äänet kuulostavat laadukkailta.Kuopissa koeajoauton 19-tuumaisten vanteiden läpi kantautuu tärinää, mutta tasaisemmalla tiestöllä isotkin vanteet toimivat. 19-tuumaiset vanteet kuuluvat Suomessa vasta parhaimpaan Luxury-varustetasoon, muut versiot varustetaan 17-tuumaisin vantein. Mazda kertoo panostaneensa auton melun- ja värinäntorjuntaan. Rengasäänien arviointi saa odottaa Suomen teitä, mutta dieselmoottorin osalta tulokset huomaa heti: edeltäjän mekastus on vaihtunut vaimeaan murinaan. Mazdan laajalla alueella vetävä diesel osoittautuu mainioksi pariksi ilahduttavan sulavalle manuaalivaihteistolle.CX-5 on saatavilla manuaalina ja automaattina sekä etu- ja nelivetona. Tällä hetkellä ainoa bensiinimoottori on 165 hevosvoimainen kaksilitrainen (neliveto 160 hv), kun dieselpuolella on tarjolla 2,2-litraisen 150 ja 175 hevosvoimaiset painokset. Jälkimmäinen tarjotaan aina nelivedon kera. Edullisin CX-5 on etuvetoinen bensiinimanuaali, joka maksaa hieman alle 30 000 euroa. Ääripää on huippuvarusteltu nelivetodiesel noin 50 000 euron tuntumassa vaihteistosta riippuen.Myöhemmin mallisto laajenee sylinterien lepuutustoiminnolla varustetulla 192 hevosvoimaisella 2,5-litraisella bensiinimoottorilla.Paketoidut varusteetKeskimittaiselle kuljettajalle Mazda tarjoaa hyvän ajoasennon, ja ensikoeajon perusteella ergonomia on muutenkin kunnossa.Edeltäjän muhku kojelauta on vaihtunut nyky-Mazdoista tuttuun vaakalinjaiseen ja pelkistettyyn muotokieleen. Perusmallien laatuvaikutelma on kunnossa, ja kalliimmat versiot tarjoavat jo varsin ylellisen viimeistelyn. Premiumluokasta Mazdan erottaa lähinnä rajatut vaihtoehdot: nahkaistuimien värivaihtoehdot ovat niukat, ja muutenkin varusteet on tiukasti sidottu varustetasoihin. Kojelautaa hallitsee kosketusnäyttö, jonka hallinta sujuu myös pyöritettävällä rullalla ja poikkeuksellisesti suomenkielisillä äänikomennoilla – erittäin kätevää navigaattorin kanssa.Takatilat riittävät hienosti keskimittaiselle, ja istuma-asento on ryhdikäs. Selkänojan kaltevuutta voi nyt säätää kahdessa portaassa.Varusteet kattavat nyt takaistuimen lämmityksen ja sähkötoimisen takaluukun – mutta vain kalleimmassa Luxury-tasossa. Heijastusnäytöksi tarjotaan ylöskääntyvän levyn lisäksi aitoa tuulilasiin heijastettavaa versiota. Aktiiviset turvavarusteet on päivitetty nykypäivään, ja esimerkiksi aktiivinen vakionopeudensäädin kattaa nopeusalueen 0–200 kilometriä tunnissa.Hillitty sukupolvenvaihdos sopii Mazda CX-5:lle. Lopputulos korjaa edeltäjän suurimmat puutteet, remontoi sisustan nykyaikaan ja vaihtaa ulkoasun huomattavan tyylikkääksi. Lopputulos on lupaava vaihtoehto katumaasturia etsivälle, joka nauttii ajamisesta.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: www.mazda.fi/mazda-cx-5 Mazda CX-5 Skyactiv-D 2.2 150 hv Hinta alkaen 32 500 € Moottori Dieselmoottori 2 191 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 4500 r/min Vääntö 380 Nm (1800–2600 r/min) Vääntö 380 Nm (1800–2600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 204 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 132 g/km Mitat pituus 4550 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1675 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa