28.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-5 – järkevän ei tarvitse olla tylsä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda CX-5 Toimivaa ei tarvitse korjata, mutta aina voi parantaa. Hyvää: ajettavuus, moottori, vaihteensiirto, tilat. Huonoa: varusteet sidottu varustetasoihin. Kun ensimmäisen sukupolven Mazda CX-5 aloitti merkin nykyhistorian vuonna 2012, otti Mazda selkeän irtioton tyypillisestä japanilaisautosta. Mallistoon syntyivät vahvat tunnuspiirteet.Uutuuden tunnistaa heti Mazdaksi, mutta ilme on tyylikkäämpi. Maski erottuu vahvemmin ja ajovalojen ilme on kypsempi.Kylkilinjaa hallitsee ajovaloista alkava terävä pokkaus, joka pehmenee matkalla takapyörään. Valmistaja kertoo pyrkineensä yksinkertaisuuteen, ja kieltämättä lopputulos on komea.Edeltäjään verrattuna auto on 10 milliä pidempi ja 35 matalampi. Akseliväli on ennallaan, mutta ulkonäköön on haettu menevyyttä siirtämällä A-pilaria 35 milliä taaksepäin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOhjauksessa kirkkauttaVäistyvän CX-5:n ajettavuus on edelleen kunnossa, joten sukupolvenvaihdoksesta selvittiin hienosäädöllä. Niiden myötä uusi CX-5 on erinomainen auto ajaa. Ohjaus on tarkka, herkkä ja kirkas, joten Mazdaa on ilo viedä läpi mutkien. Alusta on tehtäviensä tasalla, ja kuopissa kantautuvat äänet kuulostavat laadukkailta.Kuopissa koeajoauton 19-tuumaisten vanteiden läpi kantautuu tärinää, mutta tasaisemmalla tiestöllä isotkin vanteet toimivat. 19-tuumaiset vanteet kuuluvat Suomessa vasta parhaimpaan Luxury-varustetasoon, muut versiot varustetaan 17-tuumaisin vantein. Mazda kertoo panostaneensa auton melun- ja värinäntorjuntaan. Rengasäänien arviointi saa odottaa Suomen teitä, mutta dieselmoottorin osalta tulokset huomaa heti: edeltäjän mekastus on vaihtunut vaimeaan murinaan. Mazdan laajalla alueella vetävä diesel osoittautuu mainioksi pariksi ilahduttavan sulavalle manuaalivaihteistolle.CX-5 on saatavilla manuaalina ja automaattina sekä etu- ja nelivetona. Tällä hetkellä ainoa bensiinimoottori on 165 hevosvoimainen kaksilitrainen (neliveto 160 hv), kun dieselpuolella on tarjolla 2,2-litraisen 150 ja 175 hevosvoimaiset painokset. Jälkimmäinen tarjotaan aina nelivedon kera. Edullisin CX-5 on etuvetoinen bensiinimanuaali, joka maksaa hieman alle 30 000 euroa. Ääripää on huippuvarusteltu nelivetodiesel noin 50 000 euron tuntumassa vaihteistosta riippuen.Myöhemmin mallisto laajenee sylinterien lepuutustoiminnolla varustetulla 192 hevosvoimaisella 2,5-litraisella bensiinimoottorilla.Paketoidut varusteetKeskimittaiselle kuljettajalle Mazda tarjoaa hyvän ajoasennon, ja ensikoeajon perusteella ergonomia on muutenkin kunnossa.Edeltäjän muhku kojelauta on vaihtunut nyky-Mazdoista tuttuun vaakalinjaiseen ja pelkistettyyn muotokieleen. Perusmallien laatuvaikutelma on kunnossa, ja kalliimmat versiot tarjoavat jo varsin ylellisen viimeistelyn. Premiumluokasta Mazdan erottaa lähinnä rajatut vaihtoehdot: nahkaistuimien värivaihtoehdot ovat niukat, ja muutenkin varusteet on tiukasti sidottu varustetasoihin. Kojelautaa hallitsee kosketusnäyttö, jonka hallinta sujuu myös pyöritettävällä rullalla ja poikkeuksellisesti suomenkielisillä äänikomennoilla – erittäin kätevää navigaattorin kanssa.Takatilat riittävät hienosti keskimittaiselle, ja istuma-asento on ryhdikäs. Selkänojan kaltevuutta voi nyt säätää kahdessa portaassa.Varusteet kattavat nyt takaistuimen lämmityksen ja sähkötoimisen takaluukun – mutta vain kalleimmassa Luxury-tasossa. Heijastusnäytöksi tarjotaan ylöskääntyvän levyn lisäksi aitoa tuulilasiin heijastettavaa versiota. Aktiiviset turvavarusteet on päivitetty nykypäivään, ja esimerkiksi aktiivinen vakionopeudensäädin kattaa nopeusalueen 0–200 kilometriä tunnissa.Hillitty sukupolvenvaihdos sopii Mazda CX-5:lle. Lopputulos korjaa edeltäjän suurimmat puutteet, remontoi sisustan nykyaikaan ja vaihtaa ulkoasun huomattavan tyylikkääksi. Lopputulos on lupaava vaihtoehto katumaasturia etsivälle, joka nauttii ajamisesta.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: www.mazda.fi/mazda-cx-5 Mazda CX-5 Skyactiv-D 2.2 150 hv Hinta alkaen 32 500 € Moottori Dieselmoottori 2 191 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 4500 r/min Vääntö 380 Nm (1800–2600 r/min) Vääntö 380 Nm (1800–2600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 204 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 132 g/km Mitat pituus 4550 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1675 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?