28.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-5 – järkevän ei tarvitse olla tylsä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda CX-5 Toimivaa ei tarvitse korjata, mutta aina voi parantaa. Hyvää: ajettavuus, moottori, vaihteensiirto, tilat. Huonoa: varusteet sidottu varustetasoihin. Kun ensimmäisen sukupolven Mazda CX-5 aloitti merkin nykyhistorian vuonna 2012, otti Mazda selkeän irtioton tyypillisestä japanilaisautosta. Mallistoon syntyivät vahvat tunnuspiirteet.Uutuuden tunnistaa heti Mazdaksi, mutta ilme on tyylikkäämpi. Maski erottuu vahvemmin ja ajovalojen ilme on kypsempi.Kylkilinjaa hallitsee ajovaloista alkava terävä pokkaus, joka pehmenee matkalla takapyörään. Valmistaja kertoo pyrkineensä yksinkertaisuuteen, ja kieltämättä lopputulos on komea.Edeltäjään verrattuna auto on 10 milliä pidempi ja 35 matalampi. Akseliväli on ennallaan, mutta ulkonäköön on haettu menevyyttä siirtämällä A-pilaria 35 milliä taaksepäin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOhjauksessa kirkkauttaVäistyvän CX-5:n ajettavuus on edelleen kunnossa, joten sukupolvenvaihdoksesta selvittiin hienosäädöllä. Niiden myötä uusi CX-5 on erinomainen auto ajaa. Ohjaus on tarkka, herkkä ja kirkas, joten Mazdaa on ilo viedä läpi mutkien. Alusta on tehtäviensä tasalla, ja kuopissa kantautuvat äänet kuulostavat laadukkailta.Kuopissa koeajoauton 19-tuumaisten vanteiden läpi kantautuu tärinää, mutta tasaisemmalla tiestöllä isotkin vanteet toimivat. 19-tuumaiset vanteet kuuluvat Suomessa vasta parhaimpaan Luxury-varustetasoon, muut versiot varustetaan 17-tuumaisin vantein. Mazda kertoo panostaneensa auton melun- ja värinäntorjuntaan. Rengasäänien arviointi saa odottaa Suomen teitä, mutta dieselmoottorin osalta tulokset huomaa heti: edeltäjän mekastus on vaihtunut vaimeaan murinaan. Mazdan laajalla alueella vetävä diesel osoittautuu mainioksi pariksi ilahduttavan sulavalle manuaalivaihteistolle.CX-5 on saatavilla manuaalina ja automaattina sekä etu- ja nelivetona. Tällä hetkellä ainoa bensiinimoottori on 165 hevosvoimainen kaksilitrainen (neliveto 160 hv), kun dieselpuolella on tarjolla 2,2-litraisen 150 ja 175 hevosvoimaiset painokset. Jälkimmäinen tarjotaan aina nelivedon kera. Edullisin CX-5 on etuvetoinen bensiinimanuaali, joka maksaa hieman alle 30 000 euroa. Ääripää on huippuvarusteltu nelivetodiesel noin 50 000 euron tuntumassa vaihteistosta riippuen.Myöhemmin mallisto laajenee sylinterien lepuutustoiminnolla varustetulla 192 hevosvoimaisella 2,5-litraisella bensiinimoottorilla.Paketoidut varusteetKeskimittaiselle kuljettajalle Mazda tarjoaa hyvän ajoasennon, ja ensikoeajon perusteella ergonomia on muutenkin kunnossa.Edeltäjän muhku kojelauta on vaihtunut nyky-Mazdoista tuttuun vaakalinjaiseen ja pelkistettyyn muotokieleen. Perusmallien laatuvaikutelma on kunnossa, ja kalliimmat versiot tarjoavat jo varsin ylellisen viimeistelyn. Premiumluokasta Mazdan erottaa lähinnä rajatut vaihtoehdot: nahkaistuimien värivaihtoehdot ovat niukat, ja muutenkin varusteet on tiukasti sidottu varustetasoihin. Kojelautaa hallitsee kosketusnäyttö, jonka hallinta sujuu myös pyöritettävällä rullalla ja poikkeuksellisesti suomenkielisillä äänikomennoilla – erittäin kätevää navigaattorin kanssa.Takatilat riittävät hienosti keskimittaiselle, ja istuma-asento on ryhdikäs. Selkänojan kaltevuutta voi nyt säätää kahdessa portaassa.Varusteet kattavat nyt takaistuimen lämmityksen ja sähkötoimisen takaluukun – mutta vain kalleimmassa Luxury-tasossa. Heijastusnäytöksi tarjotaan ylöskääntyvän levyn lisäksi aitoa tuulilasiin heijastettavaa versiota. Aktiiviset turvavarusteet on päivitetty nykypäivään, ja esimerkiksi aktiivinen vakionopeudensäädin kattaa nopeusalueen 0–200 kilometriä tunnissa.Hillitty sukupolvenvaihdos sopii Mazda CX-5:lle. Lopputulos korjaa edeltäjän suurimmat puutteet, remontoi sisustan nykyaikaan ja vaihtaa ulkoasun huomattavan tyylikkääksi. Lopputulos on lupaava vaihtoehto katumaasturia etsivälle, joka nauttii ajamisesta.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: www.mazda.fi/mazda-cx-5 Mazda CX-5 Skyactiv-D 2.2 150 hv Hinta alkaen 32 500 € Moottori Dieselmoottori 2 191 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 4500 r/min Vääntö 380 Nm (1800–2600 r/min) Vääntö 380 Nm (1800–2600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 204 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 132 g/km Mitat pituus 4550 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1675 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen