4.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-60 PHEV – keskeltä vielä raaka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda CX-60 tarjoaa virkistävän vaihtoehdon ainaisille saksalaismerkeille, mutta hienosäätö jättää toivomisen varaa. Hyvää: ominaisuudet, tila. Huonoa: voimalinjan ja alustan hienosäädöt. Varta vasten premiumiksi perustettujen japanilaismerkkien (Lexus ja Infiniti) jälkeen Mazda on ehkä lähimpänä tätä automerkkien himoittua liigaa. Mazda CX-60 PHEV on valmistajan mallinimikkeenä uusi ja se ottaa paikan ainakin katumaasturimalliston kunkkuna. Kokonsa puolesta auto sopii jopa koko malliston ykköseksi.Pituutta uutuusmallilla on 4,75 metriä ja akseliväli on 2,87 metriä, joten CX-60 erottuu selvästi esimerkiksi CX-5:stä. Lastaamattomana auton korkeuskin on komeat 1,69 metriä, mihin verrattuna 175 mm maavara tuntuu melko tavalliselta.Kokonsa puolesta yksi Mazda CX-60:n kilpailijoista lienee Toyota RAV4, mutta olemuksensa puolesta auto on kaupunkilaisserkku selvästi erähenkisemmän Toyotan rinnalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNyt ladattavanaEnsimmäisenä lataushybridinä kyseessä on myös sähköistymisen eturintamaa Mazdalle. 2,5-litrainen nelisylinterinen moottori on huipputeholtaan 141 kW (191 hv). Sähkömoottorin teho on 129 kW (175 hv) ja yhteisteho on kunnioitettavat 241 kW (327 hv). Mallistoon kuuluu lähialueilla myös rivikutosella varustettu kevythybrididiesel, mutta mallin rooli jää Suomessa korkeintaan marginaaliseksi.Sähkömoottori on sijoitettu kahdeksanvaihteisen automaatin yhteyteen ja se hoitaa perinteisen momentinmuuntimen tehtäviä. Samalla sähköajo toimii nelivetotilanteissakin. Itse CX-60 perustuu uuteen takavetoperusteiseen perusrakenteeseen, joten auto suosii hyvän pidon tilanteissa taka-akselia ketteryyttä ja hiljaisuutta tavoitellessaan.Hybridijärjestelmän akku on bruttokooltaan 17,8 kilowattituntia ja se mahdollistaa 63 kilometrin WLTP-toimintamatkan yhdellä latauksella. Latamisessa Type 2:n maksimiteho on 7,2 kW kahdella 16A-vaiheella.Perinteinen ergonomia kunniaanTiloiltaan Mazda CX-60 on hyvä. Etuistuimilla ergonomiassa ei ole moittimista ja tietoviihdejärjestelmän käytössä kiertorulla on edelleen voimaa. Myös lämmityslaitetta käskytetään painikkeilla hipaisujen ja loitsueleiden sijaan, hienoa! Automatiikkaa on sen sijaan tuotu kuljettajaprofiileihin, sillä auto arvioi silmien sijainnin ja kerrotun pituuden perusteella tehtaan mielestä oikean ajoasennon. Varsinaisia kuljettajasäätöjä on yli 250 ja auto tallentaa ne muistiinsa kasvojentunnistuksen avulla jopa kuudelle vakiokäyttäjälle. Koeajoauton Takumi-varustelussa on käytetty rohkeasti vaaleaa vaahteraa, vaaleaa kangasta kojelaudassa ja vaaleaa nappanahkaa istuinverhoilussa. Asuntolainaharmaiden saksalaisten jälkeen Mazdalle pitäisi antaa aplodit näin rohkeiden väriyhdistelmien tarjoamisesta. Valitettavasti vaahteraviilujen sävytys ei täsmää eri puolilla autoa, viitaten aurinkoherkkyyteen.Takaistuimilla tilaa on hyvin, vaikka kattolinja kaartuu jo takaistuinten päätilan kohdalla ja lasikattokin nipistää osansa. Tavaratila on 570 litraa ja laajennettavissa aina 1 726 litraan saakka, takaistuinten kaatuessa kolmessa osassa 40/20/40-jaolla.Ei vielä kypsäLiikkeellä Mazda CX-60 PHEV osoittaa kuitenkin, että mallin hienosäätö lienee jäänyt kesken. Ohjausta vaivaa erikoinen tahmeus parkkipaikkanopeuksissa ja myös ohjauksen painotus tuntuu vaihtuvan hetkittäin. Alusta on perusvireeltään perushyvä, mutta tärähtelee turhan paljon.Voimalinjassa harmitus kohdistuu vaihteistoon, jonka jahkaileva toiminta ei hurmaa. Sähköavusteisena ja komeilla suoritusarvoilla varustettuna voisi olettaa, että CX-60 reagoi terävästi kaasuun esimerkiksi liikenneympyrään liityttäessä, mutta käytäntö ja luottamuspula kertovat toisin. Voimalinja myös aiheutti useamman tuntuvan kolahduksen tasanopeudella ajettaessa.Ärsytyksiin kuuluvat myös ajoavustimet. Mukautuva vakionopeudensäädin toimii sinänsä hyvin, mutta kaistatoimintojen kanssa auto herjaa herkästi ja antaa paikoin erikoisiakin ilmoituksia.Kulutuksen suhteen Mazda CX-60 PHEV asettuu luokan keskitasolle. Mikäli reiluun 50 kilometriin jäävä tosielämän sähkömatka riittää, autolla pääsee vähällä, mutta pidemmät siirtymät merkitsevät helposti yli 7 litran kohoavia kulutuksia, mikä on tyypillistä kokoluokan autoille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaihtoehtojen joukossaMarkkinoiden kannalta on aina parempi, jos siellä on erilaisia vaihtoehtoja. Mazda CX-60 PHEV tuleekin kohtuullisen kilpailtuun kookkaiden katumaasturien luokkaan ja tarjoaa hyvän vaihtoehdon esimerkiksi nelivedon, lataushybridin ja hyvien vetomassojen yhdistelmällä. Valitettavasti monien yksityiskohtien viimeistelyä ei ole viety loppuun saakka. On kuitenkin mielenkiintoista nähdä, mitä omia polkujaan kulkeva Mazda esittelee seuraavaksi.Mazda CX-60 PHEV:in mallistohinnat alkavat Exclusive-line-varustelun 54 990 eurosta, minkä lisäksi tarjolla ovat Homura- ja Takumi-varustetasot. Lisävarustelista on kiitettävän yksinkertainen, koostuen lähinnä 4-5 varustevalinnasta.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mazda CX-60 2.5 PHEV AT8 AWD 327 hv Takumi Hinta alkaen 61 183 € Koeajetun auton hinta varusteineen 69 441 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 2 488 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 141 kW (191 hv), 6000 r/min Vääntö 261 Nm (4000 r/min) Vääntö 261 Nm (4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 17,8 kWh. Lataus: Type 2 7,2 kW (2x16A). Toimintamatka 63 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 241 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,5 (yhd.) CO2-päästöt 33 g/km Mitat pituus 4745 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1686 mm, akseliväli 2870 mm Tavaratila: 570–1726 l Omamassa: 2070 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous