30.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: menevää maavaraa – Volvo V90 Cross Country Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo V90 Cross Country on aiempaa sporttisempi maastokartanoauto, eikä pelkästään luiskaperäisen korinsa ansiosta. Hyvää: ajettavuus, tyylikkyys, käytännöllisyys, maavara. Huonoa: pintakova alusta. Volvo V90 Cross Country edustaa – uudesta mallinumerostaan huolimatta – jo neljättä sukupolvea tästä ylimääräisellä maavaralla kohotetusta kartanoautosta.Kaikki alkoi laatikkomaisesta V70 XC:stä kaksi vuosikymmentä sitten. Se korvattiin jo kolme vuotta myöhemmin pyöreämuotoisemmalla ja myös maasturimaisemmalla samannimisellä mallilla, jonka tunnus vaihdettiin sittemmin XC70:ksi.Kymmenen vuotta sitten tie vei kolmanteen polveen, joka kantoi yhä nimeä XC70. Tuo auto, siis tämän uusimman V90 Cross Countryn edeltäjä, oli kuulemma etenkin ruotsalaisautoilijoiden keskuudessa todella haluttu aina viimeisiin valmistuneisiin kappaleisiin asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPandaperinteitäEmme tiedä, miten V90 Cross Countryyn suhtaudutaan sitten joskus, kun sen tuotanto on loppusuoralla. On kuitenkin varmaa, että mieleen uutuus kyllä jää, sen verran paljon muodot ja luonne poikkeavat aiemmista maastokartanomalleista.Kuten jo ensikoeajossamme Ruotsin Åressa totesimme, matalan farkkukorin ja korkean alustan aiheuttamaa epäbalanssia ei kannata pelätä, sillä V90 Cross Country näytti silloin – ja näyttää nyt Suomessa – yllättävän tasapainoiselta ja vauhdikkaaltakin.Näin, vaikka koeajoauton valkoinen väri tuottaa mahdollisimman suuren kontrastin tummanharmaisiin lokasuojiin nähden.Jäykät sivakatVauhdikkuus toteutuu myös tien päällä. Muita uusimman sukupolven isoja Volvoja ajaneelle se ei tuota yllätystä, sen verran napakoita nämä 90-sarjan autot ovat kautta linjan olleet riippumatta rengaskoosta, alustan asetuksista tai valitusta moottorivaihtoehdosta.Käytännössä tätä realisoituu kahtena piirteenä. Ensinnäkin matkantekoa vaivaa tasaisellakin tiellä lievä, jatkuva tärinä, joka ei yksinkertaisesti kuuluisi tämän hinta- ja kokoluokan autoon. Edes koeajoauton lisävarusteinen takapyörien ilmajousitus ei auta.Asia korostui, kun samaan aikaan koeajossamme oli Mercedes-Benz E All-Terrain, saksalaistähden pelinavaus prikulleen samaan luokkaan. Mercedeksen kulku oli kevätkarheilla ja -reikäisillä teillä miellyttävämpää.Voi vain kuvitella, miten mukava matkakumppani V90 Cross Country olisi piirun verran pehmeämmällä alakerralla. Etenkin, kun istuimet edustavat huippuunsa vietyä ergonomiaa, tosin nekin varsin urheilullisiksi topattuina. Ohjaamossa ei ole muutenkaan moitteen sijaa. LuistovoidettaSe toinen piirre oikeastaan yllättää, kun muistaa kuusi senttiä vakio-V90:tä korkeamman maavaran. Cross Countryn alusta nimittäin toimii mutkaisella asvalttitiellä todella hyvin – murtomaavolvo ei juuri kallistele, ja kääntyilee kurveihin halukkaasti.Off road -henkisyys pysyy siis tältä osin piilossa. Koeajoauton moottori, kahdesta dieselvaihtoehdosta tehokkaampi, komppaa menoa onnistuneesti. Voimaa on kaikissa tilanteissa vähintään riittävästi, eikä automaattivaihteisto vastustele menoa.Hauskuus ja käytännöllisyys eivät lopu, kun mutkatieltä kaarretaan mökkitaipaleen viimeiselle metsäautotielle. Edellä mainittu korkea maavara, kaikkiaan 21 senttiä, aiheuttaa sen, ettei pahallakaan polulla tarvitse väistellä kiven kiveä. Samalla havaitsee, että jämäkkä alusta alkaa toimia sitä paremmin, mitä huonompi alla oleva tie on.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisäiset sankaritMökin pihassa autosta voi sitten purkaa ulos täysikokoisia matkustajia ja paljohkon määrän tavaraa. Nyt konkretisoituu se, miksi monet tykkäävät tästä kartanokorin ja citymaasturin sekoituksesta – samassa paketissa kun saa molempien autotyyppien parhaat puolet. Sisäinen kilpailu tosin on Volvolla tällä hetkellä kovaa, siitä pitää huolen aiemmin esitellyn XC90-katumaasturin ohella uunituore XC60-pikkuveli.Tarjontaa mökkikansalle siis riittää, ja mikäs sen mukavampaa näin kesäkauden kynnyksellä – etenkin kun näistä autoista eivät ominaisuudet lopu kesken, vaikka mökkeily jatkuisi talvipakkastenkin ylitse.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.volvocars.com/v90-cross-country Volvo V90 Cross Country D5 AWD Pro aut Hinta alkaen 70 414 € Koeajetun auton hinta varusteineen 84 564 € Moottori Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 173 kW (235 hv), 4000 r/min Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4939 mm, leveys 1879 mm, korkeus 1543 mm, akseliväli 2941 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster