17.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG GLC 63 S – Ratamaasturi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Etsitkö keskikokoista katumaasturia V8-moottorilla? Kaipaatko turboahtimien tuomaa vaivatonta voimaa? Ehkä Mercedes-AMG GLC 63 S on auto juuri sinulle. Hyvää Moottori, ajettavuus, suorituskyky. Huonoa Alustan jämäkkyys varauksin. Sellainen on katumaastureiden ja crossovereiden tulva markkinoille, että Mercedes-AMG GLC 63:n kaltainenkin uutuus tahtoo hukkua tulvaan. Taas on kyse yhdestä tehomallista, jossa tuttuun katumaasturikoriin asennetaan V8-moottori… Hetkinen, kyllä, aivan oikein: V8, ja vieläpä kahdella turboahtimella kuorrutettuna.Uusi GLC 63 asettuu Mercedeksen katumaasturimallistossa V6-moottorisen Mercedes-AMG GLC 43:n yläpuolelle. Siinä missä 43-mallisarja tasapainoilee järkevänä kompromissina urheilullisuuden ja arkisen käytettävyyden välillä, on röyhkeän Panamericana-keulamaskin erottama GLC 63 punaista maitoa, nelosolutta ja tulisinta kastiketta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki, vai vähän enemmän?Auton moottori on AMG:n jokapaikan sankari, tuttu muttei tylsän turvallinen nelilitrainen tuplaturbo. Sitä tarjoillaan kahtena versiona: riittävän tehokkaana 476-hevosvoimaisena perusmallina (alkaen 150 189 eur) ja kaiken huomion varastavana 510-hevosvoimaisena S-painoksena (alkaen 167 916 eur).Keskitymme koeajossa S-malliin, vaikka perusmallikin on epäilemättä hieno auto. Merkittävimpiä eroja lisätehon ohella ovat S:n sähkömekaaninen takatasauspyörästö, vannekoon kasvu 19-tuumasta 20:een ja räyhäkimmän käytöksen varmistava Race-ajotila.Pystyrivoitetun keulamaskin lisäksi kahdeksansylinterisen 63-painoksen erottaa suurin ilmanottoaukoin varustetusta etupuskurista, levitetyistä pyöränkaarista ja helmoista, pakoputkiston kahdesta tuplaulostulosta ja pienestä luukun ilmanohjaimesta. Koeajetun SUV:ksi nimetyn pystyperän lisäksi Mercedes-AMG valmistaa autoa Coupeksi kutsuttuna viistoperänä, jonka perää koristava lippa lähestyy jo kiehtovaa ankanpyrstöä.GLC-katumaasturin sisätilat ovat saaneet tukevat ja mukavat urheiluistuimet ja menohaluista muistuttavan AMG-tekstin keskikonsoliin. S-malli lisää urheiluohjauspyörän, AMG-logot pääntukiin ja punavärillä koristellun mittariston.Voimaa arkeenRauhallisesta ajosta Mercedes-AMG GLC 63 S suoriutuu rauhallisempien lajitoveriensa tavoin, mutta painoksen erityisyys ei jää huomaamatta. Kokemusta hallitsee etäinen kasikoneen murina. Lisävarusteisella urheiluputkistolla lisämekkala on vain napin painalluksen päässä. Erityisesti jatkuvasti paukkuvalla Race-ajotilalla ajaessa huomaa häpeävänsä ja nauravansa omalle lapsellisuudelleen samanaikaisesti. Sillä lienee stressiä lievittäviä vaikutuksia.Etujarrulevyt ovat 390 millimetriset. Lisävarusteena jarrut voi päivittää hiilikuitukeraamisiin.GLC 63 -mallien 9-vaihteinen automaatti vaihtaa perusmalleja napakammin, sillä pehmeyttä tuova momentinmuunnin on AMG:lle tyypilliseen tapaan vaihdettu keveämpään ja terävämmin reagoivaan märkään levytkytkimeen. Vaihteisto toimii pääosin hienosti, mutta pariin otteeseen terävä kiihdytys johti nykäykseen kytkimen tarratessa kiinni.Täysremontti alustaanAuton ohjaus noudattaa Mercedeksen nykylinjaa: keskialue on kirkas ja vaste johdonmukainen. Koeajoauton keskieurooppalaisista nastattomista talvirenkaista huolimatta reagointi ohjaukseen on välitöntä.Tehdas kertoo 63-käsittelyn vaikuttaneen alustaan laajasti. Pyöränkannattimet ovat uudet ja puslat jäykemmät. Taka-akseli on lainaa E 63:sta, mutta toki GLC:hen muokattuna. Pyöränkulmien negatiivista pystykallistumaa on kasvatettu renkaiden kaarrepidon parantamiseksi ja tietysti kolmikammioinen ilmajousitus ja mukautuva iskunvaimennus on säädetty tehoreservien tasolle.Muutosten myötä Mercedes-AMG GLC 63 S taittuu vuoristoisen tien mutkiin keveän innokkaasti. Maasturikorin huomaa pääasiassa korkeahkosta istuma-asennosta.Aivan moitteitta GLC 63 ei kuitenkaan selviä. Mercedes-AMG on epäilemättä pitkällä kehitystyöllä onnistunut rakentamaan auton katumaasturiksi kiitettävän ketteräksi ja vakaaksi nopeissakin kaarteissa. Kolikon kääntöpuolena on kompromissi mukavuudessa. Ainakin lisävarusteisilla 21-tuumaisilla vanteilla GLC tärähtelee terävämpien kaivonkansien ja poikittaissaumojen kohdalla taajamanopeuksissa. Vauhdissa kulku tasoittuu, eikä ainakaan Saksan tiestöllä tienpinnan karheus kantaudu ohjaamoon saakka.Lienee mielipideasia viekö kovahko alusta muuten mainiolta arkiautolta mielekkyyden, vai tuoko se kokemukseen sen viimeisen silauksen. Kyse ei kuitenkaan ole ihan tavallisesta tehomallista: konepellin kätkemä V8 vie kaksitonnisen auton nollasta sataan vain 3,8 sekunnissa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ Hinta alkaen 167 916 € Moottori Bensiinimoottori 3 982 cm³, 8 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 375 kW (510 hv), 5500–6250 r/min Vääntö 700 Nm (1750–4500 r/min) Vääntö 700 Nm (1750–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 10,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 244 g/km Mitat pituus 4679 mm, leveys 1931 mm, korkeus 1625 mm, akseliväli 2873 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja