30.4.2025 Koeajo Lataushybridi Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköistys tekee GLE:n AMG-versiolle hyvää monella tavalla. Etenkin autoliikkeen kassalla ja tankatessa. Stuttgartin mastodontti seisoo ylväänä parkkipaikan rivistössä. GLE on automalli, joka ei huku massaan. Se on kookas mörssäri, jota katsellessa ei tarvitse miettiä onko hintalappu tukeva.Sen sijaan AMG-version kanssa homma ei ole aivan noin simppeli, sillä tehoversio ei juuri huutele itsestään. Harjaantunut silmä toki erottaa AMG:n pakoputkien ulostulojen määrästä tai punataustaisesta GLE 53 -merkinnästä.Vaikka ulkokuori ei juuri itsestään huutele, on AMG 53 e aika jämäkkä tapaus. Konepellin alla mylvii kolmelitrainen bensaturbo, jonka kaveriksi on laitettu 136 hevosvoiman sähkömoottori paikkaamaan polttomoottorin viivettä ja muita puutteita. Yhteensä voimalinjasta irtoaa 544 hv ja 750 Nm.Vaikka kyseessä on valtavan kokoinen SUV-malli, riittävät voimalukemat viemään GLE:tä ripeästi. Nollasta sataan kiihdytellään 4,7 sekunnissa, mikä on tämän kokoisen hirviön kyseessä ollessa vakuuttava suoritus. GLE nimittäin painaa härskit 2800 kiloa.Kun moottorin koko potentiaalin päästää irti, alkaa väkisinkin huvittamaan, sillä painava ja kookas mörssäri irtoaa telineistä kuin sporttimalli. Keula nousee kiihdytyksessä ja pakoputkisto sylkäisee ulos vastustamattoman kuuloisen murinan. 53e SUV on vähän kuin sarvikuonon juoksuspurtti. Ensin naurattaa, sitten ei.Auton massiivinen paino tekee helposti tepposet, sillä vaikka kiihtyvyyttä löytyy nelivetoisena myös heikommalla pidolla, ei pysähtyminen ole yhtään sen helpompaa kuin muilla. Ja itse asiassa näillä kiloilla jarrutusmatkaa kannattaa varata hieman normaalia enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköllä 85 kilsaaKukaan tuskin ostaa Mercedesin isoa SUV-mallia sen taloudellisuuden vuoksi, etenkään AMG-versiona, mutta sellaiseksi GLE kuitenkin venyy. Yhdistetty WLTP-kulutus on 1,2 litraa ja sähköinen toimintamatka on 85 kilometriä. 31,2 kWh akkupaketilla ei pötkitä yhtä pitkälle kuin pienikokoisemman auton kohdalla, mutta suoritus on silti kelvollinen.Sähköllä ajettaessa huippunopeus on 140 km/h, mutta tuolla vauhdilla huristellessa akun potentiaali on aika nopeasti käytetty, joten patterivarannot kannattaa säästää kaupunkiajoon tai huristella hybriditilassa. Hybridiajotilakin tosin painottaa sähköistä ajamista, joten jos akkua haluaa oikeasti säästää, pitää GLE:llä ajella sport-tilassa, jolloin käytetään lähinnä polttomoottoria. Hyvää ja huonoa Erinomainen voimalinja Ajomukavuus Suoritus- ja etenemiskyky Pikalataus Kovanpuoleinen kulutus Puuttuuko se jokin? GLE:n sähköistä toimintamatkaa voi hyödyntää myös pidemmällä ajomatkalla, sillä 60 kW pikalataus saattaa akun täyteen nopeimmillaan 20 minuutissa. Hidas latausnopeus on monen lataushybridin kompastuskivi, sillä yllättävän harvalla autolla kuski voi hyödyntää ruokataukoa oikeasti merkitykselliseen lataukseen.AMG-version ajokokemus on muutenkin entistä sähköisempi, sillä energian talteenotto on merkittävä. Parhaimmillaan Mercedesin energian talteenotto on yli 100 kW. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että liukkaalla kelillä renkaat saattavat mennä lukkoon moottorijarrutuksesta. Talteenottoa voi toki säätää haluamakseen ratin takana olevista siivekkeistä, jotka palvelivat ammoisina aikoina vaihdeläpysköinä.Sähköistyminen tekee hyvää myös GLE 53e AMG:lle, vaikka moni saattaisi luulla aivan toisin. Toki äänimaailma on kahdeksansylinterisessä moottorissa aivan eri maasta kuin kuusikossa, mutta voimantuoton näkökulmasta hybridivoimalinja on miellyttävä ja terävästi reagoiva.Ilmajousituksella kohti korkeuksiaMercedesin isoa SUV-mallia vaivaa ohjaustuntuman näkökulmasta samat haasteet kuin muitakin kookkaita luksusmaastureita. Ohjaus on voimakkaasti tehostettu ja ratin kautta käsille välitetty informaatio on hieman puutteellista. Tilanne on hieman parempi sport-ajotilassa, mutta ei silloinkaan täydellinen.Kun tehostettuun ohjaukseen yhdistetään sinänsä hyvin mukava Airmatic-ilmajousitus, jää tuntuma tiehen entistä heikommaksi. Mukavuus siis vie paljon tuntumaa, mutta ei sitä silti pois vaihtaisi, sillä GLE:n tehomalli on yksi mukavimmista autoista markkinoilla. Sen avulla koria saa nostettua parhaimmillaan 60 mm korkeammalle.GLE:n AMG-versiota ajellessa unohtaa helposti, että kyseessä on raakalaismaisen suorituskyvyn lisäksi varsin kyvykäs auto maastossa. Mikään G ei tietenkään ole kyseessä, mutta maastamme tuskin löytyy mökkitietä, jolla jättiläinen jäisi pulaan.Jos autonsa potentiaalia haluaa kokeilla maastossa, löytyy Offroad-ajotilan takaa asioita, jotka tekevät siitä varsin miellyttävää. Sieltä löytyy esimerkiksi ”läpinäkyvä konepelti”, joka näyttää lähes reaaliajassa tietoviihdenäytössä mitä auton edessä tapahtuu. Tämä on erinomaisen kätevä ahtaissa paikoissa ylämäessä. Autossa on toki myös säädettävä alamäkihidastin, mikä on varsin kätevä apu maastossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVetää mitä vainSuomalaiselle merkittävä asia lienee myös se, että vetokyky ei lopu kesken. Rautajousisella versiolla saa vetää 2700 kg jarrullista kärryä ja ilmajousitetulla peräti 3300 kg. Voimastakaan homma tuskin jää kiinni – ainakaan AMG-versiona.Mercedes-Benzin tehojärkäleestä on hankala löytää varsinaisia moittimisen paikkoja, mutta aivan keskituloisella saattaa olla hankaluuksia miettiä rahoituskuvioita. Vaikka AMG-versioiden hinnat ovat sähköistymisen myötä pudonneet merkittävästi aiemmasta, on GLE 53e SUV silti monelle rahaan tottumattomalle hintava.Koeajoauton hintalapussa on 26 000 euron lisävarusteiden jälkeen lukema 163 522 euroa. Tosin kun sitä vertaa V8-moottorilla varustettuun kevythybridimalli GLE 63:een, on hinta käytännössä puolet pienempi. 63-versio maksaa kotimaan verotuksella 307 969 euroa, joten pulinat pois.Suurempi kysymys on se, jääkö säihköistyksen myötä jotain myös puuttumaan? 53e on kiistatta hyvä auto, mutta pitäisikö AMG-leiman tarkoittaa juuri järjettömyyttä, ei etäisesti järkevää lataushybridiä. Mercedes-AMG GLE 53 e 4MATIC+ LATAUSHYBRIDI, neliveto 6-syl. bensiinimoottori 2 999 cm3 9-v. automaattivaihteisto 400 kW (544 hv), 750 Nm Akku 31,2 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 60 kW WLTP-kulutus 1,2 l/100km CO2-päästöt 33 g/km toimintamatka sähköllä 85 km Suorituskyky 0–100 km/h 4,7 s Huippunopeus 250 km/h huippunopeus sähköllä 140 km/h Mitat Pituus 4 924 mm Leveys 1 950 mm Korkeus 1 795 mm Akseliväli 2 935 mm Tavaratila 655 l Omamassa 2 800 kg perävaunu 3 300 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta hybridijärjestelmä 6 v / 100 000 km Hinta alkaen 137 507 € koeajoauto 163 522 € Lue lisää Kaikki artikkelit 3.3.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz E 300 All-Terrain – kun katumaasturi ei kiinnostele 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 6.11.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach EQS SUV 680 – luksuslinna ja 23000 euron maalipinta 16.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mercedes-Benz G 580 – työkoneesta tuli sometähti 30.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun autonkuljettajalle annetaan vapaapäivä 1.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz Vito – koppihoitoa johtotähdelle 19.8.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz EQV – reilusti yli sadantonnin laatua henkilökuljetuksiin 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 19.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic Exclusive – ylellistä matka-ajoa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous