14.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz C300e – ladattavien hybridien parhaimmistoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lataushybrideistä puhutaan usein pelkkänä välivaiheena siirtymisessä täyssähköiseen autoiluun. Ladattavien hybridien tarjonnassa on hurjaa hajontaa ja Mercedes-Benz C300e lukeutuu niiden parhaimmistoon. Hyvää: mukavuus, laatuvaikutelma, sähköinen toimintamatka. Huonoa: tavaratila, ohjauspyörän hipaisukytkimien käytettävyys, ei nelivetoa. Uusi Mercedes-Benz C-sarja on varsin tyylikäs ilmestys. Se on hillitty ja hienostunut, mutta sen ilmeessä on myös aavistus särmää. Tyylissä on selkeästi vaikutteita lippulaiva S-sarjasta.Sisälle siirryttäessä yhdennäköisyys isoveljeen vahvistuu. Useita erilaisia teemoja tarjoava mittaristo löytyy vapaasti seisovana näyttönä ohjauspyörän takaa, ja MBUX-nimellä kulkevan multimediajärjestelmän iso kosketusnäyttö lepää keskikonsolissa. Sijainti ei ole ihanteellinen katseen suuntaamisen kannalta ajon aikana, mutta toisaalta kättä ei tarvitse ojentaa kauas ja näyttöä käyttävälle kädelle saa tukea keskikonsolista. Kokonaisuudessaan ohjaamossa vallitsee hyvin hienostunut ja rauhallinen tunnelma.Uudistuneen C-sarjan mallistosta löytyy odotetusti bensiini- ja dieselvaihtoehtojen lisäksi myös ladattava hybridi. Jo uuden mallin ensiesittelyn yhteydessä suurin kiinnostus kohdistui näihin vahvasti sähköistettyihin malleihin, vaikka tiedossa oli jonkin verran odotusta. Mutta hyvää todellakin kannatti odottaa.Jo pelkästään Mercedes-Benz C300e:n tekniset tiedot, ja etenkin ne sähköön liittyvät, herättävät kiinnostusta. Auto on varustettu ladattavaan hybridiin suorastaan valtavalla akulla, jonka kapasiteetti on 25,4 kWh. WLTP-syklin mukaisesti pelkällä sähköllä C-sarjalainen liikkuu 108 kilometriä. Akun koon lisäksi myös latausominaisuudet ovat verrattavissa pienempiin täyssähköautoihin. AC-lataus on kolmivaiheinen ja tarjoaa tehoa 11 kW. Tämän lisäksi C-sarja on mahdollista varustaa 660 euron lisähintaan CCS-pikalatauksella, jonka huipputehoksi valmistaja ilmoittaa 55 kW.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVakuuttava myös käytännössäLiikkeelle lähdetään luonnollisesti sähköllä aina varaustilan salliessa. Sähkömoottori sijaitsee Mercedekselle tyypilliseen tapaan polttomoottorin ja 9-portaisen automaattivaihteiston välissä. Vaihteiston toiminta on odotetusti hienostunutta, eikä vaihtotapahtumia rauhallisessa ajossa huomaa.Sähkömoottori tuottaa tehoa 95 kW (129 hv) ja vääntöä vakuuttavat 440 newtonmetriä. Näiden turvin auto liikkuu vaivattomasti etenkin maantienopeuksien alapuolella, mutta kovemmissa nopeuksissa yli 2,1 tonnin omamassa tuo omat rajoitteensa sähköiselle suorituskyvylle. Parhaimmillaan pelkän sähkön turvin matkaa voi taittaa 140 km/h nopeudella. Sähköä riittää oikean elämän ajossa helposti noin 70–90 kilometrin matkoihin. Tämä on ladattavalle hybridille todella hieno saavutus ja mahdollistaa useimmille autoilijoille arkiajojen suorittamisen pelkällä sähköllä. Sähkön loppuessa matka jatkuu 2,0-litraisen bensiinimoottorin turvin. Kyseessä ei ole sivistyneimmän kuuloinen voimanlähde ja toki sähkömoottorin hiljaisuuden jälkeen polttomoottorin pärähdys kiinnittää huomiota. Matka-ajossa tähän ei suuremmin kiinnitä huomiota kovempia kiihdytyksiä lukuun ottamatta, mutta taajama-ajossa sähköä haluaa ladata jo pelkästään mukavuuden takia. Ja mikäs ladatessa, kun akun saa oikeassakin elämässä täyteen noin puolessa tunnissa; koeajon aikana kokeilimme pikalatausta useamman kerran ja jokaisella kerralla saavutimme, ja muutaman kerran myös ylitimme muutamalla kilowatilla, 55 kW:n tehon. Ajettavuuden osalta C-sarjalainen on vaivaton ja mukava matkakumppani. Massa ei herätä huomiota ratin takana ja alusta hoitaa tehtävänsä hienosti. Hybridiversiot ovat myös aina varustettu taka-akselin ilmajousituksella sekä automaattisella tasonsäädöllä.Uuden C-sarjan ladattava hybridi on ehdottomasti markkinoilla olevien vaihtoehtojen parhaimmistoa. Sen sähköiset ominaisuudet vetävät jopa vertoja vanhemmille sähköautoille. Suurin kompromissi C-sarjalaisen kohdalla on akuston takia sisarmalleja pienempi tavaratila, joka on kuitenkin 45 litraa edeltäjäänsä isompi. Myös nelivedon puuttuminen mallistosta voi kääntää jonkun katseet muihin vaihtoehtoihin.Teksti ja kuvat Moottori Mercedes-Benz C 300e T A Business Hinta alkaen 60 144 € Koeajetun auton hinta varusteineen 69 891 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 999 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 150 kW (204 hv), 6100 r/min Vääntö 320 Nm (2000-4000 r/min) Vääntö 320 Nm (2000-4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 25,4 kWh Toimintamatka 108 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 313 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,6 (yhd.) CO2-päästöt 13 g/km Mitat pituus 4751 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1454 mm, akseliväli 2865 mm Tavaratila: 360-1375 l Omamassa: 2120 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Muu tieto Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 55 kW (lisävaruste) Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”