14.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz C300e – ladattavien hybridien parhaimmistoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lataushybrideistä puhutaan usein pelkkänä välivaiheena siirtymisessä täyssähköiseen autoiluun. Ladattavien hybridien tarjonnassa on hurjaa hajontaa ja Mercedes-Benz C300e lukeutuu niiden parhaimmistoon. Hyvää: mukavuus, laatuvaikutelma, sähköinen toimintamatka. Huonoa: tavaratila, ohjauspyörän hipaisukytkimien käytettävyys, ei nelivetoa. Uusi Mercedes-Benz C-sarja on varsin tyylikäs ilmestys. Se on hillitty ja hienostunut, mutta sen ilmeessä on myös aavistus särmää. Tyylissä on selkeästi vaikutteita lippulaiva S-sarjasta.Sisälle siirryttäessä yhdennäköisyys isoveljeen vahvistuu. Useita erilaisia teemoja tarjoava mittaristo löytyy vapaasti seisovana näyttönä ohjauspyörän takaa, ja MBUX-nimellä kulkevan multimediajärjestelmän iso kosketusnäyttö lepää keskikonsolissa. Sijainti ei ole ihanteellinen katseen suuntaamisen kannalta ajon aikana, mutta toisaalta kättä ei tarvitse ojentaa kauas ja näyttöä käyttävälle kädelle saa tukea keskikonsolista. Kokonaisuudessaan ohjaamossa vallitsee hyvin hienostunut ja rauhallinen tunnelma.Uudistuneen C-sarjan mallistosta löytyy odotetusti bensiini- ja dieselvaihtoehtojen lisäksi myös ladattava hybridi. Jo uuden mallin ensiesittelyn yhteydessä suurin kiinnostus kohdistui näihin vahvasti sähköistettyihin malleihin, vaikka tiedossa oli jonkin verran odotusta. Mutta hyvää todellakin kannatti odottaa.Jo pelkästään Mercedes-Benz C300e:n tekniset tiedot, ja etenkin ne sähköön liittyvät, herättävät kiinnostusta. Auto on varustettu ladattavaan hybridiin suorastaan valtavalla akulla, jonka kapasiteetti on 25,4 kWh. WLTP-syklin mukaisesti pelkällä sähköllä C-sarjalainen liikkuu 108 kilometriä. Akun koon lisäksi myös latausominaisuudet ovat verrattavissa pienempiin täyssähköautoihin. AC-lataus on kolmivaiheinen ja tarjoaa tehoa 11 kW. Tämän lisäksi C-sarja on mahdollista varustaa 660 euron lisähintaan CCS-pikalatauksella, jonka huipputehoksi valmistaja ilmoittaa 55 kW.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVakuuttava myös käytännössäLiikkeelle lähdetään luonnollisesti sähköllä aina varaustilan salliessa. Sähkömoottori sijaitsee Mercedekselle tyypilliseen tapaan polttomoottorin ja 9-portaisen automaattivaihteiston välissä. Vaihteiston toiminta on odotetusti hienostunutta, eikä vaihtotapahtumia rauhallisessa ajossa huomaa.Sähkömoottori tuottaa tehoa 95 kW (129 hv) ja vääntöä vakuuttavat 440 newtonmetriä. Näiden turvin auto liikkuu vaivattomasti etenkin maantienopeuksien alapuolella, mutta kovemmissa nopeuksissa yli 2,1 tonnin omamassa tuo omat rajoitteensa sähköiselle suorituskyvylle. Parhaimmillaan pelkän sähkön turvin matkaa voi taittaa 140 km/h nopeudella. Sähköä riittää oikean elämän ajossa helposti noin 70–90 kilometrin matkoihin. Tämä on ladattavalle hybridille todella hieno saavutus ja mahdollistaa useimmille autoilijoille arkiajojen suorittamisen pelkällä sähköllä. Sähkön loppuessa matka jatkuu 2,0-litraisen bensiinimoottorin turvin. Kyseessä ei ole sivistyneimmän kuuloinen voimanlähde ja toki sähkömoottorin hiljaisuuden jälkeen polttomoottorin pärähdys kiinnittää huomiota. Matka-ajossa tähän ei suuremmin kiinnitä huomiota kovempia kiihdytyksiä lukuun ottamatta, mutta taajama-ajossa sähköä haluaa ladata jo pelkästään mukavuuden takia. Ja mikäs ladatessa, kun akun saa oikeassakin elämässä täyteen noin puolessa tunnissa; koeajon aikana kokeilimme pikalatausta useamman kerran ja jokaisella kerralla saavutimme, ja muutaman kerran myös ylitimme muutamalla kilowatilla, 55 kW:n tehon. Ajettavuuden osalta C-sarjalainen on vaivaton ja mukava matkakumppani. Massa ei herätä huomiota ratin takana ja alusta hoitaa tehtävänsä hienosti. Hybridiversiot ovat myös aina varustettu taka-akselin ilmajousituksella sekä automaattisella tasonsäädöllä.Uuden C-sarjan ladattava hybridi on ehdottomasti markkinoilla olevien vaihtoehtojen parhaimmistoa. Sen sähköiset ominaisuudet vetävät jopa vertoja vanhemmille sähköautoille. Suurin kompromissi C-sarjalaisen kohdalla on akuston takia sisarmalleja pienempi tavaratila, joka on kuitenkin 45 litraa edeltäjäänsä isompi. Myös nelivedon puuttuminen mallistosta voi kääntää jonkun katseet muihin vaihtoehtoihin.Teksti ja kuvat Moottori Mercedes-Benz C 300e T A Business Hinta alkaen 60 144 € Koeajetun auton hinta varusteineen 69 891 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 999 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 150 kW (204 hv), 6100 r/min Vääntö 320 Nm (2000-4000 r/min) Vääntö 320 Nm (2000-4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen 25,4 kWh Toimintamatka 108 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 313 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,6 (yhd.) CO2-päästöt 13 g/km Mitat pituus 4751 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1454 mm, akseliväli 2865 mm Tavaratila: 360-1375 l Omamassa: 2120 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Muu tieto Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 55 kW (lisävaruste) Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.11.2024 Koeajo Koeajo käytetyllä: legendaarinen Fiat Multipla 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 22.11.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV JGR 1.1 – taipuu täysin vaikka työmatkatempoon 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 24.11.2024 Koeajo Koeajo käytetyllä: legendaarinen Fiat Multipla 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä - yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi