4.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz Citan tila-auto on selvästi mersumpi Renault Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhteistyön juuret näkyvät erityisesti korin muodoista, mutta Mercedes-Benz Citan tila-auto tarjoaa juurikin sitä tilaa tähtikeulalla varustettuna. Hyvää: Käytännöllisyys ja tilat. Huonoa: Ei parasta kuitenkaan. Ravistellaan heti alkuun ranskalaiskameli selästä. Mercedes-Benz Citan tila-auto on pohjimmiltaan Renault Kangoo, mutta eroja on silti runsaasti. Molemmat ovat uusiutuneet hiljattain. Moottori on jo ehtinyt koeajaa Citanin pakettiautoversion, mutta nyt tarkastelemme tila-autoa.Tällä kertaa tähtikeula kertoo päässeensä vaikuttamaan selvästi viime kertaa enemmän auton kehitykseen ja sitä myöden lopulliseen toteutukseen. Esimerkiksi turvallisuuteen on haluttu panostaa. Stuttgartin omasta keulailmeestä huolimatta sukunäkö on selvä erityisesti sivuprofiilin osalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMercedes-Benz Citan tila-autoAlkuun tarjolla on korimittana aina lyhyempi L1 ja muut mallit liittyvät joukkoon myöhemmin. Silti matkustamo tuntuu kovin tilavalta, jota runsas korkeus ja peräti 177 millimetriä edeltäjästä kasvanut pituus auttavat.Ohjaamosta löytyy runsaasti säilytystiloja aina kattoon sijoitettuja lokeroita myöden. Sisätiloista löytyy myös Mercedes-Benzille tunnusomaiset ohjauspyörä, mittaristo, monitoimiviiksi, kojelauta sekä MBUX-käyttöjärjestelmää hyödyntävä tietoviihdejärjestelmä. Näistä viimeksi mainitun näyttö on toki henkilöautoihin tottuneelle nykymittapuulla pieni, mutta tässä auto- ja hintaluokassa tilanne on toinen. Lisäksi se riittää hyvin Android Auton tai Apple CarPlayn käyttöön, jotka toimivatkin nyt ilahduttavasti langattomasti.Käytännöllisyys on tämänkaltaisessa autossa etusijalla. Takaistuimille vievät liukuovet ovat mausta riippuen joko raskaat käyttää tai käytettävyydeltään ylivertaiset. Verhoilumateriaalit ovat valmistajan omia, ja niitä jaetaan osin jopa E-sarjan kanssa. Ainakin millään tavoin keskivertomittoja lähentelevä kuljettaja saa hyvän ajoasennon. Takapenkin ryhdikkäässä istuma-asennossa polvitila ja reisituki riittää keskimittaiselle aikuiselle ja pääntilaa jää suorastaan hulppeasti. Takapenkki käy kyllä kolmelle kapeaksi.Tavaratila on sillä tavoin kätevä, että sinne ei ole lastauskynnystä ja lattia on verhoiltu joustavalla kumipinnalla, johon ei lika imeydy. Herkästi naarmuuntuva pinta ei kylläkään tule pysymään kovassa käytössä pidemmän päälle erityisen siistinä. Takaistuimet on kaadettavissa kahdessa osassa.Mallisto numerosarjoinaKoeajossa on niin sanottu Citan 113, joka tarkoittaa 96 kilowatin (131 hv) tehoista bensiinimoottoria. Kahdesta 1,3-litraisesta bensiinimoottorista edullisempi on 75 kilowatin (102 hv) huipputeholla varustettu Citan 110. Tila-autoversion dieselmalli on 70 kilowatin (95 hv) tehoinen Citan 110 CDI.Mitenkään ylitehoiselta tämä voimakkaampi bensiinimoottorikaan ei autoon tunnu, mutta lisääkään ei missään nimessä enää tarvitse. Kevyempitehoista ajamatta on vaikea arvioida, kuinka tarpeellinen päivitys tämä jykevämpi voimalinja on.Kuljettaja kepittää kuusipykäläisellä manuaalivaihteistolla tahtia, jolla vaikutetaan myös merkittävästi kulutukseen. Koeajon aikana kulutusmittarin lukema pyöri noin 7 litran tuntumassa 100 kilometriä kohden, jota voi pitää tämän luokan autolle asiallisena suorituksena. Seitsemänpykäläinen kaksoiskytkinvaihteisto liittyy valikoimaan myöhemmin.Jousitusmukavuus ja melutaso on jopa yllättävän hyvällä tolalla. Ainoastaan terävät poikkisaumat, kuten sillanylitykset, kolahtavat läpi auton hintaluokan paljastaen. Takapenkkiläiselle matka tuntuu lievästi edessä matkaavia epämukavammalta, joka saattaa vihjata suunnittelusta kuormaus mielessä.Jouset ja iskunvaimentimet ovatkin Mercedes-Benzin omasta varaosahyllystä. Samoin ovien tiivistystä on parannettu sisartuotteeseen verrattuna äänieristys mielessä. Moottoritiellä rengasmelu on toki edelleen havaittavissa, mutta jälleen ollaan autoluokka huomioiden asiallisen puolella.Toisaalta auto on muutenkin omimmillaan kaupunkiliikenteessä. Ohjaus on kevyt, mutta kääntöympyrä voisi ehkä olla vieläkin pienempi. Jälkimmäistä voisi ehkä auttaa takavetorakenne.Citanilla voisi olla eväitä jopa taksikäyttöön kaupunkialueella, vaikka pudotus E-sarjan hyväilevästä mukavuudesta on toki tuntuva. Tässä suhteessa takapenkin kapeus kolmelle lienee eniten rajoittava tekijä, mutta missäpä se leveä olisikaan. Toisaalta hintatasokin on merkittävästi E-sarjaa huokeampi.Ehkä eräs ongelma merkin imagolle on mainoslause ”the best or nothing”, sillä siinä kisassa Citan jää ilman arpaa. Yksi kumppanuuden kautta tullut lava-auto ymmärrettiin jo lopettaa. Ehkä markkinointiin ei kuitenkaan pidä suhtautua liian vakavasti.Teksti ja kuvat: Henri Posa Mercedes-Benz Citan Tila-auto 113 KB Normaali L1 Hinta alkaen 32 975 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 168 € Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (131 hv), 5000 r/min Vääntö 240 Nm (1600 r/min) Vääntö 240 Nm (1600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,0 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,8 (yhd.) CO2-päästöt 153 g/km Mitat pituus 4498 mm, leveys 1859 mm, korkeus 1832 mm, akseliväli 2716 mm Tavaratila: 520 l Omamassa: 1715 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa