26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz CLE jatkaa merkin kunniakasta avoautoperinnettä. Mercedes-Benz CLE Cabrioletille on jäänyt monet saappaat täytettäviksi. SL:n hoitaessa huippuavomallin virkaa, CLE joutuu paikkaamaan sekä poistuneet C-, E- ja S-sarjojen avoversiot että SLK:n. Kaksipaikkaisia avoautoja ei mallistoon enää kuulu, vaikka harvemmin avoautojen takaistuimella ketään näkee. Koeajoon osui ensimmäisenä hinnaston alapäästä CLE 200, tosin nelivedolla ja AMG-varustelulla kuorrutettuna. Hinnasto jatkuu saman kaksilitraisen bensiinimoottorin tehokkaammalla CLE 300 –versiolla ja kolmilitraisella suoralla kuutosella varustetulla CLE 450 –mallilla. Kaikki moottorit on varustettu kevythybriditekniikalla ja yhdeksänvaihteisella automaatilla. Seuraavassa vaiheessa mallisto laajenee AMG 53 –malleilla sekä kaksilitraisella 220-dieselillä. Ensi vuonna on luvassa vielä jo E-sarjasta tuttu lataushybridiversio. Vertailu arkkivihollisen avomalleihin on nopea, CLE on saman kokoinen kuin BMW 8, mutta hinnaltaan BMW 4:n luokkaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa neljälleCLE on poistuneista malleista kooltaan lähimpänä E Cabrioletia, E-sedaniinkin pituuseroa jää vain kymmenkunta senttiä. Pitkät sivuovet ovat raskaat käyttää, turvavyöavustin ojentaa turvavyön helpommin saataville. Vaikka rättikatto nipistää aimo siivun tiloista, takaistuimelle mahtuu tyköistuvasti aikuinenkin. Katon ollessa kiinni taakse kömpiminen vaikeutuu ja pääntila kutistuu. Voisi ajatella takapenkin olevan vain satunnaiseen käyttöön ja pidemmällä matkalla CLE:n olevan parhaimmillaan kahdelle. Samaa johtopäätöstä tukee tavaratilan mataluus etenkin katto laskettuna ja luukun pienuus, jo pariskunnan tavarat vaativat joko sullomista tai suunnittelua.Kolmikerroksinen kattoKolmikerrosrakenteinen katto eristää liikenteen ääniä hyvin, samaa voi olettaa lämmöneristyskyvystä talvella. Katto aukeaa ja sulkeutuu sähköllä 20 sekunnissa ja sitä voi käyttää aina 60 km/h nopeuteen asti. Tuulen tuiverrusta on torpattu onnistuneesti niskan kuumailmapuhalluksella sekä tuulilasin yläkarmissa ja takaistuimen takana olevilla ilmanohjaimilla.Sisätilat ovat ylelliset materiaaleiltaan ja mietityiltä yksityiskohdiltaan. Särön tyylikkyyteen tuo joidenkin kytkimien heppoisuus. Kolmannen sukupolven tietoviihdejärjestelmä uudella arkkitehtuurilla, keskustietokoneella, 5G-yhteyksillä ja suoratoistopalveluilla on upea grafiikaltaan ja nopea toiminnoiltaan. Perustoiminnot löytyvät helposti, aivan kaikkia hienouksia ei satunnainen käyttäjä ehdi löytää. Näytön asetuskulma on vaihdettavissa pystympään auringon heijastuksia estämään. Nelisylinterinen moottoriPerusmallin kaksilitrainen bensiinimoottori riittää mainiosti avoauton tyyliin sopivaan rauhalliseen cruisailuun. Turboahtimen vihellys kuuluu selkeästi katon ollessa auki. Kaasua syvempään polkiessa moottorin ääni on nelisylinteriseksi ihan katu-uskottavan rouhea, mutta jättää kaipauksen pienestä lisäpotkusta. Konepellin alla nelisylinterisen eteen jääkin tyhjä kolo kuin tilauksena rivikuutoselle.Alustan puolesta uskaltaisin luvata sen sietävän reilumminkin tehoa. Tunnokkaalla ohjauksella ajolinjat ovat tarkkoja. Jousitus mukautuvalla iskunvaimennuksella ja neliveto säilyttävät otteen tien pinnasta erinomaisesti. Avokori tuntuu riittävän jäykältä ainakin laillisilla nopeuksilla. Selkeästi mukavuus on kuitenkin ollut alustan viritystä hallitsevana tekijänä. Kyyti on AMG-linen matalaprofiilirenkailla ja matalammalla alustallakin hemmottelevan mukava.Tässä hintaluokassa kulutus ei ehkä näyttele merkittävää osaa autonhankinnassa, mutta omaatuntoa lievittänee kevythybriditekniikan aikaansaama rullaaminen moottori sammutettuna. Keskikulutus jäi katto suljettuna alle seitsemän litran ja katto auki menovettä paloi kutakuinkin litran enemmän. ajettavuus mukavuus kuskin paikka viimeistely matala tavaratila ratin puolien hipaisunappulat Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line POLTTOMOOTTORI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 1 999 cm3 9-v. automaattivaihteisto 150+17 kW (204+23 hv), 320 Nm WLTP-kulutus 7,0 l/100km CO2-päästöt 159 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s huippunopeus 236 km/h Mitat Pituus 4 850 mm Leveys 1 861 mm Korkeus 1 424 mm Akseliväli 2 865 mm Tavaratila 295 – 385 l Omamassa 1 925 kg perävaunu 1 800 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 v Hinta alkaen 78 127 € koeajoauto 93 244 € Lue lisää Kaikki artikkelit 30.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun autonkuljettajalle annetaan vapaapäivä 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 8.12.2023 Ajoneuvot Kyllä, sillä on paljonkin merkitystä – Mercedes-AMG CLE 53 kulkee kuuden sylinterin pauhulla! 6.7.2023 Ajoneuvot Täysin uusi Mercedes-Benz CLE-sarja on sekä C- että E-sarjan kauniimpi puolisko 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?