26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz CLE jatkaa merkin kunniakasta avoautoperinnettä. Mercedes-Benz CLE Cabrioletille on jäänyt monet saappaat täytettäviksi. SL:n hoitaessa huippuavomallin virkaa, CLE joutuu paikkaamaan sekä poistuneet C-, E- ja S-sarjojen avoversiot että SLK:n. Kaksipaikkaisia avoautoja ei mallistoon enää kuulu, vaikka harvemmin avoautojen takaistuimella ketään näkee. Koeajoon osui ensimmäisenä hinnaston alapäästä CLE 200, tosin nelivedolla ja AMG-varustelulla kuorrutettuna. Hinnasto jatkuu saman kaksilitraisen bensiinimoottorin tehokkaammalla CLE 300 –versiolla ja kolmilitraisella suoralla kuutosella varustetulla CLE 450 –mallilla. Kaikki moottorit on varustettu kevythybriditekniikalla ja yhdeksänvaihteisella automaatilla. Seuraavassa vaiheessa mallisto laajenee AMG 53 –malleilla sekä kaksilitraisella 220-dieselillä. Ensi vuonna on luvassa vielä jo E-sarjasta tuttu lataushybridiversio. Vertailu arkkivihollisen avomalleihin on nopea, CLE on saman kokoinen kuin BMW 8, mutta hinnaltaan BMW 4:n luokkaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa neljälleCLE on poistuneista malleista kooltaan lähimpänä E Cabrioletia, E-sedaniinkin pituuseroa jää vain kymmenkunta senttiä. Pitkät sivuovet ovat raskaat käyttää, turvavyöavustin ojentaa turvavyön helpommin saataville. Vaikka rättikatto nipistää aimo siivun tiloista, takaistuimelle mahtuu tyköistuvasti aikuinenkin. Katon ollessa kiinni taakse kömpiminen vaikeutuu ja pääntila kutistuu. Voisi ajatella takapenkin olevan vain satunnaiseen käyttöön ja pidemmällä matkalla CLE:n olevan parhaimmillaan kahdelle. Samaa johtopäätöstä tukee tavaratilan mataluus etenkin katto laskettuna ja luukun pienuus, jo pariskunnan tavarat vaativat joko sullomista tai suunnittelua.Kolmikerroksinen kattoKolmikerrosrakenteinen katto eristää liikenteen ääniä hyvin, samaa voi olettaa lämmöneristyskyvystä talvella. Katto aukeaa ja sulkeutuu sähköllä 20 sekunnissa ja sitä voi käyttää aina 60 km/h nopeuteen asti. Tuulen tuiverrusta on torpattu onnistuneesti niskan kuumailmapuhalluksella sekä tuulilasin yläkarmissa ja takaistuimen takana olevilla ilmanohjaimilla.Sisätilat ovat ylelliset materiaaleiltaan ja mietityiltä yksityiskohdiltaan. Särön tyylikkyyteen tuo joidenkin kytkimien heppoisuus. Kolmannen sukupolven tietoviihdejärjestelmä uudella arkkitehtuurilla, keskustietokoneella, 5G-yhteyksillä ja suoratoistopalveluilla on upea grafiikaltaan ja nopea toiminnoiltaan. Perustoiminnot löytyvät helposti, aivan kaikkia hienouksia ei satunnainen käyttäjä ehdi löytää. Näytön asetuskulma on vaihdettavissa pystympään auringon heijastuksia estämään. Nelisylinterinen moottoriPerusmallin kaksilitrainen bensiinimoottori riittää mainiosti avoauton tyyliin sopivaan rauhalliseen cruisailuun. Turboahtimen vihellys kuuluu selkeästi katon ollessa auki. Kaasua syvempään polkiessa moottorin ääni on nelisylinteriseksi ihan katu-uskottavan rouhea, mutta jättää kaipauksen pienestä lisäpotkusta. Konepellin alla nelisylinterisen eteen jääkin tyhjä kolo kuin tilauksena rivikuutoselle.Alustan puolesta uskaltaisin luvata sen sietävän reilumminkin tehoa. Tunnokkaalla ohjauksella ajolinjat ovat tarkkoja. Jousitus mukautuvalla iskunvaimennuksella ja neliveto säilyttävät otteen tien pinnasta erinomaisesti. Avokori tuntuu riittävän jäykältä ainakin laillisilla nopeuksilla. Selkeästi mukavuus on kuitenkin ollut alustan viritystä hallitsevana tekijänä. Kyyti on AMG-linen matalaprofiilirenkailla ja matalammalla alustallakin hemmottelevan mukava.Tässä hintaluokassa kulutus ei ehkä näyttele merkittävää osaa autonhankinnassa, mutta omaatuntoa lievittänee kevythybriditekniikan aikaansaama rullaaminen moottori sammutettuna. Keskikulutus jäi katto suljettuna alle seitsemän litran ja katto auki menovettä paloi kutakuinkin litran enemmän. ajettavuus mukavuus kuskin paikka viimeistely matala tavaratila ratin puolien hipaisunappulat Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line POLTTOMOOTTORI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 1 999 cm3 9-v. automaattivaihteisto 150+17 kW (204+23 hv), 320 Nm WLTP-kulutus 7,0 l/100km CO2-päästöt 159 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s huippunopeus 236 km/h Mitat Pituus 4 850 mm Leveys 1 861 mm Korkeus 1 424 mm Akseliväli 2 865 mm Tavaratila 295 – 385 l Omamassa 1 925 kg perävaunu 1 800 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 v Hinta alkaen 78 127 € koeajoauto 93 244 € Lue lisää Kaikki artikkelit 30.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun autonkuljettajalle annetaan vapaapäivä 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 8.12.2023 Ajoneuvot Kyllä, sillä on paljonkin merkitystä – Mercedes-AMG CLE 53 kulkee kuuden sylinterin pauhulla! 6.7.2023 Ajoneuvot Täysin uusi Mercedes-Benz CLE-sarja on sekä C- että E-sarjan kauniimpi puolisko 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 15.11.2024 Koeajo Maistiainen: Ford E-Transit Custom – odotettu, välttämätön, toimivaksi havaittu lisä Transit-mallistoon 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 13.11.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster on kaikesta karkeudestaan huolimatta kiehtova kokonaisuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä