26.7.2024

Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen

Kuva Petri Munukka

Mercedes-Benz CLE jatkaa merkin kunniakasta avoautoperinnettä.

Mercedes-Benz CLE Cabrioletille on jäänyt monet saappaat täytettäviksi. SL:n hoitaessa huippuavomallin virkaa, CLE joutuu paikkaamaan sekä poistuneet C-, E- ja S-sarjojen avoversiot että SLK:n. Kaksipaikkaisia avoautoja ei mallistoon enää kuulu, vaikka harvemmin avoautojen takaistuimella ketään näkee.

Koeajoon osui ensimmäisenä hinnaston alapäästä CLE 200, tosin nelivedolla ja AMG-varustelulla kuorrutettuna. Hinnasto jatkuu saman kaksilitraisen bensiinimoottorin tehokkaammalla CLE 300 –versiolla ja kolmilitraisella suoralla kuutosella varustetulla CLE 450 –mallilla. Kaikki moottorit on varustettu kevythybriditekniikalla ja yhdeksänvaihteisella automaatilla. Seuraavassa vaiheessa mallisto laajenee AMG 53 –malleilla sekä kaksilitraisella 220-dieselillä.

Ensi vuonna on luvassa vielä jo E-sarjasta tuttu lataushybridiversio. Vertailu arkkivihollisen avomalleihin on nopea, CLE on saman kokoinen kuin BMW 8, mutta hinnaltaan BMW 4:n luokkaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilaa neljälle

CLE on poistuneista malleista kooltaan lähimpänä E Cabrioletia, E-sedaniinkin pituuseroa jää vain kymmenkunta senttiä. Pitkät sivuovet ovat raskaat käyttää, turvavyöavustin ojentaa turvavyön helpommin saataville. Vaikka rättikatto nipistää aimo siivun tiloista, takaistuimelle mahtuu tyköistuvasti aikuinenkin.

Katon ollessa kiinni taakse kömpiminen vaikeutuu ja pääntila kutistuu. Voisi ajatella takapenkin olevan vain satunnaiseen käyttöön ja pidemmällä matkalla CLE:n olevan parhaimmillaan kahdelle. Samaa johtopäätöstä tukee tavaratilan mataluus etenkin katto laskettuna ja luukun pienuus, jo pariskunnan tavarat vaativat joko sullomista tai suunnittelua.

Kolmikerroksinen katto

Kolmikerrosrakenteinen katto eristää liikenteen ääniä hyvin, samaa voi olettaa lämmöneristyskyvystä talvella. Katto aukeaa ja sulkeutuu sähköllä 20 sekunnissa ja sitä voi käyttää aina 60 km/h nopeuteen asti. Tuulen tuiverrusta on torpattu onnistuneesti niskan kuumailmapuhalluksella sekä tuulilasin yläkarmissa ja takaistuimen takana olevilla ilmanohjaimilla.

Sisätilat ovat ylelliset materiaaleiltaan ja mietityiltä yksityiskohdiltaan. Särön tyylikkyyteen tuo joidenkin kytkimien heppoisuus. Kolmannen sukupolven tietoviihdejärjestelmä uudella arkkitehtuurilla, keskustietokoneella, 5G-yhteyksillä ja suoratoistopalveluilla on upea grafiikaltaan ja nopea toiminnoiltaan. Perustoiminnot löytyvät helposti, aivan kaikkia hienouksia ei satunnainen käyttäjä ehdi löytää. Näytön asetuskulma on vaihdettavissa pystympään auringon heijastuksia estämään.

Nelisylinterinen moottori

Perusmallin kaksilitrainen bensiinimoottori riittää mainiosti avoauton tyyliin sopivaan rauhalliseen cruisailuun. Turboahtimen vihellys kuuluu selkeästi katon ollessa auki. Kaasua syvempään polkiessa moottorin ääni on nelisylinteriseksi ihan katu-uskottavan rouhea, mutta jättää kaipauksen pienestä lisäpotkusta. Konepellin alla nelisylinterisen eteen jääkin tyhjä kolo kuin tilauksena rivikuutoselle.

Alustan puolesta uskaltaisin luvata sen sietävän reilumminkin tehoa. Tunnokkaalla ohjauksella ajolinjat ovat tarkkoja. Jousitus mukautuvalla iskunvaimennuksella ja neliveto säilyttävät otteen tien pinnasta erinomaisesti. Avokori tuntuu riittävän jäykältä ainakin laillisilla nopeuksilla. Selkeästi mukavuus on kuitenkin ollut alustan viritystä hallitsevana tekijänä. Kyyti on AMG-linen matalaprofiilirenkailla ja matalammalla alustallakin hemmottelevan mukava.

Tässä hintaluokassa kulutus ei ehkä näyttele merkittävää osaa autonhankinnassa, mutta omaatuntoa lievittänee kevythybriditekniikan aikaansaama rullaaminen moottori sammutettuna. Keskikulutus jäi katto suljettuna alle seitsemän litran ja katto auki menovettä paloi kutakuinkin litran enemmän.

  • ajettavuus
  • mukavuus
  • kuskin paikka
  • viimeistely
  • matala tavaratila
  • ratin puolien hipaisunappulat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line

POLTTOMOOTTORI, neliveto

4-syl. bensiinimoottori 1 999 cm3

9-v. automaattivaihteisto

150+17 kW (204+23 hv), 320 Nm

WLTP-kulutus 7,0 l/100km

CO2-päästöt 159 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s

huippunopeus 236 km/h

Mitat

Pituus 4 850 mm

Leveys 1 861 mm

Korkeus 1 424 mm

Akseliväli     2 865 mm

Tavaratila     295 – 385 l

Omamassa      1 925 kg

perävaunu     1 800 / 750 kg

Euro NCAP     ei testattu

Takuu  2 v

Hinta alkaen   78 127 €

koeajoauto     93 244 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat