30.9.2024

Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun autonkuljettajalle annetaan vapaapäivä

Kuva Manu Tuppurainen

Mercedes-Benz on onnistunut tekemään CLE Coupé -mallinsa mukavuudesta S-sarjan tasoa.

Saksalaisvalmistaja Mercedes päätti alkaa valmistaa kaksiovisia coupé-malleja aiempaa vähemmän – ja yhdisti C- ja E-sarjan coupét. Malliston supistaminen marginaalisemmassa autoluokassa on varsin järkevää. Tämän pohjalta Mercedeksen mallistoon syntyi CLE Coupé, johon ladattiin luonnollisesti saksalaisten parasta osaamista. Tarjolla on myös laaja valikoima erilaisia voimalinjavaihtoehtoja, myös nelivetoisina ja malliston huipulla AMG-malli.

CLE Coupén ulkomuodossa yhdistyvät urheilullisuus ja eleganttisuus.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Klassiset coupén peruspiirteet

Mercedes CLE Coupé on melko pitkä auto, tarkalleen ottaen 4,85 metriä pitkä. Siinä on klassisen coupén peruspiirteet, CLE on sulavalinjainen, ja sen muodot ovat hyvin yksinkertaiset. Keula on pitkä ja etuylitys lyhyt. A-pilari on hyvin voimakkaasti kallistettu ja auton hartialinja vahvenee taaksepäin mentäessä. Suuret vanteet kruunaavat kokonaisuuden. Keulasta se muistuttaa C-sarjaa, mutta perän puolella on taas nähtävissä tunnusomaisia piirteitä E-sarjalle.

Sisätiloissa Mercedekselle tuttu tunnelma jatkuu. Kojelauta on ennestään tuttu C-sarjasta, ja on täysin identtinen Mercedeksen perheautomallin kanssa. Sisustus on Mercedeksen tapaan korkeatasoista. Kuljettajan ja etumatkustajan ergonomia on myös mainiota, ajoasennosta saa erinomaisen hyvin muotoiltujen istuimien ja erinomaisten istunten sekä ohjauspyörän säätöjen ansiosta. Mercedeksen tietoviihdejärjestelmä on myös ihailtavan helppoa ja vaivatonta käyttää.

CLE:stä voisi sanoa, että se on kaksiovinen vähän urheilullisempi painos Mercedeksen yhdestä suosituimmasta perheautosta.

Mercedes-Benz CLE on kuitenkin myös enemmän kuin pelkkä kaksiovinen perheauto. Kun CLE Coupélla lähtee ajamaan, sen mukavuudesta tulee mieleen, että kysymyksessä on myös auto, jolla yrityksen pääjohtaja – totuttuaan istumaan sen S-sarjan edustusauton takapenkillä – haluaa ajaa silloin, kun autonkuljettajalle annetaan vapaapäivä.

Erittäin mukava alusta

CLE Coupén alusta on niin hyvä, että sen mukavuus lähentelee S-sarjaa. Eikä yrityksen pääjohtaja tietysti vähempää haluaisikaan, koska hän on tottunut S-sarjan ylelliseen mukavuuteen sen takapenkillä istuessaan. 

Mercedes on onnistunut saamaan CLE Coupésta uskomattoman mukavan auton, vaikkakin ilmajousitus CLE Coupésta löytyy vain sen taka-akselilta. CLE Coupén lataushybridiversiossa eli CLE Coupe 300 e -mallissa on ilmajousitus tason säädöllä vakiovarusteena.

Mercedes-Benz on jo iät ja ajat käyttänyt autoissaan selektiivistä iskunvaimennusta, jota on tietysti vuosien ja vuosikymmenien aikana kehitetty lisää. CLE Coupéssakin on vakiona säätyvä säätyvä selektiivinen urheilujousitus mukautuvalla vaimennuksella. Selektiivisessä iskunvaimennuksessa vaimennusta saadaan säädettyä, kasvatettua tai pienennettyä säätämällä vaimennuksen öljynvirtausta tilanteen mukaan.

Mercedeksen kiellellä CLE Coupéssa on Comfort-alusta, joka Moottorin koeajon perusteella uskoisi todellakin kelpaavan vaikka yrityksen pääjohtajalle. 

CLE Coupé mallia on saatavilla kevythybridien lisäksi myös ladattavana hybridinä. Moottorin koeajossa ollut ladattava hybridi on aina takaveroinen, nelivetona sitä ei saa. Kaikista muista CLE Coupén malliversioista neliveto löytyy. 

Ei pikalatausta

CLE Coupén ladattavassa hybridissä on myös muihin Mercedeksen vastaaviin samantehoisiin voimalinjoihin sellainen ero, että siinä ei ole pikalatausta saatavilla. Esimerkiksi E- ja C-sarjoissa pikalataus on saatavilla samaan voimalinjaan kuin mikä koeajetussa CLE Coupéssa oli. 

Se, miksi CLE Coupén ladattavassa hybridissä ei ole pikalatausta, johtuu yksinkertaisesti tilankäytöllisistä syistä. Auton muita malleja pienempien kuorien sisään ei vain mahdu enempää tekniikkaa. CLE Coupén tavaratila on jo ennestään hieman pieni ja auton taka-akselin tuntumassa oleva korkeajänniteakku syö tilaa entisestään.

Hidaslatauksessa CLE:n ladattava hybridi hörppii virtaa kuitenkin sisäisellä laturilla 11 kilowatin teholla, joka tarkoittaa, että sen akku täyttyy täyteen runsaassa kahdessa tunnissa. Kun korkeajänniteakku on täynnä, Mercedeksellä voikin ajella noin 100 kilometriä, jopa vähän yli, pelkällä sähköllä. WLTP-syklin mukainen toimintamatka CLE Coupélle on 110 kilometriä. 

Auto myös regeneroi hyvin sähköä akkuunsa esimerkiksi Sport-ajotilalla ajettaessa, 25 kilometrin matkalla sähköistä toimintasädettä on mahdollista kasvattaa 6–7 kilometriä, sadalla kilometrillä akun varaustaso nousee jo useaan kymmeneen prosenttiin. Kun tämän operaation tekisi reittisuunnittelulla, jolloin auto käyttäisi navigoinnin topografiaa hyväkseen, regenerointi voisi olla vieläkin suurempaa. Sport-ajotilassa auto käyttää pykälää, paria pienempää vaihdetta, jolloin moottorin kierrosluvut ovat tietysti suuremmat, ja jolloin regenerointi on myös suurempaa. Toki tämä näkyy auton bensiinin kulutuksessa suurempana kulutuksena.

Sen lisäksi, että CLE Coupén alustatuntuma on erinomainen, auton ajettavuus on muutenkin mainiota, ja nimenomaan sitä, mitä Mercedes tarjoaa muidenkin mallien kohdalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuntuu kalliimmalta kuin mitä on

Mercedeksen ohjauspyörä on kädessä mukavan tuntuinen ja ohjaus on tukeva ja keskittää hyvin. Äänimaailmassa CLE Coupé ei pääse aivan S-sarjan tasolle, rengasäänet tulevat läpi vain vähän, mutta vain vähän.

Autolla ajaa mielellään kaikenlaista ajoa, pientä kaupunkipyöritystä – mutta myös maantiellä CLE Coupé on erinomainen ajaa. Vaikka se ei ole Mercedeksen S-sarjan tapaan malliston lippulaiva, se tuntuu kalliimmalta ja arvokkaammalta autolta kuin mitä itse asiassa on. Koeajetun version alkaen hinta on alle 70 000 euroa ja autossa olleiden lisävarusteiden kera reilu 76 000 euroa.

CLE Coupén on nykyautojen tapaan täynnä kaikenlaisia kuljettajaa avustavia järjestelmiä. CLE Coupéssa ne toimivat huomaamattomasti taustalla. Auton älykäs, ajoreitin mukaan toimiva toimintastrategia toimii hyvin, auto hidastaa esimerkiksi kiertoliittymiin tullessa. Sama toimintastrategia avustaa myös energian regeneroinnissa.

Ja muuten, vaikka CLE Coupé on kaksiovinen auto – ja se mielletään myös hyvin helposti kaksipaikkaiseksi autoksi, sen takapenkki on yllättävän tilava ja hyvä istua. Tosin yrityksen pääjohtaja saa istua S-sarja takapenkillä jo ihan tarpeeksi, hän ei CLE Coupén kohdalla sinne vaivaudu. Onhan autokuljettajalle annettu vapaapäivä ja pääjohtaja haluaa tänään ajaa ihan itse. Mikä se CLE Coupélla on ajaessa.

Hyvää ja huonoa

  • Ajettavuus
  • Alusta
  • Viimeistely
  • Toimintamatka sähköllä
  • Tavaratilan koko ja muoto
  • Ei nelivetoa
  • Ei pikalatausta

Mercedes-Benz CLE 300 e A AMG Line

LATAUSHYBRIDI, takaveto

4-syl. bensiinimoottori 1 999 cm 3

9-v. automaattivaihteisto

230 kW (313 hv), 550 Nm

Akku brutto / netto 25,4 / 19,5 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: – kW

WLTP-kulutus 0,6 l/100km

CO 2 -päästöt 13 g/km

toimintamatka sähköllä 110 km

Suorituskyky 0–100 km/h 6,3 s

huippunopeus 236 km/h

Mitat

Pituus 4 850 mm

Leveys 1 861 mm

Korkeus 1 429 mm

Akseliväli 2 865 mm

Tavaratila 290 l

Omamassa 2 175 kg

perävaunu 1 800 / 750 kg

Euro NCAP 5 tähteä (2022)

Takuu 2 v

hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 69 963 €

koeajoauto 76 821 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat