2.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQA – olisitpa palavaa vettä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz EQA 250+ kurkottelee kuuseen toimintamatkallaan. Uutuus menee yhdellä latauksella peräti 556 kilometriä. Hyvää: toimintamatka, vakiovarustelu, ajomukavuus Huonoa: tavaratila, hinta Mercedes EQA ei joutunut kauaa odottelemaan ensimmäistä kasvojenkohotustaan. Malli tuli markkinoille meikäläisittäin 2022, ja pari vuotta myöhemmin on aika ensimmäiselle päivityksellä. Tahti on kovaa, mutta niin on kilpailukin.EQA:n koeajettu versio on 250+, eli etuvetomali, joka tarjoaa malliversion pisimmän toimintamatkan. Päivityksen myötä 250 plussaan on tullut 65 kilometriä lisää, mikä onkin auton suurin päivityksen aihe. Uusi WLTP-lukema piirretään muotoon 556 km.EQA 300 ja EQA 350 -mallit ovat nekin saaneet hieman lisää sinnikkyyttä, mutta niiden kohdalla ajomatkan lisäys on maltillisempi: 21 kilometriä. 300-mallien kohdalla akun kapasiteetti on ennallaan, mutta 250+ on saanut muiden päivitysten oheen myös hieman lisää kilowatteja.Neljän kilowattitunnin nousulla on 250+ -mallille saatu 65 kilometriä lisää toimintamatkaa. Pääosin on siis kyse muusta kuin akkukapasiteetin kasvusta. Akkua pystytään hyödyntämään paremmin ja energiatehokkuus on ottanut ison harppauksen. Etumoottori on uusi ja aerodynamiikkaan on kiinnitetty entistä enemmän huomiota.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPieni kulutus, mutta vain kesäkelilläToimintamatka alkaa olla hyvällä tasolla optimaalisissa olosuhteissa. Pakkaskelillä toimintamatkasta joudutaan tinkimään selkeästi, mutta tämä johtuu pitkälti ohjaamon lämmittämisen vaatimasta energiamäärästä. WLTP-kulutus on 14,5 kWh sadalla kilometrillä, mutta koeajon aikana ajotietokoneen näytölle piirtyi 21 kWh. Tämä johtunee raskaan kaasujalan ja pakkasen yhdistelmästä.Mercedesin pienin sähköautomalli ei paukuttele henkseleitään markkinoiden kovimmalla latausteholukemalla, sillä huiput ovat 100 kW. Maksimitehoa pystytään kuitenkin hyödyntämään pitkiä aikoja ja latauskäyrä on tasaisen hyvä. 20%–80% lataussessiossa latausnopeus pysytteli luvatun 100 kW paikkeilla koko ajan.EQA:ssa on ilahduttavasti akun esilämmitystoiminto, joka on navigaattoripohjainen. Lämmitysvalikosta myös näkee reaaliajassa, mikä on akun maksimilatausnopeus. Lämmitys nopeuttaa lataamista, mutta toiminta vaatii kylmällä kelillä aikaa. Vartin lämmityksellä akku ei ehdi lämmetä riittävästi, mutta laturissa seisoessaan lämmöt nousevat vikkelästi.250+ on muusta mallistosta poiketen etuvetoinen. Vajaavetoisuudella on tavoiteltu pidempää toimintamatkaa, mutta rehellisesti sanottuna nelivedolle on pohjoisen ilmastossa tarvetta niin monta kuukautta vuodesta, että sellaisen hankkimista kannattaa kyllä pohtia varteen otettavana mahdollisuutena. ¨Etuvetoisen suorituskyky jää myös selvästi nelikoille – etenkin liukkaalla. 190 hv ja 385 Nm kiihdyttävät pikkumesen 8,6 sekunnissa sataseen. 350 4Matic puolestaan kiihtyy vastaavaan lukemaan 6 sekunnissa. Ero on merkittävä. Toimintamatkasta tosin joudutaan tinkimään tasan 100 kilometriä, mikä sekin paina vaakakupissa. Nelikko olisi kivaPienitehoisin versio on suorituskyvyltään sinänsä varsin riittävä, mutta nelivetoisuutta sen kohdalla valitettavasti jää kaipaamaan. Ajettavuus etuvetoisena hyvä, ja ajomukavuus on kohdallaan. Mercedes on aina osannut alusta-asiat, eikä EQA ole tässä poikkeus. Monet kompaktimmat SUV:t ovat jousituksen puolesta pintakovia, mutta ei Mercedes.Olen aiemminkin tullut hehkuttaneeksi Mercedesin energian talteenottoa, mutta EQA:lla ajaminen muistuttaa samasta asiasta jälleen. D Auto -tila on suorastaan nerokas. Se reagoi ympärillä olevaan liikenteeseen ja antaa auton joko rullailla vapaasti, tai taltioi energiaa merkittävästi. Riippuen siitä onko edessä auto, liikenneympyrä tai avoin baana.Toimintamatkan lisäksi uutta malliversiota on paranneltu tietoviihdejärjestelmä osalta. Digimittaristo ja tietoviihdenäyttö on nivottu yhdeksi kokonaisuudeksi, ja kyseessä on yksi markkinoiden tyylikkäimmistä ja toimivimmista kokonaisuuksista. Erityisen ilahduttavaa on se, että planeetan raivostuttavin ylinopeuden varoitusjärjestelmä on helppo säätää pois piipittämästä yhdellä sormen painalluksella keskikonsolin näytöstä.EQA 250+ on erinomainen perusauto, joka jättää hieman haaleaksi. Se on malli, jossa mikään asia ei ärsytä, mutta toisaalta ei myöskään herätä yltiöpäistä ihastusta. Laulun mukaan ei siis olla palavaa vettä. Puutteet eivät ole suuria, mutta toisaalta eivät edutkaan. Eniten EQA:ssa häiritsee pienen tavaratilan lisäksi hinnoittelu. Hulppeasti varustellun koeajoauton hintalapussa seisoo 70 680 euroa. Se on jo hieman hävytön lukema.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Mercedes-Benz EQA 250+ SÄHKÖAUTO, etuveto 140 kW (190 hv), 375 Nm Akku brutto / netto 74 / 70,5 kWh Lataus Type 2: 11 kW CCS: 100 kW WLTP-kulutus 14,5 kWh / 100 km toimintamatka 556 km Suorituskyky 0–100 km/h 8,6 s huippunopeus 160 km/h Mitat Pituus 4 463 mm Leveys 1 834 mm Korkeus 1 620 mm Akseliväli 2 729 mm Tavaratila 340 l Omamassa 2 055 kg perävaunu 1 500 / 750 kg Euro NCAP 5 (2021) Takuu 3 v / 100 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 54 390 € koeajoauto 70 680 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin