2.4.2024

Koeajo: Mercedes-Benz EQA – olisitpa palavaa vettä

Mercedes-Benz EQA 250+ kurkottelee kuuseen toimintamatkallaan. Uutuus menee yhdellä latauksella peräti 556 kilometriä. Hyvää: toimintamatka, vakiovarustelu, ajomukavuus Huonoa: tavaratila, hinta

Mercedes EQA ei joutunut kauaa odottelemaan ensimmäistä kasvojenkohotustaan. Malli tuli markkinoille meikäläisittäin 2022, ja pari vuotta myöhemmin on aika ensimmäiselle päivityksellä. Tahti on kovaa, mutta niin on kilpailukin.

EQA:n koeajettu versio on 250+, eli etuvetomali, joka tarjoaa malliversion pisimmän toimintamatkan. Päivityksen myötä 250 plussaan on tullut 65 kilometriä lisää, mikä onkin auton suurin päivityksen aihe. Uusi WLTP-lukema piirretään muotoon 556 km.

EQA 300 ja EQA 350 -mallit ovat nekin saaneet hieman lisää sinnikkyyttä, mutta niiden kohdalla ajomatkan lisäys on maltillisempi: 21 kilometriä. 300-mallien kohdalla akun kapasiteetti on ennallaan, mutta 250+ on saanut muiden päivitysten oheen myös hieman lisää kilowatteja.

Neljän kilowattitunnin nousulla on 250+ -mallille saatu 65 kilometriä lisää toimintamatkaa. Pääosin on siis kyse muusta kuin akkukapasiteetin kasvusta. Akkua pystytään hyödyntämään paremmin ja energiatehokkuus on ottanut ison harppauksen.  Etumoottori on uusi ja aerodynamiikkaan on kiinnitetty entistä enemmän huomiota.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pieni kulutus, mutta vain kesäkelillä

Toimintamatka alkaa olla hyvällä tasolla optimaalisissa olosuhteissa. Pakkaskelillä toimintamatkasta joudutaan tinkimään selkeästi, mutta tämä johtuu pitkälti ohjaamon lämmittämisen vaatimasta energiamäärästä. WLTP-kulutus on 14,5 kWh sadalla kilometrillä, mutta koeajon aikana ajotietokoneen näytölle piirtyi 21 kWh. Tämä johtunee raskaan kaasujalan ja pakkasen yhdistelmästä.

Mercedesin pienin sähköautomalli ei paukuttele henkseleitään markkinoiden kovimmalla latausteholukemalla, sillä huiput ovat 100 kW. Maksimitehoa pystytään kuitenkin hyödyntämään pitkiä aikoja ja latauskäyrä on tasaisen hyvä. 20%–80% lataussessiossa latausnopeus pysytteli luvatun 100 kW paikkeilla koko ajan.

EQA:ssa on ilahduttavasti akun esilämmitystoiminto, joka on navigaattoripohjainen. Lämmitysvalikosta myös näkee reaaliajassa, mikä on akun maksimilatausnopeus. Lämmitys nopeuttaa lataamista, mutta toiminta vaatii kylmällä kelillä aikaa. Vartin lämmityksellä akku ei ehdi lämmetä riittävästi, mutta laturissa seisoessaan lämmöt nousevat vikkelästi.

250+ on muusta mallistosta poiketen etuvetoinen. Vajaavetoisuudella on tavoiteltu pidempää toimintamatkaa, mutta rehellisesti sanottuna nelivedolle on pohjoisen ilmastossa tarvetta niin monta kuukautta vuodesta, että sellaisen hankkimista kannattaa kyllä pohtia varteen otettavana mahdollisuutena. ¨

Etuvetoisen suorituskyky jää myös selvästi nelikoille – etenkin liukkaalla. 190 hv ja 385 Nm kiihdyttävät pikkumesen 8,6 sekunnissa sataseen. 350 4Matic puolestaan kiihtyy vastaavaan lukemaan 6 sekunnissa. Ero on merkittävä. Toimintamatkasta tosin joudutaan tinkimään tasan 100 kilometriä, mikä sekin paina vaakakupissa.

Nelikko olisi kiva

Pienitehoisin versio on suorituskyvyltään sinänsä varsin riittävä, mutta nelivetoisuutta sen kohdalla valitettavasti jää kaipaamaan. Ajettavuus etuvetoisena hyvä, ja ajomukavuus on kohdallaan. Mercedes on aina osannut alusta-asiat, eikä EQA ole tässä poikkeus. Monet kompaktimmat SUV:t ovat jousituksen puolesta pintakovia, mutta ei Mercedes.

Olen aiemminkin tullut hehkuttaneeksi Mercedesin energian talteenottoa, mutta EQA:lla ajaminen muistuttaa samasta asiasta jälleen. D Auto -tila on suorastaan nerokas. Se reagoi ympärillä olevaan liikenteeseen ja antaa auton joko rullailla vapaasti, tai taltioi energiaa merkittävästi. Riippuen siitä onko edessä auto, liikenneympyrä tai avoin baana.

Toimintamatkan lisäksi uutta malliversiota on paranneltu tietoviihdejärjestelmä osalta. Digimittaristo ja tietoviihdenäyttö on nivottu yhdeksi kokonaisuudeksi, ja kyseessä on yksi markkinoiden tyylikkäimmistä ja toimivimmista kokonaisuuksista. Erityisen ilahduttavaa on se, että planeetan raivostuttavin ylinopeuden varoitusjärjestelmä on helppo säätää pois piipittämästä yhdellä sormen painalluksella keskikonsolin näytöstä.

EQA 250+ on erinomainen perusauto, joka jättää hieman haaleaksi. Se on malli, jossa mikään asia ei ärsytä, mutta toisaalta ei myöskään herätä yltiöpäistä ihastusta. Laulun mukaan ei siis olla palavaa vettä. Puutteet eivät ole suuria, mutta toisaalta eivät edutkaan. Eniten EQA:ssa häiritsee pienen tavaratilan lisäksi hinnoittelu. Hulppeasti varustellun koeajoauton hintalapussa seisoo 70 680 euroa. Se on jo hieman hävytön lukema.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Mercedes-Benz EQA 250+

SÄHKÖAUTO, etuveto
140 kW (190 hv), 375 Nm

Akku brutto / netto 74 / 70,5 kWh
Lataus Type 2: 11 kW
CCS: 100 kW

WLTP-kulutus 14,5 kWh / 100 km
toimintamatka 556 km

Suorituskyky 0–100 km/h 8,6 s
huippunopeus 160 km/h

Mitat
Pituus 4 463 mm
Leveys 1 834 mm
Korkeus 1 620 mm
Akseliväli 2 729 mm
Tavaratila 340 l

Omamassa 2 055 kg
perävaunu 1 500 / 750 kg

Euro NCAP 5 (2021)
Takuu 3 v / 100 000 km
ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 54 390 €
koeajoauto 70 680 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat