2.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQA – olisitpa palavaa vettä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz EQA 250+ kurkottelee kuuseen toimintamatkallaan. Uutuus menee yhdellä latauksella peräti 556 kilometriä. Hyvää: toimintamatka, vakiovarustelu, ajomukavuus Huonoa: tavaratila, hinta Mercedes EQA ei joutunut kauaa odottelemaan ensimmäistä kasvojenkohotustaan. Malli tuli markkinoille meikäläisittäin 2022, ja pari vuotta myöhemmin on aika ensimmäiselle päivityksellä. Tahti on kovaa, mutta niin on kilpailukin.EQA:n koeajettu versio on 250+, eli etuvetomali, joka tarjoaa malliversion pisimmän toimintamatkan. Päivityksen myötä 250 plussaan on tullut 65 kilometriä lisää, mikä onkin auton suurin päivityksen aihe. Uusi WLTP-lukema piirretään muotoon 556 km.EQA 300 ja EQA 350 -mallit ovat nekin saaneet hieman lisää sinnikkyyttä, mutta niiden kohdalla ajomatkan lisäys on maltillisempi: 21 kilometriä. 300-mallien kohdalla akun kapasiteetti on ennallaan, mutta 250+ on saanut muiden päivitysten oheen myös hieman lisää kilowatteja.Neljän kilowattitunnin nousulla on 250+ -mallille saatu 65 kilometriä lisää toimintamatkaa. Pääosin on siis kyse muusta kuin akkukapasiteetin kasvusta. Akkua pystytään hyödyntämään paremmin ja energiatehokkuus on ottanut ison harppauksen. Etumoottori on uusi ja aerodynamiikkaan on kiinnitetty entistä enemmän huomiota.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPieni kulutus, mutta vain kesäkelilläToimintamatka alkaa olla hyvällä tasolla optimaalisissa olosuhteissa. Pakkaskelillä toimintamatkasta joudutaan tinkimään selkeästi, mutta tämä johtuu pitkälti ohjaamon lämmittämisen vaatimasta energiamäärästä. WLTP-kulutus on 14,5 kWh sadalla kilometrillä, mutta koeajon aikana ajotietokoneen näytölle piirtyi 21 kWh. Tämä johtunee raskaan kaasujalan ja pakkasen yhdistelmästä.Mercedesin pienin sähköautomalli ei paukuttele henkseleitään markkinoiden kovimmalla latausteholukemalla, sillä huiput ovat 100 kW. Maksimitehoa pystytään kuitenkin hyödyntämään pitkiä aikoja ja latauskäyrä on tasaisen hyvä. 20%–80% lataussessiossa latausnopeus pysytteli luvatun 100 kW paikkeilla koko ajan.EQA:ssa on ilahduttavasti akun esilämmitystoiminto, joka on navigaattoripohjainen. Lämmitysvalikosta myös näkee reaaliajassa, mikä on akun maksimilatausnopeus. Lämmitys nopeuttaa lataamista, mutta toiminta vaatii kylmällä kelillä aikaa. Vartin lämmityksellä akku ei ehdi lämmetä riittävästi, mutta laturissa seisoessaan lämmöt nousevat vikkelästi.250+ on muusta mallistosta poiketen etuvetoinen. Vajaavetoisuudella on tavoiteltu pidempää toimintamatkaa, mutta rehellisesti sanottuna nelivedolle on pohjoisen ilmastossa tarvetta niin monta kuukautta vuodesta, että sellaisen hankkimista kannattaa kyllä pohtia varteen otettavana mahdollisuutena. ¨Etuvetoisen suorituskyky jää myös selvästi nelikoille – etenkin liukkaalla. 190 hv ja 385 Nm kiihdyttävät pikkumesen 8,6 sekunnissa sataseen. 350 4Matic puolestaan kiihtyy vastaavaan lukemaan 6 sekunnissa. Ero on merkittävä. Toimintamatkasta tosin joudutaan tinkimään tasan 100 kilometriä, mikä sekin paina vaakakupissa. Nelikko olisi kivaPienitehoisin versio on suorituskyvyltään sinänsä varsin riittävä, mutta nelivetoisuutta sen kohdalla valitettavasti jää kaipaamaan. Ajettavuus etuvetoisena hyvä, ja ajomukavuus on kohdallaan. Mercedes on aina osannut alusta-asiat, eikä EQA ole tässä poikkeus. Monet kompaktimmat SUV:t ovat jousituksen puolesta pintakovia, mutta ei Mercedes.Olen aiemminkin tullut hehkuttaneeksi Mercedesin energian talteenottoa, mutta EQA:lla ajaminen muistuttaa samasta asiasta jälleen. D Auto -tila on suorastaan nerokas. Se reagoi ympärillä olevaan liikenteeseen ja antaa auton joko rullailla vapaasti, tai taltioi energiaa merkittävästi. Riippuen siitä onko edessä auto, liikenneympyrä tai avoin baana.Toimintamatkan lisäksi uutta malliversiota on paranneltu tietoviihdejärjestelmä osalta. Digimittaristo ja tietoviihdenäyttö on nivottu yhdeksi kokonaisuudeksi, ja kyseessä on yksi markkinoiden tyylikkäimmistä ja toimivimmista kokonaisuuksista. Erityisen ilahduttavaa on se, että planeetan raivostuttavin ylinopeuden varoitusjärjestelmä on helppo säätää pois piipittämästä yhdellä sormen painalluksella keskikonsolin näytöstä.EQA 250+ on erinomainen perusauto, joka jättää hieman haaleaksi. Se on malli, jossa mikään asia ei ärsytä, mutta toisaalta ei myöskään herätä yltiöpäistä ihastusta. Laulun mukaan ei siis olla palavaa vettä. Puutteet eivät ole suuria, mutta toisaalta eivät edutkaan. Eniten EQA:ssa häiritsee pienen tavaratilan lisäksi hinnoittelu. Hulppeasti varustellun koeajoauton hintalapussa seisoo 70 680 euroa. Se on jo hieman hävytön lukema.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Mercedes-Benz EQA 250+ SÄHKÖAUTO, etuveto 140 kW (190 hv), 375 Nm Akku brutto / netto 74 / 70,5 kWh Lataus Type 2: 11 kW CCS: 100 kW WLTP-kulutus 14,5 kWh / 100 km toimintamatka 556 km Suorituskyky 0–100 km/h 8,6 s huippunopeus 160 km/h Mitat Pituus 4 463 mm Leveys 1 834 mm Korkeus 1 620 mm Akseliväli 2 729 mm Tavaratila 340 l Omamassa 2 055 kg perävaunu 1 500 / 750 kg Euro NCAP 5 (2021) Takuu 3 v / 100 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 54 390 € koeajoauto 70 680 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster