28.4.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQA yhdistää sähkön, maavaran ja merkkinsä laatuvaikutelman Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkön ja kompaktiautomalliston risteysaseman nimi on Mercedes-Benz EQA. Lopputulos on arvattava, enimmäkseen hyvillä tavoilla. Hyvää: samankaltaisuus muuhun mallistoon, laatuvaikutelma. Huonoa: rengasäänet maantiellä, polttomoottorirakenteen raamit. Sähköauto EQA täydentää Mercedeksen kompaktiautomallistoa, josta onkin kirjoitettu melkoisen paljon viime vuosina. Vaikka EQ + A viittaisi suoraan sähköiseen A-sarjaan, löytyy EQA:n lähisukulainen GLA-mallista. A-sarjaa muhkeampi kori on antanut insinööreille enemmän tilaa akuston sijoitteluun. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Useita sähköversioita Mercedeksen strategiana on tuoda EQA:sta tarjolle eri teho- ja vetotapaversioita. Peli avataan nyt EQA 250 -etuvetomallilla, jonka konetilasta löytyy 190 hevosvoiman ja 375 newtonmetrin voimanlähde. Suorituskyvyssä ei ole moittimista, ja EQA:n kaasupoljin on perusajotilassa sopivan pitkäliikkeinen, joten kiihdytyksiin lähdetään pehmeästi. Yhdistetty kulutus on 17,7 kWh/100 km, mutta vaihtelevia tieosuuksia käsittävällä koeajolenkillä koettiin noin 21 kWh/100 km -kulutus. Korkea olemus tuntuu lukemissa. Myöhemmin mallistoon liittyy nelivetoversioita sekä yli 500 kilometrin toimintamatkaan kykenevä malli. EQA:n lattiaan on sijoitettu käyttökapasiteetiltaan 66,5 kWh:n akusto, jolle kerrotaan toimintamatkaksi 424 kilometriä. Akusto on nestejäähdytetty ja -lämmitetty, ja MBUX-tietoviihdejärjestelmä osaa valmistella akun lataustapahtumaa varten, jos auton navigaatio tietää, että ollaan menossa lataamaan. Energiatehokkuutta on haettu lämpöpumpulla, joka hyödyntää voimalinjan ja akuston hukkalämpöä. Se soveltuu hyvin myös auton esilämmitykseen ajastuksella tai Mercedes Me -palvelun kautta. EQA:n lataaminen onnistuu Type 2:lla 11 kilowatin teholla tai CCS-pikalatauksella 100 kilowatin huipputeholla. Latausajat vaihtelevatkin pikalatauksen alle tunnista peruslatauksen 7–21 tuntiin ja suko-latauslaitteen puoleentoista päivään, mutta ainakin EQA tukee useita eri vaihtoehtoja. Latauspistoke sijaitsee oikeassa takalokasuojassa. Sama mutta eri Uusien etu- ja takapuskureiden ansiosta Mercedes-Benz EQA näyttää isomman EQC:n sukulaiselta, ja makeat leveät valopalkit piristävät päivää ainakin hämärässä. Samalla auto on muutaman sentin GLA:ta pidempi ja toista senttiä leveämpi. Akseliväli ja maavara (kuormaamattomana 200 mm) ovat samat kuin GLA:ssa. Vetokoukku on saatavana, mutta kookkaampien kärryjen omistajien kannattaa odottaa nelivetomalleja. Sisältä paljastuu odotetusti Mercedeksen kompaktiautojen sisusta, jossa MBUX-näyttöjen hallitsema kojelauta on tehty matkustustilaa miettien massiivisten mööpeleiden sijaan. Koeajoautossa on korostettu sähköistä vaikutelmaa Electric Art -sisustusteemalla. Mercedeksen osuva valonkäyttö ja apukuljettajan edessä oleva somistelista antavat EQA:lle oman säväyksen kilpakumppaneihin verrattuna. Takana akun sijoittelu paljastuu lattian korkeutena, mutta tilaa on edelleen kiitettävästi. 340 litran tavaratila on pienempi kuin GLA:ssa, mutta EQA kirii takaistuin kaadettuna 1 320 litrallaan pidemmälle. Hyvät, pahat ja samankaltaiset Ajossa EQA ei petä. Sähkövoimalinja toimii pehmeästi ja äänettömästi. Alustan perusvire on tuttuun tapaan napakka, mutta EQA ei sorru olemaan paukkukova. Tehdas on panostanut EQA:ssa enemmän äänieristykseen, eikä tuulen suhinoita kantaudu sisään moottoritielläkään, mutta hiljaisuus kohottaa rengasmelun uuteen asemaan. MBUX-tietoviihdejärjestelmä osaa nyt eritellä mihin sähkö on kulunut, ja tarjoaa entistä enemmän tukea lataamiseen sekä kulutuskäyttäytymisen seuraamiseen. Järjestelmä osaa myös navigaatiokohteen kohdalla vihjata, mikä on suurin nopeus, jolla jäljellä oleva varaus riittää perillepääsyyn. Kilpailijoille kopioitava idea on ilmastointi: sitä säädetään painikkeilla, jotka eivät ole kosketusnäytön tiellä. Malliston hinnat alkavat nipin napin alle 50 000 eurosta. Kyseessä on pientä optimointia Mercedekseltä, sillä näin EQA:han on mahdollista saada sähköauton hankintatuki. Lopulta Mercedes-Benz EQA on juuri sellainen kuin sen ajattelisikin olevan: polttomoottoripohjaisen malliston sähköistetty versio. MFA2-perusrakenteen haasteet tässä käytössä tarkoittavat, että keulalla ei ole säilytystilaa, tiloista on jouduttu hiukan nipistämään ja auto on korkea parasta mahdollista kulutusta ajatellen. Toisaalta se tarkoittaa, että EQA omaa trendikkäästi crossoverin maavaran ja Mercedeksen laatuvaikutelman. Merkin pitkäaikaisille kuljettajille tämä voikin olla ratkaiseva malliuutuus sähköön siirtymiseksi. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-Benz EQA 250 Progressive Hinta alkaen 49 970 € Moottori Sähköauto etuveto. Teho 140 kW (190 hv) Akku Akuston energiasisältö käytössä oleva: 66,5 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (1 x 32 A, 3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 424 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,9 s Huippunopeus 160 km/h Mitat pituus 4463 mm, leveys 1834 mm, korkeus 1620 mm, akseliväli 2720 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe