Koeajo: Mercedes-Benz GLA on korotetumpi ja kompaktimpi, mutta silti edeltäjäänsä tilavampi
Toisen polven Mercedes-Benz GLA vie korotetun kompaktimallin paremmin A-sarjan ja GLB:n välimaastoon. Hyvää: tilat, voimalinja. Huonoa: alustan napakka perusvire
Jos nykyisen polven Mercedes-Benz A-sarja uudistui aiempaa aikuisemmaksi, saman on tehnyt myös Mercedes-Benz GLA. Toisen polven GLA muovaa aiempaa reseptiä osin rohkeastikin, jotta lopputulos istuu paremmin A-sarjan ja mallistouutuudeksi saapuneen muhkean GLB:n väliin.
Uudelleenmäärittely on alkanut pituudesta, sillä autoalan yleisistä trendeistä poiketen uusi GLA on toistakymmentä milliä edeltäjäänsä lyhyempi. Tämä siitäkin huolimatta, että akseliväliä on venytetty 30 mm sisätilojen vuoksi. Leveys on kasvanut niin ikään 30 mm ja raideväli on kasvanut sekin 46 mm. Muutoksista merkittävin on kuitenkin korkeus, jossa uusi GLA harppaa yli 10 senttiä edeltäjäänsä muhkeammaksi.
Kaikkineen muutoksilla on luotu auto, joka on tilavampi varsinkin takapenkiltä käsin koettuna. Istuma-asento on A-sarjaa pystympi niin edessä kuin takanakin, ja istumakorkeus on peräti 140 mm suurempi. Muhkumaisemmista mittasuhteista huolimatta GLA näyttää aiempaa terävämmältä, mistä kiitos kuuluu paljolti Mercedeksen uudemmalle muotokielelle.
Hiekkatien kautta autopesuun
Uuden GLA:n maavara on 143 mm, joten maastohenkisyydestä huolimatta kovin tiettömille teille ei kannata seikkailla. Kasvaneet joustovarat antavat kuitenkin autolle paremmat eväät epätasaisuuksien selvittämiseksi, ja GLA selvittääkin nimismiehenkiharat lievästi napakalla perusvireellä, mutta ilman turhaa draamaa.
Kojelautaa hallitsee tutuksi tullut MBUX-järjestelmä, joka on vastuussa sekä kuljettajan mittaristosta että tietoviihdejärjestelmästä. Mikäli auton on saanut päivän seikkailuissa kuraiseksi ennen illan edustusmenoja, kannattaa GLA-kuskin muistaa isommista malleista peritty autonpesutoiminto. Toiminto niputtaa peilien kääntämisen, pyyhkimien sadesensorin sekä lasien ja kattoluukun sulkemisen kaltaiset toiminnot yhden painikkeen taakse. Vastaavasti pesumoodin poiskytkentä palauttaa auton varusteet aiempaan tilaansa. Pieni, mutta kätevä juttu.
Tuttu voimapuhvetti
GLA:n voimalinjavalikoima on sekin tuttu muista Mercedeksen kompaktimalleista, joten tarjolla on koko joukko bensiini- ja dieselvaihtoehtoja aina hinnat alkaen 180-malleista villiin AMG 45 S:ään. Myös Moottorin käyttötestissä loistanut 250 e -lataushybridivoimalinja löytyy.
Nelivetomalleissa on vakiona erillinen Offroad-tekniikkapaketti, joka helpottaa kuljettajan tehtäviä yhdellä lisäajotilalla, alamäkiavustimella sekä Multibeam Led -ajovalojen kanssa maastovalotoiminnolla.
Koeajettu GLA 200 d A on malliston maltillisempia dieselvaihtoehtoja, mutta sen voimavarat ja hyvin toimiva kahdeksanpykäläinen kaksoiskytkinautomaatti eivät jätä arkiajossa toivottavaa. Haastavammille teille kaipaaville mainittakoon, että etuvedon ja nelivedon hintaeroksi jää hiukan alle 2 000 euroa.