3.2.2021

Koeajo: Mercedes-Benz GLA on korotetumpi ja kompaktimpi, mutta silti edeltäjäänsä tilavampi

Mercedes-Benz GLA 200d

Toisen polven Mercedes-Benz GLA vie korotetun kompaktimallin paremmin A-sarjan ja GLB:n välimaastoon. Hyvää: tilat, voimalinja. Huonoa: alustan napakka perusvire

Jos nykyisen polven Mercedes-Benz A-sarja uudistui aiempaa aikuisemmaksi, saman on tehnyt myös Mercedes-Benz GLA. Toisen polven GLA muovaa aiempaa reseptiä osin rohkeastikin, jotta lopputulos istuu paremmin A-sarjan ja mallistouutuudeksi saapuneen muhkean GLB:n väliin.

Mercedes-Benz GLA 200d

Uudelleenmäärittely on alkanut pituudesta, sillä autoalan yleisistä trendeistä poiketen uusi GLA on toistakymmentä milliä edeltäjäänsä lyhyempi. Tämä siitäkin huolimatta, että akseliväliä on venytetty 30 mm sisätilojen vuoksi. Leveys on kasvanut niin ikään 30 mm ja raideväli on kasvanut sekin 46 mm. Muutoksista merkittävin on kuitenkin korkeus, jossa uusi GLA harppaa yli 10 senttiä edeltäjäänsä muhkeammaksi.

Mercedes-Benz GLA 200d

Kaikkineen muutoksilla on luotu auto, joka on tilavampi varsinkin takapenkiltä käsin koettuna. Istuma-asento on A-sarjaa pystympi niin edessä kuin takanakin, ja istumakorkeus on peräti 140 mm suurempi. Muhkumaisemmista mittasuhteista huolimatta GLA näyttää aiempaa terävämmältä, mistä kiitos kuuluu paljolti Mercedeksen uudemmalle muotokielelle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hiekkatien kautta autopesuun

Uuden GLA:n maavara on 143 mm, joten maastohenkisyydestä huolimatta kovin tiettömille teille ei kannata seikkailla. Kasvaneet joustovarat antavat kuitenkin autolle paremmat eväät epätasaisuuksien selvittämiseksi, ja GLA selvittääkin nimismiehenkiharat lievästi napakalla perusvireellä, mutta ilman turhaa draamaa.

Kojelautaa hallitsee tutuksi tullut MBUX-järjestelmä, joka on vastuussa sekä kuljettajan mittaristosta että tietoviihdejärjestelmästä. Mikäli auton on saanut päivän seikkailuissa kuraiseksi ennen illan edustusmenoja, kannattaa GLA-kuskin muistaa isommista malleista peritty autonpesutoiminto. Toiminto niputtaa peilien kääntämisen, pyyhkimien sadesensorin sekä lasien ja kattoluukun sulkemisen kaltaiset toiminnot yhden painikkeen taakse. Vastaavasti pesumoodin poiskytkentä palauttaa auton varusteet aiempaan tilaansa. Pieni, mutta kätevä juttu.

Tuttu voimapuhvetti

GLA:n voimalinjavalikoima on sekin tuttu muista Mercedeksen kompaktimalleista, joten tarjolla on koko joukko bensiini- ja dieselvaihtoehtoja aina hinnat alkaen 180-malleista villiin AMG 45 S:ään. Myös Moottorin käyttötestissä loistanut 250 e -lataushybridivoimalinja löytyy.

Mercedes-Benz GLA 200d

Nelivetomalleissa on vakiona erillinen Offroad-tekniikkapaketti, joka helpottaa kuljettajan tehtäviä yhdellä lisäajotilalla, alamäkiavustimella sekä Multibeam Led -ajovalojen kanssa maastovalotoiminnolla.

Mercedes-Benz GLA 200d

Koeajettu GLA 200 d A on malliston maltillisempia dieselvaihtoehtoja, mutta sen voimavarat ja hyvin toimiva kahdeksanpykäläinen kaksoiskytkinautomaatti eivät jätä arkiajossa toivottavaa. Haastavammille teille kaipaaville mainittakoon, että etuvedon ja nelivedon hintaeroksi jää hiukan alle 2 000 euroa.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mercedes-Benz GLA 200 d A Business

Hinta alkaen

43 844 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

51 075 €

Moottori

Dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto.

Teho

110 kW (150 hv), 3400–3200 r/min

Vääntö

320 Nm (1400–3200 r/min)

Vääntö

320 Nm (1400–3200 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,6 s

Huippunopeus

208 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 5,4 (yhd.)

CO2-päästöt

141 g/km

Mitat

pituus 4410 mm, leveys 1834 mm, korkeus 1611 mm, akseliväli 2729 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1800 / 750 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat