5.6.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQV kuljettaa täyssähköisesti jopa 8 matkustajaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz EQV on täyssähköinen tila-auto – väljä, vaivaton, sivistynyt ja hintava. Hyvää: voimalinja, ajomukavuus, viimeistely, muunneltavuus. Huonoa: paino, hinta. Stuttgartilaisvalmistaja luonnehtii Mercedes-Benz EQV:tä ”maailman ensimmäiseksi täyssähköiseksi premium-tila-autoksi”. Tälle löytyy myös katetta, sillä matkustamon yleisilme on ylellinen ja viimeistely huippuluokkaa.Kokonaisuus on siis hintalapun tasalla. Jo vakiovarustelu on varsin runsas, mutta koeajoautossa tuhti eurotukku lisävarusteisiin tuo mukavuutta kuten pätevät poppilaitteet, sähkötoimiset liukuovet kummallekin kyljelle, 360 asteen kameranäkymän ja takatilan lisäilmastoinnin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuuntautumiskykyä löytyyValittavana on kaksi akselipituutta, keskipitkä ja pitkä. Tämä tarkoittaa, että autoon saa mahdutettua jopa 8 matkustajaa. Koeajossa olleessa kuuden hengen tila-autossa jokaiselle on oma käsinojin varustettu erillisistuin, joita voi liikutella – tosin joltisellakin voimankäytöllä – pituussuunnassa kuljetustarpeen mukaisesti. Jos kaikki istuimet ovat käytössä, jää kolmannen istuinrivin taakse tilaa kuudelle lentolaukulle tai ainakin neljälle golfbagille.Mielenkiintoista autossa on sähköinen voimalinja, jonka luoma 2,6 tonnin omamassa tuo ajoon omat haasteensa. Tiukoissa käännöksissä kallistelutaipumuksen havaitsee, mutta jousitus kuolettaa ylimääräiset heilahtelut varsin hyvin.Paino nostaa myös kulutusta, suuren otsapinta-alan lisäksi. 30 kWh/100 km -kulutukseen ei parin–kolmen plusasteen kelissä tahdo oikein yltää. Moottoritiellä Comfort-asetuksella kulutus on 36–37 kWh/100 km -luokkaa. Kun vaihtaa ajoasetukseksi Econ, kulutus tipahtaa 35–36 kWh:n lukemiin. Econ-asennossa ilmastoinnin ja lämmityksen teho on hieman alennettu normaalista.Yhden polkimen taktiikallaSelkeästä kymmentuumaisesta keskinäytöstä on helppo nopeallakin vilkaisulla seurata energiavirtausta auton voimalinjassa. Ajotietokokeen mukaan koeajolenkillä käytetystä sähköstä 78 % kului ajamiseen, 15 % lämmitykseen/tuuletukseen ja 7 % muihin tarpeisiin. Auton ilmoittama jäljellä oleva toimintamatka hupenee loogisesti. Koeajossa emme aivan yltäneet luvattuun optimaaliseen toimintamatkaan (354 km).EQV:tä on vaivatonta viedä yhden polkimen taktiikalla. Tarjolla on viisi jarrutusenergian talteenoton tasoa, joita voi ottaa käyttöön ratin läpysköillä.Lataukset sujuivat nikotteluitta. Akku latautuu kotilatausasemasta (11 kW) tyhjästä täyteen alle 10 tunnissa. Valmistajan ilmoituksen mukaan pikalataus kymmenestä kahdeksaankymmeneen prosenttiin vie noin 45 minuuttia.Vaikka auton sisätila lämmitetään tai viilennetään latauksen aikana, akku ei menetä tehoaan ennen käynnistystä. Varaustilan voi tarkistaa ja ajoreitin latauspisteineen suunnitella Mercedes me -sovelluksella.Henkilöautomaista ajettavuuttaEQV on henkilöautomainen myös kuskin valtakunnan järjestelyjen suhteen. Etuistuin on erinomainen, ja istuma-asento sekä -mukavuus huipputasoa. Äänieristyskin on hyvällä tolalla. Taajamavauhdeissa saa mittaristosta tarkistaa, että auto on elossa. Moottoritielle siirryttäessä suhinat ja rengasäänet toki kuuluvat, mutta hyvin vaimennettuina.Auto on erittäin vakaa ajettava, tuohan akkujen sijoitus auton alarakenteisiin maantieajoon otollisen alhaisen painopisteen. Tällä pakettiautolla ei laajasta kylkipinnasta huolimatta tarvitse arkailla sivutuulen heilutteluja. Ohjaus on tehostettu muttei liiaksi, joten viikkailu pysäköintilokosiin sujuu näppärästi, mutta toisaalta ajossa kuskin näppeihin välittyy luonteva tuntuma renkaista.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Henri Posa Mercedes-Benz EQV 300 e keskipitkä A2 Hinta alkaen 95 509 € Koeajetun auton hinta varusteineen 120 482 € Moottori Sähköauto etuveto. Teho 150 kW (204 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 100 / ei ilmoitettu kWh. Lataus: Type 2 11 kW, CCS 110 kW. Toimintamatka 354 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,1 s Huippunopeus 160 km/h Mitat pituus 5140 mm, leveys 1928 mm, korkeus 1901 mm, akseliväli 3200 mm Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?