5.6.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQV kuljettaa täyssähköisesti jopa 8 matkustajaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz EQV on täyssähköinen tila-auto – väljä, vaivaton, sivistynyt ja hintava. Hyvää: voimalinja, ajomukavuus, viimeistely, muunneltavuus. Huonoa: paino, hinta. Stuttgartilaisvalmistaja luonnehtii Mercedes-Benz EQV:tä ”maailman ensimmäiseksi täyssähköiseksi premium-tila-autoksi”. Tälle löytyy myös katetta, sillä matkustamon yleisilme on ylellinen ja viimeistely huippuluokkaa.Kokonaisuus on siis hintalapun tasalla. Jo vakiovarustelu on varsin runsas, mutta koeajoautossa tuhti eurotukku lisävarusteisiin tuo mukavuutta kuten pätevät poppilaitteet, sähkötoimiset liukuovet kummallekin kyljelle, 360 asteen kameranäkymän ja takatilan lisäilmastoinnin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuuntautumiskykyä löytyyValittavana on kaksi akselipituutta, keskipitkä ja pitkä. Tämä tarkoittaa, että autoon saa mahdutettua jopa 8 matkustajaa. Koeajossa olleessa kuuden hengen tila-autossa jokaiselle on oma käsinojin varustettu erillisistuin, joita voi liikutella – tosin joltisellakin voimankäytöllä – pituussuunnassa kuljetustarpeen mukaisesti. Jos kaikki istuimet ovat käytössä, jää kolmannen istuinrivin taakse tilaa kuudelle lentolaukulle tai ainakin neljälle golfbagille.Mielenkiintoista autossa on sähköinen voimalinja, jonka luoma 2,6 tonnin omamassa tuo ajoon omat haasteensa. Tiukoissa käännöksissä kallistelutaipumuksen havaitsee, mutta jousitus kuolettaa ylimääräiset heilahtelut varsin hyvin.Paino nostaa myös kulutusta, suuren otsapinta-alan lisäksi. 30 kWh/100 km -kulutukseen ei parin–kolmen plusasteen kelissä tahdo oikein yltää. Moottoritiellä Comfort-asetuksella kulutus on 36–37 kWh/100 km -luokkaa. Kun vaihtaa ajoasetukseksi Econ, kulutus tipahtaa 35–36 kWh:n lukemiin. Econ-asennossa ilmastoinnin ja lämmityksen teho on hieman alennettu normaalista.Yhden polkimen taktiikallaSelkeästä kymmentuumaisesta keskinäytöstä on helppo nopeallakin vilkaisulla seurata energiavirtausta auton voimalinjassa. Ajotietokokeen mukaan koeajolenkillä käytetystä sähköstä 78 % kului ajamiseen, 15 % lämmitykseen/tuuletukseen ja 7 % muihin tarpeisiin. Auton ilmoittama jäljellä oleva toimintamatka hupenee loogisesti. Koeajossa emme aivan yltäneet luvattuun optimaaliseen toimintamatkaan (354 km).EQV:tä on vaivatonta viedä yhden polkimen taktiikalla. Tarjolla on viisi jarrutusenergian talteenoton tasoa, joita voi ottaa käyttöön ratin läpysköillä.Lataukset sujuivat nikotteluitta. Akku latautuu kotilatausasemasta (11 kW) tyhjästä täyteen alle 10 tunnissa. Valmistajan ilmoituksen mukaan pikalataus kymmenestä kahdeksaankymmeneen prosenttiin vie noin 45 minuuttia.Vaikka auton sisätila lämmitetään tai viilennetään latauksen aikana, akku ei menetä tehoaan ennen käynnistystä. Varaustilan voi tarkistaa ja ajoreitin latauspisteineen suunnitella Mercedes me -sovelluksella.Henkilöautomaista ajettavuuttaEQV on henkilöautomainen myös kuskin valtakunnan järjestelyjen suhteen. Etuistuin on erinomainen, ja istuma-asento sekä -mukavuus huipputasoa. Äänieristyskin on hyvällä tolalla. Taajamavauhdeissa saa mittaristosta tarkistaa, että auto on elossa. Moottoritielle siirryttäessä suhinat ja rengasäänet toki kuuluvat, mutta hyvin vaimennettuina.Auto on erittäin vakaa ajettava, tuohan akkujen sijoitus auton alarakenteisiin maantieajoon otollisen alhaisen painopisteen. Tällä pakettiautolla ei laajasta kylkipinnasta huolimatta tarvitse arkailla sivutuulen heilutteluja. Ohjaus on tehostettu muttei liiaksi, joten viikkailu pysäköintilokosiin sujuu näppärästi, mutta toisaalta ajossa kuskin näppeihin välittyy luonteva tuntuma renkaista.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Henri Posa Mercedes-Benz EQV 300 e keskipitkä A2 Hinta alkaen 95 509 € Koeajetun auton hinta varusteineen 120 482 € Moottori Sähköauto etuveto. Teho 150 kW (204 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 100 / ei ilmoitettu kWh. Lataus: Type 2 11 kW, CCS 110 kW. Toimintamatka 354 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,1 s Huippunopeus 160 km/h Mitat pituus 5140 mm, leveys 1928 mm, korkeus 1901 mm, akseliväli 3200 mm Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa