5.6.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQV kuljettaa täyssähköisesti jopa 8 matkustajaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz EQV on täyssähköinen tila-auto – väljä, vaivaton, sivistynyt ja hintava. Hyvää: voimalinja, ajomukavuus, viimeistely, muunneltavuus. Huonoa: paino, hinta. Stuttgartilaisvalmistaja luonnehtii Mercedes-Benz EQV:tä ”maailman ensimmäiseksi täyssähköiseksi premium-tila-autoksi”. Tälle löytyy myös katetta, sillä matkustamon yleisilme on ylellinen ja viimeistely huippuluokkaa. Kokonaisuus on siis hintalapun tasalla. Jo vakiovarustelu on varsin runsas, mutta koeajoautossa tuhti eurotukku lisävarusteisiin tuo mukavuutta kuten pätevät poppilaitteet, sähkötoimiset liukuovet kummallekin kyljelle, 360 asteen kameranäkymän ja takatilan lisäilmastoinnin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muuntautumiskykyä löytyy Valittavana on kaksi akselipituutta, keskipitkä ja pitkä. Tämä tarkoittaa, että autoon saa mahdutettua jopa 8 matkustajaa. Koeajossa olleessa kuuden hengen tila-autossa jokaiselle on oma käsinojin varustettu erillisistuin, joita voi liikutella – tosin joltisellakin voimankäytöllä – pituussuunnassa kuljetustarpeen mukaisesti. Jos kaikki istuimet ovat käytössä, jää kolmannen istuinrivin taakse tilaa kuudelle lentolaukulle tai ainakin neljälle golfbagille. Mielenkiintoista autossa on sähköinen voimalinja, jonka luoma 2,6 tonnin omamassa tuo ajoon omat haasteensa. Tiukoissa käännöksissä kallistelutaipumuksen havaitsee, mutta jousitus kuolettaa ylimääräiset heilahtelut varsin hyvin. Paino nostaa myös kulutusta, suuren otsapinta-alan lisäksi. 30 kWh/100 km -kulutukseen ei parin–kolmen plusasteen kelissä tahdo oikein yltää. Moottoritiellä Comfort-asetuksella kulutus on 36–37 kWh/100 km -luokkaa. Kun vaihtaa ajoasetukseksi Econ, kulutus tipahtaa 35–36 kWh:n lukemiin. Econ-asennossa ilmastoinnin ja lämmityksen teho on hieman alennettu normaalista. Yhden polkimen taktiikalla Selkeästä kymmentuumaisesta keskinäytöstä on helppo nopeallakin vilkaisulla seurata energiavirtausta auton voimalinjassa. Ajotietokokeen mukaan koeajolenkillä käytetystä sähköstä 78 % kului ajamiseen, 15 % lämmitykseen/tuuletukseen ja 7 % muihin tarpeisiin. Auton ilmoittama jäljellä oleva toimintamatka hupenee loogisesti. Koeajossa emme aivan yltäneet luvattuun optimaaliseen toimintamatkaan (354 km). EQV:tä on vaivatonta viedä yhden polkimen taktiikalla. Tarjolla on viisi jarrutusenergian talteenoton tasoa, joita voi ottaa käyttöön ratin läpysköillä. Lataukset sujuivat nikotteluitta. Akku latautuu kotilatausasemasta (11 kW) tyhjästä täyteen alle 10 tunnissa. Valmistajan ilmoituksen mukaan pikalataus kymmenestä kahdeksaankymmeneen prosenttiin vie noin 45 minuuttia. Vaikka auton sisätila lämmitetään tai viilennetään latauksen aikana, akku ei menetä tehoaan ennen käynnistystä. Varaustilan voi tarkistaa ja ajoreitin latauspisteineen suunnitella Mercedes me -sovelluksella. Henkilöautomaista ajettavuutta EQV on henkilöautomainen myös kuskin valtakunnan järjestelyjen suhteen. Etuistuin on erinomainen, ja istuma-asento sekä -mukavuus huipputasoa. Äänieristyskin on hyvällä tolalla. Taajamavauhdeissa saa mittaristosta tarkistaa, että auto on elossa. Moottoritielle siirryttäessä suhinat ja rengasäänet toki kuuluvat, mutta hyvin vaimennettuina. Auto on erittäin vakaa ajettava, tuohan akkujen sijoitus auton alarakenteisiin maantieajoon otollisen alhaisen painopisteen. Tällä pakettiautolla ei laajasta kylkipinnasta huolimatta tarvitse arkailla sivutuulen heilutteluja. Ohjaus on tehostettu muttei liiaksi, joten viikkailu pysäköintilokosiin sujuu näppärästi, mutta toisaalta ajossa kuskin näppeihin välittyy luonteva tuntuma renkaista. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Henri Posa Mercedes-Benz EQV 300 e keskipitkä A2 Hinta alkaen 95 509 € Koeajetun auton hinta varusteineen 120 482 € Moottori Sähköauto etuveto. Teho 150 kW (204 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 100 / ei ilmoitettu kWh. Lataus: Type 2 11 kW, CCS 110 kW. Toimintamatka 354 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,1 s Huippunopeus 160 km/h Mitat pituus 5140 mm, leveys 1928 mm, korkeus 1901 mm, akseliväli 3200 mm Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe