23.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLA 250 e – pitäisikö valita diesel, lataushybridi vai sähköauto? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz GLA:n nelivetoversiot bensana ja dieselinä ovat samoissa hinnoissa nyt ajetun lataushybridin ja EQA-täyssähkömallin kanssa. Hyvää: ajettavuus, ohjaus, tilat, kuskin paikka. Huonoa: vetopito, hidas lämpenemään sähköajossa. Mercedes-Benz GLA uudistui viime vuonna. Myynti alkoi perinteisillä polttomoottoreilla, ja nyt mallisto on laajentunut lataushybridillä sekä täyssähkömallilla. Sen EQA-nimi hämää, kori ja tilat ovat suoraan GLA:sta.GLA:ta olemme jo ehtineet kehua useaan otteeseen. Uudistuksessa tilat kasvoivat, ulkomitoista ei arvaisi, että pitkänkin kuskin taakse mahtuu vielä aikuinen. Koko A-sarjan tavoin ajettavuus on erinomainen tarkan ja tunnokkaan ohjauksen ansiosta, korin korkeutta ei huomaakaan.Pikkuhiljaa kehittynyt tutustuminen Mercedeksen MBUX-hallintajärjestelmän valikoihin on edennyt jo sinutteluun, mutta parhaita kavereita ei vielä olla. Jatkaako nyt esitelty lataushybridiversio positiivisten kokemusten sarjaa?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu lataushybridijärjestelmäGLA:n hybridijärjestelmä on yhtenevä puolen vuoden koeajossamme olleen A 250 e -mallin kanssa. Vetovastuun jakavat 1,3-litrainen bensiinimoottori ja kahdeksanlovisen kaksoiskytkinautomaatin kanssa integroitu sähkömoottori.Niiden yhteisteho on maksimissaan 218 hevosvoimaa. Akuston käytettävissä oleva kapasiteetti on 10,9 kWh – kevyellä kaasujalalla kevätauringon lämmittäessä se riittää lähes 70 kilometriä, mutta pakkaslähtö ja moottoritie pudottavat matkasta puolet. Sähkön ehdyttyä kulutus asettuu lukemaan 7 l/100 km, joten 40-litraiseksi pienennetyllä bensiinitankilla pääsee vielä 500 km.Hybridijärjestelmän toimintaa ei tarvitse seurata, polttomoottori sammuu ja käynnistyy huomaamattomasti. Kylmän moottorin purputus kantautuu sisälle ilmeisesti keskelle auton alle päättyvän pakoputken takia. Talvella hybrideille tyypilliset purnausaiheet tulevat esiin.Regeneroivan sähköjarrutuksen ja levyjarrujen eron huomaa jarrutuntumassa, mutta pysähtymiset sujuvat silti varman eleettömästi. Samaa ei voi sanoa liikkeellelähdöistä, kaasupolkimen sähköinen välitys ja hybridijärjestelmän jähmeys vievät tuntuman etupyörien pitoon. Yhdessä taka-akselille tulevan akuston lisäpainon ja ylenpalttisen tehon takia lähtöä säestää usein sutaisu. Hybridimalliin ei nelivetoa saa.Monta hyvää vaihtoehtoaVaikka GLA kolahtaa heti kooltaan ja ajo-ominaisuuksiltaan, pystyy voimalinjan valinnan kanssa jahkailemaan loputtomasti. Nyt ajettu lataushybridi ja nelivetoinen bensamalli maksavat molemmat noin 46 000 euroa, valtion hankintatuen kanssa täyssähköinen EQA ja nelivetodiesel puolestaan noin 48 000 euroa.Dieselillä pääsee pisimmälle pysähtymättä, mutta EQA:llakin riittävät 400 km. Plugari on tehokkain ja ripein, sähköauton huippunopeus on rajoitettu 160 km/h:iin. Jotakuta miellyttää, että vähäpäästöisemmistä lataushybridistä ja sähköautosta valtio saa vähiten veroa ja lisävarusteetkin ovat halvempia. Valintaan saattaa vaikuttaa sähköisten versioiden hitaampi saatavuus. Joka tapauksessa näin talvella polttomoottoristen nelivetojen houkutusta on vaikea vastustaa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz GLA 250 e A Business EQ Power Hinta alkaen 45 978 € Koeajetun auton hinta varusteineen 57 312 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 75 kW (102 hv). Teho 118 kW (160 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (2000 r/min) Vääntö 230 Nm (2000 r/min) Akku Akuston energiasisältö: 10,9 / 15,6 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW. Toimintamatka 55 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,1 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,4 (yhd.) CO2-päästöt 32 g/km Mitat pituus 4410 mm, leveys 1834 mm, korkeus 1611 mm, akseliväli 2729 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle