25.9.2024

Koeajo: MG 4 Trophy Extended Range – kiinalaissähköauton kasvaneet toimintamatka ja hinta

Kuva Eetu Kokkonen
MG 4 Trophy Extended

MG 4 Trophy Extended Range tarjoaa samat ominaisuudet kuin aiemmatkin versiot, mutta paremmalla toimintamatkalla. Kuitenkin uusien tullien vaikutukset hintoihin on hyvä tiedostaa.

Reilu vuosi takaperin kiinalaisvalmistaja MG:n tuotteita alettiin saamaan Suomeen. Aluksi Hedin Automotive toi erän Ruotsista ”käytettyjä”, eli tosiasiassa rekisteröityjä, mutta ajamattomia autoja. Tuo erä teki ilmeisesti kauppansa varsin hyvin, sillä kyseisen satsin myynnin jälkeen Hedin ilmoitti aloittavansa MG:n virallisena maahantuojana.

MG 4 Trophy Extended

Maahantuonnin aloituksen myötä MG:n mallisto on lähtenyt hiljalleen laajenemaan. Viimeisimpänä lisäyksenä mallistossa on MG 4 Trophy Extended Range. Keskikokoinen perheauto MG 4 on koeajettu Moottorissa pariinkin otteeseen, niin perusmallina, kuin XPower-tehoversionakin. Noista linkeistä voi käydä lukemassa autojen perusasiat, nyt keskitytään siihen mikä pidemmän toimintamatkan mallissa on erilaista, ja mitä uutta mahdolliset ohjelmistopäivitykset ovat tuoneet malliin.

  • Perusasiat kunnossa
  • Perusvarustelu
  • Uusi hinnoittelu
  • Lataustehon putoaminen

Oleellisinta mallissa on tietysti isompi akku. Muissa MG 4:n mallivariaatioissa akun nettokapasiteetti on 51 tai 64 kilowattituntia, kun Trophy Extended Rangessa se on 77 kWh. Tämä auttaa nostamaan WLTP-syklin mukaisen toimintamatkan 435 kilometristä 520 kilometriin.

MG 4 Trophy Extended

Lataustehoissa ei sen sijaan ole eroa 64-kilowattituntisiin malleihin. Tämä tarkoittaa luonnollisesti myös sitä, että akun lataaminen vie kauemmin. Muutaman kokeilun jälkeen osoittautui, että Trophy Extendedin akku latautuu 20–80 prosentin varausvälin noin 35 minuutissa. Latausteho alkoi parhaillaan luvattua korkeammalla, 146 kilowatin teholla, mutta 50 prosentin varauksen jälkeen latausteho alkaa pudota varsin jyrkästi.

MG 4 Trophy Extended

Reippaassa maantieajossa yhdistettynä hetkittäiseen moottoritieajoon syyskelissä auton toimintamatka asettui noin 375 kilometrin tuntumaan, joka tarkoittaa noin 20 kWh/100 km -kulutusta, jota voidaan pitää kohtuullisena.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudet tullit puree

Ajettavuudeltaan pidemmän toimintamatkan malli ei juuri eroa Luxurysta. Moottoritehoa on hieman enemmän, mutta koska pykälää alempi mallikaan ei kärsi vajavaisesta suorituskyvystä, ei suuremmat tehot tuo merkittävää etua tähänkään malliin.

Sen sijaan aktiiviset ajoavustimet tuntuvat saaneen merkittävän päivityksen, tai sitten meille sattui koeajoon maanantaimalli. Tällä kertaa MG 4:n aiemmin erittäin hankalaksi osoittautunut kaista-avustin ei nimittäin heittäytynyt rasittavaksi kertaakaan, joten sitä ei tarvinnut edes kytkeä pois päältä!

Toinen muutos MG 4:n kohdalla on muuttunut hintapolitiikka. Siinä missä aiempaa Ruotsin harmaatuontierää sai hyvinkin edullisesti, nyt virallinen maahantuonti yhdistettynä Euroopan komission kiinalaisten autojen tuontitulleihin on nostanut autojen hintaa selvästi. Aiemman koeajon aikaan 64-kilowattituntinen Luxury maksoi 32 990 euroa, ja nyt sen lähtöhinta on 39 371 euroa. Koeajettu Trophy Extended Range lähtee puolestaan 44 937 eurosta. Tuontitulli siis selvästi tekee sen mihin se on suunniteltu, eli vie kiinalaisten autojen tärkeimmän valttikortin: edullisen hankintahinnan. Jos vertaillaan vain ominaisuuksia nyt samanhintaisiin eurooppalaisiin vastineisiin, on MG:n hankintaa huomattavasti aiempaa vaikeampi perustella.

MG 4 Trophy Extended Range

SÄHKÖAUTO, takaveto

180 kW (245 hv), 350 Nm

Akku brutto / netto 77 / 74,4 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 140 kW

WLTP-kulutus 16,5 kWh / 100 km

toimintamatka 520 km

Suorituskyky 0–100 km/h 6,5 s

huippunopeus 180 km/h

Mitat

Pituus 4 287 mm

Leveys 1 836 mm

Korkeus          1 516 mm

Akseliväli       2 705 mm

Tavaratila       363 l

Omamassa    1 165 kg

perävaunu      500 / 500 kg

Euro NCAP    5 tähteä (2022)

Takuu            7 v / 150 000 km

ajoakku          7 v / 150 000 km

Hinta alkaen  43 419 €

koeajoauto     44 079 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat