8.8.2024 Koeajo Koeajo: MG 3 Hybrid+ – uusi yrittäjä pikkuautoluokkaan Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MG 3 ei kilpaile hinnalla vaan varusteilla ja teholla. MG 3 ulottaa kiinalaisten automerkkien valloituksen pienten perheautojen luokkaan. MG 3 on ollut muilla markkinoilla myynnissä jo ennestään, nyt aivan tuore sukupolvi saa kunnian tunnustella suomalaisten ostajien reaktioita kokonaan uuteen kilpailijaan. Pienten autojen luokka on tiukasti kilpailtu, mutta varmasti uudelle merkille on tilaa Fordin lopetettua Fiestan valmistuksen ja Nissan Micran sekä VW Polon maahantuonnin loputtua. Vanhat valtamerkit pitävät pikkuauton valmistusta kannattamattomana, mutta kiinalaiset pystyvät kilpailemaan halvemmalla tuotannollaan. Varustelu Suorituskyky Mukavuus Ohjaus Ajoasento Äkäiset avustimet Kulutus Yksiosainen takapenkki MG 3 ei kuitenkaan ole niin halpa, kuin luulisi. Myynti alkaa vain yhdellä mallilla, joka ei ole ihan perustorikassi. Tehoa on rutkasti ja varustelu on alkuun aina ylenpalttinen Luxury pitäen sisällään jo yleistyneiden elektronisten turvajärjestelmien lisäksi mm. 360 asteen kameranäkymän ja autonomisen ajon avustimen. Niinpä aluksi pikkukiinalaisesta kovalta tuntuva hinta, 25 000 euroa, kuulostaakin jo kohtuullisemmalta. Ilmeisesti myöhemmin on tulossa myös maltillisemmin varusteltu versio, mutta sille ei ole vielä hintaa julkaistu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerheauton aineksiaMG3:n ulkomitat ovat pikkuautoluokan suuremmasta päästä, niinpä tilat ovat kelvolliset jopa perheautoksi. Edessä ratin etäisyyssäädön ja ristiselän tuen puuttuessa ajoasennosta ei saa parasta mahdollista. Takaistuimen tilat riittävät aikuisellekin keskipaikkaa lukuun ottamatta. Tavaratila on riittävä ja kuutiomaisena helppo lastattava. Tilan muunneltavuutta haittaa yhdessä osassa kaatuva selkänoja. Mittaristo on pieni ja ilman analogisia näyttöjä. Vaihteenvalitsin on kierrettävä rulla. Joitakin perinteisiä nappuloita on säilytetty, muut toiminnot löytyvät keskinäytöstä. Grafiikka on jo ikääntyneen oloinen, mutta valikoiden ja järjestelmien logiikka aukeaa pienen harjoittelun jälkeen. Ratin puolissa on kaksi nappulaa, joiden toiminnot voi itse valita yleisimmin kaipaamikseen. Kaista-avustin toimii melko kulmikkaasti ja puuttuu ajoon innokkaasti. Ilman sitä ajokokemus on miellyttävämpi. Ohjaus on nykytapaan tunnoton, mutta muutoin oikeastaan sopiva kompromissi vakautta maantiellä ja helppoutta kaupungissa. Jousitus on mukavan sorttinen, mukulakivetyksellä voisi olla vielä pehmeämpikin.Pikkusportin aineksiaPikkuautojen markkinajohtaja Toyota Yaris on totuttanut ostajat vaatimaan hybridivoimalinjaa. MG 3 kuulostaa alkuun imitoijalta 1,5-litraisella bensiinimoottorillaan, mutta toteutus onkin melko erilainen. Ainoana hybridinä MG 3:n sähkömoottori (100kW) on bensiinimoottoria (75 kW) tehokkaampi. Sähkömoottorilla on vetovastuu bensiinimoottorin toimiessa enemmänkin laturina ja avustajana vain kolmiportaisen automaattivaihteiston välityksellä. Niinpä liikkeellelähdöt ovat sähköautomaisen sähäköitä ja äänettömiä bensiinimoottorin äänen kantautuessa sisään vasta täyskaasukiihdytyksen jatkuessa. Tasanopeudella moottorin ääni ei erotu rengashuminan alta. Ripeistä lähdöistä huolimatta kiihtyvyys maantienopeudella on tavanomaisempaa, kiihtyvyyslukema 0-100 kahdeksan sekuntia on maltillinen lähes 200-hevosvoimaiselle autolle. Vaikka vaihteita on vain kolme, vaihtokohdat eivät juuri erotu sähkömoottorin pitäessä vedon tasaisena.Toinen erikoisuus on hybridiksi suuri akku 1,8 kWh, silti sillä ei pääse kikkailemallakaan paria kilometriä enempää. Virtaa on oltava tarjolla aina riittävästi sähkömoottorille kiihdytyksiä varten. Hybridijärjestelmä toimii huomaamattomasti taustalla eikä vaadi huomiota. Eikä sen seuraaminen kannatakaan, ihmetystä aiheuttaa yhtälailla sähköllä ylämäissä ja maantienopeuksissa punnertaminen kuin bensiinimoottorin käyminen hidastusten aikana ja liikennevaloissa seisoessa. Siksipä ei tankilla enää hämmästytä, kun koeajon keskikulutus karkaa lukemaan 5,3 l/100km. Samaan pystyvät hybridittömät kilpailijatkin, ja hybridit pärjäävät helposti litran vähemmällä. MG 3 Hybrid+ Luxury HYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 490 cm3 3-v. automaattivaihteisto 143 kW (193 hv), 425 Nm WLTP-kulutus 4,4 l/100km CO2-päästöt 100 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 8,0 s huippunopeus 170 km/h Mitat Pituus 4 113 mm Leveys 1 797 mm Korkeus 1 502 mm Akseliväli 2 570 mm Tavaratila 293 – 983 l Omamassa 1 308 kg perävaunu 500 / 500 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 7 v / 150 000 km Hinta alkaen 25 310 € koeajoauto 25 310 € Lue lisää Kaikki artikkelit 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 27.11.2024 Koeajo Maistiainen: kiinalainen lataushybridi-katumaasturi MG HS on nyt Suomessa 25.9.2024 Koeajo Koeajo: MG 4 Trophy Extended Range – kiinalaissähköauton kasvaneet toimintamatka ja hinta 7.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: MG 4 XPower – Teho ei kompensoi tylsyyttä 3.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: MG ZS – edukas sähkösämpylä ei herätä naapurikateutta 27.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: MG Marvel R – Joko puetaan supersankarin viitta ylle? 21.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: MG 5 LR – Sähköfarmarissa pitkän katon alla on tavallinen auto 3.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: MG 4 Luxury – jos luet vain yhden koeajon tänä vuonna, lue tämä 26.6.2023 Ajoneuvot Maistiainen: MG 4 on Suomen halvin neliovinen sähköauto – alkaen 27 900 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa