8.8.2024 Koeajo Koeajo: MG 3 Hybrid+ – uusi yrittäjä pikkuautoluokkaan Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MG 3 ei kilpaile hinnalla vaan varusteilla ja teholla. MG 3 ulottaa kiinalaisten automerkkien valloituksen pienten perheautojen luokkaan. MG 3 on ollut muilla markkinoilla myynnissä jo ennestään, nyt aivan tuore sukupolvi saa kunnian tunnustella suomalaisten ostajien reaktioita kokonaan uuteen kilpailijaan. Pienten autojen luokka on tiukasti kilpailtu, mutta varmasti uudelle merkille on tilaa Fordin lopetettua Fiestan valmistuksen ja Nissan Micran sekä VW Polon maahantuonnin loputtua. Vanhat valtamerkit pitävät pikkuauton valmistusta kannattamattomana, mutta kiinalaiset pystyvät kilpailemaan halvemmalla tuotannollaan. Varustelu Suorituskyky Mukavuus Ohjaus Ajoasento Äkäiset avustimet Kulutus Yksiosainen takapenkki MG 3 ei kuitenkaan ole niin halpa, kuin luulisi. Myynti alkaa vain yhdellä mallilla, joka ei ole ihan perustorikassi. Tehoa on rutkasti ja varustelu on alkuun aina ylenpalttinen Luxury pitäen sisällään jo yleistyneiden elektronisten turvajärjestelmien lisäksi mm. 360 asteen kameranäkymän ja autonomisen ajon avustimen. Niinpä aluksi pikkukiinalaisesta kovalta tuntuva hinta, 25 000 euroa, kuulostaakin jo kohtuullisemmalta. Ilmeisesti myöhemmin on tulossa myös maltillisemmin varusteltu versio, mutta sille ei ole vielä hintaa julkaistu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerheauton aineksiaMG3:n ulkomitat ovat pikkuautoluokan suuremmasta päästä, niinpä tilat ovat kelvolliset jopa perheautoksi. Edessä ratin etäisyyssäädön ja ristiselän tuen puuttuessa ajoasennosta ei saa parasta mahdollista. Takaistuimen tilat riittävät aikuisellekin keskipaikkaa lukuun ottamatta. Tavaratila on riittävä ja kuutiomaisena helppo lastattava. Tilan muunneltavuutta haittaa yhdessä osassa kaatuva selkänoja. Mittaristo on pieni ja ilman analogisia näyttöjä. Vaihteenvalitsin on kierrettävä rulla. Joitakin perinteisiä nappuloita on säilytetty, muut toiminnot löytyvät keskinäytöstä. Grafiikka on jo ikääntyneen oloinen, mutta valikoiden ja järjestelmien logiikka aukeaa pienen harjoittelun jälkeen. Ratin puolissa on kaksi nappulaa, joiden toiminnot voi itse valita yleisimmin kaipaamikseen. Kaista-avustin toimii melko kulmikkaasti ja puuttuu ajoon innokkaasti. Ilman sitä ajokokemus on miellyttävämpi. Ohjaus on nykytapaan tunnoton, mutta muutoin oikeastaan sopiva kompromissi vakautta maantiellä ja helppoutta kaupungissa. Jousitus on mukavan sorttinen, mukulakivetyksellä voisi olla vielä pehmeämpikin.Pikkusportin aineksiaPikkuautojen markkinajohtaja Toyota Yaris on totuttanut ostajat vaatimaan hybridivoimalinjaa. MG 3 kuulostaa alkuun imitoijalta 1,5-litraisella bensiinimoottorillaan, mutta toteutus onkin melko erilainen. Ainoana hybridinä MG 3:n sähkömoottori (100kW) on bensiinimoottoria (75 kW) tehokkaampi. Sähkömoottorilla on vetovastuu bensiinimoottorin toimiessa enemmänkin laturina ja avustajana vain kolmiportaisen automaattivaihteiston välityksellä. Niinpä liikkeellelähdöt ovat sähköautomaisen sähäköitä ja äänettömiä bensiinimoottorin äänen kantautuessa sisään vasta täyskaasukiihdytyksen jatkuessa. Tasanopeudella moottorin ääni ei erotu rengashuminan alta. Ripeistä lähdöistä huolimatta kiihtyvyys maantienopeudella on tavanomaisempaa, kiihtyvyyslukema 0-100 kahdeksan sekuntia on maltillinen lähes 200-hevosvoimaiselle autolle. Vaikka vaihteita on vain kolme, vaihtokohdat eivät juuri erotu sähkömoottorin pitäessä vedon tasaisena.Toinen erikoisuus on hybridiksi suuri akku 1,8 kWh, silti sillä ei pääse kikkailemallakaan paria kilometriä enempää. Virtaa on oltava tarjolla aina riittävästi sähkömoottorille kiihdytyksiä varten. Hybridijärjestelmä toimii huomaamattomasti taustalla eikä vaadi huomiota. Eikä sen seuraaminen kannatakaan, ihmetystä aiheuttaa yhtälailla sähköllä ylämäissä ja maantienopeuksissa punnertaminen kuin bensiinimoottorin käyminen hidastusten aikana ja liikennevaloissa seisoessa. Siksipä ei tankilla enää hämmästytä, kun koeajon keskikulutus karkaa lukemaan 5,3 l/100km. Samaan pystyvät hybridittömät kilpailijatkin, ja hybridit pärjäävät helposti litran vähemmällä. MG 3 Hybrid+ Luxury HYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 490 cm3 3-v. automaattivaihteisto 143 kW (193 hv), 425 Nm WLTP-kulutus 4,4 l/100km CO2-päästöt 100 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 8,0 s huippunopeus 170 km/h Mitat Pituus 4 113 mm Leveys 1 797 mm Korkeus 1 502 mm Akseliväli 2 570 mm Tavaratila 293 – 983 l Omamassa 1 308 kg perävaunu 500 / 500 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 7 v / 150 000 km Hinta alkaen 25 310 € koeajoauto 25 310 € Lue lisää Kaikki artikkelit 7.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: MG 4 XPower – Teho ei kompensoi tylsyyttä 3.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: MG ZS – edukas sähkösämpylä ei herätä naapurikateutta 27.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: MG Marvel R – Joko puetaan supersankarin viitta ylle? 21.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: MG 5 LR – Sähköfarmarissa pitkän katon alla on tavallinen auto 3.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: MG 4 Luxury – jos luet vain yhden koeajon tänä vuonna, lue tämä 26.6.2023 Ajoneuvot Maistiainen: MG 4 on Suomen halvin neliovinen sähköauto – alkaen 27 900 euroa 23.6.2023 Ajoneuvot Maistiainen: täyssähköinen farmariauto MG 5 on vihdoin Suomessa 28.2.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: MG 3 Hybrid+ on kiinalaisten käsitys kauppakassista 4.1.2024 Ajoneuvot Hedin MG-autojen maahantuojaksi Suomessa – tarkoittaa ehkä bensiini-autojakin 25.11.2023 Ajoneuvot MG4 XPower myös Suomeen: 435 hevosen taskuraketti alle 44000 euroa 23.10.2023 Ajoneuvot Kiinalaisuus ei ole kuluttajille este – 500 myytyä MG-sähköautoa muutamassa kuukaudessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 6.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Scania esitteli sähkökäyttöisen puutavara-auton 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 31.8.2024 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Ninja 7 Hybrid – uteliaisuus tappoi Ninjan 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta