3.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: MG ZS – edukas sähkösämpylä ei herätä naapurikateutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MG ZS on sähkö-SUV, jonka edullinen hinnoittelu houkuttelee. Hyvää: hinnoittelu, vakiovarustelu, tasapainoinen kokonaisuus Huonoa: talviominaisuudet, kulutus Valkoinen MG ZS odottaa koeajoa rapeassa pakkassäässä maahantuojaliikkeen pihassa. Ennakkoasenteeni halpaa kiinalaisautoa on edelleen olemassa, vaikka tiedänkin autojen olevan hintaansa nähden laadukkaita ja toimivia paketteja. Mielikuvat vaan istuvat tiukassa.Tällä kertaa koeajolle on tarjolla oikeasti perusvarusteinen auto, jonka ulkonäköä ei ole piristetty kookkailla vanteilla tai muutenkaan. Ulkovärilläkään ei ole lähdetty retostelemaan, vaan auto on valkoinen. Alla pyörivät 16” vanteet, jotka tekevät ilmeestä entistäkin pullamaisemman. Kun silmä on tottunut useaa tuumaa suurempiin, näyttävät kuusitoistatuumaiset lähinnä hellyttäviltä.Auton hintalapussa seisoo 34 900 euroa, eli se on comfort-varusteinen. Vaikka varustelutaso on malliston alapäästä, löytyy autosta 10” infotainment-näyttö, LED-valot, akuston esilämmitys, peruutuskamera, adaptiivinen vakionopeudensäädin ja niin edelleen. Mikään menneiden aikojen karvalakkimalli ei siis ole kyseessä.Kiinalaisvalmistaja MG aloitti Suomessa hintasodan, joka saattaa muuttaa automarkkinoiden hinnoittelun lopullisesti. MG 4 on tällä hetkellä markkinoiden edullisin sähköauto. SUV-malli ZS:n hinta karkaa hieman pidemmälle, mutta kalliiksi ei sitäkään voi väittää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy440 kilsaa yhdellä latauksella tuskin toteutuuTekniikassa ei ole ainakaan paperilla valittamista. Moottorin teho on 156 hv (115 kW) ja vääntöä moottori tuottaa 280 Nm. Akku on 70 kWh, ja kulutus 17,8 kWh / 100 km. WLTP-vertailuarvo on 440 km ja 0–100 km/h kiihdytys suoritetaan 8,6 sekunnissa. Kuulostaa toistaiseksi varsin hyvältä.Missä alhainen hinta sitten näkyy? Sehän asiasta tekeekin visaisen, sillä äkkiseltään asialle ei löydy selitystä. MG:n tekniikka tuntuu varsin pätevältä ja ajettavuudessa ei ole merkittävää moitittavaa. Alusta on hieman pintakova, mutta SUV-luokassa tilanne on usein aivan vastaava myös muilla merkeillä.Kaikki tuntuu olevan kasassa, mutta tuodaanpa yhtälöön kotimainen talvikeli. Koeajolla elohopea laski –10 asteeseen ja tien pinta oli tukevasti jäässä ja liukkaana. Haasteita alkoi kasaantua. Ensimmäinen todellinen haaste on kulutus. MG:n WLTP:n mukainen kulutus on 17,8 kWh sadalla kilometrillä. Mittaus on toki suoritettu kesäkelillä, mutta yllätys on melkoinen, kun ajotietokone piirtää diginäytölle lukeman 30 kWh / 100 km. Se on lähes kaksinkertainen ilmoitettuun verrattuna.Toki WLTP-mittaukset tehdään optimaalisissa keliolosuhteissa, mutta tätä nykyä mittauksia ei suoriteta tuulitunnelissa, vaan oikeassa elämässä. Näin ollen luvut pitävät paremmin kutinsa todellisuuden kanssa. Tätä taustaa vasten on todettava, että MG:n sähköt eivät kaikilta osin vakuuta pakkaskelissä.Talvikulutus 10 kWh enemmän kuin luvattuViikon mittaisen ja noin 800 kilometrin koeajon perusteella sekalainen kulutus kymmenen asteen pakkaskelissä on 10 kWh luvattu suurempi, eli 27–28 kWh. Lyhyemmillä matkoilla keskikulutusmittari näyttää 30 kWh -lukemaa, mutta oikeassa maailmassa se lienee suurempi, lukeman ei nimittäin nouse koskaan yli kolmenkymmenen.440 kilsan WLTP-toimintamatkasta joudutaan siis nipistämään käytännössä puolet talvikelissä. Olo on hieman linssiin viilattu, sillä kovat lukemat eivät toteudu lähellekään. Toki Suomen talvi on ankara, mutta MG:n säikähdys on hieman turhan kova.Pakkanen ei tee mukavaa latausnopeudellekaan, vaikka autossa on akun lämmitystoiminto. Lämmitys on tosin sellainen, jossa nappia painamalla akku pidetään koko ajan optimaalisessa lämpötilassa, eli varsinainen latauslämmitys se ei kuitenkaan ole.Maksimilatausnopeus on 92 kW, mutta tuohon lukemaan ei valitettavasti ylletä edes lämmitetyllä akulla ja alhaisella varaustasolla. Totuus on tässäkin hieman yli puolet luvatusta, ja yli 50 kW nopeudet ovat lähinnä utopiaa.Talvikelissä MG:n kanssa joutuu siis tinkimään toimintamatkasta ja latausnopeudesta. Sama pätee vetopitoon, joka aiheuttaa liukkaalla kelillä haasteita. Luistonestovalo vilkkuu solkenaan, eikä liikkeelle meinata oikein päästä. Kun keulalla ei ole polttomoottori painamassa, on etuvetoisella ZS:llä haasteita liikahtaa paikaltaan.Jos pakkakelin haasteet jätetään sivuun, on ZS:ssä hintaansa nähden paljon autoa. On hankala tajuta mikä oikein tekee MG:stä niin merkittävästi halvemman kuin muut kilpailijat. Lataus- ja toimintamatka on linjassa esimerkiksi ranskalaisvalmistajien kanssa, eivätkä muutkaan eurooppalaiset merkit ole immuuneja sääolosuhteille.Toki hinta näky esimerkiksi muotokielessä ja ohjaamossa. Mittariston design ei ole maailman tyylikkäintä ja keskikonsolin näyttö ei ole yhtä hulppea kuin monessa muussa mallissa. Mikäli autoa ei ole hankkimassa naapurikateuden herättämiseksi, vaan liikkumisvälineeksi, tarjoaa MG ZS hyvät eväät.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala MG ZS EV Comfort SÄHKÖAUTO, etuveto Teho 115 kW (152 hv) Vääntö: 280 Nm Akku brutto 70 kWh Lataus Type 2: 6,6 kW (3 x 16 A) CCS: 92 kW WLTP-kulutus 17,8 kWh / 100 km toimintamatka 440 km Suorituskyky 0–100 km/h 8,6 s huippunopeus 175 km/h Mitat Pituus 4 323 mm Leveys 1 809 mm Korkeus 1 649 mm Akseliväli 2 581 mm Tavaratila 448 l Omamassa 1 620 kg perävaunu 500 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 v / 150 000 km ajoakku 7 v / 150 000 km Hinta alkaen 34 900 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle