3.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: MG ZS – edukas sähkösämpylä ei herätä naapurikateutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MG ZS on sähkö-SUV, jonka edullinen hinnoittelu houkuttelee. Hyvää: hinnoittelu, vakiovarustelu, tasapainoinen kokonaisuus Huonoa: talviominaisuudet, kulutus Valkoinen MG ZS odottaa koeajoa rapeassa pakkassäässä maahantuojaliikkeen pihassa. Ennakkoasenteeni halpaa kiinalaisautoa on edelleen olemassa, vaikka tiedänkin autojen olevan hintaansa nähden laadukkaita ja toimivia paketteja. Mielikuvat vaan istuvat tiukassa.Tällä kertaa koeajolle on tarjolla oikeasti perusvarusteinen auto, jonka ulkonäköä ei ole piristetty kookkailla vanteilla tai muutenkaan. Ulkovärilläkään ei ole lähdetty retostelemaan, vaan auto on valkoinen. Alla pyörivät 16” vanteet, jotka tekevät ilmeestä entistäkin pullamaisemman. Kun silmä on tottunut useaa tuumaa suurempiin, näyttävät kuusitoistatuumaiset lähinnä hellyttäviltä.Auton hintalapussa seisoo 34 900 euroa, eli se on comfort-varusteinen. Vaikka varustelutaso on malliston alapäästä, löytyy autosta 10” infotainment-näyttö, LED-valot, akuston esilämmitys, peruutuskamera, adaptiivinen vakionopeudensäädin ja niin edelleen. Mikään menneiden aikojen karvalakkimalli ei siis ole kyseessä.Kiinalaisvalmistaja MG aloitti Suomessa hintasodan, joka saattaa muuttaa automarkkinoiden hinnoittelun lopullisesti. MG 4 on tällä hetkellä markkinoiden edullisin sähköauto. SUV-malli ZS:n hinta karkaa hieman pidemmälle, mutta kalliiksi ei sitäkään voi väittää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy440 kilsaa yhdellä latauksella tuskin toteutuuTekniikassa ei ole ainakaan paperilla valittamista. Moottorin teho on 156 hv (115 kW) ja vääntöä moottori tuottaa 280 Nm. Akku on 70 kWh, ja kulutus 17,8 kWh / 100 km. WLTP-vertailuarvo on 440 km ja 0–100 km/h kiihdytys suoritetaan 8,6 sekunnissa. Kuulostaa toistaiseksi varsin hyvältä.Missä alhainen hinta sitten näkyy? Sehän asiasta tekeekin visaisen, sillä äkkiseltään asialle ei löydy selitystä. MG:n tekniikka tuntuu varsin pätevältä ja ajettavuudessa ei ole merkittävää moitittavaa. Alusta on hieman pintakova, mutta SUV-luokassa tilanne on usein aivan vastaava myös muilla merkeillä.Kaikki tuntuu olevan kasassa, mutta tuodaanpa yhtälöön kotimainen talvikeli. Koeajolla elohopea laski –10 asteeseen ja tien pinta oli tukevasti jäässä ja liukkaana. Haasteita alkoi kasaantua. Ensimmäinen todellinen haaste on kulutus. MG:n WLTP:n mukainen kulutus on 17,8 kWh sadalla kilometrillä. Mittaus on toki suoritettu kesäkelillä, mutta yllätys on melkoinen, kun ajotietokone piirtää diginäytölle lukeman 30 kWh / 100 km. Se on lähes kaksinkertainen ilmoitettuun verrattuna.Toki WLTP-mittaukset tehdään optimaalisissa keliolosuhteissa, mutta tätä nykyä mittauksia ei suoriteta tuulitunnelissa, vaan oikeassa elämässä. Näin ollen luvut pitävät paremmin kutinsa todellisuuden kanssa. Tätä taustaa vasten on todettava, että MG:n sähköt eivät kaikilta osin vakuuta pakkaskelissä.Talvikulutus 10 kWh enemmän kuin luvattuViikon mittaisen ja noin 800 kilometrin koeajon perusteella sekalainen kulutus kymmenen asteen pakkaskelissä on 10 kWh luvattu suurempi, eli 27–28 kWh. Lyhyemmillä matkoilla keskikulutusmittari näyttää 30 kWh -lukemaa, mutta oikeassa maailmassa se lienee suurempi, lukeman ei nimittäin nouse koskaan yli kolmenkymmenen.440 kilsan WLTP-toimintamatkasta joudutaan siis nipistämään käytännössä puolet talvikelissä. Olo on hieman linssiin viilattu, sillä kovat lukemat eivät toteudu lähellekään. Toki Suomen talvi on ankara, mutta MG:n säikähdys on hieman turhan kova.Pakkanen ei tee mukavaa latausnopeudellekaan, vaikka autossa on akun lämmitystoiminto. Lämmitys on tosin sellainen, jossa nappia painamalla akku pidetään koko ajan optimaalisessa lämpötilassa, eli varsinainen latauslämmitys se ei kuitenkaan ole.Maksimilatausnopeus on 92 kW, mutta tuohon lukemaan ei valitettavasti ylletä edes lämmitetyllä akulla ja alhaisella varaustasolla. Totuus on tässäkin hieman yli puolet luvatusta, ja yli 50 kW nopeudet ovat lähinnä utopiaa.Talvikelissä MG:n kanssa joutuu siis tinkimään toimintamatkasta ja latausnopeudesta. Sama pätee vetopitoon, joka aiheuttaa liukkaalla kelillä haasteita. Luistonestovalo vilkkuu solkenaan, eikä liikkeelle meinata oikein päästä. Kun keulalla ei ole polttomoottori painamassa, on etuvetoisella ZS:llä haasteita liikahtaa paikaltaan.Jos pakkakelin haasteet jätetään sivuun, on ZS:ssä hintaansa nähden paljon autoa. On hankala tajuta mikä oikein tekee MG:stä niin merkittävästi halvemman kuin muut kilpailijat. Lataus- ja toimintamatka on linjassa esimerkiksi ranskalaisvalmistajien kanssa, eivätkä muutkaan eurooppalaiset merkit ole immuuneja sääolosuhteille.Toki hinta näky esimerkiksi muotokielessä ja ohjaamossa. Mittariston design ei ole maailman tyylikkäintä ja keskikonsolin näyttö ei ole yhtä hulppea kuin monessa muussa mallissa. Mikäli autoa ei ole hankkimassa naapurikateuden herättämiseksi, vaan liikkumisvälineeksi, tarjoaa MG ZS hyvät eväät.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala MG ZS EV Comfort SÄHKÖAUTO, etuveto Teho 115 kW (152 hv) Vääntö: 280 Nm Akku brutto 70 kWh Lataus Type 2: 6,6 kW (3 x 16 A) CCS: 92 kW WLTP-kulutus 17,8 kWh / 100 km toimintamatka 440 km Suorituskyky 0–100 km/h 8,6 s huippunopeus 175 km/h Mitat Pituus 4 323 mm Leveys 1 809 mm Korkeus 1 649 mm Akseliväli 2 581 mm Tavaratila 448 l Omamassa 1 620 kg perävaunu 500 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 v / 150 000 km ajoakku 7 v / 150 000 km Hinta alkaen 34 900 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous