3.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: MG ZS – edukas sähkösämpylä ei herätä naapurikateutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä MG ZS on sähkö-SUV, jonka edullinen hinnoittelu houkuttelee. Hyvää: hinnoittelu, vakiovarustelu, tasapainoinen kokonaisuus Huonoa: talviominaisuudet, kulutus Valkoinen MG ZS odottaa koeajoa rapeassa pakkassäässä maahantuojaliikkeen pihassa. Ennakkoasenteeni halpaa kiinalaisautoa on edelleen olemassa, vaikka tiedänkin autojen olevan hintaansa nähden laadukkaita ja toimivia paketteja. Mielikuvat vaan istuvat tiukassa.Tällä kertaa koeajolle on tarjolla oikeasti perusvarusteinen auto, jonka ulkonäköä ei ole piristetty kookkailla vanteilla tai muutenkaan. Ulkovärilläkään ei ole lähdetty retostelemaan, vaan auto on valkoinen. Alla pyörivät 16” vanteet, jotka tekevät ilmeestä entistäkin pullamaisemman. Kun silmä on tottunut useaa tuumaa suurempiin, näyttävät kuusitoistatuumaiset lähinnä hellyttäviltä.Auton hintalapussa seisoo 34 900 euroa, eli se on comfort-varusteinen. Vaikka varustelutaso on malliston alapäästä, löytyy autosta 10” infotainment-näyttö, LED-valot, akuston esilämmitys, peruutuskamera, adaptiivinen vakionopeudensäädin ja niin edelleen. Mikään menneiden aikojen karvalakkimalli ei siis ole kyseessä.Kiinalaisvalmistaja MG aloitti Suomessa hintasodan, joka saattaa muuttaa automarkkinoiden hinnoittelun lopullisesti. MG 4 on tällä hetkellä markkinoiden edullisin sähköauto. SUV-malli ZS:n hinta karkaa hieman pidemmälle, mutta kalliiksi ei sitäkään voi väittää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy440 kilsaa yhdellä latauksella tuskin toteutuuTekniikassa ei ole ainakaan paperilla valittamista. Moottorin teho on 156 hv (115 kW) ja vääntöä moottori tuottaa 280 Nm. Akku on 70 kWh, ja kulutus 17,8 kWh / 100 km. WLTP-vertailuarvo on 440 km ja 0–100 km/h kiihdytys suoritetaan 8,6 sekunnissa. Kuulostaa toistaiseksi varsin hyvältä.Missä alhainen hinta sitten näkyy? Sehän asiasta tekeekin visaisen, sillä äkkiseltään asialle ei löydy selitystä. MG:n tekniikka tuntuu varsin pätevältä ja ajettavuudessa ei ole merkittävää moitittavaa. Alusta on hieman pintakova, mutta SUV-luokassa tilanne on usein aivan vastaava myös muilla merkeillä.Kaikki tuntuu olevan kasassa, mutta tuodaanpa yhtälöön kotimainen talvikeli. Koeajolla elohopea laski –10 asteeseen ja tien pinta oli tukevasti jäässä ja liukkaana. Haasteita alkoi kasaantua. Ensimmäinen todellinen haaste on kulutus. MG:n WLTP:n mukainen kulutus on 17,8 kWh sadalla kilometrillä. Mittaus on toki suoritettu kesäkelillä, mutta yllätys on melkoinen, kun ajotietokone piirtää diginäytölle lukeman 30 kWh / 100 km. Se on lähes kaksinkertainen ilmoitettuun verrattuna.Toki WLTP-mittaukset tehdään optimaalisissa keliolosuhteissa, mutta tätä nykyä mittauksia ei suoriteta tuulitunnelissa, vaan oikeassa elämässä. Näin ollen luvut pitävät paremmin kutinsa todellisuuden kanssa. Tätä taustaa vasten on todettava, että MG:n sähköt eivät kaikilta osin vakuuta pakkaskelissä.Talvikulutus 10 kWh enemmän kuin luvattuViikon mittaisen ja noin 800 kilometrin koeajon perusteella sekalainen kulutus kymmenen asteen pakkaskelissä on 10 kWh luvattu suurempi, eli 27–28 kWh. Lyhyemmillä matkoilla keskikulutusmittari näyttää 30 kWh -lukemaa, mutta oikeassa maailmassa se lienee suurempi, lukeman ei nimittäin nouse koskaan yli kolmenkymmenen.440 kilsan WLTP-toimintamatkasta joudutaan siis nipistämään käytännössä puolet talvikelissä. Olo on hieman linssiin viilattu, sillä kovat lukemat eivät toteudu lähellekään. Toki Suomen talvi on ankara, mutta MG:n säikähdys on hieman turhan kova.Pakkanen ei tee mukavaa latausnopeudellekaan, vaikka autossa on akun lämmitystoiminto. Lämmitys on tosin sellainen, jossa nappia painamalla akku pidetään koko ajan optimaalisessa lämpötilassa, eli varsinainen latauslämmitys se ei kuitenkaan ole.Maksimilatausnopeus on 92 kW, mutta tuohon lukemaan ei valitettavasti ylletä edes lämmitetyllä akulla ja alhaisella varaustasolla. Totuus on tässäkin hieman yli puolet luvatusta, ja yli 50 kW nopeudet ovat lähinnä utopiaa.Talvikelissä MG:n kanssa joutuu siis tinkimään toimintamatkasta ja latausnopeudesta. Sama pätee vetopitoon, joka aiheuttaa liukkaalla kelillä haasteita. Luistonestovalo vilkkuu solkenaan, eikä liikkeelle meinata oikein päästä. Kun keulalla ei ole polttomoottori painamassa, on etuvetoisella ZS:llä haasteita liikahtaa paikaltaan.Jos pakkakelin haasteet jätetään sivuun, on ZS:ssä hintaansa nähden paljon autoa. On hankala tajuta mikä oikein tekee MG:stä niin merkittävästi halvemman kuin muut kilpailijat. Lataus- ja toimintamatka on linjassa esimerkiksi ranskalaisvalmistajien kanssa, eivätkä muutkaan eurooppalaiset merkit ole immuuneja sääolosuhteille.Toki hinta näky esimerkiksi muotokielessä ja ohjaamossa. Mittariston design ei ole maailman tyylikkäintä ja keskikonsolin näyttö ei ole yhtä hulppea kuin monessa muussa mallissa. Mikäli autoa ei ole hankkimassa naapurikateuden herättämiseksi, vaan liikkumisvälineeksi, tarjoaa MG ZS hyvät eväät.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala MG ZS EV Comfort SÄHKÖAUTO, etuveto Teho 115 kW (152 hv) Vääntö: 280 Nm Akku brutto 70 kWh Lataus Type 2: 6,6 kW (3 x 16 A) CCS: 92 kW WLTP-kulutus 17,8 kWh / 100 km toimintamatka 440 km Suorituskyky 0–100 km/h 8,6 s huippunopeus 175 km/h Mitat Pituus 4 323 mm Leveys 1 809 mm Korkeus 1 649 mm Akseliväli 2 581 mm Tavaratila 448 l Omamassa 1 620 kg perävaunu 500 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 v / 150 000 km ajoakku 7 v / 150 000 km Hinta alkaen 34 900 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä