1.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Colt – vain silmänreiät sanomalehdessä puuttuvat naamioitumistempusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi Colt palauttaa tutun nimen mallistoon – joskin autokin on tuttu Renaultin puolelta. Hyvää: tilat, mallisto. Huonoa: hybridin hyöty pakkasella, lämmityslaitteen ominaisuudet kovalla pakkasella. Mitsubishin asema Euroopassa herätti jonkin verran kysymyksiä 2020-luvulle tultaessa. Kun Renault-Nissan-Mitsubishi-liittoumakin kärsi kriisistä samoihin aikoihin, piti vanhan mantereen jo jäädä taakse japanilaismerkiltä. Liittovalojen uudistamisen yhteydessä tehtiin kuitenkin uusittu sotasuunnitelma, jonka myötä Mitsubishi saa uutta virtaa Renaultin avulla. Tässä maailmanjärjestyksessä Mitsubishi Colt pohjautuu Renault Clioon. Logoja on vaihdettu vimmalla, joten autosta löytyykin huomattava määrä Mitsun kolmitimantteja. Etuvalojen olemusta on hienoisesti muovattu Mitsubishi-tyyliseen suuntaan ja sukunäköä on haettu lisäämällä kromiset irtoviikset keulamerkin molemmin puolin. Takaluukussa lukee auton merkki trendikkäästi irtokirjaimilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyElementtitaloMuunnostalkoot eivät kuitenkaan yletä pintaa syvemmälle, joten Coltin uudelta polvelta ei kannata odottaa vallankumousta. Avaimena on Renaulteista tuttu saippuapala. Koeajetussa Instyle-varustelussa kojelaudan keskellä oleva pystysuuntainen näyttö on 9,3 tuumaa ja kuljettajan digimittaristo 10 tuumaa, mutta ruuduilla odottavat samat näkymät kuin ranskalaisessa. Kiitettävästi myös ergonomia on lainattu sellaisenaan. Coltin keskinäytön alareunassa on pikapainikkeet arkipäivän useimmille toiminnoille. Lämmityslaitteen tehot ovat kovilla –28°C päivinä. Erikoisesti lämmityslaitteen puhallusta ei voi ohjata yhtä aikaa tuulilasille ja kojelaudalle, joten kovassa pakkasessa täytyy uhrata sivulasien kirkkaus. Tilojen puolesta Mitsubishi Colt on tyypillistä B-segmenttiä, eli auto on suunniteltu ennemmin kahdelle kuin neljälle aikuiselle, mutta lyhyempiä reissuja voi tehdä porukallakin. Tavaratilaa on Clion tapaan luokassa hyvin jopa hybridiversiossa ja takaistuimet voi aina kaataa.Samuelin itselataavaMoottoreissa Mitsubishi Colt noudattelee alkuperäistä, eli pienen bensiiniturbon lisäksi valikoimassa on täyshybridivoimalinja. Renaultin E-tech-hybridi on eräs markkinoiden mielenkiintoisimmista toteutukseltaan, mutta kuljettajalle täyshybridit ovat vaivattomia. 1,2 kilowattitunnin akku on suunniteltu toistuvaan lataamiseen ja käyttöön.1,6-litraiseen bensiinimoottoriin perustuva hybridi toimiikin vaivattomasti, mutta järjestelmä ei ole parhaimmillaan kovassa pakkasessa. Järjestelmä käyttää tuolloin polttomoottoria käytännössä koko ajan, eikä se hyödynnä juurikaan akun koko kapasiteettia. Tilanne paranee leudommissa keleissä, jolloin myös kulutus tippuu maantieajossa noin viiden litran tuntumaan per 100 km. WLTP-lukema on saavutettavissa kesäkelissä ja pienellä säästelyllä. Mitsubishin hybridivoimalinja ei ole aivan yhtä saumaton toiminnassaan kuin esimerkiksi Toyotan tai Hondan vastaavat. Ajettavuus on tuttua, eli alustan perusviritys suosii pehmeyttä jämäkän kontrollin kustannuksella. Ohjaus ei ole erityisen tunnokas, mutta Coltilla pääsee mihin pitääkin. Liukkaalla pinnalla ja pöperökelissä pieni auto on olemukseltaan levoton, mutta ei yllätä kuljettajaa.NaamiotemppuTiukan paikan tullen tämä koeajo oltaisiin voitu korvata vastaavalla Renault Clion koeajolla, sillä sisarmallien erot ovat puhtaasti kosmeettisia. Kyse onkin enemmän Mitsubishin malliston ylläpitämisestä merkkilainalla, hiukan samaan tapaan kuin esimerkiksi Mazda 2 Hybridin tai Suzuki Swacen kohdalla. Jopa hinnoittelun suhteen Mitsubishi ja Renault ovat samoilla apajilla, joten mahdollista ostopäätöstä kannattaa pohtia esimerkiksi jälleenmyyjien, huoltojen ja (rahoitus)tarjousten mukaan. Malliston hinnat alkavat 19 990 eurosta ja hybridit alkavat 25 990 eurosta.Mitsubishi Coltia ei ole testattu Euro NCAP:issa, mutta on syytä olettaa, että Clion viiden tähden luokitus vuodelta 2019 soveltuisi myös Coltiin.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mitsubishi Colt Hybrid Instyle HYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 598 cm3 portaaton vaihteisto 105 kW (143 hv), 205 Nm WLTP-kulutus 4,3 l/100km CO2-päästöt 96 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,3 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 053 mm Leveys 1 798 mm Korkeus 1 439 mm Akseliväli 2 583 mm Tavaratila 301 l Omamassa 1 360 kg perävaunu 900 / 655 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 5 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 31 390 € koeajoauto 31 990 € Lue lisää Kaikki artikkelit 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 1.11.2024 Ajoneuvot Mitsubishi aikoo lainata Renaultilta ensimmäisen modernin sähköautonsa – myös Symbioz lienee Mitsulla tähtäimessä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 3.4.2024 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Colt – perusarjen peruspuurtaja 12.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV ja paluu Euroopan markkinoille 10.2.2024 Ajoneuvot Mitsubishi Pajero Japanin autoteollisuuden Hall of Fameen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?