17.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Eclipse Cross – mukavaa ja retroa nelivetoilua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi Eclipse Crossin keulalta löytyy tekniikkaa, joka on peräisin vuosikymmenen takaa Outlanderin lataushybridistä. Hyvää: ajomukavuus, hinnoittelu, neliveto Huonoa: chademo-lataus, vanhahtava sisusta, suorituskyky Muistan hyvin ensimmäisen kertani Mitsubishi PHEV-mallin ohjaimissa. Vuosi oli 2014 ja alla Outlander. Ladattavat hybridit olivat vasta vyörymässä markkinoille ja pelkällä sähkömoottorilla huristeleminen tuntui melkein tieteisfantasialta. Outlanderin voimalinja vakuutti isosti, sillä se oli ensimmäisiä oikeasti hyvin toimivia pistoklehybridimalleja.Tuohon samaan tekniikkaan Mitsubishi luottaa pitkälti edelleen. Tosin Eclipse Crossin kohdalla voimanlähde on 2,4-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhdistelmä. Polttomoottori tuottaa maltilliset 98 hevosvoimaa ja 193 Nm.Sähkömoottoreita on kaksin kappalein, yksi molemmilla akseleilla. Etumoottori on 82-hevosvoimainen ja takaa saadaan 95 hevosvoimaa. Vääntöä etuakselilla on 135 Nm ja taka-akselilla 195 Nm. Yhteistehoa on 224 hv (165 kW), mitä on hankala uskoa autoa ajaessaan. Teholukemat ovat kovia, mutta miten on kulkupuolen laita?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaatimaton suorituskykyJohonkin suorituskyky onnistutaan hukkaamaan, sillä sataseen kiihdytellään 10.9 sekunnissa. Oikeasti tällä tehomäärällä luvun pitäisi käytännössä puolittua. Haaste piilee vääntömomentissa, joka on 195 Nm, joka on tähän kokoluokkaan varsin vaatimattomasti.Suorituskyky on ujoa. Kun Mitsulla oikaisee nilkan, ei toimenpiteitä ole luvassa. Piuhat tuntuvat olevan pitkät. Auton voimansiirto on sähköinen, mitä toki omalta osaltaan tekee kaasunvasteesta hidasta. Kun hommaan asennointuu niin, että unohtaa ratissa kiireen, ei verkkainen suorituskyky enää vaivaa.Mitsubishin sähköinen toimintamatka on 45 kilometriä. 13,8 kWh ajoakku on hyvän kokoinen, muttei markkinoiden suurimpia. Käytettävyyttä nostaa kuitenkin se, että Eclipse Crossille tarjotaan myös pikalatausmahdollisuus. Sen ansiosta 80 prosentin varaustaso saavutetaan 25 minuutissa. Pikalataus on toteutettu Chademo-liittimellä, missä on hyvät ja huonot puolet.Chademo on väistyvä tekniikka, sillä CCS on voittanut pelin. Toisaalta jos Chademo-laturin onnistuu löytämään, joutuu laturista taistelemaan ainoastaan Mitsubishi– ja Nissan–käyttäjien kanssa.Lataustyypin lisäksi retroa on luvassa myös ohjaamossa. Mittaristo on perinteinen viisarimalli ja tietoviihdenäyttö vaikuttaa siltä, että vuoden 2014 jälkeen päivitystä ei ole tehty. Se on toiminallisuuksiltaan ja ilmeeltään ehtaa 2010-lukua. Ilme on oikeastaan aika herttainen, mutta tyylikkääksi sitä ei voi sanoa.Mukavaa kyytiä etenkin talvellaMoni yksityiskohta viittaa Mitsubishin kohdalla menneeseen aikaan. Tuntuu siltä, että japanilaisvalmistaja on tehtaillut autoja katselematta lainkaan mitä muu autoteollisuus ympärillä touhuaa. Toki nämä ovat muotoseikkoja, mutta fiiliksellä on suuri merkitys kokonaisuuden kannalta.Ajettavuutensa puolesta Eclipse Cross pärjää hyvin vertailussa muiden kanssa. Mitsubishin alusta on mukava ja pehmeä, mikä poikkeaa monesta crossover-mallista. Etenkin kelirikon aikaan autolla ajelee mielellään, sillä pehmoinen alusta suodattaa töyssyt kunnialla.Toinen herkullinen asia talviajoa silmällä pitäen on neliveto. Kun kelit ovat liukkaat, etenee Mitsubishi moitteetta. Kun muut jäävät raapimaan risteyksissä vajaavetoisella voimalinjalla, lähtee Eclipse Cross kuin hauki rannasta. Tai no pikemminkin kuin lahna. Mutta lähtee silti.Vaikka Mitsubishin crossover on hieman vanhan oloinen, tarjoaa se hinnalleen runsaasti vastinetta: nelivedon, lataushybriditekniikan ja isosti ajomukavuutta. Jos pienet kauneusvirheet unohtaa, on kyseessä hyvä perusauto, jolla saa ajokustannukset sopivan alas. Halvimmillaan auto irtoaa kaupasta alle 40 000 eurolla.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Black Edition LATAUSHYBRIDI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 2 398 cm3 Sähköinen automaattivaihteisto 165 kW (224 hv), 195 Nm Akku 13,8 kWh Lataus Type 2: 7,2 kW (1×16 A) Chademo 22 kW WLTP-kulutus 2 l/100km CO2-päästöt 46 g/km Toimintamatka sähköllä 45 km Suorituskyky 0–100 km/h 10,9 s huippunopeus 162 km/h MitatPituus 4 545 mm Leveys 1 805 mm Korkeus 1 685 mm Akseliväli 2 670 mm Tavaratila 359 l Omamassa 1 900 kg perävaunu 1 500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2017) Takuu 5 v hybridijärjestelmän akku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 39 390 € koeajoauto 45 990 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”