17.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Eclipse Cross – mukavaa ja retroa nelivetoilua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi Eclipse Crossin keulalta löytyy tekniikkaa, joka on peräisin vuosikymmenen takaa Outlanderin lataushybridistä. Hyvää: ajomukavuus, hinnoittelu, neliveto Huonoa: chademo-lataus, vanhahtava sisusta, suorituskyky Muistan hyvin ensimmäisen kertani Mitsubishi PHEV-mallin ohjaimissa. Vuosi oli 2014 ja alla Outlander. Ladattavat hybridit olivat vasta vyörymässä markkinoille ja pelkällä sähkömoottorilla huristeleminen tuntui melkein tieteisfantasialta. Outlanderin voimalinja vakuutti isosti, sillä se oli ensimmäisiä oikeasti hyvin toimivia pistoklehybridimalleja.Tuohon samaan tekniikkaan Mitsubishi luottaa pitkälti edelleen. Tosin Eclipse Crossin kohdalla voimanlähde on 2,4-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhdistelmä. Polttomoottori tuottaa maltilliset 98 hevosvoimaa ja 193 Nm.Sähkömoottoreita on kaksin kappalein, yksi molemmilla akseleilla. Etumoottori on 82-hevosvoimainen ja takaa saadaan 95 hevosvoimaa. Vääntöä etuakselilla on 135 Nm ja taka-akselilla 195 Nm. Yhteistehoa on 224 hv (165 kW), mitä on hankala uskoa autoa ajaessaan. Teholukemat ovat kovia, mutta miten on kulkupuolen laita?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaatimaton suorituskykyJohonkin suorituskyky onnistutaan hukkaamaan, sillä sataseen kiihdytellään 10.9 sekunnissa. Oikeasti tällä tehomäärällä luvun pitäisi käytännössä puolittua. Haaste piilee vääntömomentissa, joka on 195 Nm, joka on tähän kokoluokkaan varsin vaatimattomasti.Suorituskyky on ujoa. Kun Mitsulla oikaisee nilkan, ei toimenpiteitä ole luvassa. Piuhat tuntuvat olevan pitkät. Auton voimansiirto on sähköinen, mitä toki omalta osaltaan tekee kaasunvasteesta hidasta. Kun hommaan asennointuu niin, että unohtaa ratissa kiireen, ei verkkainen suorituskyky enää vaivaa.Mitsubishin sähköinen toimintamatka on 45 kilometriä. 13,8 kWh ajoakku on hyvän kokoinen, muttei markkinoiden suurimpia. Käytettävyyttä nostaa kuitenkin se, että Eclipse Crossille tarjotaan myös pikalatausmahdollisuus. Sen ansiosta 80 prosentin varaustaso saavutetaan 25 minuutissa. Pikalataus on toteutettu Chademo-liittimellä, missä on hyvät ja huonot puolet.Chademo on väistyvä tekniikka, sillä CCS on voittanut pelin. Toisaalta jos Chademo-laturin onnistuu löytämään, joutuu laturista taistelemaan ainoastaan Mitsubishi– ja Nissan–käyttäjien kanssa.Lataustyypin lisäksi retroa on luvassa myös ohjaamossa. Mittaristo on perinteinen viisarimalli ja tietoviihdenäyttö vaikuttaa siltä, että vuoden 2014 jälkeen päivitystä ei ole tehty. Se on toiminallisuuksiltaan ja ilmeeltään ehtaa 2010-lukua. Ilme on oikeastaan aika herttainen, mutta tyylikkääksi sitä ei voi sanoa.Mukavaa kyytiä etenkin talvellaMoni yksityiskohta viittaa Mitsubishin kohdalla menneeseen aikaan. Tuntuu siltä, että japanilaisvalmistaja on tehtaillut autoja katselematta lainkaan mitä muu autoteollisuus ympärillä touhuaa. Toki nämä ovat muotoseikkoja, mutta fiiliksellä on suuri merkitys kokonaisuuden kannalta.Ajettavuutensa puolesta Eclipse Cross pärjää hyvin vertailussa muiden kanssa. Mitsubishin alusta on mukava ja pehmeä, mikä poikkeaa monesta crossover-mallista. Etenkin kelirikon aikaan autolla ajelee mielellään, sillä pehmoinen alusta suodattaa töyssyt kunnialla.Toinen herkullinen asia talviajoa silmällä pitäen on neliveto. Kun kelit ovat liukkaat, etenee Mitsubishi moitteetta. Kun muut jäävät raapimaan risteyksissä vajaavetoisella voimalinjalla, lähtee Eclipse Cross kuin hauki rannasta. Tai no pikemminkin kuin lahna. Mutta lähtee silti.Vaikka Mitsubishin crossover on hieman vanhan oloinen, tarjoaa se hinnalleen runsaasti vastinetta: nelivedon, lataushybriditekniikan ja isosti ajomukavuutta. Jos pienet kauneusvirheet unohtaa, on kyseessä hyvä perusauto, jolla saa ajokustannukset sopivan alas. Halvimmillaan auto irtoaa kaupasta alle 40 000 eurolla.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Black Edition LATAUSHYBRIDI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 2 398 cm3 Sähköinen automaattivaihteisto 165 kW (224 hv), 195 Nm Akku 13,8 kWh Lataus Type 2: 7,2 kW (1×16 A) Chademo 22 kW WLTP-kulutus 2 l/100km CO2-päästöt 46 g/km Toimintamatka sähköllä 45 km Suorituskyky 0–100 km/h 10,9 s huippunopeus 162 km/h MitatPituus 4 545 mm Leveys 1 805 mm Korkeus 1 685 mm Akseliväli 2 670 mm Tavaratila 359 l Omamassa 1 900 kg perävaunu 1 500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2017) Takuu 5 v hybridijärjestelmän akku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 39 390 € koeajoauto 45 990 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä