25.5.2025 Koeajo Lataushybridi Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aikakautensa kulttiklassikko palaa uutena versiona, mutta muiden Mitsubishien tapaan myös Outlanderissa paistaa toisen automerkin vaikutus. Aikaisessa vaiheessa ladattavien katumaasturien joukkoon liittynyt Mitsubishi Outlander PHEV oli ominaisuuksiensa puolesta suosittu malli. Paikallisessa joessa on kuitenkin virrannut paljon vettä niistä ajoista, joten nyt Outlander palaa täysin uutena versiona.Sukupuusta löytyy tällä kertaa Nissan X-Trail ja erityisesti sen Yhdysvaltain versio Nissan Rogue. CMF-CD-perusrakenne on tuttu Renault-Nissanin allianssin käytöstä, vaikka lataushybridiversiossa konetilassa jatkaa tuttu 2,4-litrainen Mitsubishin oma polttomoottori. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa ja tuttua4,7 metriä pitkä katumaasturi asettuu tiukasti D-segmenttiin. Ulkoisesti Mitsubishi Outlander on muuttunut ja saanut lisää kromia, mutta sukunäkö on silti voimakasta sekä edelliseen sukupolveen että Mitsubishin muihin malleihin. Kahteen umpioon jaetut valot ovat helposti havaittava yksityiskohta. Sivulta ja takaa olemus on suorastaan tavallinen autoluokassa.Varustelistalta löytyy vaihtoehto mustalle kattovärille tiettyjen ulkovärien yhteydessä sekä kattoluukulla varustettu panoraamakatto. Maavara on 195–199 mm varusteversiosta riippuen. Istumapaikkoja on viisi ja tavaratilaa on 495 litraa, takaistuimet kaadettuna 1 404 litraa. Ovi auki. Tilavissa sisätiloissa on tyypillinen japanilaisauton tunnelma. Tarkemmalla tarkistuskierroksella sukunäkö Nissan X-Trailiin on huomattavaa. Käyttökytkinten lisäksi perintöä on myös tietoviihdejärjestelmä sekä mittariston monet näkymät, joskin Mitsubishi näyttää kyenneen vähentämään valikoiden pahimpia yst.vast.terv.-lyhennelmiä. Nopeusrajoitusvaroituksen ja poikkeuksellisen ärhäkän kuljettajan tarkkaavaisuusvaroituksen poiskytkentä onnistuu kyllä ohjauspyörän painikkeilla, mutta erityisesti jälkimmäisen varoituksen kohdalla joutuu seikkailemaan 12,3-tuumaisen mittaristonäytön polveilevissa valikoissa. Niin ikään 12,3-tuumainen tietoviihdejärjestelmä on parhaimmillaan älypuhelinpeilauksessa ja siihen kytketty Yamahan äänentoistojärjestelmä on mielenkiintoinen ja hyväsointinen hintaluokkaan nähden. 1,75 metriä korkeassa Mitsubishi Outlanderissa on hyvä pääntila myös lasikaton kanssa. Takaistuinten korkeus on kerrankin riittävä ja ryhdikäs istuma-asento tarkoittaa, että jalkatilaa tuntuu senttejä riittävämmältä. Etuistuimilla säätövaraa on hyvin mukavammankin asennon löytämiseen. Hyvät ja huonot puolet Tilat Kulutus Pikalatausmahdollisuus Alustan toiminta osin Latausliitännät Sähköä sarjassa2,4 litran 100 kilowatin polttomoottori on tuttu edellisen polven Outlanderista. Sarjahybridinä Outlander PHEV luottaa suurimman osan ajasta etu- ja taka-akselilla olevien sähkömoottorien voimaan, jättäen polttomoottorin lähinnä sähkögeneraattorin rooliin. Yli 60 km/h nopeudessa polttomoottori voi kuitenkin osallistua suoraan mekaanisesti eturenkaiden pyörittämiseen. Etuakselin sähkömoottorin huipputeho on 85 kilowattia (114 hv) ja taka-akselin sähkömoottorin 100 kW (134 hv). Järjestelmän yhteisteho on 225 kW (306 hv) ja 0–100 km/h kiihdytys sujuukin parhaimmillaan 7,9 sekunnissa. Mitsubishin S-AWC-nelivetojärjestelmää voi opastaa erilaisilla maastoajotiloilla vaihdevalitsimen vierestä.Ladattavana hybridinä Mitsubishi Outlander PHEV:issä on myös kookas akku, nyt 22 kWh. Sähköajoa autolle kerrotaan 83 kilometriä WLTP-syklillä mitattuna ja sähkönkulutus onkin melko korkea 23,5 kWh/100 km. Akun lataaminen onnistuu 3,6 kW teholla Type 2 -asiointilatauksella, jolloin akun saa tyhjästä täyteen 6,5 tunnissa. Ilahduttavasti Outlander PHEV:issä on myös pikalatausmahdollisuus, jolloin 10-80% lataus tapahtuu kauppareissukelpoisesti 32 minuutissa. Pikalatauksen huipputeho on 40 kW, mutta valitettavasti se käyttää Suomessa jo harvinaistuvaa Chademo-latausliitäntää. Toisaalta akku tyhjänäkin polttoainetta kuluu WLTP-mittauksessa auton kokoon nähden maltilliset 7,3 litraa per 100 kilometriä, mikä vastaa myös koeajoajanjakson havaintoja. Kesänopeudet moottoritiellä nostavat toki kulutusta vielä tuntuvasti. Polttoainesäiliön koko on 53 litraa, joten yhtä soittoa toimintamatkaa saa parhaimmillaan yli 840 kilometriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMielenkiintoa markkinoilleMitsubishi Outlander PHEV on ohjauspyörän takana suoraviivainen ajettava. Maantienopeuksissa rengasmelu nostaa osuuttaan äänimaisemasta. Alusta on vireeltään napakahko erityisesti pienissä epätasaisuuksissa, mutta ei onneksi liioitellusti. Ohjaus on lievästi tahmea vasteeltaan, eikä siinä ole mitään tuntumaa, mutta se soveltuu hyvin auton olemukseen. Outlanderin suorituskyky ei kuljettajan paikalta tunnu niin räväkältä, kuin suoritusarvot antavat ymmärtää. Suoritus on kuitenkin erittäin riittävä arkiliikenteen kannalta. Käytännössä vaihteeton voimalinja toimii myös erinomaisen pehmeästi ja nykimättä. Outlanderin 360°-kamerajärjestelmä on kätevä lisä kaupunkiympäristön lisäksi kevyessä maastoajossa. Toinen näkemiseen liittyvä varuste on taustapeilistä näkyvä takakamera, joka on takalasin sisäpuolella. Leveä ja kirkas näkymä on hyvä, ja se on käytettävissä myös auto kuormattuna, mutta näyttöpinta heijastaa merkittävästi.Nissanin strategian puoltaessa lataushybridien ohittamista jää Mitsubishi Outlander PHEV:ille selkeä paikka markkinoilla myös naapurimerkin mallistoon verrattuna. Käyttökelpoinen sähkötoimintamatka ja pikalatausmahdollisuus sopivan laturin löytyessä lisäävät Outlanderin käyttökelpoisuutta arkiajossa, joten polttomoottoria ei välttämättä tarvita jokaisella ajomatkalla. Mitsubishi Outlander PHEV:in mallistohinnat alkavat 49 990 eurosta, jolloin varusteasona on Inform. Toisessa ääripäässä on koeajettu Instyle+, joka venyttää varustelua aina 64 990 euroon asti. Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ LATAUSHYBRIDI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 2 360 cm3 portaaton vaihteisto 225 kW (306 hv) Akku netto 22,7 kWh Lataus Type 2: 3,6 kW (1 x 16 A) Chademo: 40 kW WLTP-kulutus 0,8 l/100km CO2-päästöt 19 g/km toimintamatka sähköllä 86 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s huippunopeus 170 km/h Mitat Pituus 4 719 mm Leveys 1 897 mm Korkeus 1 750 mm Akseliväli 2 704 mm Tavaratila 495–1 404 l Omamassa 2 120 kg perävaunu 1 600 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 5 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 64 490 € koeajoauto 66 122 € Lue lisää Kaikki artikkelit 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 3.4.2024 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Colt – perusarjen peruspuurtaja 12.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV ja paluu Euroopan markkinoille 1.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Colt – vain silmänreiät sanomalehdessä puuttuvat naamioitumistempusta 17.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Eclipse Cross – mukavaa ja retroa nelivetoilua 21.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi ASX 1.6 HEV – vihdoin jotain uutta, vaikkakin lainahöyhenin 14.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Eclipse Cross sähköistyi houkuttelevaksi hybridinelivedoksi 18.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kromia ja kunnianhimoa nokkaan – Mitsubishi Space Star Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa