25.5.2025

Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail

Kuva Aake Kinnunen
Mitsubishi Outlander PHEV lataushybridi

Aikakautensa kulttiklassikko palaa uutena versiona, mutta muiden Mitsubishien tapaan myös Outlanderissa paistaa toisen automerkin vaikutus.

Aikaisessa vaiheessa ladattavien katumaasturien joukkoon liittynyt Mitsubishi Outlander PHEV oli ominaisuuksiensa puolesta suosittu malli. Paikallisessa joessa on kuitenkin virrannut paljon vettä niistä ajoista, joten nyt Outlander palaa täysin uutena versiona.

Mitsubishi Outlander PHEV lataushybridi

Sukupuusta löytyy tällä kertaa Nissan X-Trail ja erityisesti sen Yhdysvaltain versio Nissan Rogue. CMF-CD-perusrakenne on tuttu Renault-Nissanin allianssin käytöstä, vaikka lataushybridiversiossa konetilassa jatkaa tuttu 2,4-litrainen Mitsubishin oma polttomoottori. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilaa ja tuttua

4,7 metriä pitkä katumaasturi asettuu tiukasti D-segmenttiin. Ulkoisesti Mitsubishi Outlander on muuttunut ja saanut lisää kromia, mutta sukunäkö on silti voimakasta sekä edelliseen sukupolveen että Mitsubishin muihin malleihin. Kahteen umpioon jaetut valot ovat helposti havaittava yksityiskohta. Sivulta ja takaa olemus on suorastaan tavallinen autoluokassa.

Mitsubishi Outlander PHEV lataushybridi

Varustelistalta löytyy vaihtoehto mustalle kattovärille tiettyjen ulkovärien yhteydessä sekä kattoluukulla varustettu panoraamakatto. Maavara on 195–199 mm varusteversiosta riippuen. Istumapaikkoja on viisi ja tavaratilaa on 495 litraa, takaistuimet kaadettuna 1 404 litraa. 

Ovi auki. Tilavissa sisätiloissa on tyypillinen japanilaisauton tunnelma. Tarkemmalla tarkistuskierroksella sukunäkö Nissan X-Trailiin on huomattavaa. Käyttökytkinten lisäksi perintöä on myös tietoviihdejärjestelmä sekä mittariston monet näkymät, joskin Mitsubishi näyttää kyenneen vähentämään valikoiden pahimpia yst.vast.terv.-lyhennelmiä. 

Nopeusrajoitusvaroituksen ja poikkeuksellisen ärhäkän kuljettajan tarkkaavaisuusvaroituksen poiskytkentä onnistuu kyllä ohjauspyörän painikkeilla, mutta erityisesti jälkimmäisen varoituksen kohdalla joutuu seikkailemaan 12,3-tuumaisen mittaristonäytön polveilevissa valikoissa.

Niin ikään 12,3-tuumainen tietoviihdejärjestelmä on parhaimmillaan älypuhelinpeilauksessa ja siihen kytketty Yamahan äänentoistojärjestelmä on mielenkiintoinen ja hyväsointinen hintaluokkaan nähden. 

1,75 metriä korkeassa Mitsubishi Outlanderissa on hyvä pääntila myös lasikaton kanssa. Takaistuinten korkeus on kerrankin riittävä ja ryhdikäs istuma-asento tarkoittaa, että jalkatilaa tuntuu senttejä riittävämmältä. Etuistuimilla säätövaraa on hyvin mukavammankin asennon löytämiseen. 

Hyvät ja huonot puolet

  • Tilat
  • Kulutus
  • Pikalatausmahdollisuus
  • Alustan toiminta osin
  • Latausliitännät

Sähköä sarjassa

2,4 litran 100 kilowatin polttomoottori on tuttu edellisen polven Outlanderista. Sarjahybridinä  Outlander PHEV luottaa suurimman osan ajasta etu- ja taka-akselilla olevien sähkömoottorien voimaan, jättäen polttomoottorin lähinnä sähkögeneraattorin rooliin. Yli 60 km/h nopeudessa polttomoottori voi kuitenkin osallistua suoraan mekaanisesti eturenkaiden pyörittämiseen. 

Mitsubishi Outlander PHEV lataushybridi

Etuakselin sähkömoottorin huipputeho on 85 kilowattia (114 hv) ja taka-akselin sähkömoottorin 100 kW (134 hv). Järjestelmän yhteisteho on 225 kW (306 hv) ja 0–100 km/h kiihdytys sujuukin parhaimmillaan 7,9 sekunnissa. Mitsubishin S-AWC-nelivetojärjestelmää voi opastaa erilaisilla maastoajotiloilla vaihdevalitsimen vierestä.

Ladattavana hybridinä Mitsubishi Outlander PHEV:issä on myös kookas akku, nyt 22 kWh. Sähköajoa autolle kerrotaan 83 kilometriä WLTP-syklillä mitattuna ja sähkönkulutus onkin melko korkea 23,5 kWh/100 km. Akun lataaminen onnistuu 3,6 kW teholla Type 2 -asiointilatauksella, jolloin akun saa tyhjästä täyteen 6,5 tunnissa. Ilahduttavasti Outlander PHEV:issä on myös pikalatausmahdollisuus, jolloin 10-80% lataus tapahtuu kauppareissukelpoisesti 32 minuutissa. Pikalatauksen huipputeho on 40 kW, mutta valitettavasti se käyttää Suomessa jo harvinaistuvaa Chademo-latausliitäntää. 

Mitsubishi Outlander PHEV lataushybridi

Toisaalta akku tyhjänäkin polttoainetta kuluu WLTP-mittauksessa auton kokoon nähden maltilliset 7,3 litraa per 100 kilometriä, mikä vastaa myös koeajoajanjakson havaintoja. Kesänopeudet moottoritiellä nostavat toki kulutusta vielä tuntuvasti. Polttoainesäiliön koko on 53 litraa, joten yhtä soittoa toimintamatkaa saa parhaimmillaan yli 840 kilometriä. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mielenkiintoa markkinoille

Mitsubishi Outlander PHEV on ohjauspyörän takana suoraviivainen ajettava. Maantienopeuksissa rengasmelu nostaa osuuttaan äänimaisemasta. Alusta on vireeltään napakahko erityisesti pienissä epätasaisuuksissa, mutta ei onneksi liioitellusti. Ohjaus on lievästi tahmea vasteeltaan, eikä siinä ole mitään tuntumaa, mutta se soveltuu hyvin auton olemukseen. 

Outlanderin suorituskyky ei kuljettajan paikalta tunnu niin räväkältä, kuin suoritusarvot antavat ymmärtää. Suoritus on kuitenkin erittäin riittävä arkiliikenteen kannalta. Käytännössä vaihteeton voimalinja toimii myös erinomaisen pehmeästi ja nykimättä.

Outlanderin 360°-kamerajärjestelmä on kätevä lisä kaupunkiympäristön lisäksi kevyessä maastoajossa. Toinen näkemiseen liittyvä varuste on taustapeilistä näkyvä takakamera, joka on takalasin sisäpuolella. Leveä ja kirkas näkymä on hyvä, ja se on käytettävissä myös auto kuormattuna, mutta näyttöpinta heijastaa merkittävästi.

Nissanin strategian puoltaessa lataushybridien ohittamista jää Mitsubishi Outlander PHEV:ille selkeä paikka markkinoilla myös naapurimerkin mallistoon verrattuna. Käyttökelpoinen sähkötoimintamatka ja pikalatausmahdollisuus sopivan laturin löytyessä lisäävät Outlanderin käyttökelpoisuutta arkiajossa, joten polttomoottoria ei välttämättä tarvita jokaisella ajomatkalla. 

Mitsubishi Outlander PHEV:in mallistohinnat alkavat 49 990 eurosta, jolloin varusteasona on Inform. Toisessa ääripäässä on koeajettu Instyle+, joka venyttää varustelua aina 64 990 euroon asti. 

Mitsubishi Outlander PHEV lataushybridi

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+

LATAUSHYBRIDI, neliveto

4-syl. bensiinimoottori 2 360 cm3

portaaton vaihteisto

225 kW (306 hv)

Akku netto 22,7 kWh

Lataus Type 2: 3,6 kW (1 x 16 A)

Chademo: 40 kW

WLTP-kulutus 0,8 l/100km

CO2-päästöt 19 g/km

toimintamatka sähköllä 86 km

Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s

huippunopeus 170 km/h

 

Mitat

Pituus 4 719 mm

Leveys 1 897 mm

Korkeus 1 750 mm

Akseliväli 2 704 mm

Tavaratila 495–1 404 l

Omamassa 2 120 kg

perävaunu 1 600 / 750 kg

 

Euro NCAP ei testattu

Takuu 5 v / 100 000 km

hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 64 490 €

koeajoauto 66 122 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat