6.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Monipuolinen farmari – Renault Megane Sport Tourer Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Megane Sport Tourer on monipuolinen farmariauto tavaroiden ja matkustajien kuljetukseen. Hyvää: tavaratilan muunneltavuus, takamatkustajien tilat. Huonoa: tiukka kilpailutilanne. Renault Megane Sport Tourer on mitä lupaa. Tavaroiden kuljettaminen on tällä farmarilla niin helppoa kuin se nyt vaan voi olla henkilöautolla. Muunneltavuutta riittää, mutta siinä ei ole sorruttu kikkailuun vaan muunneltavuus on toteutettu kuljetustarpeita ajatellen.Muunneltavuus alkaa tavaratilan lattiasta. Lattian voi asettaa tarpeiden mukaan kahdelle korkeudelle tai tilan voi jakaa poikittain kahteen osaan – ja molemmat vaihtoehdot on helppo toteuttaa käytännössä. Ostokset saa sujuvasti laskettua kyytiin ja ne eivät liu’u tavaratilassa holtittomasti, kiitos väliseinän.Kiinnitystarpeisiin on myös kiinnityskoukut tavaratilan molemmilla reunoilla ja lisävarusteena voi tilata verkon, jolla tavarat saa vielä varmemmin pysymään paikoillaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisävarusteena lisää kuljetettavuuttaKun kyytiin on saatava enemmän tai isompaa tavaraa, käännetään istuinten selkänojia alas. Lopputuloksena on tasaista lattiapinta-alaa parhaimmillaan jopa 2,7 metriä pitkälle tavaralle. Pitkän tavaran kuljettamismahdollisuudesta on kiittäminen sujuvasti nurin kääntyvää etumatkustajan selkänojaa.Erityiskiitos suunnittelijalle, joka on älynnyt muotoilla tavaratilan peitteen rullalle oman sijoituspaikan tavaratilan reunaan. Näin rulla ei vie tilaa tavarankuljetustarpeilta, mutta kulkee silti koko ajan siististi mukana.Lattian muunneltavuus ja etuistuimen selkänojan taitettavuus ovat vakiona nyt koeajetussa Bose-varustetasossa. Edullisempaan Zen-varusteluun ne saa lisävarusteena 640 eurolla. Myös kattokaiteet kuuluvat vakiona Bose-varusteluun.Matkustajien mukavuus on farmariautossa tietysti vähintään yhtä tärkeää kuin tavaratilojen ulottuvuudet.Kokoisekseen Megane onnistuu myös tässä tehtävässä hienosti. Auton pituus on malliuudistuksen myötä kasvanut 45 milliä ja se lienee käytetty nimenomaan matkustajien eduksi, sillä tavaratilan koko on pysynyt ennallaan.Etuistuimilla on normaalin mukavat oltavat, mutta takaistuimella erityisesti jalkatilaa on auton kokoon nähden kiitettävästi. Kun myös olkatilaa on niin edessä kuin takana auton kokoon nähden hyvin.Moottoreina yksi diesel, kaksi bensiiniäRenault Megane Sport Toureriin on saatavilla 110-hevosvoimainen diesel kuusiportaisella manuaalivaihteistolla tai kaksoiskytkinautomaattina.Bensiinimoottoreita on kaksi. 101-hevosvoimaisen bensiinimoottorin yhteydessä on aina kuusiportainen manuaalivaihteisto. 130-hevosvoimaisen bensiinimoottorin yhteyteen voi valita manuaalivaihteiston sijasta myöhemmin seitsenportaisen kaksoiskytkimellä varustetun automaatin.Lisäksi tarjolla on myöskin bensiinikäyttöinen 204 hevosvoimainen sporttimalli Sport Tourer GT. Katso GT:n pystyperämallin koeajo tästä.Koeajossa ollut Renault Megane Sport Tourer TCe 130 Bose edustaa malliston keskikastia 28 190 euron hinnallaan. Lisävarusteina olleet heijastusnäyttö tuulilasiin, mukautuva vakionopeussäädin, lämmitettävä ohjauspyörä ja erikoismetalliväri nostivat koeajetun yksilön hinnan 29 770 euroon.1,2-litrainen bensiinimoottori kuljettaa Renault Megane Sport Toureria siististi.Arkisissa käyttötilanteissa moitteen sijaa on vaikea löytää. Entistä matalampi kori ja leveämpi raideväli niin edessä kuin takana parantavat ajettavuutta.Tiukka kisa ostajistaAjettavuudeltaan Megane on myös farmarina helppo ja kepeä. Mittaristot ovat selkeät ja reilut ja ison kosketusnäytön käytön oppii pienellä harjoittelulla. Sen jälkeen käyttö on loogista ja sujuvaa. Navigointi ja käyttöjärjestelmä on suomenkielinen.Varustetason nimi viittaa siihen, että autossa on Bose Surround Sound –järjestelmä. Bosen ja Renaultin yhteistyönä toteutettuna se tarjoaa niin kuljettajalle kuin kaikille matkustajillekin äänentoiston huippua.Perhefarmareiden tarjonta on asiakkaan eduksi vallan runsaasta ja mielenkiintoista. Meganen osalta kisaa ostajista kiristää myös talon sisällä isosisko Talisman. Hinta voi ratkaista valinnan Meganen eduksi, mutta helpolla Megane ei tule markkinaosuuksia napsimaan tiukasti kilpaillussa markkinalohkossaan.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari SaarentausPäivitetty: 20.10 6.1.2017: Lisätty maininta Megane Sport Tourer GT:stä. Renault Megane Sport Tourer Energy TCe 130 Bose Hinta alkaen 21 290 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 770 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 97 kW (132 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4626 mm, leveys 2100 mm, korkeus 2058 mm, akseliväli 1591–1586 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa