6.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Monipuolinen farmari – Renault Megane Sport Tourer Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Megane Sport Tourer on monipuolinen farmariauto tavaroiden ja matkustajien kuljetukseen. Hyvää: tavaratilan muunneltavuus, takamatkustajien tilat. Huonoa: tiukka kilpailutilanne. Renault Megane Sport Tourer on mitä lupaa. Tavaroiden kuljettaminen on tällä farmarilla niin helppoa kuin se nyt vaan voi olla henkilöautolla. Muunneltavuutta riittää, mutta siinä ei ole sorruttu kikkailuun vaan muunneltavuus on toteutettu kuljetustarpeita ajatellen.Muunneltavuus alkaa tavaratilan lattiasta. Lattian voi asettaa tarpeiden mukaan kahdelle korkeudelle tai tilan voi jakaa poikittain kahteen osaan – ja molemmat vaihtoehdot on helppo toteuttaa käytännössä. Ostokset saa sujuvasti laskettua kyytiin ja ne eivät liu’u tavaratilassa holtittomasti, kiitos väliseinän.Kiinnitystarpeisiin on myös kiinnityskoukut tavaratilan molemmilla reunoilla ja lisävarusteena voi tilata verkon, jolla tavarat saa vielä varmemmin pysymään paikoillaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisävarusteena lisää kuljetettavuuttaKun kyytiin on saatava enemmän tai isompaa tavaraa, käännetään istuinten selkänojia alas. Lopputuloksena on tasaista lattiapinta-alaa parhaimmillaan jopa 2,7 metriä pitkälle tavaralle. Pitkän tavaran kuljettamismahdollisuudesta on kiittäminen sujuvasti nurin kääntyvää etumatkustajan selkänojaa.Erityiskiitos suunnittelijalle, joka on älynnyt muotoilla tavaratilan peitteen rullalle oman sijoituspaikan tavaratilan reunaan. Näin rulla ei vie tilaa tavarankuljetustarpeilta, mutta kulkee silti koko ajan siististi mukana.Lattian muunneltavuus ja etuistuimen selkänojan taitettavuus ovat vakiona nyt koeajetussa Bose-varustetasossa. Edullisempaan Zen-varusteluun ne saa lisävarusteena 640 eurolla. Myös kattokaiteet kuuluvat vakiona Bose-varusteluun.Matkustajien mukavuus on farmariautossa tietysti vähintään yhtä tärkeää kuin tavaratilojen ulottuvuudet.Kokoisekseen Megane onnistuu myös tässä tehtävässä hienosti. Auton pituus on malliuudistuksen myötä kasvanut 45 milliä ja se lienee käytetty nimenomaan matkustajien eduksi, sillä tavaratilan koko on pysynyt ennallaan.Etuistuimilla on normaalin mukavat oltavat, mutta takaistuimella erityisesti jalkatilaa on auton kokoon nähden kiitettävästi. Kun myös olkatilaa on niin edessä kuin takana auton kokoon nähden hyvin.Moottoreina yksi diesel, kaksi bensiiniäRenault Megane Sport Toureriin on saatavilla 110-hevosvoimainen diesel kuusiportaisella manuaalivaihteistolla tai kaksoiskytkinautomaattina.Bensiinimoottoreita on kaksi. 101-hevosvoimaisen bensiinimoottorin yhteydessä on aina kuusiportainen manuaalivaihteisto. 130-hevosvoimaisen bensiinimoottorin yhteyteen voi valita manuaalivaihteiston sijasta myöhemmin seitsenportaisen kaksoiskytkimellä varustetun automaatin.Lisäksi tarjolla on myöskin bensiinikäyttöinen 204 hevosvoimainen sporttimalli Sport Tourer GT. Katso GT:n pystyperämallin koeajo tästä.Koeajossa ollut Renault Megane Sport Tourer TCe 130 Bose edustaa malliston keskikastia 28 190 euron hinnallaan. Lisävarusteina olleet heijastusnäyttö tuulilasiin, mukautuva vakionopeussäädin, lämmitettävä ohjauspyörä ja erikoismetalliväri nostivat koeajetun yksilön hinnan 29 770 euroon.1,2-litrainen bensiinimoottori kuljettaa Renault Megane Sport Toureria siististi.Arkisissa käyttötilanteissa moitteen sijaa on vaikea löytää. Entistä matalampi kori ja leveämpi raideväli niin edessä kuin takana parantavat ajettavuutta.Tiukka kisa ostajistaAjettavuudeltaan Megane on myös farmarina helppo ja kepeä. Mittaristot ovat selkeät ja reilut ja ison kosketusnäytön käytön oppii pienellä harjoittelulla. Sen jälkeen käyttö on loogista ja sujuvaa. Navigointi ja käyttöjärjestelmä on suomenkielinen.Varustetason nimi viittaa siihen, että autossa on Bose Surround Sound –järjestelmä. Bosen ja Renaultin yhteistyönä toteutettuna se tarjoaa niin kuljettajalle kuin kaikille matkustajillekin äänentoiston huippua.Perhefarmareiden tarjonta on asiakkaan eduksi vallan runsaasta ja mielenkiintoista. Meganen osalta kisaa ostajista kiristää myös talon sisällä isosisko Talisman. Hinta voi ratkaista valinnan Meganen eduksi, mutta helpolla Megane ei tule markkinaosuuksia napsimaan tiukasti kilpaillussa markkinalohkossaan.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari SaarentausPäivitetty: 20.10 6.1.2017: Lisätty maininta Megane Sport Tourer GT:stä. Renault Megane Sport Tourer Energy TCe 130 Bose Hinta alkaen 21 290 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 770 € Moottori Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 97 kW (132 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4626 mm, leveys 2100 mm, korkeus 2058 mm, akseliväli 1591–1586 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja