7.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: myrsky tyynen edellä – Mercedes-AMG GLC Coupe 63 S 4Matic+ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hevosvoimiahan saa autoon kuin autoon, mutta Mercedeksen coupemaasturin ärhäkkäimmän version paras anti on voiman hallinnassa. Hyvää: vaivaton voima, ajettavuus. Huonoa: tilat, järki. Déjà vu iskee vahvasti, sillä viime kesän AMG GLC Coupe 43:n jälkeen koeajoon saapuu lähes identtiseltä näyttävä isoveli. Isolla ja pienellä AMG:llä on kuitenkin luonne-ero kuin yöllä ja päivällä. Jos AMG 43 rinnastui rikkonaiseen kesäsäähän, on AMG 63 S enemmän kuin tämän vuoden hellekesä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuovia ja murinaaMercedeksen GLC-katumaasturin loivakattoinen coupe on edelleen auto, jonka merkittävimmät myyntiaseet ovat korkea ajoasento ja ulkonäkö. Järkälemäiseltä tuntuva katumaasturi ei ole järin tilava takapenkin ja tavaratilan suhteen. Kuljettajan työpistettä häiritsevät karmivan muovinen kojelauta ja vuosi vuodelta vanhahtavampi Comand-tietoviihdejärjestelmä. Onneksi sportti-istuimet ovat moitteettomat ja AMG-versiossakin GLC liikkuu hiljaisesti ja mukavasti.V6-moottoriin pohjautuva AMG 43 oli ristiriitainen tapaus, sillä pienempi voimalinja tuntui perusluonteeltaan kireältä, ikään kuin hihnassa tempovalta koiralta. Kun hihnasta lopulta päästi kiihdytyskaistalla irti, tuntui kieltämättä riittävien voimareservien takana häivähdys hämmästystä. Hampaat eivät täysin vastanneet räksytystä. Koirat ovat mielessä myös AMG 63 S:n kohdalla, sillä täydet kalorit sisältävä voimalinja käyttäytyy ison koiran varmuudella. Se ottaa rennosti suurimman osan ajasta. Kun ohitusnäkymä aukeaa, ratkeaa tilanne lyhyellä kurkkumurahduksella.Vaivaton voimalinjaAMG 63 S:n takaa löytyy sinänsä valmistajalleen tuttu resepti. 4,0-litrainen tuplaturboin varustettu V8 tuottaa S-virityksessä tällä kertaa 510 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä vääntöä. Kaikki voima välittyy yhdeksänvaihteisen Speedshift MCT -automaatin kautta 4Matic+-nelivetojärjestelmälle.Moottorin ja vaihteiston yhteispeli sujuu hienosti erityisesti sporttisemmissa ajotiloissa. Aivan ajatuksen tavoin voimalinja ei kykene reagoimaan kaasupolkimen painallukseen, mutta kauaksi ei jäädä. Koska huippuväännön alue alkaa jo 1 750 r/min kierroksesta, säestää ukkosmaista murinaa tunne aallonharjalla surffaamisesta. Ajotila määrittää myös käytettävän mökän määrää. 0–100 km/h taittuu parin tonnin katumaasturilta 3,8 sekunnissa, huippunopeus on rajoitettu 250 km/h:iin.Dramaattisempaa GLC 63 S:ssä on kuitenkin tapa, jolla kookas auto hallitsee voimansa. E 63:sta lainattu taka-akseliratkaisu, piristetty etuakseli ja säätyvä kolmikammioinen ilmajousitus antavat GLC:lle Jekyllin ja Hyden kyvyt samoihin kuoriin. Arkiajossa mukava, sporttiasennossa terävä. Itkemään jäävät vain fysiikan lait, eihän katumaasturin pitäisi liikkua näin! Ohjaustuntoa voisi olla enemmänkin, mutta ainakin kuljettajalle välittyy perusluottamusta herättävä tieto auton tekemisistä. Järkevä vai järjetön?Viivan alle jää erikoinen yhtälö, sillä AMG:n upean voimalinjan saa Mercedeksen mallistossa monessa eri autossa aina ripeästä AMG GT R:stä rynnäkköfarkku E 63 S:ään. GLC:ssä nähtävä versio onkin eräänlainen kultainen keskitie. Tosin kyllähän liikkumisen voi suorittaa taloudellisemminkin kuin 10,7 litran yhdistetyllä keskikulutuksella. Toisaalta GLC Coupe on hiukan hölmö auto ihan millä tahansa moottorilla varustettuna. Käytännöllisyyttä kaipaavien kannattaa tähyillä suorakulmaisemman GLC SUV -korimallin perään, Coupen painottaessa ulkonäköä tiloja enemmän. AMG:n ulkonäköpaketti korostaa mallin itsevarmaa ilmettä entisestään. Muut tienkäyttäjät huomaavat erikoisen ajoneuvon taatusti, reaktioiden vaihdellessa tiekiukusta morjenstamisiin. Introvertin autoksi AMG GLC Coupesta ei ole, ei edes rauhallisen sinisenä.Lopulta on itsestä kiinni, onko järjettömän voiman ja järjettömän ulkonäön yhdistelmä tårta på tårta vai kaksi väärää, joista seuraa yksi oikea. Joka tapauksessa lopputulosta ei voi kuin ihailla.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-AMG GLC Coupe 63 S 4Matic+ Hinta alkaen 182 317 € Koeajetun auton hinta varusteineen 213 348 € Moottori Bensiinimoottori 3 982 cm³, 8 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 375 kW (510 hv), 5500–6250 r/min Vääntö 700 Nm (1750–4500 r/min) Vääntö 700 Nm (1750–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 14,1 (kaup.) / 8,7 (maant.) / NEDC-kulutus 10,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 244 g/km Mitat pituus 4732 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1602 mm, akseliväli 2873 mm Tavaratila: 500 l Omamassa: 2020 kg Muu tieto Kulutus- ja hintatiedot NEDC-mittaussyklin mukaan. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous