7.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: myrsky tyynen edellä – Mercedes-AMG GLC Coupe 63 S 4Matic+ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hevosvoimiahan saa autoon kuin autoon, mutta Mercedeksen coupemaasturin ärhäkkäimmän version paras anti on voiman hallinnassa. Hyvää: vaivaton voima, ajettavuus. Huonoa: tilat, järki. Déjà vu iskee vahvasti, sillä viime kesän AMG GLC Coupe 43:n jälkeen koeajoon saapuu lähes identtiseltä näyttävä isoveli. Isolla ja pienellä AMG:llä on kuitenkin luonne-ero kuin yöllä ja päivällä. Jos AMG 43 rinnastui rikkonaiseen kesäsäähän, on AMG 63 S enemmän kuin tämän vuoden hellekesä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuovia ja murinaaMercedeksen GLC-katumaasturin loivakattoinen coupe on edelleen auto, jonka merkittävimmät myyntiaseet ovat korkea ajoasento ja ulkonäkö. Järkälemäiseltä tuntuva katumaasturi ei ole järin tilava takapenkin ja tavaratilan suhteen. Kuljettajan työpistettä häiritsevät karmivan muovinen kojelauta ja vuosi vuodelta vanhahtavampi Comand-tietoviihdejärjestelmä. Onneksi sportti-istuimet ovat moitteettomat ja AMG-versiossakin GLC liikkuu hiljaisesti ja mukavasti.V6-moottoriin pohjautuva AMG 43 oli ristiriitainen tapaus, sillä pienempi voimalinja tuntui perusluonteeltaan kireältä, ikään kuin hihnassa tempovalta koiralta. Kun hihnasta lopulta päästi kiihdytyskaistalla irti, tuntui kieltämättä riittävien voimareservien takana häivähdys hämmästystä. Hampaat eivät täysin vastanneet räksytystä. Koirat ovat mielessä myös AMG 63 S:n kohdalla, sillä täydet kalorit sisältävä voimalinja käyttäytyy ison koiran varmuudella. Se ottaa rennosti suurimman osan ajasta. Kun ohitusnäkymä aukeaa, ratkeaa tilanne lyhyellä kurkkumurahduksella.Vaivaton voimalinjaAMG 63 S:n takaa löytyy sinänsä valmistajalleen tuttu resepti. 4,0-litrainen tuplaturboin varustettu V8 tuottaa S-virityksessä tällä kertaa 510 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä vääntöä. Kaikki voima välittyy yhdeksänvaihteisen Speedshift MCT -automaatin kautta 4Matic+-nelivetojärjestelmälle.Moottorin ja vaihteiston yhteispeli sujuu hienosti erityisesti sporttisemmissa ajotiloissa. Aivan ajatuksen tavoin voimalinja ei kykene reagoimaan kaasupolkimen painallukseen, mutta kauaksi ei jäädä. Koska huippuväännön alue alkaa jo 1 750 r/min kierroksesta, säestää ukkosmaista murinaa tunne aallonharjalla surffaamisesta. Ajotila määrittää myös käytettävän mökän määrää. 0–100 km/h taittuu parin tonnin katumaasturilta 3,8 sekunnissa, huippunopeus on rajoitettu 250 km/h:iin.Dramaattisempaa GLC 63 S:ssä on kuitenkin tapa, jolla kookas auto hallitsee voimansa. E 63:sta lainattu taka-akseliratkaisu, piristetty etuakseli ja säätyvä kolmikammioinen ilmajousitus antavat GLC:lle Jekyllin ja Hyden kyvyt samoihin kuoriin. Arkiajossa mukava, sporttiasennossa terävä. Itkemään jäävät vain fysiikan lait, eihän katumaasturin pitäisi liikkua näin! Ohjaustuntoa voisi olla enemmänkin, mutta ainakin kuljettajalle välittyy perusluottamusta herättävä tieto auton tekemisistä. Järkevä vai järjetön?Viivan alle jää erikoinen yhtälö, sillä AMG:n upean voimalinjan saa Mercedeksen mallistossa monessa eri autossa aina ripeästä AMG GT R:stä rynnäkköfarkku E 63 S:ään. GLC:ssä nähtävä versio onkin eräänlainen kultainen keskitie. Tosin kyllähän liikkumisen voi suorittaa taloudellisemminkin kuin 10,7 litran yhdistetyllä keskikulutuksella. Toisaalta GLC Coupe on hiukan hölmö auto ihan millä tahansa moottorilla varustettuna. Käytännöllisyyttä kaipaavien kannattaa tähyillä suorakulmaisemman GLC SUV -korimallin perään, Coupen painottaessa ulkonäköä tiloja enemmän. AMG:n ulkonäköpaketti korostaa mallin itsevarmaa ilmettä entisestään. Muut tienkäyttäjät huomaavat erikoisen ajoneuvon taatusti, reaktioiden vaihdellessa tiekiukusta morjenstamisiin. Introvertin autoksi AMG GLC Coupesta ei ole, ei edes rauhallisen sinisenä.Lopulta on itsestä kiinni, onko järjettömän voiman ja järjettömän ulkonäön yhdistelmä tårta på tårta vai kaksi väärää, joista seuraa yksi oikea. Joka tapauksessa lopputulosta ei voi kuin ihailla.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-AMG GLC Coupe 63 S 4Matic+ Hinta alkaen 182 317 € Koeajetun auton hinta varusteineen 213 348 € Moottori Bensiinimoottori 3 982 cm³, 8 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 375 kW (510 hv), 5500–6250 r/min Vääntö 700 Nm (1750–4500 r/min) Vääntö 700 Nm (1750–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 14,1 (kaup.) / 8,7 (maant.) / NEDC-kulutus 10,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 244 g/km Mitat pituus 4732 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1602 mm, akseliväli 2873 mm Tavaratila: 500 l Omamassa: 2020 kg Muu tieto Kulutus- ja hintatiedot NEDC-mittaussyklin mukaan. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster