7.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: myrsky tyynen edellä – Mercedes-AMG GLC Coupe 63 S 4Matic+ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hevosvoimiahan saa autoon kuin autoon, mutta Mercedeksen coupemaasturin ärhäkkäimmän version paras anti on voiman hallinnassa. Hyvää: vaivaton voima, ajettavuus. Huonoa: tilat, järki. Déjà vu iskee vahvasti, sillä viime kesän AMG GLC Coupe 43:n jälkeen koeajoon saapuu lähes identtiseltä näyttävä isoveli. Isolla ja pienellä AMG:llä on kuitenkin luonne-ero kuin yöllä ja päivällä. Jos AMG 43 rinnastui rikkonaiseen kesäsäähän, on AMG 63 S enemmän kuin tämän vuoden hellekesä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuovia ja murinaaMercedeksen GLC-katumaasturin loivakattoinen coupe on edelleen auto, jonka merkittävimmät myyntiaseet ovat korkea ajoasento ja ulkonäkö. Järkälemäiseltä tuntuva katumaasturi ei ole järin tilava takapenkin ja tavaratilan suhteen. Kuljettajan työpistettä häiritsevät karmivan muovinen kojelauta ja vuosi vuodelta vanhahtavampi Comand-tietoviihdejärjestelmä. Onneksi sportti-istuimet ovat moitteettomat ja AMG-versiossakin GLC liikkuu hiljaisesti ja mukavasti.V6-moottoriin pohjautuva AMG 43 oli ristiriitainen tapaus, sillä pienempi voimalinja tuntui perusluonteeltaan kireältä, ikään kuin hihnassa tempovalta koiralta. Kun hihnasta lopulta päästi kiihdytyskaistalla irti, tuntui kieltämättä riittävien voimareservien takana häivähdys hämmästystä. Hampaat eivät täysin vastanneet räksytystä. Koirat ovat mielessä myös AMG 63 S:n kohdalla, sillä täydet kalorit sisältävä voimalinja käyttäytyy ison koiran varmuudella. Se ottaa rennosti suurimman osan ajasta. Kun ohitusnäkymä aukeaa, ratkeaa tilanne lyhyellä kurkkumurahduksella.Vaivaton voimalinjaAMG 63 S:n takaa löytyy sinänsä valmistajalleen tuttu resepti. 4,0-litrainen tuplaturboin varustettu V8 tuottaa S-virityksessä tällä kertaa 510 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä vääntöä. Kaikki voima välittyy yhdeksänvaihteisen Speedshift MCT -automaatin kautta 4Matic+-nelivetojärjestelmälle.Moottorin ja vaihteiston yhteispeli sujuu hienosti erityisesti sporttisemmissa ajotiloissa. Aivan ajatuksen tavoin voimalinja ei kykene reagoimaan kaasupolkimen painallukseen, mutta kauaksi ei jäädä. Koska huippuväännön alue alkaa jo 1 750 r/min kierroksesta, säestää ukkosmaista murinaa tunne aallonharjalla surffaamisesta. Ajotila määrittää myös käytettävän mökän määrää. 0–100 km/h taittuu parin tonnin katumaasturilta 3,8 sekunnissa, huippunopeus on rajoitettu 250 km/h:iin.Dramaattisempaa GLC 63 S:ssä on kuitenkin tapa, jolla kookas auto hallitsee voimansa. E 63:sta lainattu taka-akseliratkaisu, piristetty etuakseli ja säätyvä kolmikammioinen ilmajousitus antavat GLC:lle Jekyllin ja Hyden kyvyt samoihin kuoriin. Arkiajossa mukava, sporttiasennossa terävä. Itkemään jäävät vain fysiikan lait, eihän katumaasturin pitäisi liikkua näin! Ohjaustuntoa voisi olla enemmänkin, mutta ainakin kuljettajalle välittyy perusluottamusta herättävä tieto auton tekemisistä. Järkevä vai järjetön?Viivan alle jää erikoinen yhtälö, sillä AMG:n upean voimalinjan saa Mercedeksen mallistossa monessa eri autossa aina ripeästä AMG GT R:stä rynnäkköfarkku E 63 S:ään. GLC:ssä nähtävä versio onkin eräänlainen kultainen keskitie. Tosin kyllähän liikkumisen voi suorittaa taloudellisemminkin kuin 10,7 litran yhdistetyllä keskikulutuksella. Toisaalta GLC Coupe on hiukan hölmö auto ihan millä tahansa moottorilla varustettuna. Käytännöllisyyttä kaipaavien kannattaa tähyillä suorakulmaisemman GLC SUV -korimallin perään, Coupen painottaessa ulkonäköä tiloja enemmän. AMG:n ulkonäköpaketti korostaa mallin itsevarmaa ilmettä entisestään. Muut tienkäyttäjät huomaavat erikoisen ajoneuvon taatusti, reaktioiden vaihdellessa tiekiukusta morjenstamisiin. Introvertin autoksi AMG GLC Coupesta ei ole, ei edes rauhallisen sinisenä.Lopulta on itsestä kiinni, onko järjettömän voiman ja järjettömän ulkonäön yhdistelmä tårta på tårta vai kaksi väärää, joista seuraa yksi oikea. Joka tapauksessa lopputulosta ei voi kuin ihailla.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-AMG GLC Coupe 63 S 4Matic+ Hinta alkaen 182 317 € Koeajetun auton hinta varusteineen 213 348 € Moottori Bensiinimoottori 3 982 cm³, 8 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 375 kW (510 hv), 5500–6250 r/min Vääntö 700 Nm (1750–4500 r/min) Vääntö 700 Nm (1750–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 14,1 (kaup.) / 8,7 (maant.) / NEDC-kulutus 10,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 244 g/km Mitat pituus 4732 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1602 mm, akseliväli 2873 mm Tavaratila: 500 l Omamassa: 2020 kg Muu tieto Kulutus- ja hintatiedot NEDC-mittaussyklin mukaan. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen